Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3
Bra och enkelt förklarat. Tack, nu greppar jag helheten lite bättre också. Det är ungefär så här jag tänker, men jag har svårt att sätta ord på det och förklara sambanden även om jag ser det framför mig och förstår kopplingarna i det stora hela.
Först vill jag säga att hästen på fotot har nacken högst och nosen först men det är INTE så jag menar att det skall vara
utan som i den här teckningen
Det är "brottet" som blir vid 2-3 halskotan då nacken inte är högst som skapar problem.
Jag har skrivit att det är viktigt att låta/se till att hästen länger sin hals/kropp ff med nacken högst och nosen först. Ungefär så här ser det ut då
I "Ecole De Légèreté" kallas det för "neck extension".
Ungefär så här skall det se utoch inte så härnär det är "klart".
Samling, vad är det? Jag anser att den kommer av att magmusklerna drar/vinklar pelvis så att hästen drar in rumpan.
Då blir avståndet mellan hästens pelvis och halsens bas (7e halskotan) kortare, tyngdpunkten hamnar längre bak och hästen får lättare att lyfta framdelen.
Hur gör man? Det är 10-miljonersfrågan! Jag måste, förutom det praktiska, ta mig tid att läsa, begrunda och försöka förstå vad som händer i hästen, både fysiskt och psykiskt, och att försöka se vad som är myt och vad som är verklighet. Ett sätt för att lära mer är att ta kontakt med någon av de elever som utbildas i "Ecole De Légèreté" i Sverige. Det finns mycket att hämta på http://www.sustainabledressage.net/ där jag hämtat bilderna ovan. Jean-Claude Racinet har skrivit flera böcker som förklarar hyfsat bra men de måste också läsas mer än 1 gång. De har dessutom inte så aggressiv ton några av som Karls böcker.
Bra och enkelt förklarat. Tack, nu greppar jag helheten lite bättre också. Det är ungefär så här jag tänker, men jag har svårt att sätta ord på det och förklara sambanden även om jag ser det framför mig och förstår kopplingarna i det stora hela.