"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Vill du att jag skall bli skarp? Det tror jag inte.

Ja, just det uppresande tygeltag används systematiskt för att uppnå en viss effekt. Men de används naturligtvis inte för allting.

Då hästen drar nosen bakom lodplan är det för att hästen tycker att tyglarna är för korta i förhållande till hur lång halsen är just då. Detta löses enklast med att länga tyglarna. Ett annat sätt är att förmå hästen att höja huvudet något t.ex. med uppresande tygeltag.

Kanske dags att applicera den förklaringen till LR ? Fast där handlar det ju som påpekat om att samla in bakifrån inte knäcka av därfram när det brister därbak ... Du har inte tänkt på att om baken kommer ifatt i hop kopplingen går handen fram utan ditt behov av korrigering av fram delen men utan bekostnad att enligt din teori bakdelen är inte med men hästen hänger inte med därfram så du korrigerar uppåt och tar i den där ? Vad händer därbak på grund nivå tror du ?

Amelia : håller med Kryddan och det som sägs är inte heller ngt unikt i sig . Renodlad oberoende hjälpgivning .
Lyssna på din mag känsla .
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Tackar er alla för svar. Är lat så jag svarar er alla..

Jag tycker det här är svårt!

Jag känner att det är för mycket tvång med tränare nr 2. Dock har hon otroligt mycket mer erfarenhet än jag.

MEN jag vill ha hästen med mig, inte mot mig. För mig är det viktigaste att hästen jobbar korrekt, att han är positiv och tycker det är roligt men också att vi utvecklas.

En av er skrev att hästen kanske behöver komma ur sin komfortzon och att det finns en tanke bakom det här drivandet. När jag frågar henne varför svarar hon såm så att hästen skall arbetas bakifrån och fram. Det köper jag! Men har svårt att se hur man kan släppa igenom något när hästens huvud är fixerat, eller att man inte får släppa efter. Kanske menar hon att hästen får positiv förstärkning när den spänner till och inte lyssnar om jag släpper den då? Vågen kan då inte komma fram. Att hästen jobbar mot mig här ser jag som spänningar som skall jobbas bort i första hand innan man kan kräva någonting mer, men jag kanske har fel?

Som jag ser det vill jag att hästen själv skall välja att "ta bettet" genom att man jobbar med den först lösgörande i låg form så den slappnar av och därefter utan motstånd komprimerar den med bakbenen mer undersatta. I den första fasen är kanske inte tygellängden så viktig? Föredrar helt klart längre tyglar här.. Är det felaktigt? I början är den kanske inte ärligt på tygeln men är på väg dit om man ger den lite tid. Jag har ju inte erfarenhet nog att känna att just bakbenen är med.. men dock att ryggen är välvd och att den går för egen maskin s a s. Den är mjuk i övergångar och behåller takt och form. Men visst- det kan ju hända att den ÄNDÅ inte har bakbenen med sig..

Kryddan, du "skriver kläm och drag tränare". Ja så känns det, men hon säger dock att jag skall driva, men inte sitta och skänkla hela tiden. Istället säger hon "sparka till" eller "använd spöet så du får en reaktion". "Sitt inte och nöt" och det är ju någonting som JAG måste jobba med, helt klart!

Totola: har inte någon som kan filma tyvärr... motivera gärna dig:)

Det är jättesvårt det här med håll och sparka... För jag har aldrig hört någon tränare som vill att man ska göra så- men de får det att låta så ändå. Kyra visade hur ryttaren måste kunna vara stark i sitsen och inte låta jästen dra sig lång.
Jag red för en À tränare en gång och upplevde att det blev håll och driv- men när jag frågade så var det ju inte alls det hon menade. Hon menade att jag lät hästen dra mig fram ur sadeln och var för vek i sitsen ... Det blev ingen ram, jag lät hästen bli lång och framtung istället för att aktivera bak men vara stadig i sitsen och kunna parera.
Kanske är det lite ditåt denna tränare vill? Att du ska vara stadig och inte låta hästen bli lång utan aktivera den? Men spänd vill man ju inte ha hästen, då är det nåt fel. Hade varit intressant om du bad henne sitta upp och visa! Så du ser vad hon är ute efter...
Håller med alla övriga om att man måste ha hjälperna renodlade! Det ska inte vara håll fast och driv. Men det låter som att du ändå tror lite på henne? Så jag undrar om hon för fram sitt budskap på fel sätt till dig...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Träna på ett sätt som du känner dig tillfreds med. Det är jätteviktigt. Tränare två må vara erfaren och kunnig, men hon/han undervisar på ett sätt som du inte känner dig bekväm med. Det ska kännas bra och det gör det uppenbarligen inte med den tränaren.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

"Ibland kan man ju ta ett uppresande tygeltag som går uppåt framåt och driva och så kommer näsan fram och man kan etablera en bättre kontakt där.
Ett uppresande tygeltag går INTE framåt. Det finns inga tygeltag som en ryttare kan ta som har riktningen framåt. Däremot kan man lära hästen en hjälp som betyder "nosen fram".
Det är inte alls säkert att nosen kommer framför lod för att man driver den framåt. Törs den inte ta fram nosen mot ryttarens hand hjälper det inte att driva.

Du har helt rätt i att man borde släppa fram nosen, men eftersom inte bakbenen riktigt driver så kommer inte nosen fram när man lättar. Men om jag först får i gång den så att den överhuvudtaget söker en kontakt så funkar det ju;-)
Att hästen rör sig framåt (bakbenens drivning) beror på de framåtdrivande hjälperna. Nosens placering har väl inte så mycket med bakbenens drivning att göra. Man skall naturligtvis kunna be om och få kontakt redan i stillastående. Man skall naturligtvis kunna be om och få en längning av hästens hals med nosen strax framför lod redan i stillastående.

Det är det jag menar med att det inta hjälper att bara lätta på handen. Om hästen är bakom hand kommer den inte fram för det... Då tycker jag man ska lösa problemet längre bak först. Hästen ska ju hela tiden bjuda framåt och gör den det är det inga problem att få fram nosen.
Är det problem med det så har man ju problem med mycket annat också!
..."
Det är ju det jag har sagt hela tiden - rid INTE hästen så att den vill vara bakom lod för det är knepigt att få fram nosen när man vill det. Problemet sitter inte alls i bristande framåtbjudning. Om du driver en häst, som redan går bakom lod, mer mot ett bett som hästen inte vill veta av är risken stor att den hamnar ännu mer bakom lod.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Ett uppresande tygeltag går INTE framåt. Det finns inga tygeltag som en ryttare kan ta som har riktningen framåt. Däremot kan man lära hästen en hjälp som betyder "nosen fram".
Det är inte alls säkert att nosen kommer framför lod för att man driver den framåt. Törs den inte ta fram nosen mot ryttarens hand hjälper det inte att driva.
Nej, du har rätt, men handen går väl framåt uppåt. Man vill ju ta fram handen annars blir det ju helkonstigt. Men felformulerat absolut!

Att hästen rör sig framåt (bakbenens drivning) beror på de framåtdrivande hjälperna. Nosens placering har väl inte så mycket med bakbenens drivning att göra. Man skall naturligtvis kunna be om och få kontakt redan i stillastående. Man skall naturligtvis kunna be om och få en längning av hästens hals med nosen strax framför lod redan i stillastående.

" Det är inget jag kan alls något om. Jag har liksom inga signaler i stilla stående. Jag vill att hästen är kvar i bjudning om jag gör halt, men jag kortar aldrig tyglarna i stillastående om jag inte hade korta när jag gjorde halten. Kan inget om signaler i halt alls...
Men bakbenen har allt med kontakten att höra tycker jag- tillsammans med allt annat!"

Det är ju det jag har sagt hela tiden - rid INTE hästen så att den vill vara bakom lod för det är knepigt att få fram nosen när man vill det. Problemet sitter inte alls i bristande framåtbjudning. Om du driver en häst, som redan går bakom lod, mer mot ett bett som hästen inte vill veta av är risken stor att den hamnar ännu mer bakom lod.

Här tycket vi olika om bjudning. En häst som bjuder går ärligt fram till en kontakt och har inga problem att ha nosen framme. Bjudning har ju inget med fart att göra? Klart man inte ska rida så hästen går runt bakom hand, eller vill gå bakom lod? Mitt exempel är ju en skräckversion av vad som händer med hästar som blir lite extra dåligt ridna. Den har aldrig ridits varken LDR eller LR eller rollkur eller nåt annat ...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Tack för tipset.
Dadde skrev redan i början av det här århundradet om det som Bea Borelle, J-C Racinet, Ubbe, m fl förespråkar idag. Jag läste hans artiklar långt innan jag ens visste om de övrigas existens. Förhoppningsvis är Daddes artiklar lättare att ta till sig eftersom de är skrivna på svenska. Artiklarna borde kunna vara bra underlag för diskussionen i denna tråd. Han kan inte försvara sig så ev inlägg skall vara sakliga.

Dadde var ju också en duktig hoppryttare. Jämför hans stil med det som presenteras i nutidens bruksprov. När jag tittat på den film på YT som AW länkat till såg jag även på några av de övriga filmer som fanns på samma sida, bl a från bruksprovet i hoppning 2012. Vad har detta med denna tråd art göra? Jo, just Kontakten med hästens mun ... och vad den kan medföra.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Hej
Nej du har rätt i det, men samtidigt så måste jag kanske ge det en chans. Skall försöka kompromissa lite med henne och se vad hon säger. Erfarenheten säger mig dock att när man börja ifrågasätta om man inte kan få göra liite annorlunda för att man inte känner sig redo- ja då är det tack och godnatt. Men alla är inte lika och jag har hoppet kvar:)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Efter att ha funderat igenom era synpunkter härinne så har jag kommit fram till följande:

Min ridning lämnar mycket kvar att önska och därför klarar jag kanske inte att rida hästen fram till bettet på hennes vis. Jag inte är stark nog vare sig i min sits eller i min bål och dessutom för obalanserad. Resultatet blir onödiga och otydliga hjälper (läs ostadig skänkel som aldrig blir tyst) som dessutom inte är "kvicka" nog och jag dras lätt ur min position.

Hästen och jag känner inte varandra ännu. Naturligtvis av oerhörd betydelse, MEN när jag rider honom själv, på mitt sätt får jag en underbar känsla när det fungerar, även om jag inte jobbar honom samlat. När jag sedan byter språk blir han osäker och spänd.

Sist och absolut viktigast kanske- Det finns alltid två sidor av samma mynt. Jag har svårt att förmedla hennes version på ett rättvist sätt. Det blir lätt smutskastande och svårt att få till en nyanserad beskrivning. Teoretiskt så förstår jag vad hon menar men inte i praktiken. Kanske då som Kyras sylt.. Man måste veta processen går ut på.

Angående det här med gas och broms som basic; Ja det var precis så hon sa under senaste ridpasset. Att det vi gör nu är liksom grundläggande ridning- sånt man gör på ridskolan! Därmed har jag antagligen lyckats förvränga vad som egentligen skedde.
Nämligen att hon sa att jag skulle hålla emot- inte dra (när han slutade tänka framåt och körde upp huvudet) och samtidigt driva. Det som jag reagerade på var att i ett så för mig överilat tempo är det svårt att komma till ridning. Dvs att hinna med! Och därför handlar kanske egentligen detta om mina egna tillkortakommanden mer än tränarens.

Men att vi inte förstår varandra det är ju helt uppenbart och enda sättet att få till detta är ju genom att prata.

Lösningen är alltså följande:
Jag kommer att berätta varför jag tycker det tar emot (enligt tidigare inlägg) och motivera mig. Dvs jag vill ha en mer lösgjord häst innan någonting mer krävs av honom och fråga om vi därmed kan mötas någonstans på vägen.

Mvh Amelia
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag har för mig att det från början handlade om att få fram nosen inte om att få upp huvudet.

Min uppfattning är att det är precis det som händer när bakbenen kommer igång. Hästen kortar underlinjen, vilket leder till att överlinjen "får tag i" huvudet och hästen bär då upp det på rätt sätt och då kommer ju nosen fram och suger tag mer tydligt och jämnt. Hästen blir mer ridbar och balanserad. Om hästen går bakom hand/tygel på en tygellängd som jag anser att hästen utifrån sin utbildning och styrka borde klara, vill iaf jag ha fram nosen med hjälp av bakbensaktivitet, inte först och främst med tygeltag. Sen är det ju styrketräning som successivt får jobbas fram i den form som hästen klarar av och det gäller att rida så att hästen inte hamnar bakom handen, och då kan man få driva på en del och rida framåt för att hästen skall våga känna på arbetet med ryggen. Placera formen där den alltid går att rida fram med bakbenen utan uppresande tygeltag.

Jag använder väldigt sällan uppresande tygeltag. Kan ibland använda ena handen lite uppresande för att få ordning på ställning som inte riktigt går igenom eller för att flytta över vikten i manken något. Uppresande tygeltag, specielt med båda samtidigt, är för mig kopplat med korrigeringsridning och det försöker jag att undvika så länge det finns hopp om att hästen går att "ridas till" genom aktivitet. :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Citaten i Rays inlägg nr 66 ligger fel.

Nu tycker jag du känns lite stingslig..
Jag har svarat i din inlägg. Det ena med fetstil och det andra med citat runt för att visa att jag svarar dig- mobilen ville inte fetstila en gång till...

Var ett tillfälle när jag tänkte utanför ramen helt enkelt ;-)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Tack för tipset.
Dadde skrev redan i början av det här århundradet om det som Bea Borelle, J-C Racinet, Ubbe, m fl förespråkar idag. Jag läste hans artiklar långt innan jag ens visste om de övrigas existens. Förhoppningsvis är Daddes artiklar lättare att ta till sig eftersom de är skrivna på svenska. Artiklarna borde kunna vara bra underlag för diskussionen i denna tråd. Han kan inte försvara sig så ev inlägg skall vara sakliga.

Dadde var ju också en duktig hoppryttare. Jämför hans stil med det som presenteras i nutidens bruksprov. När jag tittat på den film på YT som AW länkat till såg jag även på några av de övriga filmer som fanns på samma sida, bl a från bruksprovet i hoppning 2012. Vad har detta med denna tråd art göra? Jo, just Kontakten med hästens mun ... och vad den kan medföra.

Vad man ska vara medveten om är att hoppning som sport har utvecklats enormt sen Daddes tid. Banorna är otroligt mycket mer tekniska och hindermaterialet mycket lättare.
Idag krävs det en mycket smidigare och spänstigare häst .

Jag har läst Daddes artiklar. Jag vet att han någonstans berömde Malin B s ridning på hinder och tyckte det var synd att framridningen inte såg likadan ut...
Men funkar det på banan så kan det inte vara fel på ridsystemet? Man uppnår ju sitt mål. Sen vet jag att det finns många som når toppen i hoppning och har filosofin att hästen bara behöver förstå gas och broms och ridas i fri form- fast med bjudning från bakbenen till kontakt såklart. Och det funkar ju också !

Bästa vore om de som har mycket att klaga på dagens tävöingsridning gav sig ut på dressyr och hoppbanorna och visade att deras teori är bättre för då hade fler börjat anamma den. Man gör ju det som funkar!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Ett uppresande tygeltag går INTE framåt. Det finns inga tygeltag som en ryttare kan ta som har riktningen framåt. Däremot kan man lära hästen en hjälp som betyder "nosen fram".
Det är inte alls säkert att nosen kommer framför lod för att man driver den framåt. Törs den inte ta fram nosen mot ryttarens hand hjälper det inte att driva.


Att hästen rör sig framåt (bakbenens drivning) beror på de framåtdrivande hjälperna. Nosens placering har väl inte så mycket med bakbenens drivning att göra. Man skall naturligtvis kunna be om och få kontakt redan i stillastående. Man skall naturligtvis kunna be om och få en längning av hästens hals med nosen strax framför lod redan i stillastående.


Det är ju det jag har sagt hela tiden - rid INTE hästen så att den vill vara bakom lod för det är knepigt att få fram nosen när man vill det. Problemet sitter inte alls i bristande framåtbjudning. Om du driver en häst, som redan går bakom lod, mer mot ett bett som hästen inte vill veta av är risken stor att den hamnar ännu mer bakom lod.
Du verkar inte skilja på bakom hand o lod. Mer energi bakifrån gör att den kommer upp i formen av sig självt.
När du skriver att den inte törs, så utgår du fortfarande från att den är hårt hållen eller har dragit sig undan= bakom hand.

Dadde red markridning o som ung med Graman o drog sina egna slutsatser av det- som du verkar göra.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Nu tycker jag du känns lite stingslig..
Jag har svarat i din inlägg. Det ena med fetstil och det andra med citat runt för att visa att jag
...
Det finns det väl anledning till. Det blir feltolkningar och felaktiga påståenden av vad jag sagt ändå.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Håller med dig- det är så jag tänker också :-))
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Det finns det väl anledning till. Det blir feltolkningar och felaktiga påståenden av vad jag sagt ändå.

Missförstånd är till för att två personer inte förstår varandra- ligger på båda parter... Men var har jag gjort felaktiga påståenden av vad du sagt?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Nosens placering har väl inte så mycket med bakbenens drivning att göra.
jag tycker att under rörelse så har den det, även i ryggningar. Stillastående med. Hänger hästen på framdelen så lär den ju även hänga i handen.


Det är ju det jag har sagt hela tiden - rid INTE hästen så att den vill vara bakom lod för det är knepigt att få fram nosen när man vill det. Problemet sitter inte alls i bristande framåtbjudning. Om du driver en häst, som redan går bakom lod, mer mot ett bett som hästen inte vill veta av är risken stor att den hamnar ännu mer bakom lod.
Jag driver ingen häst mot ett bett, jag driver den TILL bettet. Fångar upp hästen i bettet. Det är svårt att fånga upp om hästen inte ger något att fånga upp. Därför är kontakten så viktig att etablera tidigt i hästens utbildning.

Det kanske är bra att definiera vad framåtbjudning är för oss alla, det ser ut som att det finns olika tankar kring det i tråden? För mig är framåtbjudning just hästens vilja att komma fram till bettet genom aktivitet. Springa på kan vilken havremoppe som helst. Drivning sker genom hur sätet rör sig i förhållande till hästens rörelser. Åka på, följa med eller driva är olika saker för mig. Att ligga före, i eller efter i hästens rörelser ger stor skillnad på hur hästen rör sig. Hur djupt/lätt jag sitter kan ha stor betydelse för hur ryggen jobbar. Hur mitt bäcken är vinklat kan hjälpa eller stjälpa ALLT. Mycket koordination behövs, för att inte tala om styrka och stabilitet.

Är det så att vi sitter på en häst som är rädd för bettet? Så uppfattade jag det i din beskrivning nu. Det trodde inte jag diskuterades just här och nu. Är det din utgångspunkt i diskussionen? Jag trodde vi pratade om bakom lod och ev bakom hand. Inte en häst som är rädd för bettet.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag driver ingen häst mot ett bett, jag driver den TILL bettet. Fångar upp hästen i bettet. Det är svårt att fånga upp om hästen inte ger något att fånga upp. Därför är kontakten så viktig att etablera tidigt i hästens utbildning.

Det kanske är bra att definiera vad framåtbjudning är för oss alla, det ser ut som att det finns olika tankar kring det i tråden? För mig är framåtbjudning just hästens vilja att komma fram till bettet genom aktivitet. Springa på kan vilken havremoppe som helst. Drivning sker genom hur sätet rör sig i förhållande till hästens rörelser. Åka på, följa med eller driva är olika saker för mig. Att ligga före, i eller efter i hästens rörelser ger stor skillnad på hur hästen rör sig. Hur djupt/lätt jag sitter kan ha stor betydelse för hur ryggen jobbar. Hur mitt bäcken är vinklat kan hjälpa eller stjälpa ALLT. Mycket koordination behövs, för att inte tala om styrka och stabilitet.

Är det så att vi sitter på en häst som är rädd för bettet? Så uppfattade jag det i din beskrivning nu. Det trodde inte jag diskuterades just här och nu. Är det din utgångspunkt i diskussionen? Jag trodde vi pratade om bakom lod och ev bakom hand. Inte en häst som är rädd för bettet.

Håller med igen!
Sen anser jag att en häst som är bakom hand behöver inte vara rädd för bettet men den går inte fram TILL kontakten och då tar den inte drivningen rätt och då tycker inte jag den har framåtbjudning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3 KL Har följt denna tråden med stort intresse, så tack alla ni för matnyttig...
29 30 31
Svar
619
· Visningar
40 113
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 378
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Träning Fick en snilleblixt när jag var ute i rastade de överpigga ungstona i helgen. Jag rider för att ge hästen en sorts friskvård, precis som...
Svar
7
· Visningar
922
Senast: todde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp