"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

...
På tal om ögonblicksbilder. Gick igenom bilder i går kväll som jag tagit under dagen på min 12:a när han träffade sin nya kompis efter ha flyttat till Skåne. Tror inte att min överbyggda åring gör piaff, men vist ser det nästan ut så...
Piaffetyp_zps8b3bece0.jpg

Varför tycker du inte att det är piaff? Om åringen dessutom är överbyggd! Visst, han skulle kunna lyfta lite mer fram men det är bättre än många under ryttare skulle kunna visa. Den är diagonal, pelvis vinklat så att rumpan är "indragen", nacken högst, nosen framför lod, manken hög, frambenet den står på så gott som lodrätt. Vad mer kan man begära av en häst som är en oslipad diamant?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Men nu är du ju där med "nivåer" igen:crazy: Du verkar ju helt fixerad vid det.

Jag diskuterar inte utifrån nivåer, jag diskuterar utifrån den "röda tråden" i ett system/resonemang oavsett vilken nivå man befinner sig på just då, gäller både den som diskuterar och det som diskuteras, bilder, filmer, eller bara teorier...

Men nu är du ju själv inne på olika nivå-prat.:confused:
Och kruxet är det att din röda tråd bara räcker till en lite lägre nivå, det är helt ok, men man kommer inte vidare.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

TR säger att trav skall vara 2-taktig.
Var går gränsen mellan att ha/inte ha utfört en rörelse? Är det bara en fråga om vad domaren ser/väljer att se?

Förhoppningsvis dömer en domare det de ser. Och jag antar en domare inte kan välja se eller då välja skita i och se din menade orena trav från fios bild. Frågar igen, ser du sådant med ögat?

Tr kanske är föråldrad o borde ändras till som vid ryggning "i princip ren", eller ännu bättre "för blotta ögat tvåtaktig trav". Problemet finns inte bara i trav utan även i gal-pir, även om det ansetts synas att den är ren i rytmen när ögat har tittat så har det visat sig med kamera o slowmotion att så inte varit fallet.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Det du skrev var ett utmärkt exempel på en härskarteknik.


TR säger att trav skall vara 2-taktig.
Var går gränsen mellan att ha/inte ha utfört en rörelse? Är det bara en fråga om vad domaren ser/väljer att se? Hur många sekunder kan det gå mellan isättning av diagonal fram- och bakhov innan det inte längre är trav?

Om rörelsen inte är utförd skall poängen vara lägre än godkänd, dvs högst 4.

5 betyder med minimum godkänd .
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Allt beror ju på vad man jämför med. För de som säger att det går bättre att rida/utbilda på långa tyglar kanske det är bättre. För dem. Det blir ju en helt annan sak om man jämför olika ryttare eller ryttare som kommit olika långt. Det som är bättre för en kan vara sämre för någon annan.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Kan nog som sagt de flesta acceptera som argument . Om inte följd kommentaren är att påtala sina meriter samt i kombo idiot förklara ngn genom att förklara vad den personen missat . Lär appliceras åt samtliga håll .
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Det du skrev var ett utmärkt exempel på en härskarteknik.


TR säger att trav skall vara 2-taktig.
Var går gränsen mellan att ha/inte ha utfört en rörelse? Är det bara en fråga om vad domaren ser/väljer att se? Hur många sekunder kan det gå mellan isättning av diagonal fram- och bakhov innan det inte längre är trav?

Om rörelsen inte är utförd skall poängen vara lägre än godkänd, dvs högst 4.

I fotboll dömer linjedomarna det de ser.Om man på film ser att bollen klart är inne spelar ingen roll. Ett domslut ändras inte för det.
Menar du att dressyrdomarna borde spela in ritten och sen pausa sig igenom innan de sätter sina poäng?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Nu minns jag inte vem det var som startade tråden, och jag ser att ni nu diskuterar en massa annat oxå - jag vill bara dela med mig av den här bilden (om det går, den är länkad till en öppen fb-grupp...)

http://www.facebook.com/photo.php?f...2143396.-2207520000.1361431978&type=3&theater

Den är samlad, vinklad i pelvis, lätt fram, vikten på bak, manken hög, "ihopkopplad". Hade varit intressant att veta varifrån och vart.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Kan nog som sagt de flesta acceptera som argument . Om inte följd kommentaren är att påtala sina meriter samt i kombo idiot förklara ngn genom att förklara vad den personen missat . Lär appliceras åt samtliga håll .

Ja att idiotförklara den man diskuterar med är ju inte så konstruktivt :). jag har följt tråden havt om halvt. Det är så mycket som skrivs att jag missat en del. Försöker ändå följa så gott det går för detta är väldigt intressant. Man kan ju se ridningen från så många håll och det är så lätt att man pratar förbi varandra om man inte lyckas förklara sin vinkel/utgångspunkt tillräckligt bra. För vissa verkar det också tyvärr, gå prestige i det hela och då blir tonen mindre trevlig. Men hur som helst så har jag läst väldigt mycket bra.
Den som (som vanligt) är suverän på att förklara är Thuaphua, tycker jag.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Fast trav är ju inte en "rörelse" sas. Det är en gångart. Om det inte är trav måste det nästan med halvblod vara skritt eller galopp. Det är det ju tydligt inte på "Fios bild", oavsett om man tycker det är en bra trav eller ej. alltså är trav utfört och kan då minimum få 5(med tvekan godkänt) som någon sa.
Det som sen bedöms är vilken trav det är. Om det är det som efterfrågats i form av samling eller ökning, form som klassen kräver etc.
Är det mer än bara tveksamt rätt får man mer poäng.

Kl

Ang hjälpgivning i rätt ögonblick är jag helt med på att de med timeing och känsla bara gör i rätt ögonblick. Men alla har inte den känslan. Då kan man faktiskt få stor nytta av att lära sig se på hästen eller räkna för att veta när man ska ge hjälpen och därefter förhoppningsvis hitta känslan så man kan göra rätt per automatik.

De som bara ger en hjälp i vilket skede av steget som helst får inte lika fin lätthet i responsen från sina hästar.

Om man ska göra en sidvärtsrörelse tex så gör man gott i att påverka då benet lyfts. Samma om man vill touchera det för att få det att kliva in mer.
Ett ben kan röra sig mer eller mindre framåt eller åt sidan. Men det kan ju aldrig stå mer eller mindre fast i marken. Därför är det viktigt att ge hjälpen i rätt läge. Och för vissa behövs det rent mekaiskt och tekniskt läras in för att sen kunna hitta känslan.

FÖ har jag varit med och kollat på ett par träningar för Henrik Johansen. Jag tycker mycket om hans filosofi och tycker det verkar vara en kunnig man. Det var en trevlig lätthet i de hästar jag såg. De var responsiva, låstes inte fast vare sig i hand eller sits och var energiska. Det var ett genomtänkt sätt gentemot dem hela tiden, en röd tråd och ett system. Det var helt enkelt trevligt att se!
Och jag tycker den vännen jag var med dit fick god hjälp.

Biggan: Stort tack!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

I fotboll dömer linjedomarna det de ser.Om man på film ser att bollen klart är inne spelar ingen roll. Ett domslut ändras inte för det.
Menar du att dressyrdomarna borde spela in ritten och sen pausa sig igenom innan de sätter sina poäng?

I den här tråden har ofta efterfrågats filmer för att verkligen kunna se vad som händer, en bild har inte ansetts vara tillräcklig. Frågan om filmerna var vad man såg på filmen och det har jag svarat på. Jag har tittat på filmerna med den teknik som står till buds. I den senaste filmen var det inte bara att fram- och bakhovar inte sattes ner samtidigt. Jag tror att dressyrdomare som dömer många hästar har möjlighet att lära sig se hur hästen verkligen rör sig. De kan också titta på filmer i slowmotion med pauser för att se och lära.

Jag driver inte någon fråga om att spela in men andra gör det, se den länk som jag la in i ett tidigare inlägg. Tekniken finns. Det är inte riktigt samma sekundsnabba beslut i dressyren som det en linjedomare har att fatta i fotboll.

Du får gärna svara på frågan om hur många sekunder kan det gå mellan isättning av diagonal fram- och bakhov innan det inte längre är trav.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Fast trav är ju inte en "rörelse" sas. Det är en gångart. Om det inte är trav måste det nästan med halvblod vara skritt eller galopp. Det är det ju tydligt inte på "Fios bild", oavsett om man tycker det är en bra trav eller ej. alltså är trav utfört och kan då minimum få 5(med tvekan godkänt) som någon sa.
...

Trav, liksom skritt och galopp, är en gångart ja visst. Här är det rörelsen "ökad trav" som bedöms.

Jag vet inte vilken bild du avser med "Fios bild".
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Det du skrev var ett utmärkt exempel på en härskarteknik.


TR säger att trav skall vara 2-taktig.
Var går gränsen mellan att ha/inte ha utfört en rörelse? Är det bara en fråga om vad domaren ser/väljer att se? Hur många sekunder kan det gå mellan isättning av diagonal fram- och bakhov innan det inte längre är trav?

Om rörelsen inte är utförd skall poängen vara lägre än godkänd, dvs högst 4.

4 = icke fullt godkänd

En inte alls utförd rörelse ska ha betyg 0

Har du verkligen så god syn att du kan avgöra hovisättning på millisekunder när?
I vilken sekvens är Uhopia oren? Hela ökningen? I övergången?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Hur många sekunder?
Är det frågan om sekunder ser man det ju. Hur många sekunder är det mellan hovisättningen i galopp? Ser det tvåtaktigt ut för mina amatörögon kan det inte vara frågan om sekunder, måste vara hundradelar eller tusendelar.

En trav som då är fyrtaktig, vad kallas den gångarter?

Jag blir lite nyfiken över vilka fel du hittar i travöknings filmen mer än att det inte är trav?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Fast trav är ju inte en "rörelse" sas. Det är en gångart. Om det inte är trav måste det nästan med halvblod vara skritt eller galopp. Det är det ju tydligt inte på "Fios bild", oavsett om man tycker det är en bra trav eller ej. alltså är trav utfört och kan då minimum få 5(med tvekan godkänt) som någon sa.
Det som sen bedöms är vilken trav det är. Om det är det som efterfrågats i form av samling eller ökning, form som klassen kräver etc.
Är det mer än bara tveksamt rätt får man mer poäng.

Kl

Ang hjälpgivning i rätt ögonblick är jag helt med på att de med timeing och känsla bara gör i rätt ögonblick. Men alla har inte den känslan. Då kan man faktiskt få stor nytta av att lära sig se på hästen eller räkna för att veta när man ska ge hjälpen och därefter förhoppningsvis hitta känslan så man kan göra rätt per automatik.

De som bara ger en hjälp i vilket skede av steget som helst får inte lika fin lätthet i responsen från sina hästar.

Om man ska göra en sidvärtsrörelse tex så gör man gott i att påverka då benet lyfts. Samma om man vill touchera det för att få det att kliva in mer.
Ett ben kan röra sig mer eller mindre framåt eller åt sidan. Men det kan ju aldrig stå mer eller mindre fast i marken. Därför är det viktigt att ge hjälpen i rätt läge. Och för vissa behövs det rent mekaiskt och tekniskt läras in för att sen kunna hitta känslan.

FÖ har jag varit med och kollat på ett par träningar för Henrik Johansen. Jag tycker mycket om hans filosofi och tycker det verkar vara en kunnig man. Det var en trevlig lätthet i de hästar jag såg. De var responsiva, låstes inte fast vare sig i hand eller sits och var energiska. Det var ett genomtänkt sätt gentemot dem hela tiden, en röd tråd och ett system. Det var helt enkelt trevligt att se!
Och jag tycker den vännen jag var med dit fick god hjälp.

Biggan: Stort tack!

Ställer min fråga om piaff till dig istället!
I en piaff, som på ludsons bild- där ryttaren vill med spö engagera bakbenen längre in under hästen.
Är det ett bakben man vill åt ? Eller båda? Tänker man att om höger bak kommer in mer gör vänster det per automatik eller är det så att man tyckte hästen använder det ena benet mindre än det andra.

Kul att höra att det såg vettigt ut i verkligheten! Jag tyckte ju bara systemet var lättbegripligt och pedagogiskt på nåt vis, hade ingen aning om hur resultaten såg ut... Jag blir helt sugen på att träna för denna man eftersom han verkar förklara på ett sätt som jag förstår!!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Undrar lite till.
Om bakhoven nu landar före fram i trav- lämnar den marken före också?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Hur många sekunder?
Är det frågan om sekunder ser man det ju. Hur många sekunder är det mellan hovisättningen i galopp? Ser det tvåtaktigt ut för mina amatörögon kan det inte vara frågan om sekunder, måste vara hundradelar eller tusendelar.
...
Jag blir lite nyfiken över vilka fel du hittar i travöknings filmen mer än att det inte är trav?

Då du lägger ut filmen frågar du vad läsaren tycker. Jag svarar då ungefär att "Brille ser ..." för att jag försöker undvika att tycka i det här forumet. Det blir så lätt fel. Jag vill bidra med min erfarenhet och kunskap.

I ett tidigare inlägg skrev jag millisekunder och det blev det anmärkning på. Därför skrev jag sekunder den här gången. Svaret behöver inte anges i hela sekunder utan skulle kunna vara 0,10 sekunder.

Har jag verkligen påstått att det inte är trav? Det är din och andras tolkning av mina inlägg. Jag försöker diskutera var gränsen går. Jag skulle kunna använda ryggning i stället som går lite långsammare så var och en kan se vad som händer. Det står i TR mom 249 att "... släpande framben är allvarliga fel ..." Om hästen ryggas med släpande framben är rörelsen då utförd?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Klart den är utförd?? Om hästen inte går bakåt är den inte utförd.
Släpar den frambenen får den sämre poäng.

Galopperar du hela travökningen är den inte utförd. Är traven oren blir det poängavdrag men fortfarande trav. Eller så blåser domaren av och säger att hästen är halt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3 KL Har följt denna tråden med stort intresse, så tack alla ni för matnyttig...
29 30 31
Svar
619
· Visningar
40 113
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 379
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Träning Fick en snilleblixt när jag var ute i rastade de överpigga ungstona i helgen. Jag rider för att ge hästen en sorts friskvård, precis som...
Svar
7
· Visningar
922
Senast: todde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp