Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3
Jag tycker mannen har ett helt annat tänk i sin ridning än Adelinde. Det är inte bara att hennes häst är skapt som den är och rör sig som den gör.
Jag kan se positiva saker i båda filmer och negativa i båda.
Mannen tex tycker jag verkar mjuk och sympatisk. Nu kan jag inte tyska. Men jag tror jag förstod att man inte ska rida för show utan det som stärker hästen mest. Jag tycker hans hästar såg nöjda, avspända och ut. Jag tror han har ett trevligt system där han utbildar sina hästar.
Däremot tycker jag att hans sits stör. Nu är han ju till åren och kanske förr suttit bättre. Det vet inte jag iom att jag inte visste vem han är innan filmen.
Han är uppenbarligen inspirerad av de gamla mästarna tycker jag iom pilarerna, förvända slutan i trav och lite mindre energi tex.
Jag förstår inte longeringsjobbet. Som avrastning i lina - ok. Men jag ser ingen formgivning i galoppen.
Jobbar man enligt den här skolan brukar man formge dem och se till att de därmed inte lutar inåt så och sladdar.
Jag hade nog också velat ha lite, lite mer energi. Men det kan komma i ett senare läge om man arbetar så här som en del i utbildningen för att hitta lugn och avspändhet.
Adelinde tycker jag sitter bättre. Hon stör inte hästen lika mycket.
Hon gör ju jättefina sidvärtsrörelser och byten.
Men samlingen är inte bra - alls. Och jag tycker hästen hela tiden går och paddlar lite bakom. Jag hade nog också velat ha mindre i truten. Det blir lite väl hårt där ibland.
Hästen är så pass framavlad för dressyr att den går att rida alla rörelser på trots att bakbenen är lite bakom. Hade man försökt detta på en häst med mindre fördelaktig exteriör/rörelsemönster hade det inte gått.
Det ser jag som en av fördelarna med att rida "skithästar" också. För man får inte till byten etc om de inte är mer i bärighet. så man måste vara mer noga med sånt och inte bara rida på framåt.
Sen tycker jag det är inkonsekvent att hästen själv får bestämma att den vill vandra iväg vid uppsittning. Men att man i ridningen inte tillåter den vandra iväg när den känner för det.
Dvs jag tycker hästen ska stå still om man bett den göra det, avsuttet som uppsuttet. Annars tycker inte jag man kan ställa de kraven i dressyren heller.
Den går då jag säger gå. Inte när den vill. För det gör man inte i dressyrsammanhang. Det skulle bli märkliga tävlingar då.
Jag upplever lite att de hästar som hanteras så här och rids med det där lite, lite för mkt i handen är de som paddlar mest och har svårast med samling.
Om hästen går fram för signal fram och kan komma tillbaks för mindre signal bak med lättare hand får man bättre piaff tycker jag.
Men jag skulle ju aldrig kunna rida en sån som Adelindes häst. Jag hade skumpat av efter några steg mellantrav. :P
Om det inte skitit sig innan det.