"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Gå tillbaks och läs, framdelen gör mer än bakdelen har jag skrivit, det ser man både i rörelse och på stillbilderna. Det är obalans, till skillnad från filmen jag lade in, där fram och bak gör lika mycket och jobbar i balans med varandra, det ser man även där tydligt i rörelsen.

Den ena filmen är dessutom träning och den andra är uppvisning på tävling. Det ena ska visa träningsVÄGEN till balans, det andra ska visa det färdiga resultatet. Vilket borde visa mest balans tycker du?

Du menar alltså att det blir obalans mellan fram och bak?
Men det betyder ju inte att hästen är i obalans?
Den kan ju gå i spansk skritt och vara i balans- då är ju frambenen ännu viftigare ?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Gå tillbaks och läs, framdelen gör mer än bakdelen har jag skrivit, det ser man både i rörelse och på stillbilderna. Det är obalans, till skillnad från filmen jag lade in, där fram och bak gör lika mycket och jobbar i balans med varandra, det ser man även där tydligt i rörelsen.

Den ena filmen är dessutom träning och den andra är uppvisning på tävling. Det ena ska visa träningsVÄGEN till balans, det andra ska visa det färdiga resultatet. Vilket borde visa mest balans tycker du?

Men allvarligt, du måste skoja?

"Din" häst är på framdelen största tiden. Läs sen vad Kryddan skrev om ökningar. Den du la in kommer inte att kunna öka nämnvärt på ett bra tag och troligen inte med den ryttaren. Det är verkligen exempel på en sån häst där ökningen kräver att hästens bak är väldigt väl aktiverad.
Hesters häst är lätt fram och kan därför lyfta frambenen högre. Den har väl också troligen det mera naturligt än den andra.

Undrar om du öht kan se vad som är obalans och inte:confused: jag tror faktiskt inte att du kan det. Då blir ju diskussionen lite knepig att föra också. Särskilt som varken du eller Brille tar till er när tålmodiga personer försöker få er att förstå lite mer.:cry:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Finns det någonstans man kan söka för att få info om den där påstådda norgeresan?
Det vore kul att veta om det ens hänt - bara for kicks liksom..
Du är ju rolig:rofl: Du kan ju fråga direkt.

Vet du hur hästar kan agera på tävlingsbanan?

de lär sig var saker ska utföras o om inte annat för att ryttaren måste förbereda för just piaff där stor anspänning måste ske.

titta på Hesters träningsfilm o se att han lägger piaffen där den är i GP Special o sen rider ur den innan det blir piaff- troligen för att den ska tänka framåt.

Det är väldigt lätt att klanka på svenska elitens tävlingspiaff. du kanske borde åka o se när de tränar. Det är mer än att bara kunna göra när det känns bra.

Det är väl skitbra om din tränare kan hjälpa dem, men några duvungar i dressyr är de fortfarande inte.

Det är heller inget svenskt fenomen. Alla Theodorescos hästar var piafflösa. det knyter sig o då känner hästar av sdnt.

Tävla själv o se att det inte är så lätt som man kan tycka från läktaren. Inte ens ett MSV program.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Tävla själv o se att det inte är så lätt som man kan tycka från läktaren. Inte ens ett MSV program.

Ja det går inte jämföra ens, så mkt bättre ridningen måste vara i grunden för tävling till skillnad från bara rida hemma o göra när det passar o känns bra.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Undrar om du öht kan se vad som är obalans och inte:confused: jag tror faktiskt inte att du kan det. Då blir ju diskussionen lite knepig att föra också.

Jo, jag skrev ju det förut, ser man så mkt bra saker på Fiadors film som Fiador gör ska man nog ta sig en tankeställare om hur man ser egentligen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Tror inte att hästar som Totilas fanns på den tiden man tänkte på att skenbenen ska vara parallella :D

totilas-square.jpg


Edward-Gal-Totilas-Amsterdam-200x134.jpg




EdwardGalTotilas3%255B1%255D.jpg

Nej, knappast :D

Vad roligt att se jämförelsebilderna av piaffen, känner igen det du skrev om fransmän. Portugiser tänker likadant tycker jag. När man ser denna bilden så förstår man verkligen skillnaden på piaff och piaff. Detta är ju SÅ mycket bättre!! :love:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

KL
Jag skulle gärna vilja veta vilka klagomål som kan finnas på bilderna på Toti. Om någon påstår att han inte är i uppförsbacke i ökningen på bild 2 så måste jag be vederbörande att kontrollera synen. Piaffen ser i mina ögon ut som ett skolboksexempel. Är inte detta då ett overdersägligt bevis på att en häst som ridits i LDR (eller t.o.m. HF gissar jag, med tanke på att Gal väl rider för Sjef?) kan tas upp i formen och alldeles ypperligt klara av samlingen, och dessutom göra allt annat med glans?

Angående vinklarna: Jag är bara en glad amatör, men nog måste det vara så att det är helt omöjligt för en häst med så stor bogfrihet som Toti att matcha med lika höga bakben? Lederna bak har ju inte en obegränsad rörlighet, hur vältränad hästen än är. Och den skulle väl sparka sig själv i magen om den försökte? Det väsentliga för takten måste väl ändå vara att hovarna sätts i marken och lyfts från marken i, i princip, samma ögonblick?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag är också nyfiken på hur du menar att piaffen skulle vara utvecklande för traven? :) Takten, styrkan och balansen måste ju finnas innan man börjar med piaff, så just den biten kan det ju inte vara som du tänker dig?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Med tanke på de ritade streck som påstås visa att Uthopia är i obalans så kan säkert någon göra detsamma med Toto och påstå att även han är i obalans:crazy:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag visar en bild av en åring, en oslipad diamant, så läsaren vet vad jag pratar om. Obs att bilden i det här inlägget bara är en bild på en åring som skulle kunna vara vilken åring som helst.
Piaffetyp_zps8b3bece0.jpg


En oslipad diamant kan behandlas så att den får den lyster som den har förutsättningar för men den kan också behandlas så att endast några få förutsättningar kommer till sin rätt eller rent av så att den förstörs.

Åringen visar på bilden diagonal fotisättning som i trav, pelvis vinklat så att rumpan är "indragen", nacken högst, nosen framför lod, manken hög, bärande rygg. Åringen är väl samlad, dvs den har tyngdpunkten förlagd något bakåt, eftersom den leker och då "vill" ha en lätt framdel för att kunna göra snabba riktnings-, fart- och gångartsförändringar. Hållningen den har på bilden medför bra förutsättningar för att bära en ryttare. Den visar en naturlig resning med en naturlig halsvälvning för den aktuella positionen där ingen har påverkat den att "skjuta ut underhalsen".

Varför, varför skall man när man börjar arbeta den göra det med 2-3 nackkotan högst och nosen bakom lod? Det kan väl knappast vara för att få upp ryggen eftersom ryggen har en stark linje och manken redan är hög. Att arbeta en oslipad diamant med 2-3 nackkotan högst och nosen bakom lod är att ta en omväg och fördröja hästens utveckling.

Är svaret att man i första hand ser till något annat än att hästen skall bli ridbar? Är svaret att man i första hand ser till att kunna visa en häst med spektakulära rörelser som inte alltid är naturliga, t.ex. att man vill ha en flashig ökad trav med tån på framhoven pekande uppåt i stället för mot den punkt där den skall nå marken? Är svaret att man främst ser till detaljer, t.ex. att man vill ha en onaturligt "uppsugen underhals" som inte kommer av att den längs?

Du som är intresserad av att ta reda på mer om hur hästen hänger ihop och fungerar kan läsa artikeln "The ring of muscles revisited" av Ph.D Deb Bennett från 2008 http://www.equinestudies.org/ring_revisited_2008/ring_of_muscles_2008_pdf.pdf .

Här kan du börja läsa om hur man med ritade/tänkta linjer kan träna ögat att se mer http://horsesforlife.com/content/view/2251/1741/ .

Vill du läsa mer om samling kan du läsa texten (bortse från att författarinnan inte rider på samma sätt som GP-ryttarna) i den här artikeln http://www.equinestudies.org/true_collection_2008/true_collection_2008_pdf1.pdf .

Vill du veta mer om piaff och dess utförande/betydelse läs den artikel i tidningen Equipage som tuaphua rekommenderade om sin tränare Ubbe.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

KL
...
Angående vinklarna: Jag är bara en glad amatör, men nog måste det vara så att det är helt omöjligt för en häst med så stor bogfrihet som Toti att matcha med lika höga bakben? Lederna bak har ju inte en obegränsad rörlighet, hur vältränad hästen än är. Och den skulle väl sparka sig själv i magen om den försökte? Det väsentliga för takten måste väl ändå vara att hovarna sätts i marken och lyfts från marken i, i princip, samma ögonblick?

Är det bogfrihet, dvs att hästen sträcker benet framåt, eller är det frambenslyft? Vinkeln i bogleden (mellan bogblad och överarmsben) verkar inte speciellt stor jmf med andra hästar.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Istället för att älta på med en massa länkar, kan du inte svara på frågeställningarna du fått?

och svar på dina sista frågor ang. åringen:
Hästen ska bära en ryttare..... den kan inte jobbas i en form den väljer i hagen, då håller den inte för att bära ryttare och det arbete den ombedes göra. Det kan väl ändå inte ha förbigått dig? :confused:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Är det bogfrihet, dvs att hästen sträcker benet framåt, eller är det frambenslyft? Vinkeln i bogleden (mellan bogblad och överarmsben) verkar inte speciellt stor jmf med andra hästar.

Det är väl både och. Oavsett vad man kallar det, så skulle jag gärna vilja veta hur man tänker sig att bakbenen ska kunna lyftas lika mycket utan att hästen sparkar sig i magen.

Jag tycker f.ö. inte att du berör min fråga. Vill du på allvar påstå att Totilas inte är i uppförsbacke i ökningen på bild 2? Och vill du på allvar påstå att bild 3 inte är ett mycket fint exempel på piaff? Och om Totilas är i uppförsbacke i ökningen och dessutom piafferar på ett utmärkt sätt, är det då inte bevisat att LDR-ridna hästar kan göra just det som du tidigare tycks ha påstått att de inte kan? Jag är inte intresserad av någon akademisk utläggning om hästars muskler eller hänvisningar till olika artiklar. Jag vill att du ärligt ska beskriva vad du ser.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag vill inte att du använder min bild på min häst i dina enkelspåriga teorier! :mad:

Är svaret att man i första hand ser till något annat än att hästen skall bli ridbar? Är svaret att man i första hand ser till att kunna visa en häst med spektakulära rörelser som inte alltid är naturliga, t.ex. att man vill ha en flashig ökad trav


Du har ju överhuvudtaget inte lyssnat på något som jag (och andra) har försökt säga... Dessutom klarar inte genomsnittsryttaren att få hästarna att "sprätta" med frambenen och varför skulle samling vara svaret på allt?

Jag ger upp!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Är det bogfrihet, dvs att hästen sträcker benet framåt, eller är det frambenslyft? Vinkeln i bogleden (mellan bogblad och överarmsben) verkar inte speciellt stor jmf med andra hästar.
Det är både och o max vad en häst kan förmå.

Ang, det fetstilta eeh. jag har då aldrig sett en häst göra så i trav.
De flesta lyfter inte många cm från marken med varken bog eller nedre leder.

Han har en så välgymnasticerad atlet som vi troligen aldrig mer kommer att få se. ett unikum.

I o m ditt tjat om åringen. Tycker du att man skulle kunna sitta på den i det läget?
Är det ergonomi när ryggen blir belastad? När nacken tänker bakåt o överlinjen förutom rumpan är som ett U?

Jag tror att AW i första hand är glad över att den kommer att bli en fin sporthäst. Piaffen... ja den kommer väl om o när den är redo efter många år.

Även psyket spelar in o pappan verkar vara en jättetrevlig individ.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag vill inte att du använder min bild på min häst i dina enkelspåriga teorier! :mad:

Du har ju överhuvudtaget inte lyssnat på något som jag (och andra) har försökt säga... Dessutom klarar inte genomsnittsryttaren att få hästarna att "sprätta" med frambenen och varför skulle samling vara svaret på allt?

Jag ger upp!

Tråkigt att du tar det personligt. Det var alls inte min mening. Jag skrev uttryckligen att bilden bara är ett exempel, hade jag hittat någon annan lika bra bild hade jag tagit den: "Jag visar en bild av en åring, en oslipad diamant, så läsaren vet vad jag pratar om. Obs att bilden i det här inlägget bara är en bild på en åring som skulle kunna vara vilken åring som helst."

Jag har läst de inlägg du och andra gjort men det betyder naturligtvis inte att jag måste dela den uppfattning de förmedlar.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Nej du behöver inte hålla med, men du ger faktiskt intryck av att medvetet undvika att besvara vissa relevanta frågor kring bilderna av Totilas. Du är ju självklart inte skyldig att svara på någonting för det här är inte en rättegång, men du förstår säkert själv att det framstår som ganska märkligt att du skriver inlägg efter inlägg men inte svarar på något som borde vara ganska enkelt. Du som kan se piaff i en unghäst i hagen borde kunna bedöma piaffen på världens genom tiderna bästa tävlingshäst i dressyr. Du borde kunna svara på frågan om hästen är i framvikt eller i uppförsbacke i den ökning som har visats på bild i tråden.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Ser fram emot bildanalys av Totilas piaff!!
Finns det något mer man kan önska eller är den perfekt?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Det blir ju inte ens en diskussion när du inte svarar på frågor utan du publicerar snarare är det en total monolog du kör ?
Ang att använda en bild och uttrycka sig som om den var din förstår jag helt AWs reaktion på !
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3 KL Har följt denna tråden med stort intresse, så tack alla ni för matnyttig...
29 30 31
Svar
619
· Visningar
40 113
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 379
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Träning Fick en snilleblixt när jag var ute i rastade de överpigga ungstona i helgen. Jag rider för att ge hästen en sorts friskvård, precis som...
Svar
7
· Visningar
922
Senast: todde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp