"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Det ingår betydligt mycket mer än piaff i ett Grand Prix-program.

Jag är fortfarande nyfiken på din ståndpunkt gällande hur bedömning bör ske. Domare är människor med samma förmåga att visuellt uppfatta saker som alla andra. Ska de kunna uppfatta hur hovar sätts i med millisekunders skillnad? Eller ska betygen sättas först efter ritten när domarna fått tid att titta på ritten inspelad, med pauser och stillbilder?
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Inte för att jag håller med, men menar du att obalans är OK i Hester-filmen men inte i filmen jag lade in? Är detta en tävling mellan oss här i tråden, vem som har bäst förmåga att se obalans? Obalans är obalans och något fattas i grunden om den finns. Enkel logik. Höga höjder eller ej, det visar mer hur du tänker kring ridning och bedömning av den.

Filmen jag lade in var inte tänkt att visa någon särskild nivå, utan bara ett logiskt system, där alla delar hänger ihop och passar ihop med varandra.

Fast vad är du definierar som "obalans"? Är det att dina egenhändigt ritade streck inte visar exakt parallella ben i exakt varje moment? Strecken är ritade på stillbilder dessutom. Hur ser du "obalansen" i filmen medan hästen rör sig?

För min del ser jag en ökning i utmärkt balans. Hästen bär sig, är igenom ryggen, den håller samma takt och rytm hela vägen genom ökningen och vidare in i övergången. Vad är det mer du begär av den? Om man nu beaktar filmen och inte några stillbilder. För det är hästen under rörelse som domarna t.ex. ser.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

KL

Angående de två filmerna som lades in med tysken och AC. Jag kan inte förneka att jag tycker att den första filmen med tysken ser mer harmonisk ut. Jag ser också att hans sits är stum och att han dunsar i sadeln. Men hästen ser nöjd och avslappnad ut, den är stilla i munnen och den samlar sig ärligt. Nu ska man givetvis betänka att det är en iberier med naturlig talang för samling och att vi inte får se några ökningar. Men om jag tittar på hur hästen ser ut, tycker jag att det är en bättre förebild för den vanliga hobbyryttaren. Det ser ut att vara hästvänlig ridning, trots bristerna.

AC:s häst har ju sjukt mycket power och det är otroligt imponerande bara att hon klarar av att sitta ner på den. Hon har bålstabilitet som en gudinna. Men hon ser ut att ha väldigt mycket i handen hela tiden och halsen ser faktiskt ihopdragen ut i mina ögon. Man behöver inte vara expert för att se att piaffen är riktigt dålig. Det är bara att jämföra med beskrivningen av vad piaff är och konstatera det. Det ska ju vara den högsta graden av samling och jag kan inte se att hästen är samlad över huvud taget. Den studsar ju bara upp och ner med rumpan upp och framdelen ner. Målet med samlingen är ju att avlasta framdelen och den där piaffen gör raka motsatsen. För mig är det nog inte en ursäkt att man ska göra så mycket annat i ett dressyrprogram. I så fall har tävlandet de facto tillåtits gå ut över vad dressyren i grunden handlar om, nämligen lydiga, gymnastiserade och hållbara hästar.

Men med detta sagt, kan man ändå diskutera vad filmerna egentligen bevisar åt något håll. AC är ju inte representativ för alla världens tävlingsryttare. Jag tycker inte det ser ut så när Carl Hester rider, för att ta ett exempel. Att det finns ryttare med olika förmåga att, oavsett ridstil och filosofi, träna och förvalta hästar till att prestera olika saker är ju ganska naturligt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Bra sagt ;-)

Som det stod i artikeln Brille länkar till. Dålig ridning har funnits i alla tider, det är inget nytt.
Tror ingen av oss har henne som favorit- men man kan om man tittar på tävling se att det finns saker de gör himla bra och därför kan de vara i topp trots att Jon måste hålla i den...

Kl
Att P inte samlar sig i piaffen kan vi alla enas om. Men däremot är den ju himla bärig i passage och travslutor till exempel. Han verkar vara mer i balans och mer nöjd när han FÅR trycka på, då är han i balans med sig själv på ett helt annat sätt. Tänker att om man vill vara positiv så kanske À har jobbat med sin häst genom att använda hans talanger och inte bråkat över det han gör mindre bra...

Jag tror ibland att hästar trivs bättre när de får vara duktiga och bra än när man kämpar med sådant de har svårt för. Samtidigt som samling är meningen med dressyren så tror jag inte på att pressa in allt i en mall och säga att det är så det ska se ut.
Vet många skickliga ryttare som menar att alla hästar mår inte bra av traditionell samling. Hopphästar med exteriören mot sig- men med hjärta och kapacitet. De tränas att vara lydiga, jobbas lösgörande och sen får de briljera på hoppbanan. Istället för att man prompt ska jobba med det som de tycker är svårt. Och det intressanta är att de håller!
Ingen ursäkt till hur dressyrdomare dömer - i dressyr ska man ju se ut på ett visst sätt och följa TR. Men bara en tanke om att hösten behöver inte ta skada av lite flexibilitet. Av att man låter den vara positiv till sin förmåga *flum*
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

KL

Angående de två filmerna som lades in med tysken och AC. Jag kan inte förneka att jag tycker att den första filmen med tysken ser mer harmonisk ut. Jag ser också att hans sits är stum och att han dunsar i sadeln. Men hästen ser nöjd och avslappnad ut, den är stilla i munnen och den samlar sig ärligt. Nu ska man givetvis betänka att det är en iberier med naturlig talang för samling och att vi inte får se några ökningar. Men om jag tittar på hur hästen ser ut, tycker jag att det är en bättre förebild för den vanliga hobbyryttaren. Det ser ut att vara hästvänlig ridning, trots bristerna.

AC:s häst har ju sjukt mycket power och det är otroligt imponerande bara att hon klarar av att sitta ner på den. Hon har bålstabilitet som en gudinna. Men hon ser ut att ha väldigt mycket i handen hela tiden och halsen ser faktiskt ihopdragen ut i mina ögon. Man behöver inte vara expert för att se att piaffen är riktigt dålig. Det är bara att jämföra med beskrivningen av vad piaff är och konstatera det. Det ska ju vara den högsta graden av samling och jag kan inte se att hästen är samlad över huvud taget. Den studsar ju bara upp och ner med rumpan upp och framdelen ner. Målet med samlingen är ju att avlasta framdelen och den där piaffen gör raka motsatsen. För mig är det nog inte en ursäkt att man ska göra så mycket annat i ett dressyrprogram. I så fall har tävlandet de facto tillåtits gå ut över vad dressyren i grunden handlar om, nämligen lydiga, gymnastiserade och hållbara hästar.

Men med detta sagt, kan man ändå diskutera vad filmerna egentligen bevisar åt något håll. AC är ju inte representativ för alla världens tävlingsryttare. Jag tycker inte det ser ut så när Carl Hester rider, för att ta ett exempel. Att det finns ryttare med olika förmåga att, oavsett ridstil och filosofi, träna och förvalta hästar till att prestera olika saker är ju ganska naturligt.
Om man rider med så mkt energi på en oerhört atletisk o elastisk häst( kriterier som hon lyckats bibehålla hela vägen- vilket är svårt) är det återigen skillnad på träning o tävling. På tävling tar hon upp den i formen o den blir lättare i fram

http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=23Gl8clazFw

Är det ingen som ser de väldigt vinklade o undersatta bakbenen?
hon får ej heller 10 p men kanske på övergångarna som är SUPERBA.

Att rida endast piaff på en alldeles för avspänd häst ger garanterat inte det tryck som man måste ha i hästen för att den ska kunna utföra allt ANNAT!

Mannen kan garanterat inte göra såna övergångar o passagen är av allt att döma troligen en släpande bakbenspassage. En där den GÅR med bak.
att hästen blir stark på TÄVLING= Laddad är också ett uttryck för att den inte är kuvad att LYDA. Det har t o m blivit bättre med åren- ngt som hon jobbar med.

Blir otroligt trött på folk som bara ser piaff som det största målet i markridning.

Vi är återigen i piaffdiskussion. Troligen för astt folk tror sig vara expert på detta, men kan fasen inte rida ngt annat bra.Inte ens en schysst galoppfattning utan att rygga först.

O Thua.

Du kritiserar ständigt elitryttarna för deras piaffer- bara för att din tränare är en ren piaff o högahoppintresserad.
Sen är det skillnad på att träna o tävla. Det märkte ju även han.
Därför kan man säga att man inte är intresserad av tävling o vara så mkt bättre. ingen stress o hästen är i sin vanliga miljö. O man kan välja att lägga rörelsen där man vill o även göra om om det inte går bra eller skylla på saker.

Anser du att han kan rida ett bättre totalt GP-program?
det finns en anledning till att piaff är svårt för hästar som också ska kunna länga sig, byta under samling osv.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag väljer att svara på mitt eget inlägg med påståenden om varför jag tycker att det skulle kunna vara en stillbild på en häst i piaff

Hur ser då trav ut i samma fotsekvens som åringen har? Jag har valt att jämföra med filmen på åringens påstådda far som länkats till tidigare som också påstås ha samma ägare.

Tänk streck längs med hästens skenben för att få en uppfattning om hur parallella de är, tänk streck längs hästens kropp för att se om resp. häst är i fram- eller bakvikt. Tänk ett lodrätt streck uppåt från den stödjande bakhoven. Var någonstans på kroppen "träffar" strecket från bakhoven, är det framför/bakom bakknät, framför/bakom bärbensknölen? På åringen går strecket klart framför bärbensknölen, t.o.m framför bakknät, vilket visar att den stödjande bakhoven på åringen verkligen är med och bär hästens kropp. I samma läge för fadern i filmruta 5:53 är den stödjande vänstra bakhoven bakom bärbensknölen och därmed bakom hästens kropp.

Jag hoppas verkligen att läsaren ser skillnad på faderns hållning och fotplacering i trav jmf med det sonen gör på bilden.

Trodde bilddiskussionen skulle vara över...
Jag la in bilden just för att det ser ut som det skulle kunna vara piaff. Jag håller med om att det ser ut som en "bra" piaff, hela vitsen med bilden var just att det inte är piaff.

Sen jämförelsen med pappan. Varför? Han gör inget piaff eller tramparbete, hade jag jobbat med samling hade han varit högre i formen och nosen framför lodplan. Det här styrketräning inför en tävlingssäsong då man inte kan jobba så hårt utan att det sliter.

Sen kan jag inte först hur du tycker att en häst är i framvikt bara för att den inte är samlad så mycket som i piaff. Är travhästar också i framvikt när de tävlar, där kan du nog inte hitta några "steck" framför bärbensknölen.

Jag har gjort en enkel skiss så du lättare förstår vad jag menar. Skratta inte för mycket åt mina hästar men jag hoppas att de iaf är tydliga.
¤Första hästen är utgångsläge, att den har mer vikt fram från början är inte det jag vill åt utan bara en start punkt.
¤Häst 2 samlar sig, det som du har beskrivit med min åring, bakdelen tydligt sänkt och lättare i framdelen.
¤Tredje hästen är avarten HF, inget som borde finnas.
¤ Häst fyra har man bara fokuserat på låg och rund men missat aktiva bakben. Då får man heller inte upp ryggen så hela poängen är missad.
¤Sista hästen är den formen jag jobbar oftast i eftersom jag vill ha aktiva bakben och ryggen uppe. Nosen kan var mer in på sista utan att meningen med jobbet är förlorat om du tycker att jag ritat slarvigt med huvudet.

Buke-kontakt017_zps69d38740.jpg
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Eftersom ingen kan holländska kan ju ingen förklara varför hon väljer att lära in piaffen på det sättet hon gör.. hon tränar ju för Sjef Jansen och dom tränar ju på det viset.. det är ju ett fåtal som gör det. Detta är ju ett ekipage man antingen gillar eller inte.. jag gillar det inte.

Dock rider hon ju inte så i programmet..

Här vid ca 2 minuter har vi passage och piaffövergångar

http://www.youtube.com/watch?v=emMsvsxVxS4

Den andra gubben tja.. en sådan där gubbe som såsar fram på en iberier och visar varken ökningar eller övergångar...

Intressant film som Ray la in.. där ser man ju varför man väljer ett halvblod om man vill tävla dressyr och rida annat än piaff.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag förstår inte heller varför man jämför med en åring i hagen och när du rider din 6 åring... :confused:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Vad grundar du påståendet om obalansen i Hesters film på?

Har du ridit ökningar någongång i ditt liv? Vet du att minsta obalans så får hästen en rejält synlig takstörning eller så faller den över i galopp.. Kan du se när den där taktstörningen inträffar i Hesters ökning ? Vid vilken tidpunkt?

Dessutom då kan du se dom bristerna vi ser i din film?
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Trodde bilddiskussionen skulle vara över...
Jag la in bilden just för att det ser ut som det skulle kunna vara piaff. Jag håller med om att det ser ut som en "bra" piaff, hela vitsen med bilden var just att det inte är piaff.

Sen jämförelsen med pappan. Varför? Han gör inget piaff eller tramparbete, hade jag jobbat med samling hade han varit högre i formen och nosen framför lodplan. Det här styrketräning inför en tävlingssäsong då man inte kan jobba så hårt utan att det sliter.

Sen kan jag inte först hur du tycker att en häst är i framvikt bara för att den inte är samlad så mycket som i piaff. Är travhästar också i framvikt när de tävlar, där kan du nog inte hitta några "steck" framför bärbensknölen.

Jag har gjort en enkel skiss så du lättare förstår vad jag menar. Skratta inte för mycket åt mina hästar men jag hoppas att de iaf är tydliga.
¤Första hästen är utgångsläge, att den har mer vikt fram från början är inte det jag vill åt utan bara en start punkt.
¤Häst 2 samlar sig, det som du har beskrivit med min åring, bakdelen tydligt sänkt och lättare i framdelen.
¤Tredje hästen är avarten HF, inget som borde finnas.
¤ Häst fyra har man bara fokuserat på låg och rund men missat aktiva bakben. Då får man heller inte upp ryggen så hela poängen är missad.
¤Sista hästen är den formen jag jobbar oftast i eftersom jag vill ha aktiva bakben och ryggen uppe. Nosen kan var mer in på sista utan att meningen med jobbet är förlorat om du tycker att jag ritat slarvigt med huvudet.

Buke-kontakt017_zps69d38740.jpg

Men Shit vilken pedagog ;-))
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

KL
Balans grunnar jag lite på.
Balans är något man ständigt strävar efter men också något som alltid måste förändras efter situationen.

En häst som ökar tempot MÅSTE i min tanke flytta sin balans framåt och sedan flytta sin ben så att de kommer in under tyngdpunkten igen. Om den inte flyttar balans/tyng framåt kommer den inte kunna ta sig framåt, den blir sittande i samling helt enkelt.

Detta Måste ju betyda att man aldrig kan bedöma en hästs balans efter en ögonblicksbild- efetrsom bilden inte rör sig men det gör hästen. Så länge som vi bedömer ett rörligt objekt kan man inte plocka ner till detaljer och säga att man hittar fel... Man kan säga att "såhär ser det ut" men man kan inte bedöma en hästs balans efter hur det ser ut på en fryst bild- eftersom den rör sig... Den måste flytta sin balans hela tiden för att komma någonstans.

Om man har tanken att hästen alltid ska ha sin balans långt bak- då kan man ju aldrig rida framåt heller. Därför är det (tror jag ) många "klassiska" som aldrig visar ökningar. Kanske rider de inte ökningar heller?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

När hästen tappar balansen tappar den även takten.. svårare än så är det faktiskt inte.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Mjoao . Balans är ju balans .En riktigt väl riden häst som även har styrka och förutsättningar utbildningsmässigt har ju förmågan att inte tappa sin balans vad som än sker i variation av rörelse och tempo och form ?

Gissar att jag helt tappat pucken i fråga om att korrekt fatta vad du menar ? ;)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Fast enligt min ringa erfarenhet (när jag rider själv) av riktigt bra ökningar så är det just i denna rörelse man som ryttare verkligen gör ALLT för att sätta hästen på bakkärran och ur det försöka få fram en fantastisk ökning samtidigt som man behåller hästen "sittandes". Hästen måste komma tillbaka jättemycket så att den kan bli lätt i framkärran och skjuta på med bakbenen. Det känns verkligen som om man tippar hela hästen bakåt och så "bara" flyger pållen fram med en oerhört lätt framdel! :) Det blir en enorm katapultkraft av all energi som man har laddat hästen med (det går på en halv/hel kortsida, skickliga ryttare kan säkert göra det på bara två steg ca?) och så låter man energin flöda uppåt/framåt - det är det som gör själva ökningen kan man säga. Flyttar hästen sin balanspunkt framåt så har man misslyckats med ökningen. Så ser jag det i a f.

AW, rolig teckning! :D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Men ingen här har väl talat om att piaff är det srörsta målet? Vart får du det ifrån?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3 KL Har följt denna tråden med stort intresse, så tack alla ni för matnyttig...
29 30 31
Svar
619
· Visningar
40 113
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 379
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Träning Fick en snilleblixt när jag var ute i rastade de överpigga ungstona i helgen. Jag rider för att ge hästen en sorts friskvård, precis som...
Svar
7
· Visningar
922
Senast: todde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp