För det första så är det inte speciellt många unghästar som kan
bära sig samlat och i balans ifrån början med en ryttare på. Du skrev ju "när man börjar arbeta en ung häst".
Sen har vi det här med muskler och varför man vill ha hela hästen musklad. Det handlar inte bara om att hästen skall klara av att bära en ryttare, utan det handlar om att hästen skall hålla också. Fast i o f s så bär HELA hästen upp ryttaren... Men men. Muskler avlastar senor, ligament och leder. Min häst t e x som har en gammal ligamentskada i ländryggen och p g a det dessutom fick en pålagring i en led under detta ligament, måste hållas extremt välmusklad för att avlasta sina permanenta skador. Han går alltså mycket hårdare än vad de flesta ridhästar i det här landet gör och det beror då inte på att han skall klara av att bära upp en ryttare i första hand, utan det beror på att utan sina muskler så skulle han inte kunna klara sig alls. Så länge som hästen är välmusklad så har han inga problem och man kan absolut säga att denna hästen är jämt musklad över hela kroppen och inte bara de bitarna som berör var ryttaren sitter. Jag förstår inte hur man kan skilja på vilka muskler som skall tränas för just ryttarbiten
Kan du precisera det där? Alla muskler behövs för att hästen skall klara av att utföra alla de rörelser som ryttaren begär, inte bara för att det skall sitta någon på hästen.
Om du tittar på ridhästar som blir pensionärer så brukar de hålla utmärkt upp i väldigt hög ålder, så länge som man rider dem! Ställer man av dem så brukar de rasa ihop som korthus.
Det jag skrev om min häst berör alla hästar, det var bara ett exempel på varför man vill träna upp en häst ifrån grunden.
Svaret är alltså; för att öka hållbarheten helt enkelt. Det tar väldigt många år att träna upp en häst till hållbarhet och prestation och citat: "är att ta en omväg och fördröja hästens utveckling" är helt tvärtom som jag ser det. Det finns inga genvägar om man vill att hästen skall hålla. Följer man inte en röd tråd så att säga så blir det ingen utveckling alls utan man kommer i sämsta fall att stå med en trasig häst och i "bästa" fall med en häst som kan utföra vissa rörelser, men som saknar all grund att stå på. Vilket är vanligt inom den iberiska ridningen - om vi nu skall dra in dessa hästar igen. Det gäller inte alla så klart, men det ÄR vanligt. Man lär hästarna alla möjliga krusiduller men de kan inte ens gå mellan hjälperna. Och istället för att ta tag i grundridningen så slänger man på hästen ett kandar eller en stång för att försöka maskera över problemen. DET är vad jag menar med att "är att ta en omväg och fördröja hästens utveckling".