"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag upplever att många tränare som inte har kommit så lång vill ha elever med fina hästar. Men precis som du säger ofta överskattar ryttarna, och föräldrar när det gäller barn, lätt sin förmåga.

Det här tycker jag är en bra utveckling när det gäller hästköp, får lägga till att de har haft mer hjälp än från mig.
Har en bekant vars fjortonåriga dotter skulle gå över eller ha stor häst parallellt med sin ponny. De hade en ganska stor/stor budget för köpet. De har letat i ett drygt år, nu har de köpt en häst och jag är mycket nöjd ;). Men från början var det inte så lätt att försöka hjälpa till och förklara vad de skulle titta på. Dottern har jag sett sen hon var åtta och är väldigt duktig med fin känsla. I början tyckte de att alla hästarna var jättefina men jag tyckte att hon skulle ha en bättre häst som var mer konkurrenskraftig. Så gick de till nästa steg och insåg att bara för att de rör sig mer än ponny behöver det inte vara bra. Så då tittade de på flera hästar med massor med gång men hade en del andra problem som orolig mun, svårt att ändra takten på, spänd, för stor/obalanserad gång osv. Till slut kom de fram till att hästen måste kunna fungera på tävling inte bara hemma. Hästen ska också vara lätt att ändra/reglera och gärna bli "mer på" efter framridningen så att hon själv kan påverka hästen och inte tvärtom.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Anledningen att jag över huvud taget la in bilden var för att visa hur en ögenblicksbild kan lura en. Speciellt om den är tagen ur sitt sammanhang. Varför skulle en åring göra piaff eller ens trampa själv ute i hage? På bilden ser det ut som han gör piaff, i verkligheten är bilden tagen på en häst som travar men har bra bakben och vinklar.

Piaffetyp_zps8b3bece0.jpg


Vad tycker du det är som saknas för att det skall vara piaff? Vad är det som finns där som gör att åringen inte är i piaff?
Den har diagonal fotisättning, pelvis vinklat så att rumpan är "indragen", inget påskjut, nacken högst, nosen framför lod, manken hög, frambenet den står på är så gott som lodrätt.
.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jamen exakt ! Tyvärr har ju inte alla den kunskapen att ens ställa sig de frågorna SAS . Det blir väldigt lätt fel då .
Tendensen att överskatta /felbedöma osv finns ju för övrigt hela vägen när det gäller hästar . Folk väljer fel pga dessa orsaker dagligen dags, läs bara alla hanterings problem trådar här .
Tror det är a och o att omge sig med tränare som vågar och har en realistisk bild av ryttaren som vågar ge råd och inte möts av motstånd från elev/förälder utan att de tar till sig och verkligen reflekterar över råden osv . Ett ärligt och sunt samarbete mao ...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Det har inte slagit dig att bilden som visas är en frekvent beställning och position dagligen dax i det momentet hos världens hästar och det är inte piaff mer för den skull ?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Vissa tränare väljer ju en linje där de slipper konflikter.

Elver betalar för ridlektioner och råd i hur de rider där och då och lite planer med läxor i ridningen etc.
Den kritiken kan man ta och betalar för att få.
Man kan också säga att "ska du inte rycka manen?" etc.

Men man vill inte alltid höra att din häst är för svår, din häst är verkad i märkliga vinklar, din utrustning(sadel framför allt) passar inte.
För alla de sakerna är dels en sak man kan ta personligt. Men också något som kan bli obekvämt att rätta till. Och kostsamt!

Därför väljer en del tränare att nte nämna sånt om inte eleven tillfrågar dem rakt ut. Även om de tex har kunska att se att sadeln ligger illa och även sagt til andra att den "ligger som skit" och att nästa sadel man blev pålurad av någon och också ligger illa "ligger lika illa som den förra".
Men man tar inte upp det.

Det gör jag. Och det är INTE poulärt alltid. Ibland blundas det för eller om man är skarp nog tas emot i motvilja. Ibland slutar folk rida för en då. När de sen får problem av det(ibland blir hästarna rent halta tex) kan de ibland komma tillbaks. Men inte helt sällan fortsätter man för den som inte säger ngt om sakerna.
Så till viss del förstår jag de som väljer att hålla truten.
Jag orkar dock inte den irritation det ger mig att se hästen reagera å ngt man kan åtgärda.

Jag blev senast igår tillfrågad varför "ingen sagt något" ang att tränat för tränare som inte kunde hjälpa eleven. Där köpte man nya hästar, skickade på tillridning etc.
Men där har folk lite försökt, utan att rådissa den tränare man då red för, fråga om de inte ska vara med för anndra tränare etc.
Nu har man fått ny tränare som kan hjälpa dem. Och insett att det går att utvecklas ganska snabbt bara man får god hjälp.
Jag har också försökt förklara att ingen behöver graman etc.
Men men var inte mottagliga då. Ibland behöver man få göra sina misstag.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Nej så är det ju . Dock är det ett lika sorgligt fenomen som dåliga chefer och dåligt ledarskap i största allmänhet och tränar situationen där tränare är i sitsen att de är rädda att förlora elever för att de är ärliga är ju tragisk för dels handlar det ju om att pengarna tar större betydelse än ens egen moral och känsla Flr vad som är rätt , för att folk behöver försörja sig , och dels om dåligt ledarskap i sig . Förtydligande : en tränare är givetvis inte en chef i ordets rätta bemärkelse detr inte det jag menar - men det jag avser är komplexiteten i sig i förmågan (och behovet av) att våga ta konflikt och samtidigt ha ett förtroende .

Ngnstans i slutänden så är det faktiskt så att människor uppskattar ärlighet i slutänden . Kan man utfärda ärlighet i kombo med att man har skapat förtroende så blir det rätt för alla parter .
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Vad tycker du det är som saknas för att det skall vara piaff? Vad är det som finns där som gör att åringen inte är i piaff?
Den har diagonal fotisättning, pelvis vinklat så att rumpan är "indragen", inget påskjut, nacken högst, nosen framför lod, manken hög, frambenet den står på är så gott som lodrätt.
.

I piaff ska hästen röra sig på stället eller med max en hovslängd framåt. Min häst travar ordentligt framåt och slår några steg senare över i galopp. Avsikten var fortfarande att belysa hur fel en bild kan visa verkligheten när den är tagen ur sitt sammanhang. Hoppas att du tycker att det här svaret räcker.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Var har jag påstått att någon proffsryttare ska lyssna på mig? Vi råkar i den här diskussionen diskutera en (elller flera) filmer med en "proffsryttare" som inte är perfekt, det är inte jag som dragit in detta i tråden. Jag ser obalansen och jag är bombsäker på att ni andra ser det också, jag tycker det är illa om man inte vill diskutera det bara för att det är en "proffsryttare", alla har brister, man bör inte hålla på idolisera och blunda bara för det. I min värld så är det dom skickliga som får utstå mest kritik, just för att grunderna borde sitta då och för att andra kan lära otroligt mycket på att fundera kring dessa brister och se dom utövas, förstå varför och se förändringen när det rättas till.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Tycker att det blir väldigt negativ ridning om man bara fokuserar på det som hästen/ryttaren är dålig på. Visst måste man träna på det som är svårt men häst och ryttare måste också känna sig duktiga för att utvecklas. Jag tycker att jag rider som bäst om jag redan känner mig duktig i det jag gör, då har man dessutom tålamodet att att sig igenom det som är svårt på ett bra sätt.

Men det tycker inte jag. Jag lär mig massor på det, både via andra och mig själv och den kritik jag får. Det är inte negativ kritik, det är konstruktiv kritik som syftar till att förbättra, men man måst SE och KÄNNA bristerna för att förstå att dom finns.

Sen är det sällan det svåra som är problemet, det handla för det mesta om grunder och detaljer som man missat. Det svåra är ofta att inse det och därför behöver man få höra och se det så att man förstår att man måste backa bandet och jobba mer med basic-saker.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Du menar alltså på fullt allvar och på riktigt.. dvs du skämtar inte när du anser att hela världens expertis av dressyrfolk ska ta lärdom av någon westernryttare som sitter på buke och som själv lägger in filmer som ska visa bra exempel där en ryttare kniper sig fast i sadeln och låser hästen så mkt så att den får passtendenser i skritten som drar ihop hästen framifrån och kallar det samling..

Du är alltså på fullt allvar och fast övertygad om att det inte är du som kanske har mer att lära?

Det är alltså en helt seriös fråga från min sida.

Även till Brille.. som fortsätter trycka på att AW´s åring gör en bättre piaff i hagen än dom flesta gör uppsuttet fastän AW gång på gång försöker förklara att det inte ens är en piaff?

Nej jag menar på fullt allvar att man bör kunna se bristerna och ta dom till sig. Det är ingen prestigesak, utan bara ett konstaterande. Som icke tävlande ser jag till hästens utveckling och inte till vilka poäng det kan tänkas ge på en tävling och därmed höja min "nivå" och andra människors aktning. Det som är en brist är en brist helt enkelt, utan krusiduller.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Var har jag påstått att någon proffsryttare ska lyssna på mig? Vi råkar i den här diskussionen diskutera en (elller flera) filmer med en "proffsryttare" som inte är perfekt, det är inte jag som dragit in detta i tråden. Jag ser obalansen och jag är bombsäker på att ni andra ser det också, jag tycker det är illa om man inte vill diskutera det bara för att det är en "proffsryttare", alla har brister, man bör inte hålla på idolisera och blunda bara för det. I min värld så är det dom skickliga som får utstå mest kritik, just för att grunderna borde sitta då och för att andra kan lära otroligt mycket på att fundera kring dessa brister och se dom utövas, förstå varför och se förändringen när det rättas till.

Fast jag ser faktiskt ingen obalans. Handlar inte om idolisering, jag ser verkligen en balanserad ökning och upptagning.
Helt ärligt och allvarligt ;-)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Men det tycker inte jag. Jag lär mig massor på det, både via andra och mig själv och den kritik jag får. Det är inte negativ kritik, det är konstruktiv kritik som syftar till att förbättra, men man måst SE och KÄNNA bristerna för att förstå att dom finns.

Sen är det sällan det svåra som är problemet, det handla för det mesta om grunder och detaljer som man missat. Det svåra är ofta att inse det och därför behöver man få höra och se det så att man förstår att man måste backa bandet och jobba mer med basic-saker.

Du menar, med tanke på inlägget innan också, att Carl Hester har inte grunderna på plats? Det kan du SE. Är du inte lite rädd för att trilla ner från dina höjder och slå dej hårt?

Titta på filmen du la in. När hästen är låg i formen fullkomligt dunsar den ner på sina framben i varje steg. Där har du verklig obalans, såg du inte det? Du som ser mikrosekunder i andra filmer.
Du styrs av vad du VILL se. Inte av det som finns på filmerna. För det ser du uppenbarligen inte!
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Nej jag menar på fullt allvar att man bör kunna se bristerna och ta dom till sig. Det är ingen prestigesak, utan bara ett konstaterande. Som icke tävlande ser jag till hästens utveckling och inte till vilka poäng det kan tänkas ge på en tävling och därmed höja min "nivå" och andra människors aktning. Det som är en brist är en brist helt enkelt, utan krusiduller.

Ser du inte bristerna jag mfl har påpekat i den filmen du själv la ut?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Piaffetyp_zps8b3bece0.jpg


Vad tycker du det är som saknas för att det skall vara piaff? Vad är det som finns där som gör att åringen inte är i piaff?
Den har diagonal fotisättning, pelvis vinklat så att rumpan är "indragen", inget påskjut, nacken högst, nosen framför lod, manken hög, frambenet den står på är så gott som lodrätt.

Jag väljer att svara på mitt eget inlägg med påståenden om varför jag tycker att det skulle kunna vara en stillbild på en häst i piaff ("... Den har diagonal fotisättning, pelvis vinklat så att rumpan är "indragen", inget påskjut, nacken högst, nosen framför lod, manken hög, frambenet den står på är så gott som lodrätt. ..."). Inlägget har besvarats av två personer. Svaren går ut på att det inte är piaff som åringen visar, bl.a. för att "... I piaff ska hästen röra sig på stället eller med max en hovslängd framåt. Min häst travar ordentligt framåt och slår några steg senare över i galopp. Avsikten var fortfarande att belysa hur fel en bild kan visa verkligheten när den är tagen ur sitt sammanhang. ..." Det skall alltså vara trav som åringen visar på bilden. Att den strax efter byter gångart till galopp har inte med saken att göra, möjligen understryker det att åringen är väl samlad (och "ihopkopplad"?). Att den är samlad är inget märkligt, den leker och "vill" naturligtvis kunna göra snabba riktnings-, fart- och gångartsförändringar.

Hur ser då trav ut i samma fotsekvens som åringen har? Jag har valt att jämföra med filmen på åringens påstådda far som länkats till tidigare som också påstås ha samma ägare. (Jag använder ordet påstå för jag vet inte. Jag menar inte att jag har några tvivel om det.) Tyvärr är det svårt att referera till exakt filmruta men försök förstå vilken sekvens jag avser.
http://m.youtube.com/#/watch?v=DC1UPpt0Eg0&noredirect=1&desktop_uri=%2Fwatch%3Fv%3DDC1UPpt0Eg0%26noredirect%3D1&gl=SE
I filmen i rutorna 6:11-6:12 rör sig fadern i trav och har ungefär samma fotsekvens som sonen har på bilden.

Tänk streck längs med hästens skenben för att få en uppfattning om hur parallella de är, tänk streck längs hästens kropp för att se om resp. häst är i fram- eller bakvikt. Tänk ett lodrätt streck uppåt från den stödjande bakhoven. Var någonstans på kroppen "träffar" strecket från bakhoven, är det framför/bakom bakknät, framför/bakom bärbensknölen? På åringen går strecket klart framför bärbensknölen, t.o.m framför bakknät, vilket visar att den stödjande bakhoven på åringen verkligen är med och bär hästens kropp. I samma läge för fadern i filmruta 5:53 är den stödjande vänstra bakhoven bakom bärbensknölen och därmed bakom hästens kropp.

Jag hoppas verkligen att läsaren ser skillnad på faderns hållning och fotplacering i trav jmf med det sonen gör på bilden.

Du som är mer intresserad av hästfakta än av tyck kan läsa artikeln "The ring of muscles revisited" av Ph.D Deb Bennett från 2008 http://www.equinestudies.org/ring_revisited_2008/ring_of_muscles_2008_pdf.pdf
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Fast jag ser faktiskt ingen obalans. Handlar inte om idolisering, jag ser verkligen en balanserad ökning och upptagning.
Helt ärligt och allvarligt ;-)

I den här artikeln diskuteras ridning förr och nu, bl.a. de drivkrafter som finns i dagens tävlingsridning. http://www.happy-horse-training.com/dressage-training.html. Se kapitlet "A Fundamental Shift in the Values of Dressage Training".
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Lägger till ett par bilder från en hoppträning för er att kasta er över! Vi travade nog bara runt lite här..

42185_1361720453.jpg


86062_1361719789.jpg
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Vad händer om du kortar tyglarna? :)

Beror på vad min avsikt med att korta tyglarna är. Antingen kortar han upp sig men om jag bibehåller munkontakt tror han ju att han ska stanna. Dock är han ju engelskt riden i grunden så skulle jag bibehålla kontakt och samtidigt driva honom framåt skulle han ju avsiktligt ta kontakt med min hand.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Lägger till ett par bilder från en hoppträning för er att kasta er över! Vi travade nog bara runt lite här..

42185_1361720453.jpg


86062_1361719789.jpg

Han är fantastiskt fin din kuse ;-)
Tycker det är bra stretch form, han är rund och fin i överlinjen och att han håller den formen tyder på att du är en balanserad ryttare som inte stör honom.

I denna formen tycker jag det är skit samma om man har kontakt eller inte, ser ut som när man joggar av efter ett pass. Då kan jag också ha slak på tygeln och passa på att klappa om hästen lite extra;-)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

I den här artikeln diskuteras ridning förr och nu, bl.a. de drivkrafter som finns i dagens tävlingsridning. http://www.happy-horse-training.com/dressage-training.html. Se kapitlet "A Fundamental Shift in the Values of Dressage Training".

Kan hålla med om det mesta i nämnda artikel. Skillnaden mellan dagens dressyrhäst och iberiska hästar, och att dålig ridning med sänkta ryggar fanns lika ofta förr som det finns idag. Dålig och hård ridning har funnits genom alla tider.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3 KL Har följt denna tråden med stort intresse, så tack alla ni för matnyttig...
29 30 31
Svar
619
· Visningar
40 113
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 379
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Träning Fick en snilleblixt när jag var ute i rastade de överpigga ungstona i helgen. Jag rider för att ge hästen en sorts friskvård, precis som...
Svar
7
· Visningar
922
Senast: todde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp