Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3
Fast jag tycker inte att hästen i "din" film välver sig. Hästen kan inte runda sig själv, den behöver en följsam ryttare som verkligen sitter med hästen för att klara det. Och jag tycker inte att ryttaren i "din" film sitter med tillräckligt. Hon har för höga händer och för långa tyglar vilket ger en skarpare kontakt än om hon hade haft lite kortare tyglar och lägre burna händer. Dessutom ser det ut som om hon kniper fast sig med knäna. Det hela resulterar i att hästen blir lite spänd och låst i sin rygg och jag får känslan att den backar av en aning, bjudningen blir ojämn.
De här hindren möter inte hästen i Hester-filmen.
Nej vet du vad, det är inte samma tänk, hästen i hester-filmen rids inte framåt. Den rids fram men hålls tillbaks. Den drar in nosen, djupt in mot bogen på många ställen, den tom studsar och drar ihop sig när den känner sig frustrerad pga motsägelsfulla signaler. DET är vad jag ser. DOM pusselbitarna passar inte ihop med den grund som visas i filmen jag lade in, för där tänker och rids hästen framåt och tygeln går inte emot, den ber hästen mjukt att välva sig och då krävs avslappnad nacke, den "håller inte emot" och skapar spänd nacke vilket den defenitivt blir när den är så där "överböjd".
DET är att spänna bågen, inte "dra i tygeln" eller "hålla emot", utan när man kan bibehålla avspänd nacke och ber hästen "välva sig" utan motsånd och mottryck i handen, DÅ först kan hästen "sätta sig" och vinkla bak.
Fast jag tycker inte att hästen i "din" film välver sig. Hästen kan inte runda sig själv, den behöver en följsam ryttare som verkligen sitter med hästen för att klara det. Och jag tycker inte att ryttaren i "din" film sitter med tillräckligt. Hon har för höga händer och för långa tyglar vilket ger en skarpare kontakt än om hon hade haft lite kortare tyglar och lägre burna händer. Dessutom ser det ut som om hon kniper fast sig med knäna. Det hela resulterar i att hästen blir lite spänd och låst i sin rygg och jag får känslan att den backar av en aning, bjudningen blir ojämn.
De här hindren möter inte hästen i Hester-filmen.