"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Här är en film med en ökad trav där man kan se denna balans bättre. Vid 4.19 ungefär. Nosen är ovanför höften och nacken är högst, benen är parallella och den rör sig mer liksidigt, dvs mer jämt fram och bak.

http://www.youtube.com/watch?v=tKbqokuTzh8&feature=youtu.be

Ja han är duktig men hästen inte av dagens typ. Hade den varit det så hade det kanske sett ut som på Hesters film :) dom rider (red i klimkes fall) efter samma system, fast Hester lagt till lite nyare tänk.

Vad gillar du då denna? http://youtu.be/pzG-0TyTuMs
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Ja, man kan så klart tycka vad man vill men faktum är att hester-ökningen visar en häst där nosen är neranför höften hela tiden, det är inte uppförsbacke, det motsäger fysikens lagar helt klart.

delvis KL
Jag tycker tvärtom, att Uthopia är mer i uppförsbacke än vad Ahlerich var i "sin" film. A bär förvisso huvudet högre än U, hästarna är dessutom byggda på lite olika sätt. Men huvudhållningen säger inget om hur samlad hästen är. Även här kommer helhetssynen in, att inte bara titta på huvud och nos.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Ja han är duktig men hästen inte av dagens typ. Hade den varit det så hade det kanske sett ut som på Hesters film :) dom rider (red i klimkes fall) efter samma system, fast Hester lagt till lite nyare tänk.

Vad gillar du då denna? http://youtu.be/pzG-0TyTuMs

Herregud vad mycket som har hänt i dressyraveln på 20 år!
I och för sig är ju detta bara värmning, till och med Parzival såg ju lite trist ( kan man säga det...?) ut på hemmaträning. Tänker lite på travslutorna som är fina men inte så spektakulära som idag- men det ser kanske annorlunda ut på tävlingsbanan?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Herregud vad mycket som har hänt i dressyraveln på 20 år!
I och för sig är ju detta bara värmning, till och med Parzival såg ju lite trist ( kan man säga det...?) ut på hemmaträning. Tänker lite på travslutorna som är fina men inte så spektakulära som idag- men det ser kanske annorlunda ut på tävlingsbanan?

Man rider inte likadant på träning som på tävling heller så träningsridningen kan ju se rätt trist ut.. .. tävling är ju uppvisningsridning. Men alla har inte superatleter idag.. Hubertus Schmidt rider ju tex på ganska ordinära hästar vanligtvis.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag tror inte bara på att hans hästar inte är de yppersta, utan att ridtekniken skiljer sig. man kan utveckla hästen mer.
Titta bara på Totos skillnad. Tillbakagång.

H M R rider inte dåligt, bara ...annorlunda.

Toto hade inte varit den häst han var utan Gal.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

...
totilas-square.jpg
Edward-Gal-Totilas-Amsterdam-200x134.jpg


EdwardGalTotilas3%255B1%255D.jpg
simms_serafino_abs.jpg


Fotografiet på den svarta hästen visar en häst som sänker bakdelen genom att vinkla i knä- och hasleder, dvs INTE genom att vinkla i pelvis.
.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag ställde några frågor i ett svar på mitt eget inlägg som inte handlar om tyckande om GP-ryttarnas ridning utan om det som rör dem som utbildar hästar, dvs alla som har med hästen att göra inkl ryttare. GP-ryttare som rider OS, VM, WC mm har ofta fler hästar att välja på än en ryttare på en lägre nivå. När en GP-ryttares häst går sönder finns alltid en annan häst att fortsätta med, det är en förutsättning som inte alla har.

Den unga hästen av bra stam visar en tydlig diagonal 2-takt, den har styrka och visar att den kan balansera sig genom att den flyttat tyngdpunkten bakåt. De muskler som den använder för detta måste utvecklas och stärkas om den skall kunna bära en ryttare. Det görs genom att arbeta den så att den använder dessa muskler. Naturligtvis behöver hästen ofta avbrott i detta arbete för att musklerna skall vila och kunna byggas upp. Visst det blir jobbigare för hästen med en ryttare på ryggen men det gör det än mer angeläget att träna de muskler som skall användas.

Varför, varför skall man, när man börjar arbeta med en ung häst som kan röra sig samlat och i balans, arbeta den i en annan form än den som är naturlig för den? Att arbeta en ung häst på ett sådant sätt att andra muskler än de som skall användas för att effektivt bära en ryttare är att ta en omväg och fördröja hästens utveckling. Varför skall man göra det?
.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Tror inte att hästar som Totilas fanns på den tiden man tänkte på att skenbenen ska vara parallella :D
Det görs ändringar i tävlingsreglementet ganska ofta så det finns möjlighet att uppdatera det och t.ex. ta bort regeln om parallella ben.

Varför skall det finnas ett tävlingsreglemente (TR) om man inte följer de regler som finns? TR är till för att ge ramarna och förutsättningar för hur tävlingen skall genomföras. Om man bortser från några av reglerna, t.ex. hur traven skall vara, kan man väl bortse från övriga regler också. Vad sägs om passage eller ryggning i pass? Om man tillåter passartad skritt så behöver domaren aldrig ta ställning till/veta hur hästen skall röra sig i skritt.
.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Är det bogfrihet, dvs att hästen sträcker benet framåt, eller är det frambenslyft? Vinkeln i bogleden (mellan bogblad och överarmsben) verkar inte speciellt stor jmf med andra hästar.

Lagt in en bild för att förklara (refererade till fel led i mitt förra inlägg)
totilas-square.jpg
amiral_comp.gif

Vinkeln i leden mellan överarms- och underarmsben verkar inte speciellt stor jmf med andra hästar. Den svarta hästen visar samma rörelse som teckningens vänstra häst, fast med högre knälyft vilket inte påverkar vinkeln.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag vill inte att du använder min bild på min häst i dina enkelspåriga teorier! :mad:

Du har ju överhuvudtaget inte lyssnat på något som jag (och andra) har försökt säga... Dessutom klarar inte genomsnittsryttaren att få hästarna att "sprätta" med frambenen och varför skulle samling vara svaret på allt?

Jag ger upp!

Jag tror att jag hade missförstått dig i mitt förra svar på detta inlägg. Av andras inlägg, bl.a. mackans nr 560, har jag förstått att du inte vill att jag överhuvud taget skall referera till din bild på din häst. Jag trodde att du blev upprörd över att du gjorde följande koppling - åringen visar upp sig i en mer samlad form, dvs mer ändamålsenlig för att bära en ryttare, än hans far/din hingst gör under ryttare på den film du länkade till.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Det görs ändringar i tävlingsreglementet ganska ofta så det finns möjlighet att uppdatera det och t.ex. ta bort regeln om parallella ben.

Varför skall det finnas ett tävlingsreglemente (TR) om man inte följer de regler som finns? TR är till för att ge ramarna och förutsättningar för hur tävlingen skall genomföras. Om man bortser från några av reglerna, t.ex. hur traven skall vara, kan man väl bortse från övriga regler också. Vad sägs om passage eller ryggning i pass? Om man tillåter passartad skritt så behöver domaren aldrig ta ställning till/veta hur hästen skall röra sig i skritt.
.

Du verkar fortfarande inte förstå att det som står i TR är det optimala, för att förtydliga- det blir alltså inte 0 poäng om inte allt uppfylls.
En gång till: Poäng delas ut även om inte allt är optimalt enligt TR.

Sedan är självklart en skritt som är pass ett mkt allvarligare fel än den trav du menar vara oren och som inte ses med blotta ögat, då bak sätts ner tiondelen före, dels syns det inte annat än då hästen är väl undersatt o då på rätt väg.

Och vad då "tillåta" ??, en domare ska döma det de ser och det handlar inte om att tillåta något bara för det ges poäng, hur "tillåtet" något är visar sig på poängen-kanske inte ens det fullt ut- det kan ju finnas annat i bedömningspunkten som det också ska tas hänsyn till.Fattar inte att du inte fattar.....
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag ställde några frågor i ett svar på mitt eget inlägg som inte handlar om tyckande om GP-ryttarnas ridning utan om det som rör dem som utbildar hästar, dvs alla som har med hästen att göra inkl ryttare. GP-ryttare som rider OS, VM, WC mm har ofta fler hästar att välja på än en ryttare på en lägre nivå. När en GP-ryttares häst går sönder finns alltid en annan häst att fortsätta med, det är en förutsättning som inte alla har.

Den unga hästen av bra stam visar en tydlig diagonal 2-takt, den har styrka och visar att den kan balansera sig genom att den flyttat tyngdpunkten bakåt. De muskler som den använder för detta måste utvecklas och stärkas om den skall kunna bära en ryttare. Det görs genom att arbeta den så att den använder dessa muskler. Naturligtvis behöver hästen ofta avbrott i detta arbete för att musklerna skall vila och kunna byggas upp. Visst det blir jobbigare för hästen med en ryttare på ryggen men det gör det än mer angeläget att träna de muskler som skall användas.

Varför, varför skall man, när man börjar arbeta med en ung häst som kan röra sig samlat och i balans, arbeta den i en annan form än den som är naturlig för den? Att arbeta en ung häst på ett sådant sätt att andra muskler än de som skall användas för att effektivt bära en ryttare är att ta en omväg och fördröja hästens utveckling. Varför skall man göra det?
.

En GP häst som har kvalitet att vara topp i världen- hur många finns det? Hur lång tid tar det att utbilda innan de är på den nivån? Det kommer aldrig på vara slit och släng hästar i dressyr... Det är ju bevisligen inte så lätt som att köpa en färdig häst och vinna VM- oavsett hur bra du är!

Det är inte bara att köpa ny och den gamla går sönder... Det är katastrof både för ekonomi och karriär!
Hästarna i topp är i topp i många år, inte vanligt att de går sönder och bara försvinner?
Men varför tror du att de tränar fel muskler? För att ryttare använder en rund stretch form betyder inte att man inte rider den alls i tävlingsform. Alla tränar i tävlingform också.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag ställde några frågor i ett svar på mitt eget inlägg som inte handlar om tyckande om GP-ryttarnas ridning utan om det som rör dem som utbildar hästar, dvs alla som har med hästen att göra inkl ryttare. GP-ryttare som rider OS, VM, WC mm har ofta fler hästar att välja på än en ryttare på en lägre nivå. När en GP-ryttares häst går sönder finns alltid en annan häst att fortsätta med, det är en förutsättning som inte alla har.

Den unga hästen av bra stam visar en tydlig diagonal 2-takt, den har styrka och visar att den kan balansera sig genom att den flyttat tyngdpunkten bakåt. De muskler som den använder för detta måste utvecklas och stärkas om den skall kunna bära en ryttare. Det görs genom att arbeta den så att den använder dessa muskler. Naturligtvis behöver hästen ofta avbrott i detta arbete för att musklerna skall vila och kunna byggas upp. Visst det blir jobbigare för hästen med en ryttare på ryggen men det gör det än mer angeläget att träna de muskler som skall användas.

Varför, varför skall man, när man börjar arbeta med en ung häst som kan röra sig samlat och i balans, arbeta den i en annan form än den som är naturlig för den? Att arbeta en ung häst på ett sådant sätt att andra muskler än de som skall användas för att effektivt bära en ryttare är att ta en omväg och fördröja hästens utveckling. Varför skall man göra det?
.

Men inte är det särskilt många som har GP-hästar "på lager". De allra flesta har EN riktig topphäst, det är den hästen de just då nått sina högsta framgångar med. Hästar som vårdas ömt efter konstens alla regler. Att de sedan har yngre hästar på väg upp är väl inte konstigt, i alla fall inte om ryttarna ifråga vill ligga kvar i världstoppen när förstahästen pensioneras. När det gäller hoppning så är situationen en annan, där har toppryttarna flera hästar att välja mellan i VC och mästerskap.

När det gäller utbildning av hästarna så är det ingen alls som opponerat sig mot att nosen i/framför lod är det optimala, det man arbetar mot. Men att kräva en statiskt form utvecklar inte hästen, det bygger inte upp några muskler, tvärtom.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag tror att jag hade missförstått dig i mitt förra svar på detta inlägg. Av andras inlägg, bl.a. mackans nr 560, har jag förstått att du inte vill att jag överhuvud taget skall referera till din bild på din häst. Jag trodde att du blev upprörd över att du gjorde följande koppling - åringen visar upp sig i en mer samlad form, dvs mer ändamålsenlig för att bära en ryttare, än hans far/din hingst gör under ryttare på den film du länkade till.

Eftersom du ser något på en ögonblicksbild som inte finns i verkligheten är anledningen till att jag inte vill att du använder bilden på min häst. Jag tror väldigt mycket på min åring men i dagsläget är han inte till sin fördel. Jag har ändå inte lust att lägga ut en mindre smickrande bild på honom, det är väl inte så svårt att förstå. Du har inte heller svarat på min fråga varför enligt din mening samling är svaret på allt. En häst som inte får bygga muskler först innan man begär svårare saker kommer att gå sönder. Jag har bidragit med film och bild på mina egna hästar, något som jag inte har sett från dig. Teckningar är inte allt. När det gäller min vuxna häst har jag lite svårt att diskutera vidare om just honom eftersom det kan räknas som reklam. Filmen var till som exempel men eftersom du fortsätter att kritisera gör jag ett försök och hoppas på att det inte raderas. Det finns få hästar som har så bra vinklar i bakbenen och då ända uppe från korset, något som också syns på alla hans avkommor också (du måste jämföra med halvblod, de spanska hästarna är byggda på annat sätt och har svårt för en massa annat). Han har otroligt lätt för samling men eftersom han bara är sex år och så otroligt villig till allt känner jag ett stort ansvar att inte utnyttja det. Han är dessutom en häst som kan omsätta sina egenskaper på tävlingsbanan, tex komma tvåa i Breeders med en amatör som ryttare. Även om du inte tycker tävling är allt så är han en häst som varje dag är en fröjd att rida om det så gäller dressyr, hoppning eller att rida ut. Tanken med all träning är väl ändå att få en hållbar häst som är enkel att rida
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Samling ÄR att den böjer sina bakre ledgångar o därmed sänker bakdelen. Inte bara drar in rumpan.
Tänk böjgång på dig själv.

Även i ökningen verkar du missa böjningen av has o knä.

Hua att du kritiserar AW för att hon inte pressar sin unga häst o rider mer samling.

du har nog inte förstått det där med hållbarheten.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

En GP häst som har kvalitet att vara topp i världen- hur många finns det? Hur lång tid tar det att utbilda innan de är på den nivån? Det kommer aldrig på vara slit och släng hästar i dressyr... Det är ju bevisligen inte så lätt som att köpa en färdig häst och vinna VM- oavsett hur bra du är!

Det är inte bara att köpa ny och den gamla går sönder... Det är katastrof både för ekonomi och karriär!
Hästarna i topp är i topp i många år, inte vanligt att de går sönder och bara försvinner?
Men varför tror du att de tränar fel muskler? För att ryttare använder en rund stretch form betyder inte att man inte rider den alls i tävlingsform. Alla tränar i tävlingform också.

Jag gjorde en jämförelse mellan GP-ryttare och vanliga ryttare och skrev så här också "När en GP-ryttares häst går sönder finns alltid en annan häst att fortsätta med, det är en förutsättning som inte alla har."

Det tar lång tid att utbilda därför bör man göra det så rätt som möjligt redan från början, bl.a. jobba med de muskler som senare skall användas.

Därför att man pratar om att under utbildningen/träningen rida i en viss form för att när det blir tävling "lyfta upp" hals och huvud till "tävlingsform". Tävlingsform är en viss form som ryttaren tror är den som skall vara enligt resp. tävlings tr.

Naturligtvis skall hästen tillåtas länga sin hals och kropp på ett sätt som inte motarbetar det man vill bygga upp. Det ingår som en mycket viktig del i "Ecole De Légèreté" och kallas där "neck extension".
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

...

När det gäller utbildning av hästarna så är det ingen alls som opponerat sig mot att nosen i/framför lod är det optimala, det man arbetar mot. Men att kräva en statiskt form utvecklar inte hästen, det bygger inte upp några muskler, tvärtom.

Varför inte rida med nosen framför lod hela tiden om det är det man arbetar mot? Nacken högst och nosen framför lod är inte en statisk form eftersom det finns större möjligheter att länga/korta hals/kropp och att flytta hästens tyngdpunkt framåt/bakåt än med nosen bakom lod.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Varför, varför skall man, när man börjar arbeta med en ung häst som kan röra sig samlat och i balans, arbeta den i en annan form än den som är naturlig för den? Att arbeta en ung häst på ett sådant sätt att andra muskler än de som skall användas för att effektivt bära en ryttare är att ta en omväg och fördröja hästens utveckling. Varför skall man göra det?
.

Jag har svarat på din fråga för länge sen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Vi diskuterar inte slut resultat Utan grund ridning .det har du ju koll på i högsta grad utifrån dina egna inlägg ?

Nej, i dom frågor jag får görs jämförelser med träningsridning/grundridning och det färdiga resultatet på tävling. Sen pågår det andra diskussioner parallellt, men jag syftar på just detta.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Näää, du skrev att det var så mkt som var så bra, och frågar igen, hur kan du lägga in en sådan film när du innan diskuterat emot en sådan hand?

Var har jag diskuterat emot en sådan hand? Jag tror du inte riktigt förstår skillnaden mellan lös tygel och lång tygel, på en ung/outbildad häst är det mer slack i tygeln, på en häst som kommit längre så minskar slacket allteftersom, men tygeln är fortfarande lös, kontakten består av endast tygelns vikt. Men för att uppnå denna "sytrådskänsla" och mkt lätta kontakt måste man redan i utgångsläget, i grunden och från början till slut, rida med just bara tygelns vikt. På en ung/outbildad häst funkar det inte att ha denna lätta kontakt med helt sträckt tygel, den behöver mer utrymme för att "prova sig fram" vart huvudet ska vara. DET är vad jag diskuterat kring hela tiden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3 KL Har följt denna tråden med stort intresse, så tack alla ni för matnyttig...
29 30 31
Svar
619
· Visningar
40 113
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 379
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Träning Fick en snilleblixt när jag var ute i rastade de överpigga ungstona i helgen. Jag rider för att ge hästen en sorts friskvård, precis som...
Svar
7
· Visningar
922
Senast: todde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp