"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag kan ju iof inte påstå att hästen på bilden jag la in med Ingrid Klimke i LDR är speciellt komprimerad..

Problemet som jag ser det är att hyperflexion/rollkur bytte namn för några år sedan och kallas numer för LDR för att passa in i reglerna kring FEI, det ställer till det i definitionen kring formen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Och Ray.

Nej, det tycker inte jag heller och det var inte som den bilden på IK som jag menade heller. Jag menade mer hyperflexion/rollkur som du mycket riktigt förmodade.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Kan vi inte kalla det LR istället och skippa det där D:et som verkar ställa till det hela tiden:D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Backar av bettet, kan ju betyda samma sak som släpper bakifrån, det brukar hänga ihop. Kraften som kommer bakifrån går delvis förlorad tycker jag om hästen hamnar bakom lod, vilket kan innebära att man inte känner trycket framåt till handen, sökningen. Är det ungefär så du också tänker? Men det finns grader av allt såklart, och bra/dåligt utifrån olika omständigheter.
Aktiviteten i bakknän + länd blir inte samma ffa i övergångar eller jobbigare moment, beroende på om hästen är framme med en äkta sökning eller ej (ibland kan det såklart vara ett symtom på att man bad om för mycket eller inte förberett ordentligt, händer det någon gång ibland tycker jag det är helt ok eftersom man måste få tänja på gränserna emellanåt).
Kanske är det så att inte alla är ute efter samma aktivitet så det är därför man prioriterar olika, eller kanske lägger man högre prio på olika saker. Jag vet inte. Men i ett "jobbläge" är det en viktig del för mig!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Backar av bettet, kan ju betyda samma sak som släpper bakifrån, det brukar hänga ihop. Kraften som kommer bakifrån går delvis förlorad tycker jag om hästen hamnar bakom lod, vilket kan innebära att man inte känner trycket framåt till handen, sökningen. Är det ungefär så du också tänker? Men det finns grader av allt såklart, och bra/dåligt utifrån olika omständigheter.
Aktiviteten i bakknän + länd blir inte samma ffa i övergångar eller jobbigare moment, beroende på om hästen är framme med en äkta sökning eller ej (ibland kan det såklart vara ett symtom på att man bad om för mycket eller inte förberett ordentligt, händer det någon gång ibland tycker jag det är helt ok eftersom man måste få tänja på gränserna emellanåt).
Kanske är det så att inte alla är ute efter samma aktivitet så det är därför man prioriterar olika, eller kanske lägger man högre prio på olika saker. Jag vet inte. Men i ett "jobbläge" är det en viktig del för mig!

Allvarligt talat så vet jag inte vad jag menar- men det låter väl rimligt det du skriver... Jag tror att jag får den känslan för att jag rider gröna hästar som fortfarande är på stadiet " grundläggande ihopkoppling" typ... Jag rider inte i en högre samlad form och kan liksom inte lägga hästen rundare ur det läget- eftersom jag inte är där. Jag vet att jag gjorde det på nån träning med min gamla häst och fick känslan av att den verkligen lyfte manken och basen på halsen och blev riktigt rund.
Men på de hästar jag ride nu försöker jag bara få till en grundform och då funkar inte bakom lod. Och det har nog att göra med som du säger- att man har tappat kraften bakifrån.
En av hästarna är gärna bakom lod i galoppen och han har mycket riktigt problem med att få igång bakkärran. Men jag kan inte lyfta upp näsan på honom när jag rider för då spänner han ryggen och tappar alla galopp. Han får vara lite bakom lod och försöka få till en ärlig bakifrån så hoppas jag näsan kommer fram. Det är det där läget när man vet att det inte är rätt men allt anna verkar mer fel:angel: Jag satsar på en ganska lång form och friskt framåt i galoppen för att få igång ryggverksamheten. sen kan jag ta tillbaka tempot och ha kvar en tretaktig galopp- men det går bara en liten bit innan han tappar bakbenen och dippar in nosen... Och då rider vi framåt igen...
Jag tycker nog inte man kan laborera särskilt mycket med formen när man har sånna grova brister i grunden.All ridning handlar om att svinga igång bakbenen och få dom att slappna av i ryggen och ta en kontakt...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Bra förslag! Härmed är ett nytt uttryck myntat! :)

Visste jag väl att vi var Fio! :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag kan ju iof inte påstå att hästen på bilden jag la in med Ingrid Klimke i LDR är speciellt komprimerad..

Problemet som jag ser det är att hyperflexion/rollkur bytte namn för några år sedan och kallas numer för LDR för att passa in i reglerna kring FEI, det ställer till det i definitionen kring formen.

Yes och jag undrade samma sak som Ray när jag läste Kryddans inlägg .
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Men räcker det inte att titta på Fios bild Flr att se att det du befarar inte är applicerbart ? Jag fattar inte problematiken ?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Är det okej att diskutera en hemsida av en svensk tränare? Där kan han ju välja själv vad han vill ta upp. Jag råkade gå in på en sida http://www.jakobslund.se/dadde/kap7del2.htm (för att det handlade om äldre hästar) och såg ett citat:

I dag förekommer ett stort problem med äldre ridna hästar. De flesta visa tendenser till att vara "knäckta" (bild 2, 3, 4). Resultat av felaktig dressyr. Om ryttaren haft hästen ett antal månader blir det största problemet oftast - att få ryttaren att inse, att detta fel hos hästen är orsakat av ryttaren själv.
Bilderna:
hastHelv2.gif
traKna3.jpg
galKnack4.jpg


Han anser vidare att man kan avhjälpa detta genom stimulerande ridning samt "Dadde-sitsen" Bild på den:
dadsits8.gif


Han visar också upp en bild på en reparerad häst
ingrid1.jpg


Vad anser ni om detta?

Totola: Skarpsynt av dig! Önskar förstås hett att jag hade speglar, för att träna upp min egen känsla och kunna veta att det är rätt när det är rätt :).
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Knapplånar stort och svänger tillbaka till rubriken.

För att manipulera er lite så ni svarar hehe..
Ni som verkar kunniga på det här med dressyren.. har ett par frågor..

Har två tränare som förespråkar olika saker= inte ovanligt.. dock har jag bara den ena som jag aktivt rider för just nu, den andra hade jag till min förra häst.

Den första tränaren jobbar oerhört lösgörande, med hästen får hästen som en "gummibanan", frustandes och nöjd. Vi växlar form, låg rund och lite högre mer samlad.. Dock är jag inte riktigt tillräckligt erfaren för att känna om hästen är ärlig på tygeln eller inte håller ihop. Denna tränaren har ambitionen att "inte ha något i handen", bryr sig inte om jag har lite längre tygel eller innersidan lös. Ej stöd alltså men kontakt med munnen, inget glapp dock. Hästarna är oerhört positiva när jag rider för henne.

Tränare två ber mig direkt (efter framskrittning och lite volter i trav på längre tyglar) att korta tyglarna till näst innersta stroppen och driva. Säger åt mig att inte alls fokusera på huvudet utan att han skall gå framåt framåt, bakbenen skapar formen. Så långt är jag med. Jag får inte släppa när hästen kör upp huvudet, utan jag skall "hela tiden hålla emot" när nan spänner till och kör upp huvudet. Jag upplever att hästen blir enormt spänd och tycker att det är jobbigt. Delvis för att jag är otränad kanske, delvis för att jag inte riktigt litar på att det jag gör är rätt. För henne är det viktigt att bjudningen kommer bakifrån vilket jag bedömer som helt korrekt. Att man kommer att känna hästens bakben i sin hand tillslut när den rids rätt. Vi jobbar mycket med att hästen går på friskt framåt och att han är kvar i tempoväxlingar och så vidare.

NEJ svaret står inte skrivet här för jag vet ju att båda har vettiga saker att förmedla och båda har något som inte riktigt passar mig..

Jag känner inte att hästen är med på noterna för den sista tränaren, dock är hon duktig. Jag har lärt mig att rida för henne med min första häst men förtroendet för henne har minskat något i takt med att jag har kommit i kontakt med andra tränare och tankesätt.
Men jag är heller ingen toppryttare och behöver jobba med mycket av det som hon säger. Samtidigt känner jag inte heller att det kanske är helt eftersträvansvärt att ha en geleklump till häst om den då inte bjuder ärligt? Men en positiv häst är viktigt, men är det kanske så att han tycker att det är jobbigt bara? Vilket vi alla gör?? Eller låser jag honom och skapar mer spänningar??

Snälla ni hjälp mig få ordning på mina tankar!! :confused:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

kl

Jag gillar detta (även om det inte är PERFEKT) men en intressant bild på flera sätt :)

382338_611518688862745_2134176062_n.jpg


Jag har aldrig propagerat för HF och Rollkur, tvärtom...
Däremot kan vissa former av LDR (ej avarterna som sågott som är HF) vara gott, som utvecklingsform. Lång överlinje - skapa kontakt - få igång rörelse på mjuka spår - plocka ihop - och här kan man harva på ett tag och sakta stärka och ta lite i taget mot samling för att så småningom samla och näsan bör komma fram mer ju starkare hästen blir... Vill helst ej se ganascher som klämmer , näsan i bringan eller dylikt. Hästen får mer än gärna vara öppen i formen, men med ett sug framåt, skit i var näsan är.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Hoppas du får något bra svar!

Låter i mina öron som att du och dina tränare behöver jobba på kommunikationen. Kan vara så att den gummi banan tränaren fokuserar på lösgjordhet först eftersom man teoretiskt ska det...
Och den andra vill på nåt vis tvinga dig till en speciell känsla så att du sen vet vad du är ute efter. Jag har varit med om samma sak och frågade då tränaren varför jag skulle hålla och driva... Fick förklaringen att det var en korrigeringsridning för både mig och hästen, för att coacha oss förbi en bekvämlighetszon typ... Jag gillar inte den tidningen-men samtidigt fick jag en känsla som jag sen kunde hitta på ett mjukare sätt genom bättre tajming.

Men ibland kanske tränare måste tvinga en att fulrida för att hitta en annan känsla och förstå bakbenen i handen termen och bjudning etc. Men de kör nog kunna förklara att ridning inte alltid ska se ut så. Och visa hur man jobbar hästen lösgjord oxå. Förklara sin röda tråd... Men som sagt gillar jag inte alls att rida så. Blir precis som du säger spänt och det borde finnas trevligare sätt !
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Citat förra tråden:
De flesta som uttalat sig här, och det speglar nog det allmänna tyckandet, tycker att en häst i LDR är genomsläpplig, ihopsatt, mjuk i ryggen, mm. Det har framkommit med stor tydlighet i den här debatten.

Det saknas en mening i ditt citat, den mening som, förutom min fråga, var meningen med inlägget. Om hästen rids i en trevlig form med nacken som högsta punkt tror jag att färre kommer att vilja använda honom till sina ston. DET tycker jag är oerhört tråkigt.
Jag (Brille) skrev så här
"... Eftersom han gjort bruksprov antar jag att han skall användas till avel. Jag tror tyvärr att du kan få färre som vill köpa hans tjänster om du INTE rider honom i LDR. De flesta som uttalat sig här, och det speglar nog det allmänna tyckandet, tycker att en häst i LDR är genomsläpplig, ihopsatt, mjuk i ryggen, mm. Det har framkommit med stor tydlighet i den här debatten."

Jag vet inte om det gör nån skillnad i/för ditt svar.
_____________________________________________________________

Jag har inget mer att skriva än det jag redan har skrivit, vill bara poängtera att jag är en stark motståndare till att rida hästar LDR. Det är något jag aldrig gör och det spelar ingen roll vad någon människa i hela världen säger, jag kommer aldrig att göra det ändå.
Detta ridsätt har diskuterats i en annan tråd, och jag har där skrivit om varför jag anser att det är helt förkastligt. Det baserar sig på den rasen jag rider, alltså iberiska hästar. Iberiska hästar lämpar sig inte att komprimera så mycket som man gör när man rider LDR, möjligt att man tänker annorlunda när man rider halvblod, det vet jag inte. Iberier bör stretchas ut, inte knölas ihop, det är ungefär kontentan av det hela. Är man insatt i iberiers anatomi så förstår man det. LDR strider mot ALLT som de här hästarna är avlade för. Rider man en iberisk häst på detta sätt lär den gå åt h-e på en kvart.
Däremot så tycker jag att man skall försöka runda av dem så att man får en ordentlig spänst i dem, men det har inget med LDR att göra, utan bara för att få hästen att sitta ihop ordentligt. Men det går utmärkt att runda av en häst utan att rida den LDR. Dock så kan jag inte ha första nackkotan som högsta punkt då utan det blir mer andra nackkotan som blir högsta punkt. När min häst blir äldre (10 år nu) så kanske det går att plocka upp honom ett snäpp till, men just nu så håller han inte ihop om jag gör det. Dessutom blir han spänd och ur det kommer det inget gott.
När jag ser det som har lagts ut på PK som har lagts ut här (kan inget om honom mer än så), så är min spontana reaktion att det inte ser så avspänt ut. PK sitter väldigt snyggt i sadeln, men hästarna ser inte så fysiskt och psykiskt lösgjorda ut. Bilden på Fios PK häst var ju inte någon hit precis, och det tyckte ju inte du heller. Väntade för övrigt med spänning på vad du skulle svara på just den bilden :D
Vad tycker du själv? Har du ändrat på något i din inställning sen del 1 av den här tråden började? Jag har ju hängt på det här forumet i några år och jag har omvärderat en hel del av det jag tyckte innan igenom att läsa vad flera av användarna här har skrivit. Det finns trots allt en hel del att hämta i vad många här skriver :)

Jag håller fullständigt med dig om det du skriver om iberier.
Jag förstår inte vad du menar med "plocka upp". Hur ser en häst ut när du har plockat upp den? Bär den huvudet högt eller bara högre än manken?

Egentligen har jag ingen större lust att prata mer om Philippe Karl men så länge någon skriver sådant som jag upplever vara osant och som har någon betydelse kommer jag att fortsätta. Jag skulle i stället vilja prata om Bea Borelle, hur hon rider och undervisar. Hon har en helt annan framtoning.

Jag har sett en hel del, förmodligen mer än någon annan i denna tråd, av det som Philippe Karl kan. Jag har sett när han på kort tid fått liv, rörelse och gång i olika typer av hästar (inte bara iberiska). Jag tycker det är synd att så många avfärdar hans kompetens och kunskap från det någon annan påstår sig ha sett på en film på buke. Men det står var och en fritt. Jag försöker förmedla mina erfarenheter, de kommer inte bara från Philippe Karl.

Jag är inte så mycket för tyckande. Jag vill ha sådana fakta som jag kan förstå och följa. Jag har svårt för uttryck som "rörlig genom ryggen", "ihopsatt/ihopkopplad", etc. Det är uttryck för ett färdigt resultat medan jag undrar över hur man tar sig dit. De ger dessutom andra bilder i mitt huvud än avsändaren troligen menar.

De flesta artiklar i ämnet som jag läst är ur olika aspekter negativa till att hästen skall ridas så att den går med 2a halskotan högst. De artiklarna smäller högre än att större delen av inläggen i den här tråden tycker något annat. Jag tror inte att någon länkat till någon artikel som förklarar varför det är bra att 2a halskotan är högst.

Tuaphua gjorde en stor insats i debatten då hon tipsade om artikeln om piaff i nr 8/2012-2013 av tidningen Equipage. Då fick de som läst artikeln (hon, Ray och jag) en möjlighet att få en gemensam bild av det som hennes tränare tycker är viktigt. Jag håller med om det mesta som står där om hans synsätt. Han skriver t.ex. "I en korrekt piaff är nacken den högsta punkten. ... Om du håller i minnet att piaff är en övning för att förbättra gångart och balans ökar du oddsen för att få en korrekt utförd rörelse. ... Från det du bestämmer dig för att börja arbetet mot piaff till den färdiga piaffen under ryttare...tar ungefär två år. ..."
Därför är en av mina stora frågor varför man överhuvud taget skall tillåta att hästen går med 2-3 nackkotan högst.

Jag anser att ryttaren skall kunna förmå hästen att placera sitt huvud och sina ben där ryttaren vill ha dem (naturligtvis inom ramen för vad som är möjligt). Man må lite hånfullt kalla det huvud-ben-ridning men jag anser att det grunden för resten; för att få bärighet, avspända hästar och allt det andra som diskuteras. Har ryttaren inte en bra kontakt med munnen är det svårt att ha ett samtal, kan ryttaren inte förmå hästen att placera sitt huvud där ryttaren vill att det skall vara blir det svårare att påverka ekipagets balans/tyngdpunkt.
Jag har ridit hästar som lärt sig att det är bekvämt att ha nosen bakom lod. Det är knepigt och tar sin tid att få dem att i den runda formen följa med bettet framåt. Jag är inte ensam om det, någon tom i den här tråden har frågat hur man gör.

Jag är glad för att tuaphua informerade om artikeln. Den förklarar mycket av det jag vill få fram.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Allvarligt talat så vet jag inte vad jag menar- men det låter väl rimligt det du skriver... Jag tror att jag får den känslan för att jag rider gröna hästar som fortfarande är på stadiet " grundläggande ihopkoppling" typ... Jag rider inte i en högre samlad form och kan liksom inte lägga hästen rundare ur det läget- eftersom jag inte är där. Jag vet att jag gjorde det på nån träning med min gamla häst och fick känslan av att den verkligen lyfte manken och basen på halsen och blev riktigt rund.
Men på de hästar jag ride nu försöker jag bara få till en grundform och då funkar inte bakom lod. Och det har nog att göra med som du säger- att man har tappat kraften bakifrån.
En av hästarna är gärna bakom lod i galoppen och han har mycket riktigt problem med att få igång bakkärran. Men jag kan inte lyfta upp näsan på honom när jag rider för då spänner han ryggen och tappar alla galopp.
Varför skall du "lyfta upp" näsan? Näsan skall framåt! Varför inte ge lite i handen. Det kan vara samma problem som jag framförde om OS-ryttaren, ryttaren "ror" med överkroppen i st f att vara följsam med handen.
Han får vara lite bakom lod och försöka få till en ärlig bakifrån så hoppas jag näsan kommer fram. Det är det där läget när man vet att det inte är rätt men allt anna verkar mer fel ...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

IOM att moderator anser att du kan hoppa på mig, så..

Jag är ledsen Axel, men jag har inte fått några trianglar, där du visat på påhopp... Annars skulle jag självklart titta på det. Jag agerar INTE självsvådligt i tråden, då jag inte varit så inläst på det som diskuteras. Utan jag reagerar på trianglade inlägg och oftast är det då flera användare på olika sidor staketet, som får sig en känga, då båda sidor i inläggen har varit lika goda kålsupare och hoppat på varann.

Mvh

moderator
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Knapplånar stort och svänger tillbaka till rubriken.
Den första tränaren jobbar oerhört lösgörande, med hästen får hästen som en "gummibanan", frustandes och nöjd. Vi växlar form, låg rund och lite högre mer samlad..
...
Tränare två ber mig direkt (efter framskrittning och lite volter i trav på längre tyglar) att korta tyglarna till näst innersta stroppen och driva. Säger åt mig att inte alls fokusera på huvudet utan att han skall gå framåt framåt, bakbenen skapar formen. Så långt är jag med. Jag får inte släppa när hästen kör upp huvudet, utan jag skall "hela tiden hålla emot" när nan spänner till och kör upp huvudet. Jag upplever att hästen blir enormt spänd och tycker att det är jobbigt. Delvis för att jag är otränad kanske, delvis för att jag inte riktigt litar på att det jag gör är rätt. För henne är det viktigt att bjudningen kommer bakifrån vilket jag bedömer som helt korrekt. Att man kommer att känna hästens bakben i sin hand tillslut när den rids rätt. Vi jobbar mycket med att hästen går på friskt framåt och att han är kvar i tempoväxlingar och så vidare.
...

Rid med hästen inte mot den! Tänk på att dragkamp om bettet, både uppåt och framåt, gör att hästen utvecklar underhals.

Undvik om möjligt det som gör hästen spänd.

Om du driver samtidigt som du förhåller vet hästen inte vad den skall göra, den kan omöjligt samtidigt både gå fram för skänkeln och stanna/sakta för förhållningen i bettet. Då måste den välja - antingen gå fram och då tycker ryttaren att hästen inte tar förhållningen/halvhalten - eller att stanna/sakta och då tycker ryttaren att hästen inte är framåt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

En av hästarna är gärna bakom lod i galoppen och han har mycket riktigt problem med att få igång bakkärran. Men jag kan inte lyfta upp näsan på honom när jag rider för då spänner han ryggen och tappar alla galopp. Han får vara lite bakom lod och försöka få till en ärlig bakifrån så hoppas jag näsan kommer fram. Det är det där läget när man vet att det inte är rätt men allt anna verkar mer fel:angel: Jag satsar på en ganska lång form och friskt framåt i galoppen för att få igång ryggverksamheten. sen kan jag ta tillbaka tempot och ha kvar en tretaktig galopp- men det går bara en liten bit innan han tappar bakbenen och dippar in nosen... Och då rider vi framåt igen...
Jag tycker nog inte man kan laborera särskilt mycket med formen när man har sånna grova brister i grunden.All ridning handlar om att svinga igång bakbenen och få dom att slappna av i ryggen och ta en kontakt...

Nej det är ju sant, ibland får man välja det som är "minst illa" och tro på att det samtidigt blir konstruktivt (även om det inte skulle bli det är det alltid bättre att välja en väg och köra på det, för att sen med jämna mellanrum utvärdera, tycker jag, än att inte våga "välja väg" för att den kan vara fel). Att inte laborera så mycket med formen tänker jag att man inte fokuserar alltför mycket på den, eftersom man vet att den ändå är ett pågående projekt.
Sen har man kanske lite olika sätt att se på det också, att man har vissa no no´s som visar att man är på fel väg, att man på då rycker in (som du med ryggaktiviteten, eller påskjutet som jag kanske skulle sagt).
Sen att man är medveten om bristerna i grunderna gör ju att man också kan jobba med dom genomgående i ridningen, inte bara i de lägen där de märks mest. Det förstnämnda tror jag ger mer.?

Om hästen har bristande påskjut eller energi t ex (som jag tolkar i din text även om du inte formulerar det så) kan det ju lika gärna vara att man gör övningar för att komma åt skallen till att få igång påskjut och/eller energi som underlättar sen i galoppen, eller fattningarna (klassiker- förbättrar galoppen gör man i fattningarna! :p ) som får igång fjonget, eller kanske behövs ytterligare pusselbitar (t ex rakriktning) för att lyckas använda energin på ett bra sätt. När man väl rider i galoppen tänker jag som du, då får man rida på det man har, och försöka sabba så lite som möjligt. :angel:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag gillar detta (även om det inte är PERFEKT) men en intressant bild på flera sätt :)

382338_611518688862745_2134176062_n.jpg

Det är en bra bild för att illustrera vad som försiggår i kroppen. Hade såklart varit lättare att förstå i ett videoklipp där hästen rör sig, men i brist på det så!
Jag (och många andra) strävar efter att räta ut halskotpelaren så den blir längre. Helt rak kommer den såklart inte bli. På denna bild kan man se den främre s-kröken som blir när hästen går med lite trång ganaschvinkel. Att främre kröken rätas ut skulle tillåta trapeziusområdet framför manken att längas och utifrån hur jag lärt mig underlättar det framdel/manke att komma upp och bli lätt, samt i förlängningen att bakdelen kan vinklas "på riktigt".
Hästen ser ut att ha ganska lätt för sig och kan gå fint även utan direkt någon vinkling, mer än helt oformad häst såklart men inte samlings-vinkling. Hade man begärt samling tror jag det hade blivit mer blottande.

Sen tycker jag det ser trevligt ut ändå. Det finns mycket positivt man kan kommentera om bilden också! :) Nu var det bara så tydligt visualiserat med krökarna på halskotpelaren! ;)

Jag har aldrig propagerat för HF och Rollkur, tvärtom...
Däremot kan vissa former av LDR (ej avarterna som sågott som är HF) vara gott, som utvecklingsform. Lång överlinje - skapa kontakt - få igång rörelse på mjuka spår - plocka ihop - och här kan man harva på ett tag och sakta stärka och ta lite i taget mot samling för att så småningom samla och näsan bör komma fram mer ju starkare hästen blir... Vill helst ej se ganascher som klämmer , näsan i bringan eller dylikt. Hästen får mer än gärna vara öppen i formen, men med ett sug framåt, skit i var näsan är.

Tror du att hästen använder exakt samma muskelgrupper om den är innanför lod jämfört med när den är framför lod?
Det tror inte jag, därför tror jag inte heller att man kan tänka att det kommer när man höjer formen.
Däremot tror jag att alla måste börja någonstans. Om jag är för klen för att ens kunna göra en situp, så kommer det garanterat inte bli "korrekt" för fem öre under de många tappra försök det ska till innan man överhuvudtaget kommer åt rätt muskelgrupper till att göra en "korrekt" situp! :angel:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Det krävs kunskap för att kunna avgöra vad som blir bra, och kunskap får man inte förrän man lärt sig mer (och förmodligen redan hunnit gå på en del nitar! :angel: )
Det man skulle kunna göra är att försöka köra enligt endast den ena tränarens linje i en period (minst en månad, helst längre) och se till att filma i början och mot slutet av perioden. Sedan själv (och väldigt gärna tillsammans med duktiga ryttarbekanta som får vara så objektiva bedömare som möjligt) titta på "före" och "efter"-videos av er som ekipage, tala om vad dom tycker ser bättre respektive sämre ut. Sen får du väga det med din känsla som ryttare, om det känns som att det har gått framåt även sett till ridkänslan eller om det fortfarande känns jobbigt med den ena tränaren. Och så gör man så med båda tränare för att kunna jämföra!
Tror det är mindre bra att kombinera två så olika tränare. För vissa fungerar det säkert, för andra blir det pannkaka.

Personligen hade jag aldrig ens provat rida för tränare nr. 2 som du beskriver. Men jag hade varit tveksam till tränare 1 också, ändå velat utvärdera enligt det jag skrev ovan t ex. Men det är ju utifrån mina mål och värderingar. Alla måste få bilda sig sina egna!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3 KL Har följt denna tråden med stort intresse, så tack alla ni för matnyttig...
29 30 31
Svar
619
· Visningar
40 113
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 378
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Träning Fick en snilleblixt när jag var ute i rastade de överpigga ungstona i helgen. Jag rider för att ge hästen en sorts friskvård, precis som...
Svar
7
· Visningar
922
Senast: todde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp