Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3
Citat förra tråden:
De flesta som uttalat sig här, och det speglar nog det allmänna tyckandet, tycker att en häst i LDR är genomsläpplig, ihopsatt, mjuk i ryggen, mm. Det har framkommit med stor tydlighet i den här debatten.
Det saknas en mening i ditt citat, den mening som, förutom min fråga, var meningen med inlägget. Om hästen rids i en trevlig form med nacken som högsta punkt tror jag att färre kommer att vilja använda honom till sina ston. DET tycker jag är oerhört tråkigt.
Jag (Brille) skrev så här
"... Eftersom han gjort bruksprov antar jag att han skall användas till avel.
Jag tror tyvärr att du kan få färre som vill köpa hans tjänster om du INTE rider honom i LDR. De flesta som uttalat sig här, och det speglar nog det allmänna tyckandet, tycker att en häst i LDR är genomsläpplig, ihopsatt, mjuk i ryggen, mm. Det har framkommit med stor tydlighet i den här debatten."
Jag vet inte om det gör nån skillnad i/för ditt svar.
Jag har inget mer att skriva än det jag redan har skrivit, vill bara poängtera att jag är en stark motståndare till att rida hästar LDR. Det är något jag aldrig gör och det spelar ingen roll vad någon människa i hela världen säger, jag kommer aldrig att göra det ändå.
Detta ridsätt har diskuterats i en annan tråd, och jag har där skrivit om varför jag anser att det är helt förkastligt. Det baserar sig på den rasen jag rider, alltså iberiska hästar. Iberiska hästar lämpar sig inte att komprimera så mycket som man gör när man rider LDR, möjligt att man tänker annorlunda när man rider halvblod, det vet jag inte. Iberier bör stretchas ut, inte knölas ihop, det är ungefär kontentan av det hela. Är man insatt i iberiers anatomi så förstår man det.
LDR strider mot ALLT som de här hästarna är avlade för. Rider man en iberisk häst på detta sätt lär den gå åt h-e på en kvart.
Däremot så tycker jag att man skall försöka runda av dem så att man får en ordentlig spänst i dem, men det har inget med LDR att göra, utan bara för att få hästen att sitta ihop ordentligt. Men det går utmärkt att runda av en häst utan att rida den LDR. Dock så kan jag inte ha första nackkotan som högsta punkt då utan det blir mer andra nackkotan som blir högsta punkt. När min häst blir äldre (10 år nu) så kanske det går att
plocka upp honom ett snäpp till, men just nu så håller han inte ihop om jag gör det. Dessutom blir han spänd och ur det kommer det inget gott.
När jag ser det som har lagts ut på PK som har lagts ut här (kan inget om honom mer än så), så är min spontana reaktion att det inte ser så avspänt ut. PK sitter väldigt snyggt i sadeln, men hästarna ser inte så fysiskt och psykiskt lösgjorda ut. Bilden på Fios PK häst var ju inte någon hit precis, och det tyckte ju inte du heller. Väntade för övrigt med spänning på vad du skulle svara på just den bilden
Vad tycker du själv? Har du ändrat på något i din inställning sen del 1 av den här tråden började? Jag har ju hängt på det här forumet i några år och jag har omvärderat en hel del av det jag tyckte innan igenom att läsa vad flera av användarna här har skrivit. Det finns trots allt en hel del att hämta i vad många här skriver
Jag håller fullständigt med dig om det du skriver om iberier.
Jag förstår inte vad du menar med "plocka upp". Hur ser en häst ut när du har plockat upp den? Bär den huvudet högt eller bara högre än manken?
Egentligen har jag ingen större lust att prata mer om Philippe Karl men så länge någon skriver sådant som jag upplever vara osant och som har någon betydelse kommer jag att fortsätta. Jag skulle i stället vilja prata om Bea Borelle, hur hon rider och undervisar. Hon har en helt annan framtoning.
Jag har sett en hel del, förmodligen mer än någon annan i denna tråd, av det som Philippe Karl kan. Jag har sett när han på kort tid fått liv, rörelse och gång i olika typer av hästar (inte bara iberiska). Jag tycker det är synd att så många avfärdar hans kompetens och kunskap från det någon annan påstår sig ha sett på en film på buke. Men det står var och en fritt. Jag försöker förmedla mina erfarenheter, de kommer inte bara från Philippe Karl.
Jag är inte så mycket för tyckande. Jag vill ha sådana fakta som jag kan förstå och följa. Jag har svårt för uttryck som "rörlig genom ryggen", "ihopsatt/ihopkopplad", etc. Det är uttryck för ett färdigt resultat medan jag undrar över hur man tar sig dit. De ger dessutom andra bilder i mitt huvud än avsändaren troligen menar.
De flesta artiklar i ämnet som jag läst är ur olika aspekter negativa till att hästen skall ridas så att den går med 2a halskotan högst. De artiklarna smäller högre än att större delen av inläggen i den här tråden tycker något annat. Jag tror inte att någon länkat till någon artikel som förklarar varför det är bra att 2a halskotan är högst.
Tuaphua gjorde en stor insats i debatten då hon tipsade om artikeln om piaff i nr 8/2012-2013 av tidningen Equipage. Då fick de som läst artikeln (hon, Ray och jag) en möjlighet att få en gemensam bild av det som hennes tränare tycker är viktigt. Jag håller med om det mesta som står där om hans synsätt. Han skriver t.ex. "I en korrekt piaff är nacken den högsta punkten. ... Om du håller i minnet att piaff är en övning för att förbättra gångart och balans ökar du oddsen för att få en korrekt utförd rörelse. ... Från det du bestämmer dig för att börja arbetet mot piaff till den färdiga piaffen under ryttare...tar ungefär två år. ..."
Därför är en av mina stora frågor varför man överhuvud taget skall tillåta att hästen går med 2-3 nackkotan högst.
Jag anser att ryttaren skall kunna förmå hästen att placera sitt huvud och sina ben där ryttaren vill ha dem (naturligtvis inom ramen för vad som är möjligt). Man må lite hånfullt kalla det huvud-ben-ridning men jag anser att det grunden för resten; för att få bärighet, avspända hästar och allt det andra som diskuteras. Har ryttaren inte en bra kontakt med munnen är det svårt att ha ett samtal, kan ryttaren inte förmå hästen att placera sitt huvud där ryttaren vill att det skall vara blir det svårare att påverka ekipagets balans/tyngdpunkt.
Jag har ridit hästar som lärt sig att det är bekvämt att ha nosen bakom lod. Det är knepigt och tar sin tid att få dem att i den runda formen följa med bettet framåt. Jag är inte ensam om det, någon tom i den här tråden har frågat hur man gör.
Jag är glad för att tuaphua informerade om artikeln. Den förklarar mycket av det jag vill få fram.