"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Bilderna på den länken är absolut ingen någon borde vara stolt över. Här gissar jag att alla är rörande överens om att underhalsen buktar ut, hästen viker in näsan och sänker ryggen och har bakbenen i Kina. Det är inte bilder på bra dressyr och jag vet inte vem det är faktiskt...

Men jag vet inte vad det har med LDR att göra? Och det ser inte ut som Hester i alla fall. Hade varit kul att veta poängen på de moment som finns på bild för jag gissar att det inte var 10 p.

På tävling kan man alltid misslyckas eftersom man måste utföra sitt program oavsett hur hästen känns. Därför är jag sååå impad över hesters ökning och upptagning, som sker på en tävling och är sååå himla nära perfekt. I domarnas ögon var den till och med perfekt i och med att han fick 10 p.



Men

Jag håller med dej.

Jag svarade inte på Brilles ord om den filmen, det är bara alltför pinsamt för att kommentera, tycker jag:crazy: särskilt med att länka till det patetiska bildurvalet och amatördissektionen av dessa (mkt dåliga bilder absolut men vem säger att all elitdressyr är bra eller fulländad)

Tycker ökningen är helt fantastisk och det jag gillar med Hester är bl.a att han har tagit tillbaka ledarposition inom dressyren till ridning på mer klassisk grund än tex holländarnas. Det är bra tycker jag. Han står för en sympatisk modern dressyr jag gillar.:bow:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Ingen aning, Brille ser att den inte är två taktig.
Själv tycker jag att det är en underbar ökning som ger mig rysningar!
Och att den är taktmässig både i ökningen och upptagningen och kan man utföra detta på tävling kan hästen inte vara i framvikt, inte vara stel, inte vara spänd, inte vara hämmad.
Men det är min åsikt och alla delar inte den.

Aha, jag trodde att du också sett någon orenhet, en misstolkning av mig.
För jag njuter också av denna ökning. Jämn, taktmässig, nosen framme, ett alldeles utmärkt påskjut bakifrån som motsvarar det som händer fram, och på det sedan en mjuk mjuk övergång. :love:

En annan häst som presterat riktigt njutbara ökningar är Wahajama, tycker jag.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Tycker ökningen är helt fantastisk och det jag gillar med Hester är bl.a att han har tagit tillbaka ledarposition inom dressyren till ridning på mer klassisk grund än tex holländarnas. Det är bra tycker jag. Han står för en sympatisk modern dressyr jag gillar.:bow:

Här håller jag med.
För det finns mycket jag inte gillar när jag tittar på tävlingsbanan och allt som glimmar är inte guld. Det finns många ryttare som i och för sig är skickliga men inte är hästvänliga i sina träningsmetoder.

Men denna lilla filmsnutten visar ju på underbart samarbete med hästen, och jag har sett och hört nog mycket om ryttaren för att tycka att han har sunda träningsmetoder som dessutom fungerar upp i absoluta världseliten. En bra förebild. Och en motpol till den dåliga dressyr som gör att folk letar alternativ till vanliga tävlingsridningen.

Han visar att man behöver inte rida Rollkur för att vinna! Det funkar med vanlig grundridning. Hans hästar blir nog gymnastiserade ändå tack vare ett bra system och skicklig ridning. Rollkur blir lite rysk/kinesisk gymnastik träning i jämförelse. Funkar men jag tycker synd om de som måste gå igenom det- särskilt om ryttaren är okänslig i sina krav. Hästar vill vara till lags och jag tycker nog man kräver så mycket av en tävlingshäst ändå, utan att ha den extrema eftergivenhet som rollkuren bygger på.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Aha, jag trodde att du också sett någon orenhet, en misstolkning av mig.
För jag njuter också av denna ökning. Jämn, taktmässig, nosen framme, ett alldeles utmärkt påskjut bakifrån som motsvarar det som händer fram, och på det sedan en mjuk mjuk övergång. :love:

En annan häst som presterat riktigt njutbara ökningar är Wahajama, tycker jag.

Nej gud nej...
Detta är perfektion i mina ögon... Älskar att se hur hästen TAR sin ryttare framåt i underbar balans och kommer tillbaka lika lätt utan att tappa takten alls. Känslan där uppe måste ju vara helt otrolig!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

*kl*

Är också ett stort fan av Carl Hester och hans sätt att jobba med hästarna!


På tal om ögonblicksbilder. Gick igenom bilder i går kväll som jag tagit under dagen på min 12:a när han träffade sin nya kompis efter ha flyttat till Skåne. Tror inte att min överbyggda åring gör piaff, men vist ser det nästan ut så...
Piaffetyp_zps8b3bece0.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Snyggt, det ska börjas i tid :bow:

Här har unghästen hört talas om höga knälyft och flashiga framben och
lilla ponnyn övar på HF i hagen :D
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Nej det var nån annan här. Man väljer bilder på en väldigt spökig häst som ofta kan sätta upp nacken och stå emot vid fotografer osv och åtminstone nån bild är uppenbart ett sånt tillfälle.
Nu gillar jag inte det ekipaget speciellt mycket alls, men det är så amatörmässigt på något sätt hur man visar från stillbilder.
Sen har det ju inte ett dugg med denna diskussion att göra, som handlar om LDR, inte HF. Att sitta och tro på det som sägs i en sån här artikel utifrån det bildmaterialet är patetiskt. Rena buke-expertsnivån ;)
Nej men det refererades till honom i länken.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Hmm. ska du ha 2 likadana;)
Är det en son?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Det råkade bara bli en likadan, men visst är det en son. Min är dock den enda som ser ut som förlagan :D Den andra som sticker fram lite i bild har också samma pappa.

Solis
Visst är det kul med unghästar och allt knas de hittar på :rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Vi diskuterade om det är någon vits med att jobba/kontrollera något i stillastående och jag skrev så här "... De som rider iberiska hästar brukar vara intresserade av spansk skritt där det är enklast att inleda utbildningen i stillastående. ..."
Varpå du svarade att "... Det är enkelt att lära en iberier detta, det krävs bara några morötter och lite tålamod. ..."
Därför bad jag dig berätta hur du gör "... hur du lär hästen spansk skritt med morötter och lite tålamod utifrån diskussionen om vad ryttare kan påverka/kontrollera i stillastående. ..."
Nu skriver du "... Först lär man den att lyfta ett ben i taget stillastående, det har gått väldigt fort med de hästar jag har haft, och sen lär man dem att göra samma sak i skritt. ..."

Så av det nyss sagda framgår att det finns åtminstone ett moment där det är bra att påbörja inlärningen av en rörelse i stillastående. Naturligtvis är alla inte intresserade av den rörelsen men det är en annan sak.

Morötterna kan vi lämna därhän.

Jag missade en del av din fråga eftersom jag skrev ur minnet. Jag såg det du skrev på morgonen och svarade på eftermiddagen. När jag skrollade neråt (när jag skrev samtidigt) så kom jag inte så långt som till ditt inlägg, det syntes inte eftersom så många hade skrivit sedan dess. Man kanske hade kunnat se det på något sätt ändå, men jag vet inte hur man gör för att få till den biten. Därför blev svaret ofullständigt, hoppas du blev nöjd i slutänden i a f.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Ja, sen du skrev om att man ville ha det där lite hoppiga, svävande och även tuaphua skriver om att man söker ett ökat svävmoment i trav, så kan jag se det på ett lite annat sätt. Jag ser varför du gillar den så mycket. Den har tydligt det där svävmomentet i den ökade traven. Upptagningen efter den ökade traven kan jag inte säga så mycket om, den ser bra ut vad jag kan bedöma.
Jag tror att de stora, svävande rörelserna är på viss bekostnad av samlingen. Hästarna är idrottsutövare, och de byggs upp för att passa in på men sport som uppmuntrar det flashiga. På det viset kan man ju inte säga att dressyrryttarna gör något fel, eftersom den moderna ridstilen också vinner tävlingar (fick just en känsla av att du varit inne på detta redan?). Sen kan man leka vidare i tanken och fundera på vad som drivit det åt det hållet, både vad gäller domare och utövare (ja klart det går hand i hand). Jag tror det kan vara för att göra det mer attraktivt att titta på. Hm, lite filosofi på kvällskvisten :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Vi diskuterade om det är någon vits med att jobba/kontrollera något i stillastående och jag skrev så här "... De som rider iberiska hästar brukar vara intresserade av spansk skritt där det är enklast att inleda utbildningen i stillastående. ..."
Varpå du svarade att "... Det är enkelt att lära en iberier detta, det krävs bara några morötter och lite tålamod. ..."
Därför bad jag dig berätta hur du gör "... hur du lär hästen spansk skritt med morötter och lite tålamod utifrån diskussionen om vad ryttare kan påverka/kontrollera i stillastående. ..."
Nu skriver du "... Först lär man den att lyfta ett ben i taget stillastående, det har gått väldigt fort med de hästar jag har haft, och sen lär man dem att göra samma sak i skritt. ..."

Så av det nyss sagda framgår att det finns åtminstone ett moment där det är bra att påbörja inlärningen av en rörelse i stillastående. Naturligtvis är alla inte intresserade av den rörelsen men det är en annan sak.

Morötterna kan vi lämna därhän.

Mycket pedagogiskt!
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Ja, sen du skrev om att man ville ha det där lite hoppiga, svävande och även tuaphua skriver om att man söker ett ökat svävmoment i trav, så kan jag se det på ett lite annat sätt. Jag ser varför du gillar den så mycket. Den har tydligt det där svävmomentet i den ökade traven. Upptagningen efter den ökade traven kan jag inte säga så mycket om, den ser bra ut vad jag kan bedöma.
Jag tror att de stora, svävande rörelserna är på viss bekostnad av samlingen. Hästarna är idrottsutövare, och de byggs upp för att passa in på men sport som uppmuntrar det flashiga. På det viset kan man ju inte säga att dressyrryttarna gör något fel, eftersom den moderna ridstilen också vinner tävlingar (fick just en känsla av att du varit inne på detta redan?). Sen kan man leka vidare i tanken och fundera på vad som drivit det åt det hållet, både vad gäller domare och utövare (ja klart det går hand i hand). Jag tror det kan vara för att göra det mer attraktivt att titta på. Hm, lite filosofi på kvällskvisten :)

Eeh det är schwung och inte på bekostnad av någon samling..:crazy:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag tycker det är svårt med bilder, hellre film. En bild kan se bra ut men det är tusendels sekund och resten kan se helt annorlunda ut.

Som denna bild. Tycker inte det går att säga mycket alls, man kan ana att den kanske går ur lite just där, lite som man kan se på en hel del äldre filmer, hästen balanserar lite i och ur formen med hög nacke, det blir jobbigt. Kanske. Ingen aning. Den sitter alltså inte ihop just där men troligen är det bara just där.

De andra är det samma sak med (dina bilder). Båda andra ser trevliga ut men man vill ju se film istället. Ser ut som fin ökad trav, men som sagt, :) - film.

Jag säger inte att man inte kunde rida förr. :confused: men det var helt andra hästar ändå, och tänket runt att gymnastisera hästen var nog inte samma. Vilket syns. Hester har ju samma grund som de på dina bilder men med åren har tänket runt träning och hästens hela fysik utvecklats och där ingår att rida dem rundare, vilket han ju även pratar om på filmen.

Absolut, hittar jag nåt bra så ska jag lägga in det. Jag tycker att den korta sekvensen på PK nånstans i del 2 är jättefin! Så lekande lätt fram. Och jag blev förvånad att inte alla gillade den.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Men du måste väl hålla med om att dressyrryttare av idag har vissa problem med de allra mest samlande rörelserna? Och att man ofta ser framben som hjälper till att få höjd? Och mycket uppbyggda skuldror?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Absolut, hittar jag nåt bra så ska jag lägga in det. Jag tycker att den korta sekvensen på PK nånstans i del 2 är jättefin! Så lekande lätt fram. Och jag blev förvånad att inte alla gillade den.

Därför att det bara är en meningslös piaff utan något som helst syfte.. övergångarna har klippts bort.. förståeligt nog.. att piaffera på en iberier är lika upphetsande som att hoppa ett hinder på 110 på en riktig hopphäst..dom bara gör det oavsett hur ryttaren presenterar hindret. Säger mao inte ett skit..


Jag föredrar filmer som tex fiador la in där man visar vanlig grundridning, då kan man ju se mer av vad som är rätt och fel.. synd att ryttaren var så spänd och stel i sin sits och förstörde mkt av vad som kunnat bli riktigt bra.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Men du måste väl hålla med om att dressyrryttare av idag har vissa problem med de allra mest samlande rörelserna? Och att man ofta ser framben som hjälper till att få höjd? Och mycket uppbyggda skuldror?

Uppbyggda skuldror? Menar du bogfrihet? Eller vad menar du.. Nä jag ser en hel del i träning som inte alls har problem med de allra mest samlande rörelserna.. problemet är väl att det alltid visas nått ekipage på någon tävling där man får en enda chans på sig att få till det bra och så pekar man finger att dom har dålig piaff.. och så jämför man det med nått hobbyekipage som fått 40 varv på volten på sig att få till den där piaffen efter 458 omtagningar.

För att komma till schwungen så krävs ihopkoppling och därför ser man aldrig det på "era" filmer som ni promotar som bra eftersom dom inte är ihopkopplade.. så nä det är inget "sväv" som ni kallar det för utan schwung.. Samlar man en häst för tidigt kan dom balanstrava.. men det har inget med schwung att göra.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Ja, sen du skrev om att man ville ha det där lite hoppiga, svävande och även tuaphua skriver om att man söker ett ökat svävmoment i trav, så kan jag se det på ett lite annat sätt. Jag ser varför du gillar den så mycket. Den har tydligt det där svävmomentet i den ökade traven. Upptagningen efter den ökade traven kan jag inte säga så mycket om, den ser bra ut vad jag kan bedöma.
Jag tror att de stora, svävande rörelserna är på viss bekostnad av samlingen. Hästarna är idrottsutövare, och de byggs upp för att passa in på men sport som uppmuntrar det flashiga. På det viset kan man ju inte säga att dressyrryttarna gör något fel, eftersom den moderna ridstilen också vinner tävlingar (fick just en känsla av att du varit inne på detta redan?). Sen kan man leka vidare i tanken och fundera på vad som drivit det åt det hållet, både vad gäller domare och utövare (ja klart det går hand i hand). Jag tror det kan vara för att göra det mer attraktivt att titta på. Hm, lite filosofi på kvällskvisten :)

Jag blir faktiskt glad att mina ej fackmässiga termer i komb med andras lite bättre ord och en film fick dig att förstå den skillnaden... Vad man sen tycker är attraktivt det måste vara upp till var och en.
Tycker ändå att om man förstår och respekterar skillnaderna så blir det roligare diskussion.

Dressyrridning har förändrats genom åren och det är inget konstigt i en tävlingssport. Jag gillar ju den svängning som nu är på gång. Andra vill tillbaka till gamla tider.
Ser fram emot en film som du tycker är mmmmums ;-)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Uppbyggda skuldror? Menar du bogfrihet? Eller vad menar du.. Nä jag ser en hel del i träning som inte alls har problem med de allra mest samlande rörelserna.. problemet är väl att det alltid visas nått ekipage på någon tävling där man får en enda chans på sig att få till det bra och så pekar man finger att dom har dålig piaff.. och så jämför man det med nått hobbyekipage som fått 40 varv på volten på sig att få till den där piaffen efter 458 omtagningar.

För att komma till schwungen så krävs ihopkoppling och därför ser man aldrig det på "era" filmer som ni promotar som bra eftersom dom inte är ihopkopplade.. så nä det är inget "sväv" som ni kallar det för utan schwung.. Samlar man en häst för tidigt kan dom balanstrava.. men det har inget med schwung att göra.

:bow:
Det är stor skillnad på träning och tävling.
Stor skillnad på att vara expert på samlade piaffer och annat och ett ekipage som dessutom ska prestera ett helt GP program. En dressyrhäst kommer ju ingen vart om den bara gör fina piaffer och piriuetter.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Här vill jag med en bild av samma ryttare som innan illustrera vad jag menade med att det är viktigt att hålla koll på var hästen har sina ben.
burkner-romeo3.jpg


Om man som i det här fallet lägger till ett spö, alternativt skänkel som är adresserat till ett bakben. Man vill med den hjälpen få hästen att ta bakbenet längre in under kroppen. Om jag skulle lägga till skänkeln eller spöt när hästen har det avsedda bakbenet i marken så kommer mitt enda resultat bli att jag gör den olydig. Den kan helt enkelt inte lyda eftersom den står på det benet. Jag måste alltså veta när bakbenet är i luften och inte. Jag bör helst också veta i vilken fas i lyftet det är. Vill jag öka samlingen kan jag försöka förmå den att stampa av lite tidigare för att minska påskjutet.

Vill jag flytta ut bogen på rätt sätt behöver jag också veta när yttre framben är i luften, för om jag lägger till spö eller tygel på inner bog för att flytta ut, ja då får jag också det önskade resultatet att hästen genast lyfter ut ytter fram. Jag ska helst inte göra det i slutet av lyftet eftersom den då inte hinner reagera och jag då bara skulle uppmuntra till olydnad igen.

Jag skulle nog vidhålla att det handlar om små marginaler. Och ett komplement i utbildningen av hästen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3 KL Har följt denna tråden med stort intresse, så tack alla ni för matnyttig...
29 30 31
Svar
619
· Visningar
40 113
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 379
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Träning Fick en snilleblixt när jag var ute i rastade de överpigga ungstona i helgen. Jag rider för att ge hästen en sorts friskvård, precis som...
Svar
7
· Visningar
922
Senast: todde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp