"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Nej vet du vad, det är inte samma tänk, hästen i hester-filmen rids inte framåt. Den rids fram men hålls tillbaks. Den drar in nosen, djupt in mot bogen på många ställen, den tom studsar och drar ihop sig när den känner sig frustrerad pga motsägelsfulla signaler. DET är vad jag ser. DOM pusselbitarna passar inte ihop med den grund som visas i filmen jag lade in, för där tänker och rids hästen framåt och tygeln går inte emot, den ber hästen mjukt att välva sig och då krävs avslappnad nacke, den "håller inte emot" och skapar spänd nacke vilket den defenitivt blir när den är så där "överböjd".

DET är att spänna bågen, inte "dra i tygeln" eller "hålla emot", utan när man kan bibehålla avspänd nacke och ber hästen "välva sig" utan motsånd och mottryck i handen, DÅ först kan hästen "sätta sig" och vinkla bak.

Fast jag tycker inte att hästen i "din" film välver sig. Hästen kan inte runda sig själv, den behöver en följsam ryttare som verkligen sitter med hästen för att klara det. Och jag tycker inte att ryttaren i "din" film sitter med tillräckligt. Hon har för höga händer och för långa tyglar vilket ger en skarpare kontakt än om hon hade haft lite kortare tyglar och lägre burna händer. Dessutom ser det ut som om hon kniper fast sig med knäna. Det hela resulterar i att hästen blir lite spänd och låst i sin rygg och jag får känslan att den backar av en aning, bjudningen blir ojämn.
De här hindren möter inte hästen i Hester-filmen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

De flesta tävlingsryttare och även jag strävar efter en känsla av att hästen är elastisk. Den ska vinna mjuk höjd i sitt steg och får då svävmoment i traven.
Men det är skillnad på spänd studs och mjukt, elastiskt fjädrande upp.

Att man vill ha det är inte LDR. Det är vanlig dressyr.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Tycker det är tråkigt att du inte kan bemöda dig om en enda positiv kommentar på en liten filmsnutt. Du är otroligt negativ och jag hoppas det är bara här på buke du har den attityden.
Tycker fiador och ludson håller trevlig ton även när vi tycker olika!

Ridning handlar ju om att sträva efter en perfektion som ingen egentligen har uppnått. Jag har inte lärt mig titta på hästar på nån länk på nätet. Men jag har lärt mig att först titta på helheten positiva saker och sedan negativa. Sen detaljer, positiva och negativa. Sen en ny blick på helheten med detaljer i minnet. Det du nämner är detaljer som du tycker är negativa och hitta fel kan vem som helst göra!
Att se helheten med både det onda och det goda är mer intressant och blir i en diskussion mer trovärdigt.

Jag har skrivit positivt till sådant som bl a Kryddan och tuaphua skrivit. Vem är det nu som är negativ? Du hackar på mig som människa - du skriver "Du är otroligt ..." - i stället för att bemöta i sak. Det är en typisk härskarteknik som utövaren brukar ta till när argumenten tryter.

Visst kan jag vara positiv och säga att jag tycker att det är en snygg häst men det för inte debatten åt något håll.

Om du inte är intresserad av att lära dig från det som visas på webben är det ditt problem. Fast jag tror inte att du är ointresserad. Men en artikel som visar hur man kan se på detaljer för att se/förstå helheten kanske är ointressant.

I helheten ingår också att förstå
- varför rörelserna ser ut som de gör,
- hur ekipaget utvecklat rörelserna så att de ser ut som de gör,
- hur hästen påverkas såväl fysiskt som mentalt av det sätt som den tränas resp. tävlas på.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag har skrivit positivt till sådant som bl a Kryddan och tuaphua skrivit. Vem är det nu som är negativ? Du hackar på mig som människa - du skriver "Du är otroligt ..." - i stället för att bemöta i sak. Det är en typisk härskarteknik som utövaren brukar ta till när argumenten tryter.

Visst kan jag vara positiv och säga att jag tycker att det är en snygg häst men det för inte debatten åt något håll.

Om du inte är intresserad av att lära dig från det som visas på webben är det ditt problem. Fast jag tror inte att du är ointresserad. Men en artikel som visar hur man kan se på detaljer för att se/förstå helheten kanske är ointressant.

I helheten ingår också att förstå
- varför rörelserna ser ut som de gör,
- hur ekipaget utvecklat rörelserna så att de ser ut som de gör,
- hur hästen påverkas såväl fysiskt som mentalt av det sätt som den tränas resp. tävlas på.

Äh lägg ner ditt snack om härskartekniker tycker jag. Det tror jag du mycket väl fattar att jag inte håller på med.
Positivt är inte att det är en snygg häst. Det är nåt man säger för att inte säga nåt man ångrar ...
Positivt skulle kunna vara att : hästen har nosen klart framför lod, rör sig mjukt, ryttaren sitter stilla med både hand och skänkel, upptagningen är mjuk och utförs med samma stilla inverkan som ökningen.
Negativt då att den enligt ditt sätt att se inte har en ren två takt och att den kunde sträcka hela frambenet bättre. I mina ögon överväger det positiva även om jag utelämnat vissa positiva saker som jag gissar att du inte håller med om.

En dressyrtävling handlar om att döma enligt tr och man drar av lite för allt som inte följer ett ideal. Är det perfekt är det en 10, och enligt vår gemensamma bedömning här ( ditt minus och mitt plus) så borde han fått en 9:à på denna traven. Och det är ju finfina poäng ;-)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Ingen rider så bra att det alltid blir rätt (här att hästens nos är bakom lod), inte ens att det blir som man vill ha det. Det är skillnad mot att använda en metod där det (hästens nos är bakom lod) är en del av metoden.

:confused:

Så det är helt OK att ha hästen bakom lod om man inte är så duktig men inte OK om man rider bra?

Jag skulle vilja påstå tvärtom, bakom lod med för övrigt bra ridning med en bra hand är långt bättre än bakom lod med sämre ridning, glapp o hackigt o utan energi o framåttänk.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag fattar kort och gott galopp som vanligt. Vad är det som du inte förstår?
Galopphjälpen?
Den varierar beroende på häst jag rider. Är det en som inte är skolad av mig och som man inte vill meckla med för mkt av olika skäl kan det vara innerskänkeln fram.
Är det en skolad av mig är det ytterskänkeln bak, lyftande ytter sittben och görande en galopprörelse med bäckenet.
...

Jag påstod i ett inlägg att det är omöjligt att fatta galopp ur stillastående med hästen i formen LDR i fattningsögonblicket. Med LDR menade jag så som det visas i den här länken
http://youtu.be/xdya3mXZJOM, dvs 2-3 nackkotan högst och nosen nära bringan.

Du svarade att du gjort det många gånger. Jag förstår inte hur man gör för att fatta galopp ur stillastående (utan steg i skritt/trav) med hästen i formen LDR i fattningsögonblicket och har därför bett dig berätta hur du gör. Jag tror inte att hästen kan fatta galopp i den här positionen men jag kan ha fel. Den behöver balansera om. Hur ber du om det i formen LDR (som det visas i filmen)? Det går alldeles utmärkt (tom jag kan det) att i stillastående ta tyglarna och direkt fatta galopp om man ber om/hästen ges möjlighet att flytta tyngdpunkten bakåt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Brille ser att inte alla steg i traven är 2-taktig vilket den skall vara enligt TR mom 243. Takt står högst upp på den utbildningsstege som används i Sverige. Hästen skulle dessutom i kunna sträcka ut hela frambenet, inkl överarmsbenet, för att sätta ner framfoten längre fram. Sträckningen av frambenet når bara till armbågen på hästen som nu i stället gör en liten "knyck" uppåt med hoven.

Den som vill läsa/lära mer om hur man kan träna sitt öga för att se hur en häst rör sig http://horsesforlife.com/content/view/2251/1741/.
"Now let us move on to discuss in what ways overbent horses are not collected. We will move through a series of pictures and attempt to train your eye to see where the weight is carried by the horse. How a lifted back from a low head actually results in stiffness. How the hips of these animals are extended behind them and not basculed or flexed."
Nu är vi inne på superamatören heuschmann..igen.

Ökningen fick 10 poäng av 10 möjliga.Utmärkt.
Man kan alltså använda det för att jämföra med.

titta på bakbenen, tja hela hästen i rörelsen Ökad trav.

så ska det se ut!!!!

Hästen tävlar inte i travsport där idealen som du verkar ha finnes.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Nej, vi är helt klart inte överens om vad filmen ska menas visa.
Men det var Fiador som la ut filmen för att visa på något. Då är det väl det som bör diskuteras annars blir det äpplen och päron, som att jag säger att solen är blå och någon irriterat svarar att månen visst är fyrkantig.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Nej.
Det är sämre om metoden säger att nosen skall vara bakom lod.

Rätt säker på att ingen sagt att nosen SKALL vara bakom lod.
Bara att det inte behöver vara katastrof om den är det i en låg form.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Men det var Fiador som la ut filmen för att visa på något. Då är det väl det som bör diskuteras annars blir det äpplen och päron, som att jag säger att solen är blå och någon irriterat svarar att månen visst är fyrkantig.

Jag har diskuterat det, ryggen ex, och mkt bakom lod inte bara några steg, och en hand som Fiador inte vill ha den, och samlingen, det blir till slut lite konstigt med de förklaringarna du applåderar men ingen kan visa och när det visas, som Fiadors film, ja, jag tackar,:D, så är det inte alls som förklarat utan mer ett frö till den runda och då bakomlodridningen som många här i tråden menar inte skadar utan tvärtom gör hästen mer eftergiven o genomsläpplig.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag påstod i ett inlägg att det är omöjligt att fatta galopp ur stillastående med hästen i formen LDR i fattningsögonblicket. Med LDR menade jag så som det visas i den här länken
http://youtu.be/xdya3mXZJOM, dvs 2-3 nackkotan högst och nosen nära bringan.

Du svarade att du gjort det många gånger. Jag förstår inte hur man gör för att fatta galopp ur stillastående (utan steg i skritt/trav) med hästen i formen LDR i fattningsögonblicket och har därför bett dig berätta hur du gör. Jag tror inte att hästen kan fatta galopp i den här positionen men jag kan ha fel. Den behöver balansera om. Hur ber du om det i formen LDR (som det visas i filmen)? Det går alldeles utmärkt (tom jag kan det) att i stillastående ta tyglarna och direkt fatta galopp om man ber om/hästen ges möjlighet att flytta tyngdpunkten bakåt.

Och igen då, som flera har sagt. Om du flyttar blicken från nosen och till resten av den hästen så borde du rimligtvis kunna se att det inte är några som helst problem eftersom hästen är så bra engagerad bakifrån och igenom kroppen.

Du påstår det ena och det andra om dina erfarenheter som blir ren luft för mej när du samtidigt inte kan se en så enkel sak på denna film utan fortsätter tjata om att det är omöjligt och tror att ryttaren måste balansera om eller vad du nu vill komma till. Den hästen är inte i framvikt.
Kan inte konstatera annat än att du trots dina ord har mycket mycket att lära och det blir väldigt uppenbart i ditt envisande om tex detta ovan.:crazy:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Om du inte är intresserad av att lära dig från det som visas på webben är det ditt problem. Fast jag tror inte att du är ointresserad. Men en artikel som visar hur man kan se på detaljer för att se/förstå helheten kanske är ointressant.

I helheten ingår också att förstå
- varför rörelserna ser ut som de gör,
- hur ekipaget utvecklat rörelserna så att de ser ut som de gör,
- hur hästen påverkas såväl fysiskt som mentalt av det sätt som den tränas resp. tävlas på.

Om "det som visas på webben" är Gerd H fortsatta teorier så nej tack! Den mannen har för länge sen tappat all trovärdighet tyvärr. Han har visat att han mest var ute efter egen uppmärksamhet och inte ens förstod vad han kritiserade. Pinsamt. Finns mycket att säga om honom och hur han gjorde bort sej även i sina fd sympatisörers ögon. Tror det är få som seriöst hänvisar till honom idag.

Om du inte visste det så finns det ännu ingen seriös och trovärdig studie som visar att ens HF/rollkur är skadlig. Ännu mindre LDR. Du är totalt ute och cyklar.
Sen förespråkar jag absolut inte HF för det, men man behöver inte bli militant taliban utan får försöka hålla sej till verkligheten i alla fall.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Nej.
Det är sämre om metoden säger att nosen skall vara bakom lod.


Du förstår fortfarande inte, man drar inte hästen till bakom, man kommer dit med en rund lägre ridning på en väl ihopkopplad häst, energisk bakifrån, jag kan inte tycka annat än att det är värre om hästen viker nacken utan ihopkoppling o kommer bakom ex pga en stum lite hackig hand från en ryttare som inte vet vad som görs, saknar "känsla".
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Nu är vi inne på superamatören heuschmann..igen.

.

Nej det var nån annan här. Man väljer bilder på en väldigt spökig häst som ofta kan sätta upp nacken och stå emot vid fotografer osv och åtminstone nån bild är uppenbart ett sånt tillfälle.
Nu gillar jag inte det ekipaget speciellt mycket alls, men det är så amatörmässigt på något sätt hur man visar från stillbilder.
Sen har det ju inte ett dugg med denna diskussion att göra, som handlar om LDR, inte HF. Att sitta och tro på det som sägs i en sån här artikel utifrån det bildmaterialet är patetiskt. Rena buke-expertsnivån ;)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Negativt då att den enligt ditt sätt att se inte har en ren två takt och att den kunde sträcka hela frambenet bättre. I mina ögon överväger det positiva även om jag utelämnat vissa positiva saker som jag gissar att du inte håller med om.

I vilken sekvens i Uthopia-filmen är traven oren?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Bilderna på den länken är absolut ingen någon borde vara stolt över. Här gissar jag att alla är rörande överens om att underhalsen buktar ut, hästen viker in näsan och sänker ryggen och har bakbenen i Kina. Det är inte bilder på bra dressyr och jag vet inte vem det är faktiskt...

Men jag vet inte vad det har med LDR att göra? Och det ser inte ut som Hester i alla fall. Hade varit kul att veta poängen på de moment som finns på bild för jag gissar att det inte var 10 p.

På tävling kan man alltid misslyckas eftersom man måste utföra sitt program oavsett hur hästen känns. Därför är jag sååå impad över hesters ökning och upptagning, som sker på en tävling och är sååå himla nära perfekt. I domarnas ögon var den till och med perfekt i och med att han fick 10 p.



Men
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag har endast ridit piaff och passage på min egen och på honom sker det nästan enbart genom att man ändrar takten med sätet. Han är ganska känslig men inte fullt lika energisk som skimeln i hesters clip.

Så vad ville du ha fram med det?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

I vilken sekvens i Uthopia-filmen är traven oren?

Ingen aning, Brille ser att den inte är två taktig.
Själv tycker jag att det är en underbar ökning som ger mig rysningar!
Och att den är taktmässig både i ökningen och upptagningen och kan man utföra detta på tävling kan hästen inte vara i framvikt, inte vara stel, inte vara spänd, inte vara hämmad.
Men det är min åsikt och alla delar inte den.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3 KL Har följt denna tråden med stort intresse, så tack alla ni för matnyttig...
29 30 31
Svar
619
· Visningar
40 113
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 379
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Träning Fick en snilleblixt när jag var ute i rastade de överpigga ungstona i helgen. Jag rider för att ge hästen en sorts friskvård, precis som...
Svar
7
· Visningar
922
Senast: todde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp