"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Det blir ju en väldigt skillnad på jämförelse då hästen på din film faktiskt i princip luffar runt utan krav, det är klart om man då ber den gå fram litet till kravlöst så kan den det- vad gäller Hesters, där hästen är under arbete, arbete som kräver en styrka, dessutom i det har hästen en genomsläpplighet som kommer bakifrån av riden energi- det är en mycket välriden och gymnastiserad häst och även om den är ung så visar den en samling ibland som inte finns tillstymmelse hos din film.

Precis detta ville jag säga, men du sa det så mycket bättre- fast lite vassare:o
Det är ju absolut inte svårt att rida framåt om man bara rider framåt. Det klarar ju de flesta av om man vågar släppa på tygeln.
Men att rida framåt som du beskriver här- framåt med bärighet- det är svårt. Och man måste nog ha känt känslan för att förstå vilket samspel det är mellan häst och ryttare. Att det krävs känsla och tajming. Och att ryttaren rider hästen så att den rör sig så. Vilket som jag skrivit innan inte går om man stryper den framtill!!! Det går inte att hålla och sparka och få en häst att röra sig som på denna filmen- i så fall borde vi alla kunna vinna OS bara vi köpte rätt häst.
Jag förstår att det är det som många kanske tycker:eek: Att det inte krävs något, det är bara att köpa en flashig häst och så vinner man över Valegro och gänget...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Det kanske är det här som skiljer? Att du/ ni tycker hästen i fiadors film och (många andra, t.ex BB.s hästar) är lite tassiga trots att man på stillbild kan se att de svingar sina bakben under sig, medan iaf jag upplever ldr-ridna hästar som lite mer hoppiga och som gärna går in i den här halv-passagen.
Kan vid kanske få se en mer medioker häst ridas i ldr? Eftersom det var svårt att hitta häst med så mycket naturligt i sin gång.
OCH, vill bara fråga igen, eftersom just hur den rör sig höjs till skyarna. Jag tycker fortfarande det ser lite skumt ut, om ni tittar på 2.22 längs långsidan. vill bara höra vad någon annan tycker sig se.

Jo, den rör sig lite ojämt där- det tycker jag också. den trycker ifrån olika mycket ,är inte helt rakriktad. Men den är fem år så att den gör så när den blir spänd vill jag inte gnälla på. Men jag förstår absolut vad du menar!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag satte in den av flera anledningar. Dels så är det en häst med mycket temperament, men det fångas upp på rätt sätt och jag tycker den bär upp sig riktigt fint i passage. Sen vad jag har sett av ryttaren och hans tid så har den inte tränats upp via nån ldr, och jag ville ta den och den andra för att få exempel på hästar som kommit långt utan grund i ldr. och längre! För jag tycker att det är så här det ska se ut! Om vi tar bilden över så visst är det en fantastisk ökad trav!? Alldeles parallell, med bogfrihet (man ser ju ofta bogen rak men benet lyfts), och hon får verkligen med hästen, den är samlad även i den ökade traven.
Ytterligare en anledning till bilderna var att det efterfrågades bilder som inte var piaff, inte iberier, inte lipizzaner.

Men, åter till den här bilden. På vilket sätt tycker du inte att den sitter ihop?

Jag är förstås nyfiken på din inspirationsbild för att förstå hur du menar.

http://youtu.be/LVvlr7k87yQ http://youtu.be/LVvlr7k87yQ

Oj, massa länkar, hoppas nån funkar.
Detta tycker jag är en film på en inspirerande ökad trav plus upptagning!

Vad tycker du om den?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Nej du missförstår helt, jag har inga ambitioner alls att vinna över någon. Det är inte utifrån det perspektivet jag diskuterar. Ja visst är det lätt att tro att allting handlar om tävling, vem som är bäst, vem som vet bäst, osv. Man jag diskuterar inte utifrån det alls, utan bara utifrån det jag ser och hur jag tolkar det jag ser. Om vad jag anser vara en grund och hur ett system bör sitta ihop för att bilda en sammanlänkad kedja där alla delar passar ihop.

För mig handlar det inte om att bevisa att jag "kan bättre" även om många gärna försöker förvränga det så. Kanske handlar det om komplex och ett försök att förminska genom att överdriva åt andra hållet, vad vet jag. Men ett fånigt resonemang det är det. Tråkigt om du börjar dra åt det hållet också. Det finns några stycken i den här tråden som har gjort det till sitt rättesnöre nämligen, att förminska och förlöjliga andra. Dom mår förmodligen dåligt med sig själva och hoppas på att vinna lite mer aktning (och självkänsla) på det viset.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Allvarligt talat så vill jag inte alls vara otrevlig på nåt vis och jag tycker vi hållit en bra ton mot varandra. Men jag vill liksom ha fram att även om du inte gillar ridningen och inte alls har det som mål så handlar det inte om något så enkelt som dra och sparka. Det krävs en bra ryttare- det är nog den ståndpunkten jag vill ha fram:laugh:

Vad tyckte du om den ökade traven på min lilla korta film?

Jag håller med om att det blir lite dumförklaringar- men det ligger i båda sidor tycker jag. Och är kanske svårt att undvika när tråden heter som den heter- det är som upplagt för att alla ska propagera för sin ståndpunkt. Och när man tycker så himla olika går det ju inte att enas.
Men kanske man ska vinkla det på ett annat vis. Från att diskutera vilket sätt som är bäst och hur det ska se ut till att enas om något som man kan se positivt i den andras filmer. Jag har redan sagt att jag tycker du visade en film på trevlig unghästridning- den rör sig jämt och taktmässigt och är avspänd. Precis som jag sagt om en tidigare film du visat.
Kan du se något positivt i min film? Eller den andra filmen med 5 åringen på clinic?
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Synd att du måste insinuera saker utifrån folk du avskyr enligt tidigare diskussioner och måste hugga till om pga det . Inte konstigt att du blir färgad i fråga om förmåga att ta in saker objektivt . kompetens finns det gott om i diskussionen . Synd som sagt att du inte är mottaglig oavsett hur det kommuniceras .

Alla har precis som ray påtalat kommenterat din vinkel positivt i fråga om filmerna . Konstruktiv kritik har utfärdats . Själv förfaller du till att inte ta in ngn annan synvinkel öht . Tråkigt och beklagligt .
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

...
Brille, det förstår du väl att jag inte lär en häst "spansk skritt" igenom att trava? Men för att den skall lära sig "spansk skritt" så måste den ju skritta, att den bara står still och viftar med frambenen är ju inte vad man vill. Först lär man den att lyfta ett ben i taget stillastående, det har gått väldigt fort med de hästar jag har haft, och sen lär man dem att göra samma sak i skritt. Nu kan jag inte se vad du skrev om morötterna, ...
...

Vi diskuterade om det är någon vits med att jobba/kontrollera något i stillastående och jag skrev så här "... De som rider iberiska hästar brukar vara intresserade av spansk skritt där det är enklast att inleda utbildningen i stillastående. ..."
Varpå du svarade att "... Det är enkelt att lära en iberier detta, det krävs bara några morötter och lite tålamod. ..."
Därför bad jag dig berätta hur du gör "... hur du lär hästen spansk skritt med morötter och lite tålamod utifrån diskussionen om vad ryttare kan påverka/kontrollera i stillastående. ..."
Nu skriver du "... Först lär man den att lyfta ett ben i taget stillastående, det har gått väldigt fort med de hästar jag har haft, och sen lär man dem att göra samma sak i skritt. ..."

Så av det nyss sagda framgår att det finns åtminstone ett moment där det är bra att påbörja inlärningen av en rörelse i stillastående. Naturligtvis är alla inte intresserade av den rörelsen men det är en annan sak.

Morötterna kan vi lämna därhän.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag förstår faktiskt vad Brille och Fiador vill komma till här ang arbete stillastående. Det handlar inte om att stå still och nöta saker. Utan som du gjort med spansk skritt snabbt avklara ett moment för att senare kunna rida vidare på det.
Aaf ser jag det så.

Jag kan lära in en respons för en hjälp stillastående. För att sen kunna nyttja det ridet eller för hand i framåtrörelse.

Spansk skritt lär jag också in för spö. Man ber hästen lyfta benet mot spöet och belönar då. Sen ber man dem lyfta i komb med ngt lyft innerhand.
Men jag håller med om att många iberier har ju så lätt för det och har den där "skojfriska" personligeheten där de likt strandraggare i spanien gärna gör stora maner som inte riktigt betyder så mkt(dvs inte korrekt jobb ;)).
Så man får passa sig lite med att lära in det för tidigt, innan man har lydighet för det.
Cirkuskonst blir det för mig när det inte görs på arslet och bakbenen är bakom och rygg/buk hänger.
Jag tycker det kan vara en bra grej att lära dem lite mer "häng" med. Om man sen i traven kan minska ner signalerna rejält så kan man ju be dem att på arslet lite, lite lyfta mer och hänga kvar i luften.
Det går ju att lära dem ändå. Men med spanska skritten har de tränat den muskulaturen med. Förutsatt att det utförs rätt.

Det är heller inget man bör lära in på vilken häst som helst iom att ges signalen då en människa råkar vara ivägen(arbete vid hand tex) kan man ju få ett ben på sig om man är ovaktsam.
Första gången jag red spansk skritt råkade jag ge signalen av misstag. Jag skulle be en häst svänga, han gick emot och jag lade spöet mot bogen som förstärkning. Fjong så kom frambenet. Det var jag ju inte van vid. och inte fasen ville kuslingen sluta heller. Jag kom ju så klart på hur jag gjort för att få honom att börja. Men visste inte riktigt hur jag skulle få honom att sluta iom att jag inte tränat sånt och han fortsatte utan signalen. Jag chansade på fraaaam iom att då borde han inte kunna fortsätta.. Funkade.. :P
Klantigt, men en bra lärdom.. :p
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Man rider inte med huvudet "låst mot bringan". Och om den är uppe med manke och halsbasen har den inga problem att sätta sig och fatta galopp utan att slänga upp huvudet som en gunghäst.

Har man dessutom ridit IN i halten korrekt är ju hästen på arslet med bakbenen inunder sig. Då behöver man inte laborera om vikten något.

För mig handlar det om stretching av halsbasens övre muskulatur och att få underhalsens mittersta muskler inaktiv som del i utbildningen.
Som jag skrivit mer ingående många gånger nu i tråden.

Men för att det ska funka måste hästen bjuda. Man måste ha energi och den måste vara ihopkopplad.

I den film som jag frågade om ingick enligt Mackan, Ray, traceys sekvenser med LDR men inga sekvenser med HR trots att nosen på några ställen var väldigt nära bringan. Nosen är låst eftersom hästen inte kan ta sig ur den huvudposition som den har i LDR så som det visas på filmen.

Du kan väl berätta vilka hjälper du använder för att göra själva galoppfattning ur stillastående i LDR, som du skriver att du gjort så många gånger. Att säga att man ridit in i halten korrekt är att gå utanför förutsättningarna. Det behövs väl några hjälper för att göra fattningen. Att stretcha halsbasens övre muskulatur är väl inget som du gör som hjälp för galoppfattning ur stillastående.

Nedan har jag lagt in bakgrunden till detta inlägg för att det skall kunna läsas i sitt sammanhang

I inlägg #144 frågade Brille
Ok: Rollkur = HF
Finns det någon sekvens med HF i filmen?
Finns det någon sekvens med LDR i filmen?
Finns det någon sekvens med LR i filmen?

Filmens länk http://youtu.be/xdya3mXZJOM.

Mackan, Ray, traceys, m.fl svarade
Nej det finns ingen rollkur /hf .
LDR/LR finns .

I inlägg #161 skrev Brille så här "... Det är omöjligt att med en häst som i det tänkta fattningsögonblicket är i LDR fatta galopp ur stillastående. ..."

Då svarade du i #162
"... Det går finfint att fatta galopp i ldr ur halt. Been there, done that, bought the t-shirt sas.
Det har jag gjort på mååååånga hästar. Så det är påintet sätt omöjligt.

Varför skulle det vara det? "

I inlägg #169 svarade Brille "... Ok, det skulle jag vilja se. Men det är ju inte möjligt (att få se) så beskriv hur du gör. Du kanske har någon länk till någon film där det visas. Det går naturligtvis att göra galoppfattning ur halt i LDR om man gör en fattning där hästen får ta upp huvudet i fattningsögonblicket men det är en annan sak än det jag menade. Min uppfattning om LDR är från de filmer som senast varit uppe till debatt där hästen har 2a nackkotan högst och nosen nära bringan.
I piruett kan det gå för där flyttas framdelen i sidled inte rakt framåt.

Det går inte därför att hästen står stilla och har för mycket vikt på framdelen för att ur stillastående kunna lyfta framdelen in i första galoppsteget. Det kanske är möjligt att få hästen att väga över på bakdelen. Om det skulle vara möjligt varför gå omvägen över LDR - först sätta vikten på framdelen för att sedan hitta ett sätt att förmå hästen att flytta vikten med huvudet låst mot bringan. ..."
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Brukar enbart läsa i denna tråd, men kan ju iaf svara vad jsg ser på denna bild..
En ryttare i stolsits och en spänd, missnöjd häst med öppen mun och sänkt rygg.Jag gick in och kikade på Hesters klipp med den iberiska skimmeln, och så skulle jag vilja kunna ratta min PRE! Jaja önska får man ju alltid:p

Har du koll på skillnaderna i hjälperna för passage och piaff? Då kan du väl berätta.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Film har jag inte iom att jag mest bara är intresserad av det hur jag gör, hur mina tränare(som lär mig) gör och hur mina elever gör. Övrigt, ser jag, analyserar och glömmer bort vem som gjort vad.
Ingen av oss är så mycket för att göra filmer, shower etc.

Jag fattar galopp som jag alltid gör. Formgivningen ska vara så att jag inom max 3 steg alltid kan göra övergång i form av byte av gångart, tempo, riktning eller övning. Därför måste hästen vara formgiven så om jag inte medvetet tillfälligt gör ett avsteg för att träna ngt mentalt eller göra en tillfällig stretch.

Vi har fler här i tråden sagt att vi inte tror LDR är det slutgiltiga resultatet eller ens den form där man får mest och optimalt arbete ur hästen. men att det är en väg att få bättre kvalitet i arbetet längre fram, i högre form.

Jag rider inte enligt samma träningssystem eller signalsystem som Hester. Så jag kan inte tala för hans ridning. Jag ser en jäkligt flott häst med en duktig ryttare på. Oavsett om man rider på samma sätt eller ej så kan man se och uppskatta det den ryttaren gör. Det är ingen räkmacka att sitta på en sån häst(så känslig och så rörlig). Det är ingen räkmacka att rida bland så mycket folk. Det är ingen räkmacka att rida så ung häst bland så mkt folk.
Man ser att det är en kompetent ryttare.
Man påtalar att hästen är spänd. Jag håller med. Men jag ser det som fullt förståeligt för en så ung häst.
Dock vill jag kunna lägga hästen i given form på given signal. Och på given signal slå på/av muskelkedjors respons genom den fomen. Det upplever jag inte att man gör med denna. Det går inte riktigt med det signalsystemet. Och jag tycker heller inte man kan kräva det av ung häst eller hyfsat ung bland så mycket folk.

Är du intresserad av ytterligare läsning kring hur jag tänker så är nya Equipage ute nu. Där finns en artikel kring hur man kan förbereda sin häst inför MSV. Den tycker jag är mycket bra!
Där pratar min tränare om vikten av balans i sidled, vikten av skrittjobb och varför man kan tycka det är bra, vikten av att inte trycka i energi innan man kan styra var den tar vägen, inte träna för att tävla etc.
Jag håller helt och fullt med.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

I inlägg #161 skrev Brille så här "... Det är omöjligt att med en häst som i det tänkta fattningsögonblicket är i LDR fatta galopp ur stillastående. ..."

Då svarade du i #162
"... Det går finfint att fatta galopp i ldr ur halt. Been there, done that, bought the t-shirt sas.
Det har jag gjort på mååååånga hästar. Så det är påintet sätt omöjligt."

Jag vill veta hur du gör när du fattar galopp ur stillastående i LDR vilket du gjort så många gånger. Jag vill veta, jag kanske har tänkt fel.
Om du skrivit fel kan du väl säga det så slipper vi älta det här.

Vad gäller filmen med Hester så är det varken hästen eller ryttaren som jag vill diskutera. Filmen innehåller sekvenser på en metod som flera i den här tråden anser vara LDR. Det är metodens för-/nackdelar som är intressant. Jag skulle vilja se lite mer än ridning rakt fram, t.ex. halt, ryggning, volter. Visserligen gör de ett byte - men då skulle jag också vilja se en förvänd galopp. Vad lär sig hästen under den här lektionen? Den skakar på huvudet vid några tillfällen, går i otakt, mm. Snygg häst. Enligt en kommentar är den tyvärr redan borta(?).

Ray har kommit med en intressant vinkling. När man rider enligt LDR strävar man efter en häst som rör sig studsigt, som en gummiboll. Jag är inte säker på att det stämmer med TR och FEI.

Tack för tipset om tidningen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Tänk, det gör jag också. Fiador är helt fantastisk!!!
:bow::bow::bow:

Men du vill ju inte heller ha hästens nos bakom-hur ser du då på den filmen Fiador lagt in där hästen rids bakom, där samling påstås visas men inte gör så?, är det också fantastiskt?

Sedan har du vurmat för långtygel, Fiadors film visar korttygel och i det med lite stum o hackig hand som menas vara mjuk?, är det också lika fantastiskt?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Man jag diskuterar inte utifrån det alls, utan bara utifrån det jag ser och hur jag tolkar det jag ser. Om vad jag anser vara en grund och hur ett system bör sitta ihop för att bilda en sammanlänkad kedja där alla delar passar ihop.

Men nu visade du en film där du menade så, en sammanlänkad kedja finns - men det du menade dig se finns ju inte. Det finns det du inte gillade, bakom lod, lite hack i munnen i onödan, lite låst rygg emellan..
Samlingen du ser-nada.

Så helt klart har jag haft rätt från början , det du och några till beskriver i trådarna är ridning typ stopp o sväng men man kommer inte vidare, vilket jag hela tiden sagt, det blir extra tydligt efter din film då du menar det är så fantastiskt och det du ser finns inte alls på det sätt du beskriver så jag drar den enkla slutsatsen att ditt öga fungerar på samma vis i verkliga livet.

Och vill tillägga att man får rida som man vill bara man är hygglo mot sin häst o inte skadar, det är alla de här påståenden om att det blir så mkt bättre och du skulle se samlingen och ryggen och sedan finns det inte- som flera andra också påpekat.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

http://youtu.be/LVvlr7k87yQ http://youtu.be/LVvlr7k87yQ

Oj, massa länkar, hoppas nån funkar.
Detta tycker jag är en film på en inspirerande ökad trav plus upptagning!

Vad tycker du om den?

Brille ser att inte alla steg i traven är 2-taktig vilket den skall vara enligt TR mom 243. Takt står högst upp på den utbildningsstege som används i Sverige. Hästen skulle dessutom i kunna sträcka ut hela frambenet, inkl överarmsbenet, för att sätta ner framfoten längre fram. Sträckningen av frambenet når bara till armbågen på hästen som nu i stället gör en liten "knyck" uppåt med hoven.

Den som vill läsa/lära mer om hur man kan träna sitt öga för att se hur en häst rör sig http://horsesforlife.com/content/view/2251/1741/.
"Now let us move on to discuss in what ways overbent horses are not collected. We will move through a series of pictures and attempt to train your eye to see where the weight is carried by the horse. How a lifted back from a low head actually results in stiffness. How the hips of these animals are extended behind them and not basculed or flexed."
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Brille ser att inte alla steg i traven är 2-taktig vilket den skall vara enligt TR mom 243. Takt står högst upp på den utbildningsstege som används i Sverige. Hästen skulle dessutom i kunna sträcka ut hela frambenet, inkl överarmsbenet, för att sätta ner framfoten längre fram. Sträckningen av frambenet når bara till armbågen på hästen som nu i stället gör en liten "knyck" uppåt med hoven.

Den som vill läsa/lära mer om hur man kan träna sitt öga för att se hur en häst rör sig http://horsesforlife.com/content/view/2251/1741/.
"Now let us move on to discuss in what ways overbent horses are not collected. We will move through a series of pictures and attempt to train your eye to see where the weight is carried by the horse. How a lifted back from a low head actually results in stiffness. How the hips of these animals are extended behind them and not basculed or flexed."

Tycker det är tråkigt att du inte kan bemöda dig om en enda positiv kommentar på en liten filmsnutt. Du är otroligt negativ och jag hoppas det är bara här på buke du har den attityden.
Tycker fiador och ludson håller trevlig ton även när vi tycker olika!

Ridning handlar ju om att sträva efter en perfektion som ingen egentligen har uppnått. Jag har inte lärt mig titta på hästar på nån länk på nätet. Men jag har lärt mig att först titta på helheten positiva saker och sedan negativa. Sen detaljer, positiva och negativa. Sen en ny blick på helheten med detaljer i minnet. Det du nämner är detaljer som du tycker är negativa och hitta fel kan vem som helst göra!
Att se helheten med både det onda och det goda är mer intressant och blir i en diskussion mer trovärdigt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Men du vill ju inte heller ha hästens nos bakom-hur ser du då på den filmen Fiador lagt in där hästen rids bakom, där samling påstås visas men inte gör så?, är det också fantastiskt?

Sedan har du vurmat för långtygel, Fiadors film visar korttygel och i det med lite stum o hackig hand som menas vara mjuk?, är det också lika fantastiskt?

Mitt inlägg avsåg dels FIdors och Ludsons förmåga att förklara hur hästens rörelser hänger ihop och använder filmer bilder för detta, dels deras tålamod. Tuaphua har också försökt förklara men jag kan inte följa hennes resonemang på samma sätt.
Många i den här debatten påstår/tycker något utan att försöka förklara. De bara "tycker" samma som någon annan. Många visar väldigt lite tålamod med andras åsikter genom att påstå saker om andras inkompetens. De som påstår vet inte alltid vem de uttalar sig om.

Vad har Fiador skrivit att filmen skulle visa? Stämmer det med dina påståenden i det här inlägget?

Ingen rider så bra att det alltid blir rätt (här att hästens nos är bakom lod), inte ens att det blir som man vill ha det. Det är skillnad mot att använda en metod där det (hästens nos är bakom lod) är en del av metoden.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag fattar kort och gott galopp som vanligt. Vad är det som du inte förstår?
Galopphjälpen?
Den varierar beroende på häst jag rider. Är det en som inte är skolad av mig och som man inte vill meckla med för mkt av olika skäl kan det vara innerskänkeln fram.
Är det en skolad av mig är det ytterskänkeln bak, lyftande ytter sittben och görande en galopprörelse med bäckenet.

Ang filmen så skrev jag att jag inte kan svara för deras ridning då jag gör annat till viss del. LDR är en form, det kan utföras väldigt olika.

Och jag tror inte det där var en vanlig lektion. Det var clinic:show för publiken.
Sen ser ju som sagt Ldr väldigt olika ut beroende på vem som utfö det och hur man lärt in signalsystem, vilken röd tråd man följer etc till den dagen vi får se dem.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3 KL Har följt denna tråden med stort intresse, så tack alla ni för matnyttig...
29 30 31
Svar
619
· Visningar
40 113
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 379
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Träning Fick en snilleblixt när jag var ute i rastade de överpigga ungstona i helgen. Jag rider för att ge hästen en sorts friskvård, precis som...
Svar
7
· Visningar
922
Senast: todde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp