"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Vet du vad.. hästen rör sina ben i en rytm/takt .. det gäller alltså att känna rytmen och takten, det är inte så att hästen kommer sluta röra på sina ben för att du inte är där och petar med skänkeln .. så man behöver inte alls överhuvudtaget hålla reda på när hästens ben är i luften för den kommer plocka upp det andra benet automatiskt .. likaväl som ditt andra ben hänger med när du börjar gå, det är ingen som behöver peta på ditt ben för att du ska röra det andra när du går.. eller hur? .. Det enda man gör när man är där och petar med skänklar är att man stör hästen i rytmen.. gör att den blir ojämn i sitt benupptag = taktfel.

Känn hästens rytm och låt den vara ifred i det..

Nu är du en ryttare med en skicklighet som jag aldrig kommer att uppnå, så det kan hända att jag inte förstår vad du menar. Min kommentar får förstås mot den bakgrunden. Jag hänger med på att man måste känna hästens rytm och takt och att det är det viktigaste. Men jag har samtidigt svårt att förstå vad du menar är rätt tajming att ge en hjälp, om man inte vet/känner vilka ben som är i marken. Jag menar nu inte i varje sekund - oftast räcker det att känna takten - men t.ex. om man vill göra en skänkelvikning så tycker i varje fall jag att man märker en stor skillnad i kvalitet/reaktion beroende på i vilket ögonblick jag ger hjälpen. För mig blir den sidförande skänkeln mer effektiv om jag ger den när hästen håller på att lyfta inner bak än om jag ger den när hästen har all sin tyngd på det benet. Har du inte denna upplevelse? Eller är det kanske så att du med sådan självklarhet gör detta med rätt tajming att du inte reflekterar över att hjälpen sammanfaller med att ett visst benpar är i marken?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jo självklart är det så att hjälpen ges när ett visst benpar är i luften/marken.. Det är det jag menar med att känna rytmen och takten.. men du kan inte fokusera på vart hästen har benen och sen ge hjälpen utifrån det.. skritten är fyrtaktig, traven är tvåtaktig och galoppen är tretaktig.. om man lär sig det så har man inga problem med att veta/känna när man ska ge hjälpen. Ska man fokusera på hästens ben istället för takten och rytmen gör man det otroligt svårt för sig och framförallt sin häst. När man flyttar in eller ut fram eller bakdel så fokuserar man oxå på takten och rytmen och inte på vart inner/ytter fram/bak befinner sig.

På din fråga så JA jag ger automatiskt och med självklarhet hjälperna med rätt timing i en galoppfattning/skänkelvikning whatever.. det gör dom flesta faktiskt som rider hyfsat normalbra och som inte är rena nybörjare. Man behöver inte vara särskilt skicklig för det. Man fokuserar bara inte så mkt på "fel" saker som är poppis att lära ut inom vissa inriktningar (troligtvis för att dom inte har så mkt annat att lära ut).
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

KL
Tänkte föra in tråden lite till ursprungs frågan om kontakt. Hittade via google ett gäng intressanta artiklar skrivna av en dansk som heter Henrik Johansen. Det är pdf filer som jag inte hittade på hans hemsida (positive riding heter den) och jag vet inte hur jag länkar till dem??

Tyckte i alla fall att det var det bästa jag läst angående ridning på länge, jag tyckte det var amen i kyrkan hela vägen.:D
Angående kontakt skriver han att man strävar efter tygelns vikt +lite till. Lite till av anledningen att vi vill känna att hästen genom drivet från bakbenen får ett "sug i bettet".
" Hästens påskjut med bakbenen skall skapa energi, och denna energi skall gå, likt en våg, upp genom bakbenen, genom hela överlinjen ut till bettet och därifrån genom tygeln till ryttarens hand. Det är detta som ger oss den känsla som vi kalar för ett sug i handen."

Det där med ett sug i handen är vad jag saknar när man bara vill ha tygelns vikt i handen, och det handlar ju inte om att begränsa hästen utan bara om att den faktiskt driver med sin bakben.

Om någon som är bättre på detta med att leta på nätet och hittar detta så kan ni väl komentera vad NI tycker. Jag tycker att det på ett pedagogiskt sätt förklarar hur helt vanlig ridning går till och kan utföras på ett hästvänligt sätt utan några konstigheter.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Men jisses, vad har hänt med min tråd!? Här är man m.i.a ett litet tag och möts sedan av en del två och tre!? Vad roligt att ämnet verkar intressera så många, även om jag är osäker på att det fortfarande är ridning med eller utan munkontakt som diskuteras! xD
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

KL
Om man googlar på positiv ridning hitta man dessa pdf filer skrivna av den häsr Danska tränaren. Har ni inget att göra så är det värda att läsa. Enkelt och lättförståeligt!
Har en artikel om tränaren kontra eleven. Just att även om tränaren förklarat allt perfekt ur sin synvinkel så finns det inget som säger att eleven verkligen förstått. Om eleven har ett helt annat sätt att tänka kan denna missförstå ett helt system.

Och det är ju precis det som gör att vi hamnar i sånna diskussioner här- att vi i grunden tänker så olika att vi inte kan förstå vad den andra menar. Vi misstolkar varandra, vi misstolkar ridsystem...

Man kan harva runt i en herrans massa år och tro att man kan nåt, och sen träffar man en människa som tänker på samma vis och kan berätta så man förstår- och inser hur fel man var! Och det är lätt att skylla på sina dåliga tränare då- som lär ut ett förkastligt system, fast det kanske var så att tränaren gjort sitt bästa men vi av olika anledningar missförstått ändå...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Och det är ju precis det som gör att vi hamnar i sånna diskussioner här- att vi i grunden tänker så olika att vi inte kan förstå vad den andra menar. Vi misstolkar varandra, vi misstolkar ridsystem...

Det undrar jag, om det misstolkas, jag diskuterar hur man kommer vidare från grunden dels utan tygelkontakt, alltså långa tyglar, och också hur man kommer vidare, får en väl eftergiven genomsläpplig häst med enbart nacke upp o nos framför lod.

Hur man kommer vidare från grunden. Att stanna o svänga, typ.
Fiador , Brille o nån mer hävdar att det går utmärkt och blir så bra. Jag undrar var?, annat än i deras beskrivna ord om biomekanik och muskler och kommunikation och höft dit o axel dit.Var finns den verkliga funktionen?

Ingen har ännu visat på något, när nu Fiador lade in en film som enligt henne var bra så var den just både med tygelkontakt och bakom lod- så.... och det hon menade visas fanns det inte så mkt av så det är väl så att vissa ser sådant som supersamlat o lösgjort när andra som jag o flera ser det som grundridning utan vare sig samling eller så mkt lösgjordhet för det saknas viss energi bakifrån.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Det undrar jag, om det misstolkas, jag diskuterar hur man kommer vidare från grunden dels utan tygelkontakt, alltså långa tyglar, och också hur man kommer vidare, får en väl eftergiven genomsläpplig häst med enbart nacke upp o nos framför lod.

Hur man kommer vidare från grunden. Att stanna o svänga, typ.
Fiador , Brille o nån mer hävdar att det går utmärkt och blir så bra. Jag undrar var?, annat än i deras beskrivna ord om biomekanik och muskler och kommunikation och höft dit o axel dit.Var finns den verkliga funktionen?

Ingen har ännu visat på något, när nu Fiador lade in en film som enligt henne var bra så var den just både med tygelkontakt och bakom lod- så.... och det hon menade visas fanns det inte så mkt av så det är väl så att vissa ser sådant som supersamlat o lösgjort när andra som jag o flera ser det som grundridning utan vare sig samling eller så mkt lösgjordhet för det saknas viss energi bakifrån.

Uppenbarligen har någon missförstått systemet någonstans eftersom samma ord betyder så vitt skilda saker. Det som du (och jag i de flesta fall) ser som positivt ser andra som negativt. Betyder ju att man ser på det med helt olika ögon på grund av att man tänker olika och har olika erfarenheter.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Betyder ju att man ser på det med helt olika ögon på grund av att man tänker olika och har olika erfarenheter.


Jovisst, olika erfarenheter för att en del inte har kommit så långt av olika anledningar och inte vet hur känslan blir/ska vara-OBS- jag har inget emot långtygelridning eller nos fram eller grimridning eller vad som- det bara blir så patetiskt när det påstås gå lika bra, bli lika bra, eller t.o.m bättre.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jovisst, olika erfarenheter för att en del inte har kommit så långt av olika anledningar och inte vet hur känslan blir/ska vara-OBS- jag har inget emot långtygelridning eller nos fram eller grimridning eller vad som- det bara blir så patetiskt när det påstås gå lika bra, bli lika bra, eller t.o.m bättre.

Ja, du har otroliga komplex eftersom du hela tiden måste tala om hur "dåliga" vi andra är, det har jag förstått:D Men förstår du, jag mäter inte med dom måtten, det finns andra värden än "nivåer" enligt ditt mått mätt.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Intressant, jag googlade och hittade pdf:en (tror jag) men dock bara "prewiew", alltså inget fullständigt. Det jag läste där låter väldigt sympatiskt och vältänkt, lite som jag själv tänker. Men jag skulle vilja läsa vidare för att bilda mig en fullständig uppfattning.

Misstänker dock att det är någon bok eller annat som man får köpa om man vill läsa resten:)

Sen angående det du hade läst att denna man skrivit/sagt, att målet är tygelns vikt och lite till, då undrar jag, hur börjar man då enligt ditt sätt (och/eller hans)? Ingen vikt eller mer vikt än "lite till"?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Ja, du har otroliga komplex eftersom du hela tiden måste tala om hur "dåliga" vi andra är, det har jag förstått:D Men förstår du, jag mäter inte med dom måtten, det finns andra värden än "nivåer" enligt ditt mått mätt.

Nej, jag har inget emot om man rider på lägre nivå.Det gör jag själv. Men det är såklart bra om man förstår vilken nivå man ligger på.Det är väl där flera brister.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Intressant, jag googlade och hittade pdf:en (tror jag) men dock bara "prewiew", alltså inget fullständigt. Det jag läste där låter väldigt sympatiskt och vältänkt, lite som jag själv tänker. Men jag skulle vilja läsa vidare för att bilda mig en fullständig uppfattning.

Misstänker dock att det är någon bok eller annat som man får köpa om man vill läsa resten:)

Sen angående det du hade läst att denna man skrivit/sagt, att målet är tygelns vikt och lite till, då undrar jag, hur börjar man då enligt ditt sätt (och/eller hans)? Ingen vikt eller mer vikt än "lite till"?

Nej man kan ju inte börja med en grön häst med annat än nästan slak tygel. Hästen ska ta kontakten, ryttaren erbjuda den! Om du googlar positiv ridning hittar du några fullständiga artiklar, bland annat form, rakriktning, balans etc
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Nej man kan ju inte börja med en grön häst med annat än nästan slak tygel. Hästen ska ta kontakten, ryttaren erbjuda den! Om du googlar positiv ridning hittar du några fullständiga artiklar, bland annat form, rakriktning, balans etc

Aha, men jag kan inte få fram dom:crazy: Kan du inte försöka lägga in dom, om du googlar fram dom och öppnar pdf:en så kan du bara kopiera länken i länkrutan längst upp (där du skriver www adressen) och klistra in här. Eller använda "infoga länk" i verktygsmenyn och klistra in där. Snälla:)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Men nu är du ju där med "nivåer" igen:crazy: Du verkar ju helt fixerad vid det.

Jag diskuterar inte utifrån nivåer, jag diskuterar utifrån den "röda tråden" i ett system/resonemang oavsett vilken nivå man befinner sig på just då, gäller både den som diskuterar och det som diskuteras, bilder, filmer, eller bara teorier...
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag vill nog ge dig cred för nivån och sansad diskussion . Du har hållt bra ton i denna tråden och jag ser vad du skriver du går inte in på nivåer utan framhåller din egen filosofi punkt slut . Det tycker jag är helt i sin ordning !

Folk reagerar när man börjar skriva att man ridit OS häst nivå på olika håll /disciplin , hur mkt folk missat då de inte förstått vad bra ridning är eftersom de inte fattar det personen skriver , och hur synd det är om det folket som får skylla sig själva i sin enfald . Samtidigt som man uppvisar extrema brister i sin förståelse av begrepp man starkt kritiserar , och nämner folk vid namn att de aldrig måste ha fattat galopp ur halt ;) och sen lägger till kommentar om härskar tekniker och påhopp när man får kontring i diskussionen . Det är stor skillnad .
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag får inte fram något.. kommer bara till en betalsite på hemsidan för att få del av infon.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Här vill jag med en bild av samma ryttare som innan illustrera vad jag menade med att det är viktigt att hålla koll på var hästen har sina ben.
burkner-romeo3.jpg


Om man som i det här fallet lägger till ett spö, alternativt skänkel som är adresserat till ett bakben. Man vill med den hjälpen få hästen att ta bakbenet längre in under kroppen. Om jag skulle lägga till skänkeln eller spöt när hästen har det avsedda bakbenet i marken så kommer mitt enda resultat bli att jag gör den olydig. Den kan helt enkelt inte lyda eftersom den står på det benet. Jag måste alltså veta när bakbenet är i luften och inte. Jag bör helst också veta i vilken fas i lyftet det är. Vill jag öka samlingen kan jag försöka förmå den att stampa av lite tidigare för att minska påskjutet.

Vill jag flytta ut bogen på rätt sätt behöver jag också veta när yttre framben är i luften, för om jag lägger till spö eller tygel på inner bog för att flytta ut, ja då får jag också det önskade resultatet att hästen genast lyfter ut ytter fram. Jag ska helst inte göra det i slutet av lyftet eftersom den då inte hinner reagera och jag då bara skulle uppmuntra till olydnad igen.

Jag skulle nog vidhålla att det handlar om små marginaler. Och ett komplement i utbildningen av hästen.

Jag tycker det här är en mycket bra beskrivning av uttrycket "optimering av hjälperna", dvs att ge hjälpen då den gör mest nytta. Att ge hjälpen i fel ögonblick kan, som Ludson skriver, göra hästen osäker på vad ryttaren vill. Det kan göra hästen spänd. Ryttaren kan tro att det är olydnad trots att hästen inte har förstått vad ryttaren vill.

Att "optimera sina hjälper" kanske är det som en del kallar för ryttarkänsla. En del ryttare har det mer eller mindre medfött medan andra måste tänka mer för att hitta känslan.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag har endast ridit piaff och passage på min egen och på honom sker det nästan enbart genom att man ändrar takten med sätet. Han är ganska känslig men inte fullt lika energisk som skimeln i hesters clip.

Så vad ville du ha fram med det?

Jag funderade över varför du tyckte att ryttaren på bilden satt i stolsits - om det var för att underskänklarna var långt fram i passagen. I piaff brukar underskänklarma vara längre tillbaka än i passage eftersom piaff är en mer samlad rörelse.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Äh lägg ner ditt snack om härskartekniker tycker jag. Det tror jag du mycket väl fattar att jag inte håller på med.
Det du skrev var ett utmärkt exempel på en härskarteknik.
...
En dressyrtävling handlar om att döma enligt tr och man drar av lite för allt som inte följer ett ideal. Är det perfekt är det en 10, och enligt vår gemensamma bedömning här ( ditt minus och mitt plus) så borde han fått en 9:à på denna traven. Och det är ju finfina poäng ;-)

TR säger att trav skall vara 2-taktig.
Var går gränsen mellan att ha/inte ha utfört en rörelse? Är det bara en fråga om vad domaren ser/väljer att se? Hur många sekunder kan det gå mellan isättning av diagonal fram- och bakhov innan det inte längre är trav?

Om rörelsen inte är utförd skall poängen vara lägre än godkänd, dvs högst 4.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3 KL Har följt denna tråden med stort intresse, så tack alla ni för matnyttig...
29 30 31
Svar
619
· Visningar
40 113
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 379
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Träning Fick en snilleblixt när jag var ute i rastade de överpigga ungstona i helgen. Jag rider för att ge hästen en sorts friskvård, precis som...
Svar
7
· Visningar
922
Senast: todde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp