"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Även jag tror det sitter i pengar. Och tävling. För om målet är tävla blir ridningen därefter och stressen därefter.

Jag tror absolut på att skita i att tävla tills hästen är utbildad. Och att utbilda den för att bli ridbar, rolig att rida, frisk och hållbar - inte för att prestera på banan.
Förr var det inte tävling i lätta klasser. Det var träningsklasser.
Idag ser en del det som tävling, prestation. Jag ser en farlighet i det.
Bra skrivet. Håller med. Tror det ofta är så. Det blir en prestationsfälla. Tävlingen i sig och resultaten där blir viktigare än själva utbildningen av hästen. Har sett många sådana exempel och det är synd. De skulle tjäna mycket på att tänka tvärtom och lägga fokus på utbildningen, få en stark häst med bra ridbarhet och sen ge sig ut och tävla.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Grejen är ju att det är jäkligt dyrt att ta fram hästar. Och det är inte så himlamkt dyrare att satsa på att få fram nästa gångartstalang jämfört med att satsa på att få fram en stabil, medioker sak. Däremot är det en jäkla skillnad vid försäljning. Så därför avlar många iaf på gångartschansningen och mkt nerv och explosivitet.
Då får man en hel del "restprodukter";). Dvs såna som är superkänsliga och lättlärda(vilket även betyder att de lär oönskade saker människan omedvetet ber dem om) med medioker gång.
De är alltså känsliga nog att vara lämpligast åt proffs. Men har för lite gång.

Och vore inte målet tävlan tror jag fler varit nöjda med en brunte med 6:or på gången bara den vore stabil, bussig och med lite hyfsad arbetsmoral.

Jag är en del i kontakt med Lipizzaner-uppfödare tex. En trevlig sån kan räcka till de allra flesta. Den kan man lätt rida msv på. Och man kan på träning rida svårare rörelser än så. Och de är dessutom betydligt friskare än halvbloden.
De är superbilliga med i jämförelse.
Jag tycker nog man som hobbyryttare i lätt eller lägre msv klass gott kan kolla på annat än halvbloden. Det kan spara pengar och det kan ge en häst som tål mer/håller sig fräsch.
Visst är det en ball känsla att sitta på gångartsmonster. Men man ska kunna förvalta det med.. För hästens skull..
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag tycker du har sunda saker att säga!

Och jag tycker att en som sprättar vansinnigt mycket med frambenen är Fuego... Fina slutor framifrån men ökningar??? Det är väl duktigt mycket mer fram än bak.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Håller med. Fler borde ge sig ut och tävla med den typen häst och visa att de finns!
Många dressyrtränare vill ju dock att eleverna snabbt ska köpa en "vettig häst".
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag håller med dig.

Hästarna som ligger i toppen brukar även fortsätta upp. Men av de som är strax efter försvinner en hel del. Anledningen till det tror jag dels är för att proffsen rider de bästa hästarna och de är även generellt bättre på att ge hästarna bra grundförutsättningar, inte bara lära hästen rörelserna som ingår. Det andra är att en bra häst ligger rätt i tiden för årgångsklasserna, av sig själv. Under utbildningens gång så bara är hästarna där de ska vara utan att behöva tänka på vilken klass hästen ska gå. De hästar som måste "jagas" för att hinna med att kvala, det är de som jag tror har svårt att hålla hela vägen både fysiskt och mentalt.

Sen en annan fundering som jag fick. När man började lära sig rida "på riktigt" fick man alltid höra att det är inte huvudet som är formen, det kan jag inte vara ensam om. Så varför är det så viktigt nu? Jag rider som sagt med näsan ofta bakom lod på minhäst men det är för att jag inte vill att han ska lära sig att balansera med halsen. Jag rider två andra hästar som gärna vill komma undan genom att dyka och släppa ut bakbenen. Speciellt den ena skulle jag under jobbfasen aldrig rida med nosen bakom men om jag har lyckats under passet får han gärna jogga ner med nosen låg och bakom, de dagar jag inte riktigt har kommit åt honom får jag inte honom i den formen på ett tillfredsställande sätt.

När jag ändå håller på. Är det bara jag som tycker att hästen i filmen i inlägg #196 går i framvikt och landar hårt/platt på sina framben? Oavsett var näsan är placerad kan man rida en häst med låg hals utan att den är "på bogarna" lika väl som man kan rida en häst med huvudet högt i framvikt. Jag upplever att hästen i filmen är i framvikt oavsett form. Bäst lyckades förklara hur jag tänker när jag pratade med en av hästskötarna i stallet medan jag tömkörde hästen som jag skev om ovan. Tanken med det passet var att få hästen att slappna av och vara energisk utan att springa iväg. Om jag tog mest i innertömmen ramlande han ner på frambenen och bara sprang på. När jag sen hjälpte till lite med energi (lyft spö) och gjorde flera halvhalter på ytter kunde jag få honom längre och lägre i halsen men med ryggen upp och i balans. När jag väl kommit hit behöver man bara påminna lätt på ytter en/ett par gånger per varv, i övrigt räcker tyngden av tömmen som kontakt. Framvikt för mig har inget med huvudets eller halsens placering.

Mycket svammel... :angel:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Tycker inte heller framvikt har med halsen att göra. En häst kan vara i framvikt med halsen rakt upp och i balans med halsen ner.

Och tror stenhårt på att den inte finns en mall som man ska trycka in alla hästar i. Formen måste vara anpassningsbar efter vad som fungerar bäst just nu på just den hästen. Allt annat måste ju bara skapa spänningar.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Alla dressyrhästar är inte så sköra att de inte kan gå i hage... Tror mer att det handlar om vad de har för ägare, ryttare eller uppfödare. Om hästen inte går ute sen den är liten, hur ska den då veta hur man beter sig senare i livet. Jag tycker att problemet är samma för hopphästar med den skillnaden att "dressyren" (de som rider men inte hoppar) lockar fler som pjoskar med sina hästar.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Tycker tyvärr att det är vanligt att även tränare väljer fel hästar till sina elever. En häst med stor gång är inte speciellt lätt och med stor menar jag taktfast, till skillnad från taktmässig, och med stora steg. Med bra bakben och vettig exteriör och gärna då med en bra halsansättning kan man komma väldigt långt. De här är mycket lättare att rida eller rida fram mer gång i, även för hobbyryttare. Det är inte kul att ha en för svår häst, vi håller ju trots allt på med det här för att vi tycker att det är roligt. Dessutom har den typen av häst fördelen att ofta vara mer hållbar.

Så jag önskade att definitionen av en "vettig" häst skulle ändras lite. Men å andra sidan är det inte alltid så lätt att påverka som tränare när allt eleverna vill göra är rida prylar och strunta i grundridningen... själv har jag sorterat bort den sorten :angel:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag håller med. Jag rider ju själv dressyr. Och mitt halvblod kan gå i hage. Han går tom på lösdrift.

Men jag menade också just det du tar upp: hur håller man hästarna om de inte kan ens gå i hage?
Och då menar jag få gå ut som föl, lära sig hitta sin kropp etc.
När det sen kommer importer eller andra som stått ensamm i ruta tex och aldrig ridits ut eller ridits på bommar märker man det i deras rörelsemönster.
De är hästarna som slår ihjäl sig i hagen.
Men de är också de som jag upplever som mindre hållbara för felridning.
De hästar som fötts upp på vettig lösdrift, ridits ut, lärt sig balansera sig utan ryttarens hjälp är de som klarar felridning, hage etc.

Håller också med om att framvikt kan hästen vara i oavsett halsposion. Men om man lär dem inte balansera sig med halsen OCH rider resten av hästen får man, upplever jag, bättre resultat i dressyren än om de lär sig spänna underhalsen.

Ang stora frambensrörelser så kan det vara ok med mer i fram om bak gör sitt. Att det sen blir större fram må vä vara hänt om hästen har extrema rörelser a la Totilas.
Men kollar man honom just kan man ju se på någon misslyckad bild/film när bakbenen bara släpar och frambenen är hööögt eller bra bilder/filmer där bak också jobbar.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Det är inget svammel , jag tycker det är rakt på och så rätt ! Precis så är det tycker jag , och som flera andra varit inne på så är det ju även så att ju mer man lärt sig ju mer inser man hur lite man kan i hur mkt mer man har att lära sig, och då anser man inte och uttalar sig om hur mkt man kan och hur mkt fel alla andra har och hur synd det är om alla de som inte fattat hur mkt rätt man själv har .
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Men när tränare propsar på stora gångarts monster till sina elever som inte helt greppat grunden... Varför gör de så egentligen? Vad får de ut av det?

Rida är ju någon som tar tid att verkligen förstå och det är klart frestande att springa igenom grunderna. De flesta tränare är ju ändå noggranna med grunder, men ibland undrar man när folk pressas upp i klasserna av sin tränare för att snabbt sälja hästen och köpa något vettigt så att tränaren får nåt fint att titta på ;-))
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Tycker inte heller framvikt har med halsen att göra. En häst kan vara i framvikt med halsen rakt upp och i balans med halsen ner.

Och tror stenhårt på att den inte finns en mall som man ska trycka in alla hästar i. Formen måste vara anpassningsbar efter vad som fungerar bäst just nu på just den hästen. Allt annat måste ju bara skapa spänningar.

Nej och det blir väldigt logiskt dessutom eftersom det är allmänt vedertaget att halsen är ett symptom på " resten av kroppen " resten av kroppen kan jobbas på många sätt och görs det korrekt så går det att ha olika form i halsen per automatik också inom samma register och variera det registret utan att för den skull offra balansen .

Däremot rider man fel så går det ju förödande bra att få hästen i total framvikt och obalans Om det är framdelen som manipuleras i första hand .
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Men är inte det där lite lite av en myt ändå ? Jag tycker inte tränare i regel rekommenderar superhästar till elever som inte ens rider på grundvivå ? Jag tycker oftare det Isåfall är dessa elever som överskattar materialet de behöver och "bör ha " liksom och det är där det oftast blir fel?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Håller med helt och hållet! :bow:

Man baxnar av vissa påståenden och vad folk "ser" och inte ser. :crazy:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Håller också med om att framvikt kan hästen vara i oavsett halsposion. Men om man lär dem inte balansera sig med halsen OCH rider resten av hästen får man, upplever jag, bättre resultat i dressyren än om de lär sig spänna underhalsen.

Jag tycker att det svårt att komma ifrån spänd underhals om man inte använder sig av en rundare form. En del hästar måste man sätta igång bakbenen på först och rida dem i en annan form men för att komma åt underhalsen eller lära dem att inte balansera sig med halsen klarar i alla fall inte jag av utan en rundare form

Hur gör ni?

Kryddan
Mycket bra och trevligt inlägg! Tycker att du tar upp många bra saker och jag instämmer helt i dina åsikter kring positivt/negativt tänkande. Missade först ditt inlägg när det var ända så långt bort som sist på förra sidan :angel: :D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Men är inte det där lite lite av en myt ändå ? Jag tycker inte tränare i regel rekommenderar superhästar till elever som inte ens rider på grundvivå ? Jag tycker oftare det Isåfall är dessa elever som överskattar materialet de behöver och "bör ha " liksom och det är där det oftast blir fel?

Ja det tycker jag också, det är nog snarast eleverna själva som har högre tankar om sin förmåga att klara hästar med mycket gång och lite nerv dessutom.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag tror få tränare gör det för att själva få något kul att rida. Det tror jag inte man förmår om man har normal empati. För det ska ju vara kul att ha häst. Det är inte roligt med en häst man av olika skäl inte klarar av!
Att då som tränare råda att köpa sån för egen vinnings skull och se eleven må dåligt tror jag få klarar.

Jag tror därför det beror på okunskap. Man vill så mycket åt sina elever.
Och vill eleven mkt, har lite orimliga mål kanske man inte alltid vill förstöra deras drömmar. Man kan då försöka tona ner, men inte helt såga. Då kan det råka bli så att man köpslår med eleven och om eleven tycker ska ha häst som är 9 på en 10-gradig skala kanske man enas om 7 när de förmår 5-6. Då har den tränaren iaf lite grann mildrat allt.

Sen tror jag också en del tränare överskattar både elevers och egna förmågor.

Och jag tror att iom att tävling är mål för många så färgar det vad man satsar på.
Det är sällan instruktörer inom AR tex rekommenderar svåra hästar.
Sen må man ju tycka vad man vill om resten av läran. Men jag tror det där med att dressyren är till för att stärka hästen är en viktig tanke.
Och att tävling är endast en läggning hos ryttaren.

Jag har fått höra från många att jag borde göra mig av med min gamla ponnygubbe som är Islandskorsning, överbyggd med brett ansatt och kort hals etc. Att jag ska köpa mig ngt "riktigt". Och nu när jag har halvblod som är rätt fint fattar de inte att jag tycker att det är kul att rida honom fortf.
Dock har ALDRIG mina tränare sagt att jag ska byta häst. De har påtalat hans svårigheter -absolut! Men beslutet att fortsätta med den hästen har aldrig ifrågasatts.
När han blev gammal och inte längre orkade så mycket tyckte de jag skulle köpa en till häst. Just för min ridnings skull. Så jag skulle ha ngt eget att träna och hålla igång min ridning på.

De påtalar ofta att de hellre skulle rida på en åsna om den bara var trevlig och villig och frisk hellre än en häst som inte vill, inte är stabil mentalt etc.
Och det beror inte på att de är för oskillade att rida mer än en åsna klarar. ;)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag börjar också i rundare form. Jag börjar rundare och böjd.

Jag tror att ju längre ut man släpper skallen desto svårare har de att hålla balansen på annat vis än i halsen, i början.
Nu menar jag inte rollkurs-form med nos i bringan. Men i riktigt sträckt form framåt eller uppåt så upplever jag att de lättare spänner till i underhalsen.

Sen vill jag lära dem att gå i olika former utan att underhalsen spänns till. Både i böjning och raka, höga och låga.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Men är inte det där lite lite av en myt ändå ? Jag tycker inte tränare i regel rekommenderar superhästar till elever som inte ens rider på grundvivå ? Jag tycker oftare det Isåfall är dessa elever som överskattar materialet de behöver och "bör ha " liksom och det är där det oftast blir fel?

Och till tracey oxå...
Nej vanligt är det inte. Men det händer faktiskt! Och vad beror det på? Det finns tränare som liksom lägger målen till sin elev utan att lyssna vad eleven egentligen vill.

Tua, ja så kan det säkert vara...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jo men det är väl klart det händer , men jag trodde du uttalade dig generellt som att det var ett frekvent syndrom och det tycker jag absolut inte det är utan snarare rätt ovanligt faktiskt .
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3 KL Har följt denna tråden med stort intresse, så tack alla ni för matnyttig...
29 30 31
Svar
619
· Visningar
40 113
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 379
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Träning Fick en snilleblixt när jag var ute i rastade de överpigga ungstona i helgen. Jag rider för att ge hästen en sorts friskvård, precis som...
Svar
7
· Visningar
922
Senast: todde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp