"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag tycker inte heller om formen på den andra hästen men den är en avart enligt mig, den typen av ridning skulle jag aldrig stå bakom!
På den här bilden vill jag visa att det inte alltid är så svart eller vitt som du ser det. Den är på mig och min häst innan vi ska in på banan. Men igen, den är tagen som exempel inget annat.
529061_408470335854735_34516335_n_zps5f32fb77.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Här påstår du en massa men har inga fakta att hänvisa till. Mackan hänvisade till en studie som visade motsatsen till det du påstår.
I det inramade citatet i ditt inlägg finns 1 påstående "Ofta för att personen själv av olika orsaker inte kan, bl.a. saknar kompetensen men har pengarna."
Vad försäkringsbolagens statistik visar är nog inte så intressant, för det torde vara omöjligt att knyta skadestatistiken till hur hästen rids. I så fall skulle man få göra en urvalsgrupp bestående av de skickligaste ryttarna. Och gör man så behöver man nog inte gå omvägen kring försäkringsbolagen, för det är väl känt vilka hästar de har. Om det vore så att toppryttarnas hästar gick sönder till höger och vänster skulle det med all säkerhet vara väl känt. De skulle inte heller nå de resultat de gör, eftersom det som sagt tar många år att träna en häst till GP-nivå.

Man brukar ju säga på engelska att "the proof is in the pudding". Om toppryttarnas hästar håller, så är det väl det bästa beviset på att deras ridning främjar hållbarhet. Inte sant?
Jag skrev "Hur många hästar behövs för att ta fram en GP-häst? Vart tar alla bra GP-hästar vägen? Hur många år har den häst tävlat i GP som tävlat flest år i GP? Jag tror inte det finns någon statistik som ens visar svaren på dessa frågor."

Jag tror inte alls att det är känt för gemene man vilka hästar de har eller varför vilka försvinner från deras stall.

Om toppryttarnas hästar håller... Just det om de håller. Det vet vi inget om. Inte heller hur länge de håller.

Du påstår att det inte ger några fördelar, men vad jag vet finns det inte någon vetenskapligt hållbar studie som stödjer ditt påstående. Man har ju inte ens kunnat bevisa att Rollkur/Hyperflexion är skadligt för hästen.
Det bör väl ge några fördelar med att använda en viss metod, inte bara att det inte ger några nckdelar.

HF är en extrem böjning av hästhalsen. Det är inte LDR. Absolut inte samma sak och det borde du ha kunnat se på de olika bilder som har publicerats i tråden.
Ja, jag har förstått att många med dig tycker att jag borde ha sett att det inte är samma sak. Tyvärr är de som företräder LDR/LR i den här tråden inte överens om vilka bilder som visar var gränsen mellan LDR/LR och HR går. Därför har jag tittat på bilder som jag tror kommer från FEIs hemsida som visar vad LDR är. Jag tycker inte att skillnaden mellan LDR som visas på de bilderna och HR har så stor betydelse. I "FEIs" LDR har hästen nosen ca 15 cm från bringan.
images
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag skrev "Hur många hästar behövs för att ta fram en GP-häst? Vart tar alla bra GP-hästar vägen? Hur många år har den häst tävlat i GP som tävlat flest år i GP? Jag tror inte det finns någon statistik som ens visar svaren på dessa frågor."

Jag tror inte alls att det är känt för gemene man vilka hästar de har eller varför vilka försvinner från deras stall.

Om toppryttarnas hästar håller... Just det om de håller. Det vet vi inget om. Inte heller hur länge de håller.

Detta visar att du nog inte har så bra koll på hur dressyrvärlden funkar. Gemene man, i betydelse allmänheten, har inte koll. Men du kan hoppa upp och sätta dig på att andra dressyrryttare, dressyrtränare och hästsportsjournalister vet. Jag har aldrig hört talas om att en massa GP-hästar försvinner och blir utslitna. Var har du fått det ifrån? Det jag har hört talas om att en del lovande gångartshästar som visas på t.ex. Breeders inte blir de stjärnor man trodde när de var unghästar. Man kan gärna undra var de tar vägen. Förmodligen hamnar ganska få av dem hos riktiga toppryttare.

Varför skulle GP-ryttare sitta och rida dyrbara hästar - deras levebröd - på ett sätt som gör att de inte håller. Det saknar ju allt förnuft. Om man märkte att hästarna blev skadade, så skulle man ju göra något annat.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

...

Filmen där gubben sitter och ändrar huvudets läge beroende på var på bettringen tygeln är demostrerar inte heller en häst som jobbar genom kroppen för det finns inga sammankopplande hjälper utan allt verkar härröra till var hästen har sitt huvud.

Kan oxå tillägga att skulle jag sitta och rycka sådär i min hästs mun då skulle han nog kasta av mig..

Länk till filmen som diskuteras http://www.youtube.com/watch?v=xX51OzbavGc.

Ja, "gubben" demonstrerar hur man kan kommunicera med hästen inte hur man kopplar ihop den. Antagligen tror han att hästen klarar det bäst själv. Han kanske tycker det är mer väsentligt att berätta för hästen var "gubben" vill att hästen skall placera huvudet. Det är faktiskt viktigt eftersom huvudet sitter längst ut på balansstången och därför har stor betydelse för hur hästen rör sig.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

...
Varför skulle GP-ryttare sitta och rida dyrbara hästar - deras levebröd - på ett sätt som gör att de inte håller. Det saknar ju allt förnuft. Om man märkte att hästarna blev skadade, så skulle man ju göra något annat.

En anledning skulle kunna vara att de tror att de gör det enda rätta. De kanske tror att skadorna beror på något annat, t.ex. sadeln, underlaget, hovslagaren, etc. Jag tror inte att många gör på ett visst sätt trots att de vet att det inte är bra.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Fast jag tror att skador på diverse hobbyhästar/tävlingshästar på lägre nivå är en betydligt större belastning av försäkringsbolagen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

En anledning skulle kunna vara att de tror att de gör det enda rätta. De kanske tror att skadorna beror på något annat, t.ex. sadeln, underlaget, hovslagaren, etc. Jag tror inte att många gör på ett visst sätt trots att de vet att det inte är bra.

Ja, men ditt påstående bygger ju på att de faktiskt inte håller fysiskt. Och det jag försöker säga är att om det vore så, skulle det enligt min mening vara känt. Det är ingen undergroundrörelse vi pratar om. Folk vet vilka hästar som Jan Brink, Minna Telde, Tinne Wilhelmsson, Kristian von Krusenstierna, Rose Mathiesen, systrarna von Essen etc etc har i träning. Som regel står hästarna på stora och välbesökta anläggningar. Om de gick sönder till höger och vänster skulle folk veta det. Och de skulle inte lyckas ta sig till GP med en massa hästar, efter som sagda hästar skulle gå sönder innan dess.

Du kan ju inte bara påstå att toppryttarnas hästar inte håller om det inte finns något som helst belägg för ett sådant påstående, annat än din teoretiska uppfattning att de inte BORDE hålla, eftersom de enligt din mening rids fel.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

I det inramade citatet i ditt inlägg finns 1 påstående "Ofta för att personen själv av olika orsaker inte kan, bl.a. saknar kompetensen men har pengarna."

Jag skrev "Hur många hästar behövs för att ta fram en GP-häst? Vart tar alla bra GP-hästar vägen? Hur många år har den häst tävlat i GP som tävlat flest år i GP? Jag tror inte det finns någon statistik som ens visar svaren på dessa frågor."

Jag tror inte alls att det är känt för gemene man vilka hästar de har eller varför vilka försvinner från deras stall.

Om toppryttarnas hästar håller... Just det om de håller. Det vet vi inget om. Inte heller hur länge de håller.


Det bör väl ge några fördelar med att använda en viss metod, inte bara att det inte ger några nckdelar.


Ja, jag har förstått att många med dig tycker att jag borde ha sett att det inte är samma sak. Tyvärr är de som företräder LDR/LR i den här tråden inte överens om vilka bilder som visar var gränsen mellan LDR/LR och HR går. Därför har jag tittat på bilder som jag tror kommer från FEIs hemsida som visar vad LDR är. Jag tycker inte att skillnaden mellan LDR som visas på de bilderna och HR har så stor betydelse. I "FEIs" LDR har hästen nosen ca 15 cm från bringan.
images

Spontant- absoluta toppen tror jag är svår att hålla över många år för samma dressyrekipage. Inte för att hästen inte håller utan för attdet kommer andra som är bättre och har man stått på topp i en tre- fyra år har man kanske nåt sin peak redan. Man stangerar i resultaten och står inte på prispallen längre. Det kommer nya ekipage med flashigare gång etc. Det är nog svårt med inspirationen att fortsätta tävla när man inte är på pallen om man är en tävlingsmänniska.

Men Salinero har gått GP dressyr sen? Han var i toppen redan 2004 med guldmedalj och hade 2012 ett brons i lag. Man kan väl gissa att den gick några GP klasser innan ett VM så han började kanske gå GP 2002. Det är 14 år. Inte mycket att klaga på där.

Briar var årgångsetta 1995 som 4 åring, låg topp även som 5,6 och 7 åring och tog sin sista världscupseger 2007. Det är 12 år i toppen för en avelshingst. Heller inte mycket att klaga på.

Orkar man så är det bara att leta info om tävlingsresultat på nätet så elitens hästar kan inte vara så svåra att hålla koll på egentligen
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Du kan ju inte bara påstå att toppryttarnas hästar inte håller om det inte finns något som helst belägg för ett sådant påstående, annat än din teoretiska uppfattning att de inte BORDE hålla, eftersom de enligt din mening rids fel.
Med tanke på att AvG båda hästar o även Painted black har gått flera OS, så är det ingen av dem som gått sönder o är nu gamla hästar. Färre hästar än vad många hobbyryttare förbrukar.
Werths hästar på bra över 20 år gick som pensionärer i hagen.

Detta förtal ingår i att värna om den ridstilen man själv är frälst i. Den som är så mkt "bättre" än allt annat.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

På den här bilden vill jag visa att det inte alltid är så svart eller vitt som du ser det. Den är på mig och min häst innan vi ska in på banan. Men igen, den är tagen som exempel inget annat.
529061_408470335854735_34516335_n_zps5f32fb77.jpg

Så fint!! :love:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Först vill jag säga att hästen på fotot har nacken högst och nosen först men det är INTE så jag menar att det skall vara
habitually_above_the_bit.gif


utan som i den här teckningen
halskotor02.gif

Det är "brottet" som blir vid 2-3 halskotan då nacken inte är högst som skapar problem.

Jag har skrivit att det är viktigt att låta/se till att hästen länger sin hals/kropp ff med nacken högst och nosen först. Ungefär så här ser det ut då
halskotor04.gif


I "Ecole De Légèreté" kallas det för "neck extension".

Ungefär så här skall det se ut
ahlerich_muscleneck.gif
och inte så här
nicolaus_splenius_bulge.gif
när det är "klart".

Samling, vad är det? Jag anser att den kommer av att magmusklerna drar/vinklar pelvis så att hästen drar in rumpan.
iliopsoas_flexion.gif

Då blir avståndet mellan hästens pelvis och halsens bas (7e halskotan) kortare, tyngdpunkten hamnar längre bak och hästen får lättare att lyfta framdelen.
collected_shortened.jpg


Hur gör man? Det är 10-miljonersfrågan! Jag måste, förutom det praktiska, ta mig tid att läsa, begrunda och försöka förstå vad som händer i hästen, både fysiskt och psykiskt, och att försöka se vad som är myt och vad som är verklighet. Ett sätt för att lära mer är att ta kontakt med någon av de elever som utbildas i "Ecole De Légèreté" i Sverige. Det finns mycket att hämta på http://www.sustainabledressage.net/ där jag hämtat bilderna ovan. Jean-Claude Racinet har skrivit flera böcker som förklarar hyfsat bra men de måste också läsas mer än 1 gång. De har dessutom inte så aggressiv ton några av som Karls böcker.

Jag tycker inte heller att foto nr 2 är så optimalt. Men det är ju två helt skilda gångarter, den första visar en travökning och den andra en galoppökning. Så måste det vara som jag tolkar det. På det andra kortet blir ryttaren kvar lite för mycket i innerhanden, men det är också svårt att få till en bra galoppökning det skall man ha klart för sig.

På teckningen med hästen i en låg form så tycker jag att det ser ut som om manken är den högsta punkten, men jag kanske ser dåligt? :)

Och på frågan om ifall man måste ändra formen på en unghäst när man rider så är svaret enl mig, ja det måste man. Den klarar inte av att gå som den vill själv utan man behöver hjälpa den. Den förstår inte sitt eget bästa skulle man kunna säga och den har heller inte styrkan att kunna bära sig utan hjälp. De flesta unghästar saknar dessutom framåtbjudning, det är något som man som ryttare måste sätta dit. Då är det extra viktigt att man som ryttare hjälper till att balansera upp den och gör sitt bästa för att få den att gå utan spänningar. En ung häst bör inte ridas för mycket i någon högre form för då aktiverar man ryggmusklerna för mycket. De har ju liksom inte så mycket ryggmuskler. Rider man hästen i en lägre form så arbetar inte ryggmusklerna så mycket, utan de är mer i ett avslappnat tillstånd. Det är där man får börja tycker jag och sen bygga upp hästen bit för bit. Iberiska hästar bör dock inte jobbas för mycket i FÖR låg form eftersom det strider mot deras naturliga förutsättningar, men annars så är det brukligt att man för hästens skull lägger ner dem mer ju mer omusklade de är. Dock ej samma som lång och låg, utan man bör anstränga sig för att få hästen så bärig som möjligt redan ifrån början. Lång och låg är mer som ett ösregn som jag tänker mig det. Hästen måste fortfarande hålla ihop, även om man rider den i en lägre form.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Vi vet VISST att deras hästar håller Brille, det är bara att titta på vilken ålder de uppnår när de är som bäst på topp. Är du ens insatt i hur gamla de flesta är när de är på topp, och hur många av dem som går som glada pensionärer och motionsrids friska och fräsha, i långt upp över 20 års ålder, ovanpå det?

ang. din kommentar om "förespråkare av LD/LDR så blir det ju bara fånigt: ALLA som skrivit ngt om LD/LDR framhåller att det kan vara en form att VARIERA formen i, och varför. Men du vill få det till att man tycker att hästen ska ridas statiskt i den formen och det är ju öht bara skitsnack för det har INGEN skrivit. Dessutom vet du ju inte ens skillnaderna själv, trots att du argumenterar mot dessa former sida upp och sida ner.

du är förresten medveten om att sustainable dressage är en uråldrig sida som inte uppdaterats sen dacke, och som skapades när de värsta värsta Rollkur debatterna om Anky kom ut? Det är INGEN här vågar jag lova dig, som skulle tycka att den andra huvudbilden du visar är en form hästen skall gå i - ever.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Tack snälla du, det var otroligt hyggligt av dig! :o

Nej inte hyggligt. Sanningsenligt. Du är duktig på att i alla fall rida iberiska hästar (det är ju dom enda jag har sett dig rida :D). Jag är helt okej ryttare själv men jag har så pass bra självinsikt att jag förstår att jag inte fixat att rida din häst. Inte för att han skulle vara dum att rida på något sätt men han skulle nog bli förvirrad av alla dubbla signaler jag hade gett honom. Du verkar rida väldigt signalrent och det passar känsliga hästar. Eller så blir hästarna så känsliga för att du rider så signalrent :D. Svårt att säga.

Det är inte det att jag inte hade fixat att trava runt och galoppera lite utan jag hade inte klarat av att verkligen RIDA honom.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag tycker inte heller om formen på den andra hästen men den är en avart enligt mig, den typen av ridning skulle jag aldrig stå bakom!
På den här bilden vill jag visa att det inte alltid är så svart eller vitt som du ser det. Den är på mig och min häst innan vi ska in på banan. Men igen, den är tagen som exempel inget annat.
529061_408470335854735_34516335_n_zps5f32fb77.jpg

Han är mycket fin men det är tur att jag inte slog vad om hans härstamning med någon. Trodde att han var efter Briar. :D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag gillar inte bild nr ett heller.. hästen är alldeles för upphängd i ryttarens hand.. typiskt när man har placerat och håller upp hästens huvud med händerna. Hästen ska bära sitt huvud själv och kommer så göra om man rider den bakifrån och fram, men det tar tid för hästen att bli så stark att den kan gå med nacken högst och nosen i eller lite framför lodplan OCH arbeta och behålla mjukheten genom ryggen. Det VET man idag och därför tränar man annorlunda.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag gillar inte bild nr ett heller.. hästen är alldeles för upphängd i ryttarens hand.. typiskt när man har placerat och håller upp hästens huvud med händerna. Hästen ska bära sitt huvud själv och kommer så göra om man rider den bakifrån och fram, men det tar tid för hästen att bli så stark att den kan gå med nacken högst och nosen i eller lite framför lodplan OCH arbeta och behålla mjukheten genom ryggen. Det VET man idag och därför tränar man annorlunda.

Hur menar du då? Som jag tänker så följer handen huvudet och huvudet följer handen, en känsla som båda delar och tar lärdom av. Jag känner av hästen, hästen känner av mig, vi delar känslan och hjälper varandra att lära av erfarenheterna vi får av varandra. Om hästen tar upp huvudet så måste ju handen följa med och om jag tar upp handen så följer hästen med. Logiskt och enkelt och ingen som håller i eller emot.

Titta på vinkeln mellan bettet och tygeln i bild 1 och 2. Var i munnen inverkar bettet på bild nr 2? Betänk vinkeln mellan handen och bettet med huvudet i den lägre formen som på teckningarna och vad som händer om handen inte följer med upp. Det blir ju ganska förklarligt varför hästen tar tillbaks nosen i bild nr 2 då med tanke på vart bettet inverkar när handen är där den är.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Länk till filmen som diskuteras http://www.youtube.com/watch?v=xX51OzbavGc.

Ja, "gubben" demonstrerar hur man kan kommunicera med hästen inte hur man kopplar ihop den. Antagligen tror han att hästen klarar det bäst själv. Han kanske tycker det är mer väsentligt att berätta för hästen var "gubben" vill att hästen skall placera huvudet. Det är faktiskt viktigt eftersom huvudet sitter längst ut på balansstången och därför har stor betydelse för hur hästen rör sig.

Precis, tack nu slipper jag förklara.:)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3 KL Har följt denna tråden med stort intresse, så tack alla ni för matnyttig...
29 30 31
Svar
619
· Visningar
40 113
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 379
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Träning Fick en snilleblixt när jag var ute i rastade de överpigga ungstona i helgen. Jag rider för att ge hästen en sorts friskvård, precis som...
Svar
7
· Visningar
922
Senast: todde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp