Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Man kan kolla upp på vilken procent som de vann- de gamla militärerna. knappt godkänt idag.Jag blir faktiskt glad att mina ej fackmässiga termer i komb med andras lite bättre ord och en film fick dig att förstå den skillnaden... Vad man sen tycker är attraktivt det måste vara upp till var och en.
Tycker ändå att om man förstår och respekterar skillnaderna så blir det roligare diskussion.
Dressyrridning har förändrats genom åren och det är inget konstigt i en tävlingssport. Jag gillar ju den svängning som nu är på gång. Andra vill tillbaka till gamla tider.
Ser fram emot en film som du tycker är mmmmums ;-)
Om man som i det här fallet lägger till ett spö, alternativt skänkel som är adresserat till ett bakben. Man vill med den hjälpen få hästen att ta bakbenet längre in under kroppen. Om jag skulle lägga till skänkeln eller spöt när hästen har det avsedda bakbenet i marken så kommer mitt enda resultat bli att jag gör den olydig. Den kan helt enkelt inte lyda eftersom den står på det benet. Jag måste alltså veta när bakbenet är i luften och inte. Jag bör helst också veta i vilken fas i lyftet det är. Vill jag öka samlingen kan jag försöka förmå den att stampa av lite tidigare för att minska påskjutet.
Vill jag flytta ut bogen på rätt sätt behöver jag också veta när yttre framben är i luften, för om jag lägger till spö eller tygel på inner bog för att flytta ut, ja då får jag också det önskade resultatet att hästen genast lyfter ut ytter fram. Jag ska helst inte göra det i slutet av lyftet eftersom den då inte hinner reagera och jag då bara skulle uppmuntra till olydnad igen.
Jag skulle nog vidhålla att det handlar om små marginaler. Och ett komplement i utbildningen av hästen.
Man kan kolla upp på vilken procent som de vann- de gamla militärerna. knappt godkänt idag.
Det är av en anledning som man har understrykit att piaff ska ske under rörelse framåt om än bara en hovlängd.
förr backades det hej vilt, kastades huvudet bakåt osv. allt annat än "vacker" ridning.
kolla på OSfilmer från 50-60tal. Ridningen var då för en liten klick människor- ren överklass eller militärer. Överklasshobby.
Vet du vad.. hästen rör sina ben i en rytm/takt .. det gäller alltså att känna rytmen och takten, det är inte så att hästen kommer sluta röra på sina ben för att du inte är där och petar med skänkeln .. så man behöver inte alls överhuvudtaget hålla reda på när hästens ben är i luften för den kommer plocka upp det andra benet automatiskt .. likaväl som ditt andra ben hänger med när du börjar gå, det är ingen som behöver peta på ditt ben för att du ska röra det andra när du går.. eller hur? .. Det enda man gör när man är där och petar med skänklar är att man stör hästen i rytmen.. gör att den blir ojämn i sitt benupptag = taktfel.
Känn hästens rytm och låt den vara ifred i det..
Vet du vad.. hästen rör sina ben i en rytm/takt .. det gäller alltså att känna rytmen och takten, det är inte så att hästen kommer sluta röra på sina ben för att du inte är där och petar med skänkeln .. så man behöver inte alls överhuvudtaget hålla reda på när hästens ben är i luften för den kommer plocka upp det andra benet automatiskt .. likaväl som ditt andra ben hänger med när du börjar gå, det är ingen som behöver peta på ditt ben för att du ska röra det andra när du går.. eller hur? .. Det enda man gör när man är där och petar med skänklar är att man stör hästen i rytmen.. gör att den blir ojämn i sitt benupptag = taktfel.
Känn hästens rytm och låt den vara ifred i det..
Nu minns jag inte vem det var som startade tråden, och jag ser att ni nu diskuterar en massa annat oxå - jag vill bara dela med mig av den här bilden (om det går, den är länkad till en öppen fb-grupp...)
http://www.facebook.com/photo.php?f...2143396.-2207520000.1361431978&type=3&theater
Jag fattar heller inget? Vad skulle den visa? Ser inget vidare ut....
Men vad gör benen?