"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Synd man inte fattar tyska...

Hade varit kul att se mannen rida ökningar också tycker jag! Liknar Anja Beran lite i ridstil tycker jag?

Film nummer två är ingen av mina favoriter faktiskt, även om de är imponerande på tävlingsbanan. Hästen har ju sjukt mycket påskjut bak och känns lite som en sådandär gångartsvinnare som i vissa fall aldrig kommer till svår klass... Svårt att på ett mjukt sätt kontrollera all power den har. Den trycker ifrån så mycket bak att den trillar fram. Typisk häst som man inte hade klarat av som amatör.
Piafferna är ju med riktigt hoppig rumpa och framdelen under sig, men jag tror inte hans piaffer räknas som ekipagets starka sidor?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag undrar, är det bara hästen som har stora och svårbemästrade gångarter? Hon har ju också ridit den sådan. Säkert har ekipaget i film ett inte lika mycket påskjuts-ökningar och inte lika flashiga sådana.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag tycker mannen har ett helt annat tänk i sin ridning än Adelinde. Det är inte bara att hennes häst är skapt som den är och rör sig som den gör.

Jag kan se positiva saker i båda filmer och negativa i båda.

Mannen tex tycker jag verkar mjuk och sympatisk. Nu kan jag inte tyska. Men jag tror jag förstod att man inte ska rida för show utan det som stärker hästen mest. Jag tycker hans hästar såg nöjda, avspända och ut. Jag tror han har ett trevligt system där han utbildar sina hästar.
Däremot tycker jag att hans sits stör. Nu är han ju till åren och kanske förr suttit bättre. Det vet inte jag iom att jag inte visste vem han är innan filmen.
Han är uppenbarligen inspirerad av de gamla mästarna tycker jag iom pilarerna, förvända slutan i trav och lite mindre energi tex.
Jag förstår inte longeringsjobbet. Som avrastning i lina - ok. Men jag ser ingen formgivning i galoppen.
Jobbar man enligt den här skolan brukar man formge dem och se till att de därmed inte lutar inåt så och sladdar.
Jag hade nog också velat ha lite, lite mer energi. Men det kan komma i ett senare läge om man arbetar så här som en del i utbildningen för att hitta lugn och avspändhet.

Adelinde tycker jag sitter bättre. Hon stör inte hästen lika mycket.
Hon gör ju jättefina sidvärtsrörelser och byten.
Men samlingen är inte bra - alls. Och jag tycker hästen hela tiden går och paddlar lite bakom. Jag hade nog också velat ha mindre i truten. Det blir lite väl hårt där ibland.
Hästen är så pass framavlad för dressyr att den går att rida alla rörelser på trots att bakbenen är lite bakom. Hade man försökt detta på en häst med mindre fördelaktig exteriör/rörelsemönster hade det inte gått.
Det ser jag som en av fördelarna med att rida "skithästar" också. För man får inte till byten etc om de inte är mer i bärighet. så man måste vara mer noga med sånt och inte bara rida på framåt.
Sen tycker jag det är inkonsekvent att hästen själv får bestämma att den vill vandra iväg vid uppsittning. Men att man i ridningen inte tillåter den vandra iväg när den känner för det.
Dvs jag tycker hästen ska stå still om man bett den göra det, avsuttet som uppsuttet. Annars tycker inte jag man kan ställa de kraven i dressyren heller.
Den går då jag säger gå. Inte när den vill. För det gör man inte i dressyrsammanhang. Det skulle bli märkliga tävlingar då. ;)
Jag upplever lite att de hästar som hanteras så här och rids med det där lite, lite för mkt i handen är de som paddlar mest och har svårast med samling.
Om hästen går fram för signal fram och kan komma tillbaks för mindre signal bak med lättare hand får man bättre piaff tycker jag.

Men jag skulle ju aldrig kunna rida en sån som Adelindes häst. Jag hade skumpat av efter några steg mellantrav. :P
Om det inte skitit sig innan det.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag undrar, är det bara hästen som har stora och svårbemästrade gångarter? Hon har ju också ridit den sådan. Säkert har ekipaget i film ett inte lika mycket påskjuts-ökningar och inte lika flashiga sådana.

Det finns ju många halvblod som har det där trycket bak helt av sig själva. Jag har ingen aning om hur det är i detta fallet, bara gissar såklart. Vet att hon har jobbat mycket med denna hästen och att den alltid haft otroligt mycket energi...

Jag tror ju det är svårt att göra alla betraktare nöjda. Antingen är hästarna bra på samling och lydiga och avspända- men har sämre ökningar , eller så har de lätt för allt som kräver påskjut och energi och sämre på samlade övningar.

Var ju det som gjorde Totilas till en sån fantastisk häst ( jag vet att man kan hitta tusen fel på honom också om man vill ...) för han kunde både samla sig och ha power i ökade gångarter.
Men som sagt- ingen är bäst på allt. Alla har svagheter.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag tror inte det handlar så mycket om power som om bärkraft/skjutkraft.
och det är lite det här jag menar med när jag tjatar om att hästar sällan behöver träna påskjutet. De flesta hästar är dragsters och flyktdjur och av naturen kan de därför skjuta på. Dvs arbeta med bakbenen bakom den position som de måste vara framför för att det ska börja bäras.

Det är olika muskler som sköter påskjut och bärkraft.
Tränar man inte de hästar som har lätt för påskjut att komma in med bakbenen i ren bärkraft blir de inte starka i det. De har givetvis olika svårt för det. Men det går att stärka de flesta bara man lär dem göra rätt. Samling är dock inte naturlig och måste läras in.
Det är ett först onaturligt rörelsemönster som man rent mekaniskt får lära in i dem. När det sen börjar bli bekant blir det mer naturligt och sen också vackert och flytande.

Hur de rör sig hela tiden genom programmen tycker jag ofta blir extra tydligt i piaffen. Därav min såkallade piaffixering. För man ser oftast tendenserna genomgående i programmet på hästar där det sen skiter sig i piaffen. Dvs det är inte bara i piaffen det skiter sig. Men först där blir det så tydligt.
Och av att arbeta med piaffen som något som sedan ska leda vidare till annat som inte bara går framåt kan man få en förhöjd bärighet i hela ritten.
Dvs piaff som ska leda till levad, skolsprång etc är något man ställer högre krav på än piaff som slutmål. Den piaffen blir sällan lika arbetsbar och av samma kvalitet.
däremot måste man OCKSÅ kunna rida fram ur den. Så man inte fastnar i piff och puff a la tramp som sen aldrig blir bärig ens mellantrav etc.

Det är galet svårt att rida! Men jag håller med den där mannen om att inte rida för show. Då kan man få bättre kvalitet i varje rörelse. SEN kan det bli en helvetes mkt bättre show! Om man vill det.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag håller ju med dig- man får känslan av att den har så mycket påskjut bak att den får det jobbigt. Sämre ryttare så hade den nog inte kommit särskilt långt. Kanske gått sönder ? Kanske blivit istadig? Eller så hade någon plockat bort all den där energin och så hade den blivit lite tråkig istället...

Men också mycket power- det är ju det som gör att det trots allt är en av världens bästa. Se den i tävling och det man slås av är ju vilken otrolig power han utstrålar. Då är han som mest till sin fördel...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag tycker att ni båda har kloka tankar om filmerna. Vad som förbryllar mig är att AC.s film är en instruktionsfilm där hon lär ut bl.a. piaff. Varför lär hon ut den så? Inte kan hon tycka att det är bra. Varför bytte hon inte häst om hon nu har svårt att samla denna? Möjligt förstås att hon säger nåt om det.. Ingen som kan översätta? :angel:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Ja, man ska ju inte förringa att det krävs mkt för att släppa fram power!
Det är inte helt lätt att sitta å en häst med bara hyfsad gång när den börjar bjuda.
Att då sitta på en häst med betydligt mer gång och sätta tryck i den. Svåååårt!

Men som sagt: jag tror på att träna bärigheten mkt.
Man rider ju inte bara pang bärigt i piaff. Det är en skala.
Jag uplever problem när man inte rider den skalan utan bara helt plötsligt ska positionera om rörelsemönstret till benen så långt in som krävs i piaff.
Då är hästen inte van att bära eller bjuda i "stillastående".
Då får man antingen ben som inte lyfter i bak(antingen kärvar det helt och de börjar rygga, resa sig, gå fram genom handen eller så man väljer släppa fram, slänga sig eller så blir det bara släpigt), eller som häver fram vikten på framdelen och skuttar med bak etc..
Och man ser paddeltendenserna redan i andra övningar och gångarter. man vet ofta redan där att det kommer skita sig i piaffen. Galoppiruetterna är annat. Det brukar kunna gå iaf. De är fortf mer framåt och dessutom i böjning sas.

För att få en bra piaff måste man göra ett jäkla grundarbete. Det är lite det jag tror är balansfrämjande och förbättrar kvaliteten på övrigt i ridningen. Inte bara själva styrkan som tramp och sen piaff på sikt ger.
Jag tror själva rörelsemönstret och lydigheten ger mkt! Förmågan att vänta och förmågan att behålla energi/bjudning även om det inte är tempo.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag tycker att ni båda har kloka tankar om filmerna. Vad som förbryllar mig är att AC.s film är en instruktionsfilm där hon lär ut bl.a. piaff. Varför lär hon ut den så? Inte kan hon tycka att det är bra. Varför bytte hon inte häst om hon nu har svårt att samla denna? Möjligt förstås att hon säger nåt om det.. Ingen som kan översätta? :angel:

Ja nu är det inte mitt favoritekipage men jag antar att hon inte byter ut en häst som hon legat/ ligger i topp med internationellt ett tag........hur hon lär in piaff och vad hon säger har jag ingen aning om eftersom jag inte pratar holländska:)

Mannen på din film ser ut att vara en sån lealös AR-inspirerad variant som många tycker ser så mjukt ut men som genom sin lealöshet stör hästen 100 ggr mer än vad hon gör. Tror inte det är hans ålder som tuaphua var inne på utan ridstilen. Det brukar se ut ungefär så.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag fattar ju inte ett enda ord av Holländska. Så jag har ingen aning om vad hon säger.
Men sån piaff hon visar är ju heller inget jätteovanligt på tävlingsbanan.
Det finns ju de som gör det mycket bättre - absolut!
Men det är inte så att hon är ensam om sån piaff på banan ens i WC.
Just piaffen upplever jag många har problem med.

För att få en fantastisk piaff måste man ha en enorm lydnad på hästen. Den måste kunna vänta. Och det utan handkraft.
Går inte det blir piaffen därefter.

Jag kan själv tycka att det är för jäkla kul att rida lite mer ökningstendenser(åt det hållet i skalan) på de hästar som har bra rörelser. Det är skitkul! Känslan av att vinna så mkt mark och powern i det är ju awesome!
Och iom att de ofta av naturen har rätt stora och långa kliv är det ju mer att lära sig korta/lyfta upp mer än fram.
Det är kanske då mer lockande att rida på fram än lära dem korta stegen.
När man ska börja trampa dem kan jag gärna i skritt lära dem gå sakta men hela tiden i rörelse. Då måste de börja förbereda tramp. De kortar och rör sig upåt iom att de inte får plantera fötterna och vänta så. De ska gå små, sakta steg.
De där stora tyska halvblodingarna tex har betydligt svårare än tex en kortbent ponnykorsning som min gubbe eller en PRE som kanskeist vill bli kvick och symaskinig/kort. Har de dessutom uppnått viss ålder och bara ridits på fram.. Ja, då är det märkligt för dem. En del av de här hästarna märker man ju bara man leder dem att de har svårt att gå sakta. De älgar.
De är ofta tävlade MSV B-A. Har de gått svårklass kan de oftare gå sakta.

Men är så stor del av programmet ej i samling så behöver man inte träna det lika mkt.
Tänker man på tävlingarna förr med skolsprång etc så hade vi garanterat fått se annan ridning även innan det. Det går inte att göra skolsprång på Adelindes häst som den rids.

Så att det ser olika ut på mannens och hennes film tror jag till stor del ligger där i. Han behöver inte tävla ökningar. Hennes system tar slut vid piaff(dvs det är kronan på samlingen.. inte skolsprång etc).
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Det TROR å andra sidan jag inte heller, att det är åldern. Däremot försökte jag vara lite just iom att jag inte vet helt 100 hur det förr sett ut.

Däremot ser han ut att ha lite den sits som en del AR-ryttare har som ideal. Där man inte har så mkt bålstabilitet, lite långa läder och blir lite för styv i höfter och fladdrig i överliv/ben.
Jag hade nog om man är så svag i bålen och inte så genomsläpplig/rörlig nog i höfterna velat korta lädrena för stöd och sen jobbat på att följa hästen innan man börjar inverka.
Man måste först kunna släppa igenom, sen börja försöka annat.
Det blir ju ännu stötigare ju mer men rider på sen. Om man nu har planer på det. Vilket alla inte har.

Men oavsett så tycker jag det blir för mycket :*slår ihop handflatorna hårt mot varann*..
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Här har jag två filmer. Båda är på ryttare på hemmaplan, så inget extra som stör. De har båda säkert fått möjlighet att ta om ifall de vill. Jag tycker mannens ridning är trevlig och på hästens villkor. Det är intressant att jämföra hur hästarna rör sig och rids.

http://www.youtube.com/watch?v=FnYR7FckfJw

och

http://www.youtube.com/watch?v=9zyBnoBtboA

Kvinnan verkar ha missförstått vad piaff är. Hennes häst går på frambenen och studsar upp och ner med baken. Snacka om framtung! Går det att (i en diagonal rörelse) komma längre från en piaff? Det har inte så mycket med hästens förmåga som hur den rids.

Korrekt utförd piaff är utvecklande för både trav och passage.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag håller ju med dig- man får känslan av att den har så mycket påskjut bak att den får det jobbigt. Sämre ryttare så hade den nog inte kommit särskilt långt. Kanske gått sönder ? Kanske blivit istadig? Eller så hade någon plockat bort all den där energin och så hade den blivit lite tråkig ...

Med bättre ryttare och bättre förberedelser hade det varit piaff. Det går att träna bärighet så att hästen kan växla mellan att bära och att tryck på.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag tror man ska passa sig för termer som "bättre". För man kan vara bra å olika saker. Och utan tvekan gör ju Adelinde en hel del bra iom att hon lyckas ta sig dit hon är idag. Det gör man inte på flax eller per pengar enbart.

Däremot kan andra kanske göra en del av det hon gör mindre bra bättre.
Samtidigt som hon nog kan göra en del saker bättre än andra tex.

Och att bara säga "bättre" ryttare ger en jävligt tråkig ton tycker jag.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Huh, det är nog första gången jag bevittnat en "piaff" i "nedförsbacke"! :S
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag tror man ska passa sig för termer som "bättre". För man kan vara bra å olika saker. Och utan tvekan gör ju Adelinde en hel del bra iom att hon lyckas ta sig dit hon är idag. Det gör man inte på flax eller per pengar enbart.

Däremot kan andra kanske göra en del av det hon gör mindre bra bättre.
Samtidigt som hon nog kan göra en del saker bättre än andra tex.

Och att bara säga "bättre" ryttare ger en jävligt tråkig ton tycker jag.

Hon kunde ha varit bättre ryttare i det ögonblick hon visar piaff på filmen. Det går att vända på ditt resonemang - om kvinnan flera gånger lyckats ta sig upp på prispallen i dressyrtävling där piaff ingår så kanske det visar på att domarna inte alltid dömer enlgt de regler som finns. Varför vet bara de. I artikeln ttp://www.happy-horse-training.com/...-training.html diskuteras ridning förr och nu, bl.a. de drivkrafter som finns i dagens tävlingsridning, se kapitlet "A Fundamental Shift in the Values of Dressage Training".

Så det är ok att säga sämre men inte att säga bättre ... eller beror det på vem som skriver det. Du har inte sagt mycket om tråkig ton när glåporden och tillmälena haglat över mig som person, dvs inte bara över mina synpunkter.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Du menar, med tanke på inlägget innan också, att Carl Hester har inte grunderna på plats? Det kan du SE. Är du inte lite rädd för att trilla ner från dina höjder och slå dej hårt?

Titta på filmen du la in. När hästen är låg i formen fullkomligt dunsar den ner på sina framben i varje steg. Där har du verklig obalans, såg du inte det? Du som ser mikrosekunder i andra filmer.
Du styrs av vad du VILL se. Inte av det som finns på filmerna. För det ser du uppenbarligen inte!

Inte för att jag håller med, men menar du att obalans är OK i Hester-filmen men inte i filmen jag lade in? Är detta en tävling mellan oss här i tråden, vem som har bäst förmåga att se obalans? Obalans är obalans och något fattas i grunden om den finns. Enkel logik. Höga höjder eller ej, det visar mer hur du tänker kring ridning och bedömning av den.

Filmen jag lade in var inte tänkt att visa någon särskild nivå, utan bara ett logiskt system, där alla delar hänger ihop och passar ihop med varandra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3 KL Har följt denna tråden med stort intresse, så tack alla ni för matnyttig...
29 30 31
Svar
619
· Visningar
40 113
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 379
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Träning Fick en snilleblixt när jag var ute i rastade de överpigga ungstona i helgen. Jag rider för att ge hästen en sorts friskvård, precis som...
Svar
7
· Visningar
922
Senast: todde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Avels fråga
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp