"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Du menar alltså att det blir obalans mellan fram och bak?
Men det betyder ju inte att hästen är i obalans?
Den kan ju gå i spansk skritt och vara i balans- då är ju frambenen ännu viftigare ?

Ja, exakt. Spansk skritt har jag ingen aning om hur det utövas eller vilka kriterier som gäller för det.

Att fram gör mer än bak är en indikation på obalans. Motorn och bärkraften sitter ju där bak, inte fram, därför är det enligt min uppfattning en viktig grund att just bak verkligen arbetar. Om bak gör mindre än fram så arbetar inte bak tillräckligt mycket helt enkel, väldigt logiskt. Vi skulle kalla fenomenet "disengaging the hind " istället för "engaging the hind" vilket man borde vilja i det här läget.

Här är en film med en ökad trav där man kan se denna balans bättre. Vid 4.19 ungefär. Nosen är ovanför höften och nacken är högst, benen är parallella och den rör sig mer liksidigt, dvs mer jämt fram och bak.

http://www.youtube.com/watch?v=tKbqokuTzh8&feature=youtu.be
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

När hästen tappar balansen tappar den även takten.. svårare än så är det faktiskt inte.

Ja varför göra det komplicerat.
Du förtjänar lite beröm för att du säger det enkelt ;-)
Håller man det enkelt blir man inte missförstådd. Vi som ibland avviker från enkelheten hamnar lätt på villospår... och behöver ibland nån som säger det så enkelt igen:bow::bow:
Hade en tränare förr som sa lite som du haha, liksom bara hejdade mig mitt i mina funderingar och sa något simpelt som man kunnat hela sitt liv och med full övertygelse sa "gör det inte så svårt, det är svårt nog när man håller det enkelt".
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jo, jag skrev ju det förut, ser man så mkt bra saker på Fiadors film som Fiador gör ska man nog ta sig en tankeställare om hur man ser egentligen.

Men, filmen jag lade in visar VÄGEN, en logisk sådan där man är noga med just balansen och liksidigheten men framför allt att lära hästen tekniken för att pendla mellan stretchad avslappning och mer samlad upprest form UTAN att tappa denna bakdelsaktivitet och balans. Tycker du att det går att jämföra med travökningsfilmen? Som jag skrev till fio, det ena visar träningsVÄGEN, det andra visar ett resultat. Vilket av dess borde ha mest balans med avseende på bakbensaktiviteten tycker du?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Ja, exakt. Spansk skritt har jag ingen aning om hur det utövas eller vilka kriterier som gäller för det.

Att fram gör mer än bak är en indikation på obalans. Motorn och bärkraften sitter ju där bak, inte fram, därför är det enligt min uppfattning en viktig grund att just bak verkligen arbetar. Om bak gör mindre än fram så arbetar inte bak tillräckligt mycket helt enkel, väldigt logiskt. Vi skulle kalla fenomenet "disengaging the hind " istället för "engaging the hind" vilket man borde vilja i det här läget.

Här är en film med en ökad trav där man kan se denna balans bättre. Vid 4.19 ungefär. Nosen är ovanför höften och nacken är högst, benen är parallella och den rör sig mer liksidigt, dvs mer jämt fram och bak.

http://www.youtube.com/watch?v=tKbqokuTzh8&feature=youtu.be

Jag har inget att klaga på på detta ekipaget, men jag tycker ändå att det är mer uppförsbacke i Hesters ökning och jag gillar den mera!
Att den har mindre gest fram handlar ju om gångarter lite också, tycker inte den är mer aktiv bak än den andra hästen- bara mindre framben.

Din tanke fungerar i de flesta fall eftersom vi rider på hästar som inte har sån mekanik som en riktig gångartshäst. Som någon sa i ett tidigare inlägg- om man ska matcha frambenen får ju hästen sparka sig i magen med bakbenen och det känns lite onödigt.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Det blir ju inte ens en diskussion när du inte svarar på frågor utan du publicerar snarare är det en total monolog du kör ?

Det är ju knappast Brille ensam om, jag har själv ställt frågor som jag inte får något svar på. Då är det inte monologer det handlar om utan rena påhopp och rent förakt som kommer fram istället för svar.

Sen är det väl så kanske att man väljer att diskutera det som känns relevant och intressant för en själv. Att gå in och kommentera en "favorit" dessutom är ju på förhand dömt att misslyckas, eftersom oliktänkande uppenbart leder till påhopp och föraktfulla kommentarer, sen har man ju inte direkt betalt heller för att sitta och kommentera och/eller ta en massa skit på det. Så kanske måste man få välja själv här vad man går in djupare i.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag har inget att klaga på på detta ekipaget, men jag tycker ändå att det är mer uppförsbacke i Hesters ökning och jag gillar den mera!
Att den har mindre gest fram handlar ju om gångarter lite också, tycker inte den är mer aktiv bak än den andra hästen- bara mindre framben.

Din tanke fungerar i de flesta fall eftersom vi rider på hästar som inte har sån mekanik som en riktig gångartshäst. Som någon sa i ett tidigare inlägg- om man ska matcha frambenen får ju hästen sparka sig i magen med bakbenen och det känns lite onödigt.

Ja, man kan så klart tycka vad man vill men faktum är att hester-ökningen visar en häst där nosen är neranför höften hela tiden, det är inte uppförsbacke, det motsäger fysikens lagar helt klart.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Ja, man kan så klart tycka vad man vill men faktum är att hester-ökningen visar en häst där nosen är neranför höften hela tiden, det är inte uppförsbacke, det motsäger fysikens lagar helt klart.

Ah, nu är jag med på hur du tänker faktiskt! Och jag tänker ju inte likadant, jag tycker inte uppförsbacke har bara med på vilken höjd eller vinkel huvudet har. Därför ser jag ingen anledning till att LDR inte skulle funka- och eftersom du inte tycker det funkar så förstår jag lite mer varför du tycker som du gör.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Men, filmen jag lade in visar VÄGEN, en logisk sådan där man är noga med just balansen och liksidigheten men framför allt att lära hästen tekniken för att pendla mellan stretchad avslappning och mer samlad upprest form UTAN att tappa denna bakdelsaktivitet och balans. Tycker du att det går att jämföra med travökningsfilmen? Som jag skrev till fio, det ena visar träningsVÄGEN, det andra visar ett resultat. Vilket av dess borde ha mest balans med avseende på bakbensaktiviteten tycker du?

Varför ? På vilket sätt ? Vägen är ju det alla skriver om ? Inte slut resultatet ?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Det är ju knappast Brille ensam om, jag har själv ställt frågor som jag inte får något svar på. Då är det inte monologer det handlar om utan rena påhopp och rent förakt som kommer fram istället för svar.

Sen är det väl så kanske att man väljer att diskutera det som känns relevant och intressant för en själv. Att gå in och kommentera en "favorit" dessutom är ju på förhand dömt att misslyckas, eftersom oliktänkande uppenbart leder till påhopp och föraktfulla kommentarer, sen har man ju inte direkt betalt heller för att sitta och kommentera och/eller ta en massa skit på det. Så kanske måste man få välja själv här vad man går in djupare i.

Nu förstår jag inget ? Alla utom du och Brille Isåfall gör sitt yttersta för att adressera konkreta frågeställningar snarare än bara köra på med monolog ?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Men, filmen jag lade in visar VÄGEN, en logisk sådan där man är noga med just balansen och liksidigheten men framför allt att lära hästen tekniken för att pendla mellan stretchad avslappning och mer samlad upprest form UTAN att tappa denna bakdelsaktivitet och balans. Tycker du att det går att jämföra med travökningsfilmen? Som jag skrev till fio, det ena visar träningsVÄGEN, det andra visar ett resultat. Vilket av dess borde ha mest balans med avseende på bakbensaktiviteten tycker du?

Men allvarligt, din film visade trevligt tänk precis som jag sa förrut. Har inget emot den vägen, alls. MEn ekipaget var ju inte i balans, den faller ju fram på bogarna direkt på lite längre tygel. Det blev lite bättre i högre form men då satt hon ju rätt spänt å andra sidan vilket förstås påverkade hästen en del. Sen förstår jag att dom jobbar på det men hur du kan se det som att föredra? mer än Hesters ökning :eek:

Din film visar verkligen inte en häst som pendlar mellan högre och lägre form med bibehållen balans. Sen är det inte en gångartshäst men det spelar ingen roll. Ser du inte att den landar tungt på bogarna? :confused:

Ja, man kan så klart tycka vad man vill men faktum är att hester-ökningen visar en häst där nosen är neranför höften hela tiden, det är inte uppförsbacke, det motsäger fysikens lagar helt klart.



Du kan inte läsa en bok och se vad som "ska vara" och sen tro att det du ser som inte stämmer med det, är fel. Det funkar inte så. Strunt samma alla vinklar och huvudhöjder och vad nån påstår i teorin om det. Det GÅR, det funkar, eftersom Hesters häst är i balans och utför en suverän ökning, så GÅR det, vad än teorier säger. Lär dej se när en häst faktiskt är i äkta balans och gå efter det istället.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Ah, nu är jag med på hur du tänker faktiskt! Och jag tänker ju inte likadant, jag tycker inte uppförsbacke har bara med på vilken höjd eller vinkel huvudet har. Därför ser jag ingen anledning till att LDR inte skulle funka- och eftersom du inte tycker det funkar så förstår jag lite mer varför du tycker som du gör.

Njae, det finns ju fler länkar i kedjan, bakbensaktiviteten är ju en annan viktig länk. Nosen ovanför höften utan bakbensaktivitet är ju inte balans eller uppförsbacke, ej heller nosen neranför höften utan bakbensaktivitet. Men tillsammans blir det balans och uppförsbacke.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Du kan inte läsa en bok och se vad som "ska vara" och sen tro att det du ser som inte stämmer med det, är fel. Det funkar inte så. Strunt samma alla vinklar och huvudhöjder och vad nån påstår i teorin om det. Det GÅR, det funkar, eftersom Hesters häst är i balans och utför en suverän ökning, så GÅR det, vad än teorier säger. Lär dej se när en häst faktiskt är i äkta balans och gå efter det istället.

Men vet du, det är inte böcker som lärt mig något om detta, har faktiskt inte läst en enda i ämnet:D. Det är genom egna erfarenheter och genom att studera andra, tillsammans med kunniga männsikor, som jag lärt mig se och tolka det jag ser. Äkta balans? Ja, det enda säkra sättet att bedöma det är ju att sätta det på prov, i skarpt läge. Så som jag själv brukar göra med en kossa framför mulen tex, då VET man om balansen finns där eller ej.:D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Men, filmen jag lade in visar VÄGEN, en logisk sådan där man är noga med just balansen och liksidigheten men framför allt att lära hästen tekniken för att pendla mellan stretchad avslappning och mer samlad upprest form UTAN att tappa denna bakdelsaktivitet och balans.

Näää, du skrev att det var så mkt som var så bra, och frågar igen, hur kan du lägga in en sådan film när du innan diskuterat emot en sådan hand?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Här är en film med en ökad trav där man kan se denna balans bättre. Vid 4.19 ungefär. Nosen är ovanför höften och nacken är högst, benen är parallella och den rör sig mer liksidigt, dvs mer jämt fram och bak.

http://www.youtube.com/watch?v=tKbqokuTzh8&feature=youtu.be



Det säger väldigt mkt om dressyrens utveckling, han hade inte fått medalj med sådan ridning numer.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Här är en film med en ökad trav där man kan se denna balans bättre. Vid 4.19 ungefär. Nosen är ovanför höften och nacken är högst, benen är parallella och den rör sig mer liksidigt, dvs mer jämt fram och bak.

http://www.youtube.com/watch?v=tKbqokuTzh8&feature=youtu.be

Jag gillar verkligen Klimke och tycker han har fina ökningar.. föredrar ju det egentligen framför dagens.. men man ser ju hur mkt mjukare och rörligare dagens hästar är jämfört med dåtidens cementklumpar.. dock tränade ju Klimke bakom lod så det motsäger ju dina teorier..
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Men, filmen jag lade in visar VÄGEN, en logisk sådan där man är noga med just balansen och liksidigheten men framför allt att lära hästen tekniken för att pendla mellan stretchad avslappning och mer samlad upprest form UTAN att tappa denna bakdelsaktivitet och balans. Tycker du att det går att jämföra med travökningsfilmen? Som jag skrev till fio, det ena visar träningsVÄGEN, det andra visar ett resultat. Vilket av dess borde ha mest balans med avseende på bakbensaktiviteten tycker du?

Du har fortfarande inte svarat på min fråga hur du kan tycka en häst som har passtendenser i skritten är i balans?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Men vet du, det är inte böcker som lärt mig något om detta, har faktiskt inte läst en enda i ämnet:D. Det är genom egna erfarenheter och genom att studera andra, tillsammans med kunniga männsikor, som jag lärt mig se och tolka det jag ser. Äkta balans? Ja, det enda säkra sättet att bedöma det är ju att sätta det på prov, i skarpt läge. Så som jag själv brukar göra med en kossa framför mulen tex, då VET man om balansen finns där eller ej.:D

Då ska man inte lita så mycket på sin egen känsla kanske blir väl slutsatsen eftersom du fortfarande är helt ute och cyklar och inte tycks se mycket på filmerna. Dessutom även på din film rider hon ju motsatt mot vad du förespråkat innan...men det har du inte svarat på vad jag ser.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Njae, det finns ju fler länkar i kedjan, bakbensaktiviteten är ju en annan viktig länk. Nosen ovanför höften utan bakbensaktivitet är ju inte balans eller uppförsbacke, ej heller nosen neranför höften utan bakbensaktivitet. Men tillsammans blir det balans och uppförsbacke.

Vad jag däremot aldrig kommer förstå är hur du kan tycka att uthopia inte har bakbensaktivitet. Jag kommer nog aldrig förstå hur du kan tycka att den ökningen inte visar ett ekipage med grunderna på plats.

Skarpt läge? Ja i dressyr är det ju övergångarna och det är just i övergången jag tycker de verkligen kan briljera, hästen kommer tillbaka utan synliga hjälper från ryttaren, den håller takten hela vägen, den är mjuk, stadig, aktiv.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3 KL Har följt denna tråden med stort intresse, så tack alla ni för matnyttig...
29 30 31
Svar
619
· Visningar
40 113
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 379
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Träning Fick en snilleblixt när jag var ute i rastade de överpigga ungstona i helgen. Jag rider för att ge hästen en sorts friskvård, precis som...
Svar
7
· Visningar
922
Senast: todde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp