Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag håller med om att det enligt skolboken om man pausar inte är PERFEKT alltid i alla lägen på alla ritter. Men hade det varit just perfekt hade de fått en 10:a.
Jag tycker att det är bra om domare dömer upp lite snarare än ner. Och jag tycker det är kul med de domare som kan skriva lite trevliga MEN konstruktiva kommentarer.
De flesta tävlar för att det ska vara roligt. Då ska det vara just det också.
Jag tycker inte man ska underskatta hur svårt ökningar är. Det är inte så enkelt som att bara släppa tygeln. I den hastigheten och framför allt steglängden drattar de flesta hästar på näsan då.
Ska man klara av att utbilda hästar inom deras livstid att klara ALLA de moment som är i GP tex så kommer det inte vara perfekt. Det kommer vara lite off här och där spec i början. Och just ökningarna brukar man ju kunna förbättra avsevärt när passagen är inlärd, dvs ganska sent i utbildningen.
Det går att rätt fort rida arbetstrav, samla etc på de flesta hästar. Ökningar however är förjävla svårt, spec traven!
Om man då tävlar kan man välja olika linjer. Antingen rider man på medelpissiga poäng och rider där hästen är klar. Det blir då inte så stor skillnad i mellantrav eller ökad trav. Eller så klämmer man i lite mer än hästen klarar av att bära, just bara på tävling, för att få en visuell effekt av att dels försöka men också en förändring i steglängd etc. Det ger poäng.
Man kan rida utanför det hästen är klar för då och då om man bara ser till att träna den i balans emellan det.
Vem fasen har inte dragit på en busgalopp som blivit i framvikt eller likn? Det är lite samma grej för mig. Men jag kanske personligen får ut mer av antingen att tävla eller att busa i skogen. Och jag väljer då mina "avträden" i den ultimata träningen efter det.
Man kan behöva rida "där det inte går" också ibland för att hitta en annan känsla och sen faktiskt pressa sig själv till att reda ut det.
Jag ser lite farligt i att alltid vara i en comfortzon, för ryttarens del.
Jo men samtidigt så handlar ju dressyr om balans och förvaltande av gångarter, då blir det ju lite att bita sig själv i svansen att både avla fram hästar och sedan rida dom tvärt emot dessa grundkriterier.
Nu börjar det bli för mkt egen expertis för mig.Ute efter? Om du följer inläggen så ser du vad som leder fram till vad. Sen behöver man inte göra allting till en prestigesak, det är inte kritik från min sida, bara ett konstaterande. Jag har också skrivit att ökad trav inte är min grej och att det mycket väl kan tänkas att det ska se ut så här. Jag bara påvisar obalansen som jag uppfattar även i den rörliga bilden. Angående linjerna så är dom bara till för att hjälpa ögat att se att benen inte är parallella.
Ja de köps av folk som inte tar vara på dem eller som inte vill tävla.Var tar alla gångartsvinnare vägen från 3-års etc? Det är sällan de går GP i toppen sen. Varför undrar jag?
Visst kan saker hända, de kan växa och annat. Men ja
Varför tycker du inte att det ser ut som piaff? Den kan utvecklas mer.
Om åringen dessutom är överbyggd! Visst, han skulle kunna lyfta lite mer fram men det är bättre än många under ryttare skulle kunna visa. Den är diagonal, pelvis vinklat så att rumpan är "indragen", nacken högst, nosen framför lod, manken hög, frambenet den står på så gott som lodrätt. Vad mer kan man begära av en häst som är en oslipad diamant?
Anledningen att jag över huvud taget la in bilden var för att visa hur en ögenblicksbild kan lura en. Speciellt om den är tagen ur sitt sammanhang. Varför skulle en åring göra piaff eller ens trampa själv ute i hage? På bilden ser det ut som han gör piaff, i verkligheten är bilden tagen på en häst som travar men har bra bakben och vinklar.
Du har aldrig funderat på om det är fel på dina glasögon?Som jag ser det, vad vore diskussionen om alla tyckte lika? Vad är en bedömning värd om man bara ser till det som är bra och inte plockar fram det som är mindre bra?
På den kurs jag var på för några år sedan så bedömde vi våra egna och varandras hästar, exteriört, och ja visst vi skulle ju, även läraren, kunna säga att alla hästar var perfekta och i balans, bara för att vara "snälla" så att ingen tog illa upp, men vad hade vi lärt oss då? Det är ju genom att ta fram och titta på bristerna som man har möjlighet att lära sig något, och man måste kunna ställa prestigen och dom egna känslorna åt sidan då.
När jag rider för min tränare så letar vi alltid efter dom svaga länkarna, bristerna, för det är dom man behöver jobba med och som man behöver hjälp med. Inte är det bara stående ovationer där allt som är bra plockas fram och sen en liten notis om att det och det brister, men i det stora hela så ser det bra ut. Utan det är mest fokus på det som inte fungerar perfekt, för det är det man lär sig av, det är det man behöver jobba med, likaså när vi studerar varandra i gruppen som rider. Det är sånt man måste tåla för att utvecklas som ryttare anser jag.
Samma här i diskussionen, tål man inte höra/se bristerna, då bör man inte gå in i diskussionen alls eller lägga ut några bilder/filmer. Sen är det ju illa tycker jag om detta är bland det bästa i ökad trav på den nivån, för hur obalanserat är då allt annat. Det skulle jag fundra på och försöka ta lärdom av.
Som jag ser det, vad vore diskussionen om alla tyckte lika? Vad är en bedömning värd om man bara ser till det som är bra och inte plockar fram det som är mindre bra?
På den kurs jag var på för några år sedan så bedömde vi våra egna och varandras hästar, exteriört, och ja visst vi skulle ju, även läraren, kunna säga att alla hästar var perfekta och i balans, bara för att vara "snälla" så att ingen tog illa upp, men vad hade vi lärt oss då? Det är ju genom att ta fram och titta på bristerna som man har möjlighet att lära sig något, och man måste kunna ställa prestigen och dom egna känslorna åt sidan då.
När jag rider för min tränare så letar vi alltid efter dom svaga länkarna, bristerna, för det är dom man behöver jobba med och som man behöver hjälp med. Inte är det bara stående ovationer där allt som är bra plockas fram och sen en liten notis om att det och det brister, men i det stora hela så ser det bra ut. Utan det är mest fokus på det som inte fungerar perfekt, för det är det man lär sig av, det är det man behöver jobba med, likaså när vi studerar varandra i gruppen som rider. Det är sånt man måste tåla för att utvecklas som ryttare anser jag.
Samma här i diskussionen, tål man inte höra/se bristerna, då bör man inte gå in i diskussionen alls eller lägga ut några bilder/filmer. Sen är det ju illa tycker jag om detta är bland det bästa i ökad trav på den nivån, för hur obalanserat är då allt annat. Det skulle jag fundra på och försöka ta lärdom av.
Jag pratar om bättre hästar än så. Min egen har ju trots att han var inriden av och visades av duktigt proffs inte erlagt godkänt ridprov. Han fick totalt 46 p på gång. Inget superfantastiskt även om det inte är kasst heller.
Det finns ju som du vet skäl till att de valde att inte visa honom uppsuttet och även till att de valde att hoppa kvalitén trots att han då stod hos annat proffs. Man vill inte gärna visa en häst som reser sig. Och spec inte när skritt ingår.
Sen har ju jag lite låtit tiden gå och är ansvarig för hans bristande skolning.
Jag menar de hästar som visats ridet och getts BRA poäng. Det finns ju hästar som visats ridet 3-års, kvalitén, championat och sen borta trots att de vunnit rubbet.
Och jag tror heller inte hästar i de prisklasserna köps av människor som bara vill rida hemma eller inget kan, inte så många av dem.
Visst köps de inte av den absoluta toppen alltid. Men man bör nog fundera kring utbildning, ridning etc när så många försvinner efter att faktiskt ha varit där.
Framförallt hållbarhetstänket..
Även jag tror det sitter i pengar. Och tävling. För om målet är tävla blir ridningen därefter och stressen därefter.
Jag tror absolut på att skita i att tävla tills hästen är utbildad. Och att utbilda den för att bli ridbar, rolig att rida, frisk och hållbar - inte för att prestera på banan.
Förr var det inte tävling i lätta klasser. Det var träningsklasser.
Idag ser en del det som tävling, prestation. Jag ser en farlighet i det.
Proffsen, de allra bästa, ser givetvis inte LA tex som ngt mål. De ska ju mest isf vänja häst vid miljön och kvala sen i msv.
Jag tycker inte man behöver avla enbart på GP-individer. Jag tycker man mer ska avla på hästar som tål felridning, mentalt och psykiskt.
För nu köper folk hästar och ska lära sig rida och utbilda häst samtidigt.
Har man då en individ a la gamla modellen halvblod ur militärstammen så håller de ofta bättre, är mindre känsliga mentalt etc. De tål felridning. De är som gamla pansarvagnar, går och går.
De vinner inte GP idag. De har för lite gång etc.
Men de flesta kommer inte nå dit iaf.
Jag är helt med på att en lovande 3-åring inte behöver vara en potentiell gp-häst. Mycket kan som sagt hända. Och det krävs ett psyke för att vara ridbar, inte bara fysiska förutsättning. De fysiska kan också förändras när de växer och man vet som sagt inte hur väl de går att samla.
Däremot tycker jag att fler borde klara sig - förutsatt att de utbildas korrekt.
Kl
Det står i TR:
"Ökad trav skall kännetecknas av att hästen med liksidig steglängd, där de diagonala benparens skenor är parallella, ökar sin steglängd så mycket som möjligt så att den med ett tydligt övertramp vinner mer mark. Detta åstadkoms genom kraftigt påskjut från bakbenen. Hästen skall förbli på tygeln men skall, utan att “luta sig” mot bettet visa en något längre och friare form. Genom god bogfrihet skall framhoven sättas i marken på den punkt, mot vilken den är på väg i stegets längsta moment. Ökad trav skall vara balanserad, rytmisk och fri från spänning."
Skenornas parallellitet har med regelbundenheten att göra, tänker jag.
Men det betyder inte att man kan bara stanna upp och dra streck hur som helst och definitivt inte som de här strecken. Som jag tror tuaphua skrev det är svårt med riktigt ökad trav, svårt att få perfekt i varenda steg om man ska fingranska varje tiondels sekund.
Hur som helst är det skenorna det handlar om och om man tar bort dom där röda strecken som förvillar så ser man att det är inga större brister där, vad gäller skenornas linjer, ibland går frambenet något högre, men vad är det att tjata om?