"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

OJ! Det där var riktigt otrevligt sagt, både kryddan och mackan. Vad vill ni ha ut av denna diskussionen?

Mackan svarade på detta så här i inlägg #157
"En verklig diskussion där man inte diskuterar å det grövsta samtidigt som man inte ens fattat det man å det grövsta kritiserar .
Det är inte ett dugg otrevligt i sig . Ingen har ngt emot mindre kompetens tex . Om man har låg kompetens och samtidigt går på som en bulldozer i fråga om åsikter däremot blir det konstigt . Och lär leda till följd frågor/kommentar per automatik . Utan att vara ngn form av otrevlighet för den skull .
"

Det kanske har uppstått en viss frustration hos Kryddan och Mackan över att de inte förstår vad du, Fiador och jag säger. Eller så börjar de inse vad de gått miste om i sin egen ridning. Det får man ha överseende med. Det finns andra "där ute" som är intresserade av vad vi har att säga även om de inte skriver något inlägg. Det är min motivation att försöka förmedla min erfarenhet och mina kunskaper. Mackans inlägg #157 är det grövsta påhoppet hittills, det är dessutom osammanhängande och illa skrivet.

Jag vidhåller att det är viktigt att få hästen att förstå vilket rörelsemönster jag vill att den skall använda, dvs i vilken gångart den skall gå, vilket tempo och vilken takt den skall använda. Kryddan och Mackan pratar föraktfullt om att hästen själv skall hålla reda på sina ben samtidigt som de försöker påverka hur/att hästen skall vara ihopkopplad. De tycker inte heller att det är någon vits med att påverka hästen i stillastående. De kanske inte kan och vill mörka det inför sig själva genom att påstå att det inte är intressant. De som rider iberiska hästar brukar vara intresserade av spansk skritt där det är enklast att inleda utbildningen i stillastående. Mackan och Kryddan har uppenbarligen aldrig fattat galopp ur stillastående, de svarar inte på det utan pratar om galoppfattning ur skritt och trav. Det är omöjligt att med en häst som i det tänkta fattningsögonblicket är i LDR fatta galopp ur stillastående.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Det går finfint att fatta galopp i ldr ur halt. Been there, done that, bought the t-shirt sas.
Det har jag gjort på mååååånga hästar. Så det är påintet sätt omöjligt.

Varför skulle det vara det?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Det går finfint att fatta galopp i ldr ur halt. Been there, done that, bought the t-shirt sas.
Det har jag gjort på mååååånga hästar. Så det är påintet sätt omöjligt.

Varför skulle det vara det?

Tack för att du ställde frågan jag grunnade över...
Är helt säker på att jag har sett det på massvis med hopptävlingar innan ryttaren rider på första hindret.
Halt- galopp och definitivt LDR ;-)

Har jag gjort det? Nix- det tror jag inte faktiskt!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Timing ligger som regel i att kunna förvalta energin o samlingen. Inte med skänkelhjälp. som Kryddan skrev så bör en dressyrhäst alltid bjuda framå¨t- för att man inte hindrar den- drar den i mun.

Låter det konstigt`?
Ja det gör det när man inte kan göra rätt- återigen- ridskicklighet.

Vem skrev att man skulle fatta ut en sned halt/ med baken innanför?

Så gör man inte då en häst i sig gärna kontraherar innersidan. konsten är att fatta helt rakt o direkt....Då kan den lyfta sin framdel- inte om den är sned eller böjd. Varav man hela tiden strävar efter liksidighet/ rakriktning
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Hahaha! :rofl:

Om jag skulle addressera dig i tredje person på det sätt du gjort nedan så hade DET varit extremt otrevligt.

ang. resten du totat ihop så har du ju ingen verklighetsförankring ö.h.t. Du vet ju inte ens vad det är du diskuterar eftersom du inte vet vad rollkur/HF, LDR osv är, och det har ju framkommit tusen gånger nu i tråden men lika 17 envisas du med att diskutera ngt du inte greppat.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Absolut måste hästen få hinna med! Du kan förbereda den ordentligt genom att ha den lite i sluta och samlad. På så vis har du redan vikt- och sitshjälpen rätt för galoppfattning.
Men om du vid byte inte riktigt vet när som är bäst tillfälle får du förstås inget bra byte, det blir ett steg sent, ökat tempo eller inget byte alls. Jag menar liksom du att man inte ska överraska hästen, men man ska förstås vara medveten om när bästa tillfälle är så att man kan hjälpa den att göra rätt.
Du fattar inte med hästen böjd om du vil kunna fatta en där hästen sätter sig i fattningen. Den kan då inte lyfta sin framdel utan hänger på sitt yttre framben. Du kan på en väldigt mkt utbildad häst träna sluta på volt, men inte öppna då bakbenen har en större väg att gå o det funkar inte opm man samtidigt vill att den ska bära sig på bakdelen. som den kan göra i sluta- om man gör rätt.

Om du "överfaller" hästen i bytet så får du heller inte ett luftigt byte med gest. Den kan växla galopp markbundet på sin höjd o definitivt inte byta i varje.

När man såg filmen med AR-kvinnan som är en av landets föregångare så förstår man att det blir fel. Som tidigare erfarenhet hade hon "ridskola samt tävling LC". Arbetstraven skulle vara bekväm osv.....Det skulle vara bättre för hästen.
Nej snarare bekvämt för ryttaren. Men inbilla sig kan man ju...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Det kanske har uppstått en viss frustration hos Kryddan och Mackan över att de inte förstår vad du, Fiador och jag säger. Eller så börjar de inse vad de gått miste om i sin egen ridning. Det får man ha överseende med. Det finns andra "där ute" som är intresserade av vad vi har att säga även om de inte skriver något inlägg. Det är min motivation att försöka förmedla min erfarenhet och mina kunskaper. Mackans inlägg #157 är det grövsta påhoppet hittills, det är dessutom osammanhängande och illa skrivet.

Jag vidhåller att det är viktigt att få hästen att förstå vilket rörelsemönster jag vill att den skall använda, dvs i vilken gångart den skall gå, vilket tempo och vilken takt den skall använda. Kryddan och Mackan pratar föraktfullt om att hästen själv skall hålla reda på sina ben samtidigt som de försöker påverka hur/att hästen skall vara ihopkopplad. De tycker inte heller att det är någon vits med att påverka hästen i stillastående. De kanske inte kan och vill mörka det inför sig själva genom att påstå att det inte är intressant. De som rider iberiska hästar brukar vara intresserade av spansk skritt där det är enklast att inleda utbildningen i stillastående. Mackan och Kryddan har uppenbarligen aldrig fattat galopp ur stillastående, de svarar inte på det utan pratar om galoppfattning ur skritt och trav. Det är omöjligt att med en häst som i det tänkta fattningsögonblicket är i LDR fatta galopp ur stillastående.
Ang. det fetstilta.

Det har vi aldrig argumentarat emot. däremot har du beskrivit hur du vill styra varje ben i varje sekund. Stå på diagonala ben mm.

Om du fattar i LDR så måste hästen få höja sig, men den kommer inte att kasta upp huvudet för att orka. Den är bekväm i den formen o återigen så har den utrymme att höja sig, men mer i framdelen o resningen kommer att börja från manken- välver sig o går inte av på mitten. Vilket är viktigt eftersom vi sitter där.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Den här tråden har ju slirat lite fram och tillbaka, så jag hoppas att det är ok att jag reflekterar lite över det här med att hålla reda på var hästens ben är. Jag blir nämligen lite ställd av att vissa skickliga ryttare i tråden tycker att detta är något man inte ska bekymra sig över, samtidigt som man säger att man givetvis ska ge hjälpen i rätt ögonblick. För mig är påståendet svårtolkat. Rätt ögonblick att ge en skänkelhjälp är ju (enligt alla klassiska ridläror jag känner till) när det bakben man vill påverka är i luften. En ryttare med känsla och stor erfarenhet behöver naturligtvis inte fundera över detta, utan "känner" att det är då hjälpen ska ges. Men vi andra kan ju behöva förstå och lära in denna känsla, genom att lära oss känna vilket ben hästen sätter i marken. Självklart kan man inte sitta och "tänka" på det när man rider, utan det måste vara automatiserat. Likväl tänker jag att det är viktig kunskap, eftersom fel tajming kan leda till att hästen inte kan göra det man ber om.

Vad detta innebär för en stillastående häst har jag aldrig tidigare reflekterat över, men naturligtvis är det så att hästen måste förlägga vikten på rätt bakben i en galoppfattning ur skritt. Och är det då inte det man ber om (vare sig man tänker på det eller inte), när man i halten förbereder hästen på att en det ska komma en galoppfattning?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Det går finfint att fatta galopp i ldr ur halt. Been there, done that, bought the t-shirt sas.
Det har jag gjort på mååååånga hästar. Så det är påintet sätt omöjligt.

Varför skulle det vara det?

Ok, det skulle jag vilja se. Men det är ju inte möjligt (att få se) så beskriv hur du gör. Du kanske har någon länk till någon film där det visas. Det går naturligtvis att göra galoppfattning ur halt i LDR om man gör en fattning där hästen får ta upp huvudet i fattningsögonblicket men det är en annan sak än det jag menade. Min uppfattning om LDR är från de filmer som senast varit uppe till debatt där hästen har 2a nackkotan högst och nosen nära bringan.
I piruett kan det gå för där flyttas framdelen i sidled inte rakt framåt.

Det går inte därför att hästen står stilla och har för mycket vikt på framdelen för att ur stillastående kunna lyfta framdelen in i första galoppsteget. Det kanske är möjligt att få hästen att väga över på bakdelen. Om det skulle vara möjligt varför gå omvägen över LDR - först sätta vikten på framdelen för att sedan hitta ett sätt att förmå hästen att flytta vikten med huvudet låst mot bringan.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag tycker nog mer att man bör tänka på i vilket moment- en känsla. att man förklarar vilket ben som börjar när är mer en teoretisk grej för att förstå hur hästen rör sig.

om du ska fatta ur halt så måste hästen vara förberedd/ med på noterna då den måste ta i mkt i fattningen. det gör man med sin egen energi o som du skriver måste hästen själv få sätta benen rätt. Man vill inte ha en jämnfotafattning.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Du har inte förstått att man inte rider LDR i samling!
Piruetter rids inte så. Ej heller bytesserier o annat.

Men det gäller ju då att man inte börjar för tidigt med rörelser där hästen inte kommer att orka o då behöver resa eller t o m kasta bak huvudet. samma som samling av ryggning. hästen orkar inte o man tappar allt efter några steg. Värdelöst.

Jag tycker du ska ta alla dina antaganden o fråga en skicklig dressyrtränare.

det verkar i mångt o mkt som du tittat på andra o sen åkt hem o försökt dig på samma. Om det inte har funkat så är hela metoden fel.

Varför tror du att t o m PK kräver att hans elever måste DELTAGA i alla hans kurser? Är man sedan fullärd?
Nej det kommer att finnas stora luckor i elevernas kunskap som de vidareför. Som hörsägen.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Vad roligt att jag kunde ge dig ett tips som du hade glädje av :) Personligen så tycker jag att det är betydligt enklare att rida gångarten galopp än trav. Traven ställer ett mycket högre krav på en grym bålstabilitet och det tar tid att träna upp magmuskler och andra muskler som man behöver för att kunna rida bra i trav. Sen är det svårare att flexa på ett avspänt sätt med armbågar och handleder i trav också. Speciellt om man inte rider med s k ankstjärt och svankar i ryggen. Så kan man inte rida om man vill ha med sig bakkärran på hästen, man måste räta ut sig själv och få in sin ända, det bygger på att hästen gör som ryttaren gör, följer ryttarens sits m a o. Det är förbaskat svårt att rida på det sättet, man får nästan börja med att bara träna sig själv och göra avkall på hur hästen går. Sen när man har fått till sin egen sits så kan man börja montera ihop det hela. Ett bra tips jag fick av en mental tränare (en mycket skicklig dressyrryttare dessutom), var att tänka på min egen mentala energinivå. Jag ser den i 10 trappsteg, när det känns spänt så går jag ner några steg i energinivå, på det sättet blir det mer avspänt och enklare att rida. Sitter man på en lite mer flegmatisk häst så kan man ju testa med att gå upp något/några steg istället. Man pratar oftast bara om hästens energinivå, men ryttaren styr den och därför är det viktigt att man har koll på sin egen mentala energinivå också.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Kl
Angående tempo- känns som vi tycker lite olika där också.
Jag tycker ( tror du håller med axel? ) att det är lättare för hästen när man rider i ett friskt tempo jämfört med när man rider långsamt.
Om en häst inte bär sig i samlad galopp vill jag öka tempot ett tag eftersom jag tycker det underlättar för hästen och sedan prova igen.

Många ryttare rider långsamt för att de själva ska hinna med och för att kunna sitta utan att anstränga sig:o . Det tycker jag är att sätta hästen på pottkanten och stjälpa dess egen balans om inte hästen är stark nog att vara samlad!

Filosofer med superkoll på detaljer leder gärna till detta hos orutinerade ryttare! Man rider sakta för att hinna med!
Jag tycker därför bättre om tanken att jag som ryttare ska känna och följa hästen vilket jag gör bättre när hästen verkligen rör sig .
Brille och fiador- jag säger inte att ni rider sakta! Bara att det är något som många fastnar i :-)

Skulle vilja ge ett exempel. Om hästen rör sig skevt, på dubbla spår, kan jag välja att försöka rätta in alla kroppsdelar på linjen- ganska svårt att få helt rätt och kräver säkert som ni säger ett bra signalsystem som både häst och ryttare kan.
Eller så kan jag rida på mer framåt och få bättre driv bakifrån och det kommer göra att hästen i de flesta fall rätar ut sig! Då behövs ingen eller en väldigt liten justering för att få hästen på linjen. Och samma princip funkar ju vid halt galopp! Kom hästen in i halten med bjudning kommer bakbenen rätt och den står i balans- inga problem med fattning! ( detta har mackan redan skrivit så h*n har visst gjort ett inlägg om fattning ur halt...)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Alltid lika roligt att läsa vad du skriver! :) Men en stor del av jobbet med en mer färdig häst bygger ju på att man skall kunna rida i saxar och piruetter t e x. Då måste man ställa hästen och i saxar/diagonalslutor väldigt mycket dessutom. Då faller det där med rak häst bort. I piruetten skall ju hästen vara fri ifrån handen, men den måste ändå vara urskålad och ställd. Så även om man inte håller den i munnen så behöver man ju kunna inverka med tyglarna ändå. För att alls kunna gå in i en piruett så behöver man kunna få tillbaka hästen så att den kan galoppera på stället och ha den i en svag öppna innan man vänder, jag kan inte se hur det skall kunna gå om man inte använder tyglarna också?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Håller med du.

Om man rubbar balansen för sin egen bekvämlighet kommer hästen att få det svårt.. ja för att inte säga omöjligt att leva upp till kraven.
Hästen kan då börja vicka / gå med rumpan o tappar svävet i traven.
Galoppen blir gärna oren- därav en del inte kan låta hästen galoppera på med avstämningar, utan kör endast fattningar i 100 år...

en balanserad häst med rena gångarter behöver som regel en bra energi o därmed fart för att kunna hålla ihop sin kropp. det betyder inte att man rider i övertempo, utan finjusterar- hjälper hästen.

om man tittar på den mkt unga hästen i filmen så .. om man verkligen tittar så är den lätt i fram trots formen. Den går inte med raka framben som släpas fram i spånet. Den sätter garanterat ner bakbenen en aning före för att just kunna vara lätt i fram- mkt god balans.

hur förklarar Brille det?
Eller anser du att den RÖR sig framtungt?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Alltid lika roligt att läsa vad du skriver! :) Men en stor del av jobbet med en mer färdig häst bygger ju på att man skall kunna rida i saxar och piruetter t e x. Då måste man ställa hästen och i saxar/diagonalslutor väldigt mycket dessutom. Då faller det där med rak häst bort. I piruetten skall ju hästen vara fri ifrån handen, men den måste ändå vara urskålad och ställd. Så även om man inte håller den i munnen så behöver man ju kunna inverka med tyglarna ändå. För att alls kunna gå in i en piruett så behöver man kunna få tillbaka hästen så att den kan galoppera på stället och ha den i en svag öppna innan man vänder, jag kan inte se hur det skall kunna gå om man inte använder tyglarna också?
Kul att du skriver om urskålning.

Innan AvG påtalade vikten av att INTE driva med innerskänkeln i piruetterna. Hon hade ju tänkt 3 steg längre än de flesta. Man driver då UT den från vändningen- framåt.
Om man tittar på Totilas när Gal red honom så var hästen väl böjd genom kroppen o kom då med LÄTTHET runt. Sedan .... såg man skillnaden när den var för rak= jobbigt o hästen bromsades. Själva vändningen i sig är bromsande iom att den så snäv.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag håller delvis med dig, men jag kan inte se att man sätter hästen på pottkanten för att man låter den lunka runt á la Brunte för att ryttaren skall hitta ett läge där han/hon kan följa hästen i dess rörelser. Man måste ju börja någonstans och det blir ofta för svårt för folk om man skall börja med att rida dressyr i ett mer framåttänk. Det är en sak om man rider lätt eller galopperar i en mer lätt sits, men för att kunna sitta bra och rida bra så måste man kunna sitta ner och bli ett med hästen. Då blir det trevligare för både häst och ryttare om man letar fram den där känslan i ett undertempo till att börja med (om det nu behövs). Sen när man har hittat känslan så kan man rida på mer, för då har man ett utgångsläge i a f. Rimligen så borde det vara sämre för hästen om ryttaren är spänd och har svårt att följa hästen i rörelserna.
Sen att många sitter och rider runt i ett undertempo beror nog på att det är bekvämt, men framför allt tror jag att det beror på att de kommer inte vidare. Man vill ju ha energin i ett samlat paket så att hästen blir luftigare och rör sig mer, inte att den älgar iväg för mycket. Och när man kommer dithän så blir det väldigt svårt att rida. Det blir enklare sen när det blir befäst för både häst och ryttare, men innan dess så är det extremt svårt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Rollkur och HF är samma sak Brille ...
Man måste även förstå skillnaden på att vara rund i låg form. Den hästen kommer att komma i lod när formen blir högre. Är den högre o bakom- fulkrok. Man har tappat ryggen.

Även GP- hästar rids i LDR till vardags för att bibehålla mjukheten o för att hålla bättre. tittar man på de tyska o holländska ekipagen går de efter tävlingen tillbaka till framridningen o lägger ner- stretchar.

De håller inte om man rider i GP form hela tiden.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Fast även Brunte tappar all gång. Att man oftare går ner till skritt o rider korta bitar är bra, men samtidigt måste man ju träna på styrkan. fast där kan klättring hjälpa mkt.

Ja ja nu förutsätter jag att man vill rida dressyr o inte bara markridning.
Många som lullar omkring anser sig vara dressyrryttare.

jag är numera bara bushryttare
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Som sagt, jag håller med om själva sakfrågan i tempo, balans och det övriga, men ofta så är det vanliga människor som har problem med detta och då tror jag att det kan vara bra att försöka hitta sig själv först i ett undertempo. Om det är nödvändigt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3 KL Har följt denna tråden med stort intresse, så tack alla ni för matnyttig...
29 30 31
Svar
619
· Visningar
40 113
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 378
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Träning Fick en snilleblixt när jag var ute i rastade de överpigga ungstona i helgen. Jag rider för att ge hästen en sorts friskvård, precis som...
Svar
7
· Visningar
922
Senast: todde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp