Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vilket nr har det inlägget?
Men jisses, vad har hänt med min tråd!? Här är man m.i.a ett litet tag och möts sedan av en del två och tre!? Vad roligt att ämnet verkar intressera så många, även om jag är osäker på att det fortfarande är ridning med eller utan munkontakt som diskuteras! xD
Det där med vilka linjer som skall vara vad det gäller skenben/överaramar i en ökning, kan man nog glömma i dagens läge. I en mellantrav så går det säkert lättare att hålla på gamla ideal, men i en ökad trav så har vi andra mer elastiska hästar nu och bättre ryttare än förr. Skall man få med vinkeln på bakbenen lika mycket som på frambenen så skulle hästen trampa sig med bak. Då måste man alltså hålla igen på hästens frambensrörelser och varför skulle man göra det? Det är fantastiskt att sitta på en häst med mycket gång i! Det är bara att tacka och vara glad!
...
Mycket har hänt och man måste hänga med sin tid. Det går inte att omsätta gammalt tänk med dagens hästar eftersom de har avlats fram ett snäpp till om det vill sig väl. Sen är det upp till ryttaren att förvalta sitt pund och jag vet ingen som med vett och vilja skulle sitta och hålla igen på något som hästen själv bjuder på. "Näää, de la Gueriniere skrev 1733 att det skall vara si och så... Då måste detta gälla 2013 också!" Det där får man nog omvärdera om man vill hänga med sin tid. Vi har landat på månen sen dess, har datorer, telefoner, mobiler, TV, reser över hela världen med flyg, en ständig debatt om hur man kan förkovra sig som ryttare och hålla sin häst hel, bl a. Det händer saker hela tiden och gamla sanningar ifrågasätts. Det som gällde då var utifrån de förutsättningar som fanns då, nu är det annat som gäller utifrån de förutsättningar som vi har.
Då bör man ändra på TR mom 243 först så att alla rider/dömer/blir bedömd efter de regler som finns.
.
Anledningen till att jag in bilden på min åring var att ta upp/visa hur fel en ögonblicksbild kan bli. På bilden busar han med sin kompis. Just då travar han och hästen som sticker fram huvudet galopperar i samma tempo.
Men herregud!
Hur kan en domare döma sådant som inte går att se?, alltså när bakdelen är så väl undersatt så det skiljer tiondelsekund vad gäller isättning bak vs framhov?
Jag frågar IGEN?, kan du se? Eller vilka tror du kan se sådant?
Dina sträck är lite hejsan hoppsan.
det är skenorna i såna falla som ska mätas. inte framsida has- tåspets.
En erfaren domare borde kunna ser fler detaljer än de som inte har den erfarenheten/utbildningen.
Men allvarligt, vad är du ute efter? försöker du visa att hästen har en oren trav . Ja ursäkta jag kan inte annat än skratta.
Som axel säger måste du nog gå om streckritarkursen för dina är helt uppåt väggarna.
Det är i så fall skenorna som ska vara parallella, inte långa linjer dragna lite på en höft genom hela hästen. du måste vara mera noga med hur du drar linjen dessutom...