"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag undrar fortfarande i vilken sekvens Uthopia är oren? Du skrev att traven inte var 2-taktig. Alltså var det oren trav. Men jag ser inte var?

Sedan undrar jag om du anser att domare verkligen ska kunna avgöra på millisekunder när (0,1 sek = 100 msek) hur hovarna sätts i marken? Eller ska betygen sättas i efterhand efter att de tittat på film i slowmotion? Om man nu måste använda film och använda "pause" eller se filmen i slowmotion, kan då traven verkligen betraktas som oren? Kan en samlad häst sätta i framhoven samtidigt som bakhoven i trav?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Det jag tror Brille försöker påvisa är att bedömningssport är svår då det alltid är just en bedömningsfråga. Vad ser man och hur bedömer man det och vilka kriterierna är. Ibland är det inte säkert att man ens bryr sig om kriterierna, utan dömer utifrån hur man uppfattar det och att man kanske låter sig bländas lite av flashighet och show.

Sen angående filmen med en ökade traven du lade in så tänker jag så här, är det balans? Är framdel och bakdel i balans med varandra, är benen paralella? Nu kan jag inte mycket om just ökad trav då det inte är något jag pysslar med själv, så det kanske ska se ut så där, vad vet jag, men det känns inte som det är balans där, framdelen gör mer än bakdelen så att säga. Men så tycker jag det känns ofta när man tittar på dressyrtävlingar och just ökad trav, att det är mycket fokus på just framdelen. Det är en sida av dressyren som jag inte själv anammar alls då jag inte fokuserar på att utveckla gångarter på det viset utan bara vill ha balans och harmoni och hästens förmåga att uttrycka sin fulla potential, där fram och bak är i balans med varandra.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag vill bidra med min erfarenhet och kunskap.
Det skiner igenom hur det är egentligen när du skriver att åringen är "ihopkopplad" i sin piafftendens
samt den kritik du ger eller insinuerar till de som verkligen kan. Förhöjd självbild - hybris.

för att den ska vara ihopkopplad krävs det skjutkraft som fångas upp korrekt.

Varför måste du tjafsa om hur en god travs takt ser ut:confused:

Du ser ju lätt på bilderna hur det egentligen är.
Örat o ögat kan inte göra den skillnaden, men tekniken kan.

en häst i balanstrav- en som hoppar mellan diagonalerna är oftast exakt 2taktiga- ej önskvärt.
Du vill ju i arbetstrav, mellan o ökad att den ska trampa över sitt framhovsspår. det går inte om det främre ej hunnit lyfta. Tassar den så trampar den ej heller över- kort o markbunden.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Det jag tror Brille försöker påvisa är att bedömningssport är svår då det alltid är just en bedömningsfråga. Vad ser man och hur bedömer man det och vilka kriterierna är. Ibland är det inte säkert att man ens bryr sig om kriterierna, utan dömer utifrån hur man uppfattar det och att man kanske låter sig bländas lite av flashighet och show.

Sen angående filmen med en ökade traven du lade in så tänker jag så här, är det balans? Är framdel och bakdel i balans med varandra, är benen paralella? Nu kan jag inte mycket om just ökad trav då det inte är något jag pysslar med själv, så det kanske ska se ut så där, vad vet jag, men det känns inte som det är balans där, framdelen gör mer än bakdelen så att säga. Men så tycker jag det känns ofta när man tittar på dressyrtävlingar och just ökad trav, att det är mycket fokus på just framdelen. Det är en sida av dressyren som jag inte själv anammar alls då jag inte fokuserar på att utveckla gångarter på det viset utan bara vill ha balans och harmoni och hästens förmåga att uttrycka sin fulla potential, där fram och bak är i balans med varandra.
Självklart bryr man sig om kriterierna. domare är sällan lättflirtade utan tvärtom väldigt kunniga o dömer vad de ser för dagen.

Ökningen är utmärkt. titta 10 ggr o se sedan på andra så kanske du fattar.
Det ser också lätt ut- vilket det ska göra när det är som bäst.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Självklart bryr man sig om kriterierna. domare är sällan lättflirtade utan tvärtom väldigt kunniga o dömer vad de ser för dagen.

Ökningen är utmärkt. titta 10 ggr o se sedan på andra så kanske du fattar.
Det ser också lätt ut- vilket det ska göra när det är som bäst.

Fast domare är också människor, och människor fokuserar ibland helt galet. Jag var på en jättelärorik kurs för några år sedan, bedömning av exteriörer, och då fick vi lära oss hur viktigt det är att försöka se helheten och titta efter balans. Att när man börjar fokusera på detaljer, ja då blir man lurad av ögat. Vi fick tex titta på ett 20-30 tal bilder av olika hästar i olika färger och ur olika vinklar och skulle bedöma vilken som hade bäst balans. Det visade sig bara att det var samma häst på alla bilderna:D

Så det är otroligt svårt att bedöma sådär visuellt, den här läraren var en erfaren och mycket skicklig domare som hade kurser för just blivande domare (det var dock ingen domarkurs jag var på) och det var just det, enligt läraren själv, som var det svåra att lära sig, att se helhten och inte låta sig "luras" av ett vackert huvud, flashigt steg, stor rumpa, osv....
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Fast domare är också människor, och människor fokuserar ibland helt galet. Jag var på en jättelärorik kurs för några år sedan, bedömning av exteriörer, och då fick vi lära oss hur viktigt det är att försöka se helheten och titta efter balans. Att när man börjar fokusera på detaljer, ja då blir man lurad av ögat. Vi fick tex titta på ett 20-30 tal bilder av olika hästar i olika färger och ur olika vinklar och skulle bedöma vilken som hade bäst balans. Det visade sig bara att det var samma häst på alla bilderna:D

Så det är otroligt svårt att bedöma sådär visuellt, den här läraren var en erfaren och mycket skicklig domare som hade kurser för just blivande domare (det var dock ingen domarkurs jag var på) och det var just det, enligt läraren själv, som var det svåra att lära sig, att se helhten och inte låta sig "luras" av ett vackert huvud, flashigt steg, stor rumpa, osv....

Helt rätt!
Men om man tittar på helheten tycker jag den travökningen är utmärkt. Helheten- uppförsbacke, aktivitet, vinner mark, taktmässig i både ökning och upptagning, mjukt ridet-omärkliga hjälper av ryttaren. Balansen ser man ju i upptagningen- är hästen i framvikt i en ökning blir den stark i upptagningen. Är den inte i balans håller den inte samma takt och steglängd genom hela ökningen, utan då blir det springit på slutet eller taktmiss, eller så ökar de inte hela vägen och man ser hur ryttaren får jobba för att få fram hästen.

Titta hur ryttaren kan sitta stilla och bara följa med- hästen TAR honom framåt- de är i harmoni med varandra, de har samma tyngdpunkt. Hästen följer ryttaren som handsken följer handen. Han tänker "nu ökar vi" och hästen gör det.
Skulle det vara bättre tycker du om hästen inte lyfte frambenen så högt?
Tycker du att den släpar sina bakben?
Ser det ut som ryttaren måste mana på hästen med grova hjälper?
Sitter han i bakvikt?
Ser det jobbigt och besvärligt ut?

Oavsett slowmotionfilmningar tycker jag att det fullkomligt skriker balans i den ökningen. Och det är svårt att hålla balansen i en sån extrem längning som en ökad trav.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Ja, det finns många kvaliteter där, absolut, men titta på benen, är dom paralella?

Jag tror det handlar om vad vi menar är balans, för mig är balans att bak och fram gör samma sak, att frambenens sträckning ska komma från bakbenens framåtgående rörelse, att dom diagonala benparen är paralella...

Det finns detaljer som har betydelse sen finns det detaljer som har mindre betydelse, det fick vi också lära oss på kursen, konsten är att veta vilka detaljer man bör kolla extra noga på......
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Oavsett slowmotionfilmningar tycker jag att det fullkomligt skriker balans i den ökningen. Och det är svårt att hålla balansen i en sån extrem längning som en ökad trav.

Ja, och svårigheten ligger också i att behålla balansen i övergången. Vilket ekipaget i filmen lyckas galant med.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag har nu tittat på filmen och pausat mig igenom och jag kan inte se annat än att:
Tydligt svävmoment när alla ben är i luften.
Fram och bakben är i det närmaste parallella. Finns en sekvens när frambenen är pyttelite högre och har en annan vinkel. Gissar att det är det fiador reagerar på? I mina ögon är det en kort sekvens faktiskt.
Diagonal rörelse hela vägen, fram och bakhov slår i NÄSTAN samtidigt och lämnar marken nästan samtidigt.

Så jag tycker fortfarande efter att ha tittat på de detaljerna att den ökningen är värd sina poäng.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Ja, benen är parallella.

Är benen paralella?

Det här är pausat vid lite olika tidpunkter. Vet inte om det är ok att göra så här men får väl ta risken att bilden plockas bort. Vill bara för diskussionen påvisa vad jag menar.

full


Nu vart det nåt fel, provar igen eller så får ni klicka på länken nedan.

http://www.photobox.se/mitt_konto/photo/full?photo_id=7786932384

Tilägg, det det här säger mig är att hästen "viker sig" i ryggen, underlinjen blir längre och överlinjen kortas och sänks.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Verkar inte funka.

Men som sagt,det finns sekvenser när det inte är parallellt, just när frambenet är som högst. Men i övriga sekvenser tycker jag det ser helt ok ut!

Som sagt- man kan ju heller inte säga att den släpar sina bakben?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag kan inte säga hur ryttaren på bilden tänker. För man gör så olika.

Det finns punkter på hästens kropp där de svarar reflexmässigt på ett visst sätt vid touchering. Flera olika på bakdel och ben som ger lite olika resultat.
Så för mig är det inte bara så simpelt som att peta på ett ben. Man måste touchera på rätt punkt beroende på vad man är ute efter, vilken led som ska böja mer.
Man kan också ha lärt in olika responser för spöet. Jag lär avsuttet in att de ska föra fram det ben jag petar på tex.

Jag tror inte man tror att båda bak blir bra av att man petar på ena. Då är det smartare att touchera högre upp.
Men har man ett bak som är ngt sämre, vilket man nästan alltid har kan man peta på det.

Men det finns andra sätt att lösa det med. Skolorna tex..

Touchering är alltså enklare avsuttet IOM att man då når fler punkter. Och då kan få bättre resultat.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Är det ökad galopp? Ökad skritt?
Det torde vara trav om det inte är ovanstående. Ökades steglängden etc nog är det ökad trav. Oavsett om den är bra eller ej får den då minimum 5. För den utfördes.

Med Fios bild menade jag den travbild du ansåg var oren i traven, som fio lade ut.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Verkar inte funka.

Men som sagt,det finns sekvenser när det inte är parallellt, just när frambenet är som högst. Men i övriga sekvenser tycker jag det ser helt ok ut!

Som sagt- man kan ju heller inte säga att den släpar sina bakben?

Om du klickar på länken som jag lade in så kan du se bilden där. Benen släpar? Njae, men dom är på efterkälken, dom sträcker inte framåt, på bild nr 3 som är den bild där dom är mest paralella, där ser man tydligt skillnaden på effekten när hästen sträcker fram bakbenet mera, fram och bak börjar komma i balans, underlinjen kortas och överlinjen börjar välvas.....
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Återigen så fixerar du dig på ngt o ser inte helheten:crazy:

titta på hur den böjer hasen! Även in o utgången räknas.

att du o andra icke utbildade ser olika saker är en sak. Nu sitter det dessutom 5 domare på olika platser runt om för att få en bra helhet.

Man är VÄL medveten om problemet o har därför haft många kurser i att hitta de rätta kriterierna. Det jämnar ut sig med 5 domare.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Är benen paralella?

Det här är pausat vid lite olika tidpunkter. Vet inte om det är ok att göra så här men får väl ta risken att bilden plockas bort. Vill bara för diskussionen påvisa vad jag menar.

full


Nu vart det nåt fel, provar igen eller så får ni klicka på länken nedan.

http://www.photobox.se/mitt_konto/photo/full?photo_id=7786932384

Tilägg, det det här säger mig är att hästen "viker sig" i ryggen, underlinjen blir längre och överlinjen kortas och sänks.

Jag ser dom inte?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Är det ökad galopp? Ökad skritt?
Det torde vara trav om det inte är ovanstående. Ökades steglängden etc nog är det ökad trav. Oavsett om den är bra eller ej får den då minimum 5. För den utfördes.

Med Fios bild menade jag den travbild du ansåg var oren i traven, som fio lade ut.

Vilket nr har det inlägget?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3 KL Har följt denna tråden med stort intresse, så tack alla ni för matnyttig...
29 30 31
Svar
619
· Visningar
40 113
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 379
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Träning Fick en snilleblixt när jag var ute i rastade de överpigga ungstona i helgen. Jag rider för att ge hästen en sorts friskvård, precis som...
Svar
7
· Visningar
922
Senast: todde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp