"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Skulle vilja säga att det är lite ryttarkänsla, att känna när hästen är fysiskt och psykiskt mottaglig för hjälperna?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Vet du vad.. hästen rör sina ben i en rytm/takt .. det gäller alltså att känna rytmen och takten, det är inte så att hästen kommer sluta röra på sina ben för att du inte är där och petar med skänkeln .. så man behöver inte alls överhuvudtaget hålla reda på när hästens ben är i luften för den kommer plocka upp det andra benet automatiskt .. likaväl som ditt andra ben hänger med när du börjar gå, det är ingen som behöver peta på ditt ben för att du ska röra det andra när du går.. eller hur? .. Det enda man gör när man är där och petar med skänklar är att man stör hästen i rytmen.. gör att den blir ojämn i sitt benupptag = taktfel.

Känn hästens rytm och låt den vara ifred i det..
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Nej, skuldror blir fel. Bogar snarare. Med mycket muskler. Men jag förstår att den också har schwung i den ökade traven.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Njae, jag tror du missat vad jag menar med svävmoment och med gung och rörelse uppåt.

Det man ofta ser på dressyrtävlingar i ökningar är sprättande framben och bakbenen efter hästen. Det är en helt annan typ av lyft som kommer sig av spänning.
På många av de modernare sporthästarna så går det att rida fram frambenssprattel bara man gasar och höjer formen oavsett om bakdelen sas tillåter det eller ej. Dvs om hästen har bärighet nog eler ej.

Det uppåt jag pratar om är när hästen bakifrån börjar fjädra. Den börjar bära korrekt bak, blir stark nog att både bära och skjuta på lagom i ihopkoppling. Då kan man få ett jäkla gung och en elasticitet likt en studsboll mer där hästen mjukt fjädrar uppåt. När de nått hit brukar de vara helsikes lättare att trampa med än om de tassar fram och inte "boingar" uppåt.
För här är de starka nog att pusha sig uppåt så att de kan föra in andra bak genom att späna buken och suga in det i en uppåtrörelse som når fram till bärpunkt. Man kan också här rida övergångar ur trampet/piaffen och in i trampet/piaffen.
man behöver då inte touchera etc så mkt för att lära in trampet. Man bara ber dem göra det de redan gör mer på stället, genom att sitta till. För de har redan övriga punkter klara.
Börjar man trampa en tassig häst måste man touchera etc mer. Och iom tassigheten så får man också problem med annan än att just samla. Hästen faller isär.

Frambenssprätt är en helt annan grej. rider man så får man problem med piaffen tex.
Och balanstrav är en helt annan det med.
Men både beror på spändhet. Energi behöver inte bli spändhet eller tempo.
Det finns många olika sorters uppåt. :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag blir faktiskt glad att mina ej fackmässiga termer i komb med andras lite bättre ord och en film fick dig att förstå den skillnaden... Vad man sen tycker är attraktivt det måste vara upp till var och en.
Tycker ändå att om man förstår och respekterar skillnaderna så blir det roligare diskussion.

Dressyrridning har förändrats genom åren och det är inget konstigt i en tävlingssport. Jag gillar ju den svängning som nu är på gång. Andra vill tillbaka till gamla tider.
Ser fram emot en film som du tycker är mmmmums ;-)
Man kan kolla upp på vilken procent som de vann- de gamla militärerna. knappt godkänt idag.

Det är av en anledning som man har understrykit att piaff ska ske under rörelse framåt om än bara en hovlängd.

förr backades det hej vilt, kastades huvudet bakåt osv. allt annat än "vacker" ridning.

kolla på OSfilmer från 50-60tal. Ridningen var då för en liten klick människor- ren överklass eller militärer. Överklasshobby.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Vad är frambenssprattel?

Hur många hobbyhästar ser man lyfta mer än nödvändigt?
I princip inga!

Det kan bli för mkt när man skapar mer energi o inte låter hästens bakben ta för sig tillräckligt. då går energin bara upp med höga framben i ÖKAD trav.

de som "går med bak"

Brille ville ju lära sin höga frambenslyft via nätet o då givetvis utan belöning.
Det funkar inte så heller att få en lätt framdel.

Det finns inga genvägar o man måste ha hästen MED sig hela vägen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag uttryckte mig jäkligt luddigt. Sorry! Jag är lite för slut.

Jag skrev ökningar. Jag tänkte ökad trav så klart.
Och det sker ju en bit upp i klasserna. Så det var de hästarna jag tänkte på.

IOM att svaret var till en som tog upp tävlan och själv rider lite annan sorts ridning antog jag bara lite kallt att den mest ser dressyrtävlan på tv etc. Kan ju vara fel!

Men oavsett så vidhåller jag att många av de MODERNA sporthästarna går att rida fram frambenssprattel innan de är redo bak. Inget jag ser som bra. Men det går. Så i ridhus här och där ser man det.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Om man som i det här fallet lägger till ett spö, alternativt skänkel som är adresserat till ett bakben. Man vill med den hjälpen få hästen att ta bakbenet längre in under kroppen. Om jag skulle lägga till skänkeln eller spöt när hästen har det avsedda bakbenet i marken så kommer mitt enda resultat bli att jag gör den olydig. Den kan helt enkelt inte lyda eftersom den står på det benet. Jag måste alltså veta när bakbenet är i luften och inte. Jag bör helst också veta i vilken fas i lyftet det är. Vill jag öka samlingen kan jag försöka förmå den att stampa av lite tidigare för att minska påskjutet.

Vill jag flytta ut bogen på rätt sätt behöver jag också veta när yttre framben är i luften, för om jag lägger till spö eller tygel på inner bog för att flytta ut, ja då får jag också det önskade resultatet att hästen genast lyfter ut ytter fram. Jag ska helst inte göra det i slutet av lyftet eftersom den då inte hinner reagera och jag då bara skulle uppmuntra till olydnad igen.

Jag skulle nog vidhålla att det handlar om små marginaler. Och ett komplement i utbildningen av hästen.

Fast jag tycker att det du pratar om här bygger på en extrem reaktionsförmåga och handlingsförmåga, det handlar om ytterst små marginaler. Finns det verkligen så många ryttare, i alla fall bland "vanliga dödliga" som klarar det? Ovanpå detta ska dessutom hästen hinna reagera också.
Jag tror att det lätt blir tillkrånglat på det viset och risken finns att ryttaren stryper tempot för att hinna med.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Man kan kolla upp på vilken procent som de vann- de gamla militärerna. knappt godkänt idag.

Det är av en anledning som man har understrykit att piaff ska ske under rörelse framåt om än bara en hovlängd.

förr backades det hej vilt, kastades huvudet bakåt osv. allt annat än "vacker" ridning.

kolla på OSfilmer från 50-60tal. Ridningen var då för en liten klick människor- ren överklass eller militärer. Överklasshobby.

Jag känner mig ofta så här :o:confused: när jag tittar på gamla tiders dressyrridning på film. Det var mycket spänning, hästar som såg väldigt stela ut och ofta inte ens var eftergivna. På mästerskap. Så man tackar verkligen för att dressyrridningen utvecklas framåt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Vet du vad.. hästen rör sina ben i en rytm/takt .. det gäller alltså att känna rytmen och takten, det är inte så att hästen kommer sluta röra på sina ben för att du inte är där och petar med skänkeln .. så man behöver inte alls överhuvudtaget hålla reda på när hästens ben är i luften för den kommer plocka upp det andra benet automatiskt .. likaväl som ditt andra ben hänger med när du börjar gå, det är ingen som behöver peta på ditt ben för att du ska röra det andra när du går.. eller hur? .. Det enda man gör när man är där och petar med skänklar är att man stör hästen i rytmen.. gör att den blir ojämn i sitt benupptag = taktfel.

Känn hästens rytm och låt den vara ifred i det..

Ryttarkänsla...

Byten i varje tänker jag på. Då kommer väl hjälpen innan det egentliga bytet? Och ändå blir hästen inte olydig för hjälpen, den byter ju när den kan så att säga?
Eller hur funkar det? ( har aldrig provat själv)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Just ... du måste ge hjälpen i förväg för byten i varje.. annars hinner den inte med. Om man har inställningen att hästen skulle vara "olydig" i det fallet så förstör man förtroendet för bytena i varje..
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Har en fråga på ditt tidigare inlägg om att med skänkel, spö få hästen att sätta en bakben bättre under sig.
Om ryttaren piafferar som på bilden, är det då verkligen bara det ena bakbenen han vill att hästen ska sätta under sig? Vill han inte att båda benen ska trampa under bättre?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Vet du vad.. hästen rör sina ben i en rytm/takt .. det gäller alltså att känna rytmen och takten, det är inte så att hästen kommer sluta röra på sina ben för att du inte är där och petar med skänkeln .. så man behöver inte alls överhuvudtaget hålla reda på när hästens ben är i luften för den kommer plocka upp det andra benet automatiskt .. likaväl som ditt andra ben hänger med när du börjar gå, det är ingen som behöver peta på ditt ben för att du ska röra det andra när du går.. eller hur? .. Det enda man gör när man är där och petar med skänklar är att man stör hästen i rytmen.. gör att den blir ojämn i sitt benupptag = taktfel.

Känn hästens rytm och låt den vara ifred i det..

Det där var bästa på länge här :bow: borde ramas in :D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Nu minns jag inte vem det var som startade tråden, och jag ser att ni nu diskuterar en massa annat oxå - jag vill bara dela med mig av den här bilden (om det går, den är länkad till en öppen fb-grupp...)

http://www.facebook.com/photo.php?f...2143396.-2207520000.1361431978&type=3&theater

Tittat på denna bilden men blir inte klok på vad dom gör? Var är dom på väg ?

Jag är kanske helt sömnig men den ser ut att ha vänster galopp bak och höger fram?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag fattar heller inget? Vad skulle den visa? Ser inget vidare ut....
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Nej, jag var nog sömnig. Ser konstigt ut men korsgalopp var det inte...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

På den sidan fanns många bilder att fundera över å andra sidan, så jag förstod inte mycket där heller inser jag nu.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3 KL Har följt denna tråden med stort intresse, så tack alla ni för matnyttig...
29 30 31
Svar
619
· Visningar
40 113
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 379
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Träning Fick en snilleblixt när jag var ute i rastade de överpigga ungstona i helgen. Jag rider för att ge hästen en sorts friskvård, precis som...
Svar
7
· Visningar
922
Senast: todde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp