"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Dina sträck är lite hejsan hoppsan.

det är skenorna i såna falla som ska mätas. inte framsida has- tåspets.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Men allvarligt, vad är du ute efter? :confused: försöker du visa att hästen har en oren trav :rofl:. Ja ursäkta jag kan inte annat än skratta.

Som axel säger måste du nog gå om streckritarkursen för dina är helt uppåt väggarna.
Det är i så fall skenorna som ska vara parallella, inte långa linjer dragna lite på en höft genom hela hästen. :) du måste vara mera noga med hur du drar linjen dessutom...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag håller med om att det enligt skolboken om man pausar inte är PERFEKT alltid i alla lägen på alla ritter. Men hade det varit just perfekt hade de fått en 10:a.

Jag tycker att det är bra om domare dömer upp lite snarare än ner. Och jag tycker det är kul med de domare som kan skriva lite trevliga MEN konstruktiva kommentarer.
De flesta tävlar för att det ska vara roligt. Då ska det vara just det också.

Jag tycker inte man ska underskatta hur svårt ökningar är. Det är inte så enkelt som att bara släppa tygeln. I den hastigheten och framför allt steglängden drattar de flesta hästar på näsan då.
Ska man klara av att utbilda hästar inom deras livstid att klara ALLA de moment som är i GP tex så kommer det inte vara perfekt. Det kommer vara lite off här och där spec i början. Och just ökningarna brukar man ju kunna förbättra avsevärt när passagen är inlärd, dvs ganska sent i utbildningen.

Det går att rätt fort rida arbetstrav, samla etc på de flesta hästar. Ökningar however är förjävla svårt, spec traven!
Om man då tävlar kan man välja olika linjer. Antingen rider man på medelpissiga poäng och rider där hästen är klar. Det blir då inte så stor skillnad i mellantrav eller ökad trav. Eller så klämmer man i lite mer än hästen klarar av att bära, just bara på tävling, för att få en visuell effekt av att dels försöka men också en förändring i steglängd etc. Det ger poäng.

Man kan rida utanför det hästen är klar för då och då om man bara ser till att träna den i balans emellan det.
Vem fasen har inte dragit på en busgalopp som blivit i framvikt eller likn? Det är lite samma grej för mig. Men jag kanske personligen får ut mer av antingen att tävla eller att busa i skogen. Och jag väljer då mina "avträden" i den ultimata träningen efter det.

Man kan behöva rida "där det inte går" också ibland för att hitta en annan känsla och sen faktiskt pressa sig själv till att reda ut det.
Jag ser lite farligt i att alltid vara i en comfortzon, för ryttarens del.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Det där med vilka linjer som skall vara vad det gäller skenben/överaramar i en ökning, kan man nog glömma i dagens läge. I en mellantrav så går det säkert lättare att hålla på gamla ideal, men i en ökad trav så har vi andra mer elastiska hästar nu och bättre ryttare än förr. Skall man få med vinkeln på bakbenen lika mycket som på frambenen så skulle hästen trampa sig med bak. Då måste man alltså hålla igen på hästens frambensrörelser och varför skulle man göra det? Det är fantastiskt att sitta på en häst med mycket gång i! Det är bara att tacka och vara glad!
Det är mycket som har ändrat sig på bara 50-60 år, bett t e x. Förr skulle man ha tvådelat och tjockt skulle det vara! Det var snällt emot hästen. Dagens sporthästar är ofta trånga i munnen och trivs bättre på tredelade smala bett. Sadlarna var fruktansvärt obekväma, och att sadeln skulle tillpassas speciellt för en häst fanns inte. Antingen passade den eller så passade den inte. Typ. Foderstater kunde man inte stava till och att rida för tränare gjorde man absolut inte i samma utsträckning som idag.
Mycket har hänt och man måste hänga med sin tid. Det går inte att omsätta gammalt tänk med dagens hästar eftersom de har avlats fram ett snäpp till om det vill sig väl. Sen är det upp till ryttaren att förvalta sitt pund och jag vet ingen som med vett och vilja skulle sitta och hålla igen på något som hästen själv bjuder på. "Näää, de la Gueriniere skrev 1733 att det skall vara si och så... Då måste detta gälla 2013 också!" Det där får man nog omvärdera om man vill hänga med sin tid. Vi har landat på månen sen dess, har datorer, telefoner, mobiler, TV, reser över hela världen med flyg, en ständig debatt om hur man kan förkovra sig som ryttare och hålla sin häst hel, bl a. Det händer saker hela tiden och gamla sanningar ifrågasätts. Det som gällde då var utifrån de förutsättningar som fanns då, nu är det annat som gäller utifrån de förutsättningar som vi har.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Men jisses, vad har hänt med min tråd!? Här är man m.i.a ett litet tag och möts sedan av en del två och tre!? Vad roligt att ämnet verkar intressera så många, även om jag är osäker på att det fortfarande är ridning med eller utan munkontakt som diskuteras! xD

Det har varit ganska mycket om munkontakt, bl.a. om LDR och nosen framför/bakom lod. Några blev en aning irriterade över fokuset på var nosen är, helheten ansågs viktigast.

Det har lagts in en bild och en länk till en bild som visar att samling kan uppnås utan sträckta tyglar.

Bilden la AW in (inlägg #305?). Det är hennes (?) fina åring.
Piaffetyp_zps8b3bece0.jpg

.

Länken la dreampower in (inlägg #332 ?)
http://www.facebook.com/photo.php?fbid=10150712675868397&set=pb.58052143396.-2207520000.1361431978&type=3&theater
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

:bow::bow:

Underbart sagt ;-)
Låt hästarna få glänsa och vara duktiga! Hur skulle det gå om en ökning på 100 år aldrig fick bli bättre. Aveln har begåvat hästarna med helt annan gång idag och varför är det fult? (Dålig ridning och tvingande ridning är en helt annan historia och det finns också såklart.)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Här är jag lite kluven. Allt var inte bättre förr. Men allt är heller inte bättre idag.

Jag tycker inte man ska stirra sig blind enbart på skenbenen. Man får också kika på genomtramp i kotorna(trampar fram eller bak genom lika mkt), om bakbenen ser ut att kliva in och under genom att buken och bäcken lyfter dem in eller om de driver och slängs in lite mer raka och då inte lika bärande.

På en iberier så har man ju annan rörlighet i fronten, annat lyft i frambenen.
På de flesta halvblod tycker iaf jag att man inte helt sällan ser framgasad spändhet i fronten. Där underhalsen aktiveras för att orka lyfta benen så högt när bakdelen inte kan matcha det. trycker man in nog energi så börjar benen sprätta högt på många modernare hästar, oavsett om de kan bära bak nog eller ej.
Det är en jäkla skillnad att sitta på det, frambenssprätt eller lyft front pga bakdelens bärighet och inte påskjut. Man känner hur man landar platt mot marken med sprättet. Då kan man ju tänka sig vad det gör med hästens framben i form av slitage.
Så nja, jag tycker nog man ska vara lite försiktig med gång fram som är betydligt större än bak.
Jag tycker inte man bara ska avfärda det som större rörlighet fram i dagens hästar. För det har de ju! Men vad gör det på ett stogångat och tungt halvblod om man rider dem där innan de kan bära? Ju längre ut man rör lemmar från kroppen, desto starkare måste man vara för att orka hålla ihop i bålen, tror jag.

Var tar alla gångartsvinnare vägen från 3-års etc? Det är sällan de går GP i toppen sen. Varför undrar jag?
Visst kan saker hända, de kan växa och annat. Men ja..
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Expensive trot kallar kyra det ;-) man får mycket betalt för en sån unghäst men den har inte kvaliteter för GP.

Men tycker du ökningen på hester och utopia är platt fall framåt?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Kl


Det står i TR:


"Ökad trav skall kännetecknas av att hästen med liksidig steglängd, där de diagonala benparens skenor är parallella, ökar sin steglängd så mycket som möjligt så att den med ett tydligt övertramp vinner mer mark. Detta åstadkoms genom kraftigt påskjut från bakbenen. Hästen skall förbli på tygeln men skall, utan att “luta sig” mot bettet visa en något längre och friare form. Genom god bogfrihet skall framhoven sättas i marken på den punkt, mot vilken den är på väg i stegets längsta moment. Ökad trav skall vara balanserad, rytmisk och fri från spänning."

Skenornas parallellitet har med regelbundenheten att göra, tänker jag.

Men det betyder inte att man kan bara stanna upp och dra streck hur som helst och definitivt inte som de här strecken. Som jag tror tuaphua skrev det är svårt med riktigt ökad trav, svårt att få perfekt i varenda steg om man ska fingranska varje tiondels sekund.

Hur som helst är det skenorna det handlar om och om man tar bort dom där röda strecken som förvillar så ser man att det är inga större brister där, vad gäller skenornas linjer, ibland går frambenet något högre, men vad är det att tjata om?

Det fanns en annan film i en tråd eller kanske denna långt tillbaka, med en riktigt fantastisk ökning som nog inte ens fiador och Brille skulle hitta nåt att klaga på, men minns inte vilken ryttare det var just nu. Nån annan minns säkert, fio tex som minns allt :p
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Har bara sett bilderna iom laggande uppkoppling. Men jag har ju sett Hester och Utopia förr. Och nej, jag tycker inte han är en frambenssprattelsridare generellt. Sen kan ju alla råka ta i för mkt i form av energi och få ngt sänt i bland och tappa paralellheten etc.
Däremot kan det absolut bli bättre. Men det kan det ju alltid, för alla.
Jag hade ju själv presterat något så in i heeelsikes mycket sämre på alla moment. Inte bara ökade traven.

Dock ser man i tävlingsdressyren mer frambenssprattel än inom en del andra grenar. Så jag ser det som en grej som generellt förekommer.

Och jag tror det blir ett problem när man utbildar för att tävla. Inte tävlar när hästen är utbildad, OM man vill.
Man får inte samma fokus på bärighet när man också ska få fram show.
Men man kan inom andra grenar eller inriktningar snöa in på annat, piaff eller så mkt tänk på att undvika spändhet att man aldrig vågar lägga in energi etc.
Alla gör vi fel på ngt vis.
Men just inom tävlingen tycker jag det här är en grej som gör att man tappar bärighet.
Vilket också syns just i piafferna. För hästarna har mer vana av att skjuta på än bära.
Och överdrivet påskjut gör ingen häst med problem friskare. Det gör heller inte en sund häst friskare.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Det där med vilka linjer som skall vara vad det gäller skenben/överaramar i en ökning, kan man nog glömma i dagens läge. I en mellantrav så går det säkert lättare att hålla på gamla ideal, men i en ökad trav så har vi andra mer elastiska hästar nu och bättre ryttare än förr. Skall man få med vinkeln på bakbenen lika mycket som på frambenen så skulle hästen trampa sig med bak. Då måste man alltså hålla igen på hästens frambensrörelser och varför skulle man göra det? Det är fantastiskt att sitta på en häst med mycket gång i! Det är bara att tacka och vara glad!
...
Mycket har hänt och man måste hänga med sin tid. Det går inte att omsätta gammalt tänk med dagens hästar eftersom de har avlats fram ett snäpp till om det vill sig väl. Sen är det upp till ryttaren att förvalta sitt pund och jag vet ingen som med vett och vilja skulle sitta och hålla igen på något som hästen själv bjuder på. "Näää, de la Gueriniere skrev 1733 att det skall vara si och så... Då måste detta gälla 2013 också!" Det där får man nog omvärdera om man vill hänga med sin tid. Vi har landat på månen sen dess, har datorer, telefoner, mobiler, TV, reser över hela världen med flyg, en ständig debatt om hur man kan förkovra sig som ryttare och hålla sin häst hel, bl a. Det händer saker hela tiden och gamla sanningar ifrågasätts. Det som gällde då var utifrån de förutsättningar som fanns då, nu är det annat som gäller utifrån de förutsättningar som vi har.

Då bör man ändra på TR mom 243 först så att alla rider/dömer/blir bedömd efter de regler som finns.

Det finns inga belägg för att hästens kropp och biomekanik har förändrats på ett sätt och så mycket att den här "moderna" tävlingshästen travar som den gör. Utvecklingen borde ha gett en häst som travar med bättre takt och rytmik än den icke utvecklade hästen gjorde, inte sämre.

Vi har bättre förutsättningar idag och mer resurser att lägga på tävlingsridning. Vi behöver därför inte vara lika rädda om våra resurser som man var förr. Det finns hela tiden nya hästar att köpa och gott om beridare som kan rida in/till dem. Därför går det att experimentera med nya metoder utan att förstå varken hur hästen fungerade förr i tiden eller hur den moderna hästen fungerar.
.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Då bör man ändra på TR mom 243 först så att alla rider/dömer/blir bedömd efter de regler som finns.

.

Men herregud!

Hur kan en domare döma sådant som inte går att se?, alltså när bakdelen är så väl undersatt så det skiljer tiondelsekund vad gäller isättning bak vs framhov?

Jag frågar IGEN?, kan du se? Eller vilka tror du kan se sådant?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Anledningen till att jag in bilden på min åring var att ta upp/visa hur fel en ögonblicksbild kan bli. På bilden busar han med sin kompis. Just då travar han och hästen som sticker fram huvudet galopperar i samma tempo.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Anledningen till att jag in bilden på min åring var att ta upp/visa hur fel en ögonblicksbild kan bli. På bilden busar han med sin kompis. Just då travar han och hästen som sticker fram huvudet galopperar i samma tempo.

Varför tycker du inte att det ser ut som piaff? Den kan utvecklas mer.
Om åringen dessutom är överbyggd! Visst, han skulle kunna lyfta lite mer fram men det är bättre än många under ryttare skulle kunna visa. Den är diagonal, pelvis vinklat så att rumpan är "indragen", nacken högst, nosen framför lod, manken hög, frambenet den står på så gott som lodrätt. Vad mer kan man begära av en häst som är en oslipad diamant?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Men herregud!

Hur kan en domare döma sådant som inte går att se?, alltså när bakdelen är så väl undersatt så det skiljer tiondelsekund vad gäller isättning bak vs framhov?

Jag frågar IGEN?, kan du se? Eller vilka tror du kan se sådant?

Som jag sagt tidigare frågade Ray vad läsarna tyckte om en film. Mitt svar började ungefär "Brille ser .... filmen ...". Det är alltså inte frågan om vad jag skulle kunna ha sett på plats. Dessutom handlar diskussionen nu om vad hästen gör. Vad en domare som utför ett uppdrag ser/väljer att se och ger för poäng är intressant, inte vad jag som privatperson kan se.

En erfaren domare borde kunna ser fler detaljer än de som inte har den erfarenheten/utbildningen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Dina sträck är lite hejsan hoppsan.

det är skenorna i såna falla som ska mätas. inte framsida has- tåspets.

Nu ritade jag inte linjerna enligt någon exakt vetenskap, utan bara för att visa att benen inte är parallella. Linjerna hjälper ögat att se.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

En erfaren domare borde kunna ser fler detaljer än de som inte har den erfarenheten/utbildningen.

Jo det är klart, jag skulle kunna tänka mig att fios bild ser ut som "väl undersatt" medans annan sekvens som visats i tåden går in som framtung-alltså när bak sätts tiondelar före fram eller då fram sätts tiondelar före bak, och det sistnämnda vill man ju komma från.

Men menar du ändå att erfaren domare kan se tiondelar av nedsatt hov?, och jämföra det med annan hov?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Men allvarligt, vad är du ute efter? :confused: försöker du visa att hästen har en oren trav :rofl:. Ja ursäkta jag kan inte annat än skratta.

Som axel säger måste du nog gå om streckritarkursen för dina är helt uppåt väggarna.
Det är i så fall skenorna som ska vara parallella, inte långa linjer dragna lite på en höft genom hela hästen. :) du måste vara mera noga med hur du drar linjen dessutom...

Ute efter? Om du följer inläggen så ser du vad som leder fram till vad. Sen behöver man inte göra allting till en prestigesak, det är inte kritik från min sida, bara ett konstaterande. Jag har också skrivit att ökad trav inte är min grej och att det mycket väl kan tänkas att det ska se ut så här. Jag bara påvisar obalansen som jag uppfattar även i den rörliga bilden. Angående linjerna så är dom bara till för att hjälpa ögat att se att benen inte är parallella.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3 KL Har följt denna tråden med stort intresse, så tack alla ni för matnyttig...
29 30 31
Svar
619
· Visningar
40 113
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 379
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Träning Fick en snilleblixt när jag var ute i rastade de överpigga ungstona i helgen. Jag rider för att ge hästen en sorts friskvård, precis som...
Svar
7
· Visningar
922
Senast: todde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp