"Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Och vad häftig din häst är :bow: det kommer min häst inte att visa upp tror jag, inom sin livstid. Inte bara pga mej då utan just för att hästar har så olika förutsättningar, precis som med filmerna. Men ändå kan man ha samma grundtänk:idea:

Tack så mycket :) Spansk skritt är ingen bra grej att lära en häst om man tänker tävla dressyr på den, det ligger nära till hands att de tar till det där som en grej när de inte känner för att göra det som ryttaren vill, utan tycker att de skall bjuda på något annat istället. "Om jag gör detta istället så blir hon säkert nöjd! Det där andra är för jobbigt..." Så jag avråder bestämt ifrån att lära en tävlingshäst i dressyr "spansk skritt". Speciellt eftersom alla människor tycker att det är skitfräckt och hästarna lär sig blixtsnabbt vad som går hem hos publiken :devil: Åtminstone om man sitter på en "shower".
Jag som inte är nån tävlingsryttare bryr mig inte om det, det är en bra grej för att lösgöra bogarna på hästen :) Känner en tränare som tränar Lusitanos, han använder sig av spansk skritt för att förbättra traven. Man får passa sig noga så att inte hästen börjar gå i "spansk trav", för det är ett riktigt aber om man rider dressyr, kan man undvika det så kan man i a f förbättra traven i en iberier igenom att ha ett spö i varje hand och dutta lite med så att hästen lyfter sina framben bättre. Spansk skritt bygger ju på "uppåt framåt" så kan man träna på detta sätt så är det säkert funktionellt. Själv har jag dock aldrig gjort det, men jag förstår tanken. Han säger att han lär in ett beteendemönster i hästen på detta sätt och efter ett tag så vet hästen vad man vill och kan lägga undan spöna och bara rida för de andra hjälperna som han kombinerar det hela med. Klart intressant tycker jag.
Mina åsikter om spansk skritt har varierat igenom åren, allt ifrån "cirkuskonst" till att det där kanske man kan ha glädje av i gympasyfte. Just nu så tycker jag att det är en bra övning och jag tror att det hjälper hästar att få/bibehålla en god bogfrihet. Skall man rida detta så är det viktigt att man skrittar långsamt så att hästen får med sig bakbenen och ryggen. Den får heller inte bli för hög i formen. Annars blir den för lång, med släppt rygg, och det blir slitage istället för nåt positivt.
Detta var några ord om "spansk skritt" :)
Och jag har precis samma grundtänk som vilken dressyrryttare som helst, men jag sitter på en väldigt annorlunda häst, både exteriört och mentalt, och måste rätta mig efter det. Hästar har olika grundförutsättningar som sagt :)

Brille, det förstår du väl att jag inte lär en häst "spansk skritt" igenom att trava? Men för att den skall lära sig "spansk skritt" så måste den ju skritta, att den bara står still och viftar med frambenen är ju inte vad man vill. Först lär man den att lyfta ett ben i taget stillastående, det har gått väldigt fort med de hästar jag har haft, och sen lär man dem att göra samma sak i skritt. Nu kan jag inte se vad du skrev om morötterna, men det går jättebra att gå och äta morötter samtidigt. Det går säkert utmärkt att trava och äta morötter samtidigt också om det skulle vara så, men i detta fallet så skulle det bli "spansk trav" och det är något som jag får rysningar av. Usch och fy, det vill jag INTE ha :eek:

Tillägg. Denna hästen jag har nu hade redan en väl befäst "spansk skritt" när jag köpte honom, så i den här hästens fall har inte jag personligen lärt honom detta.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Ja det är en aning förvirrande det där sista du tar upp, ang tygel osv:confused:
Jag fattar ännu mindre när Dadde plötsligt förespråkas som verkligen har exempel på grova och korrigerande tygeltag om man läst hans råd för korrigeringar.

Håller med dej om prestigefaktprn, ungefär det jag skrev också, har man bestämt sej för att inte gilla nåt öht som en elitryttare på högsta nivå visar så....då håller man fast vid det in i det absurda, kosta vad det vill.

Bred amerikanska hos en okänd tränare ligger däremot på plus.


Och just det Brille: har glömt att svara på det där, men det inte EN film på yt m PK som ligger till grund för mina åsikter utan en radda, ja i stort sett de som finns att uppbringa på yt eller internet. Men visa gärna om du har som kan få mej att ändra åsikt om hans bryska och faktiskt okänsliga ridning?
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag har redan förklarat den detaljen i mitt inlägg nr 196

Att nosen hamnar bakom något steg här och där blir i detta sken bara en liten fadäs, för det är inget man nöter på systematiskt, man rider bort från det genom att i så stor utsträckning som möjligt låta hästen vara framtill

Dina övriga kommentarer om ryttaren får stå för dig. Jag ser det inte så. Ingen är perfekt, det är orehört svårt att rida utan att "fippla" med tyglarna, varenda kotte gör det, mer eller mindre, även jag själv fast jag borde veta bättre. Skillnaden är när det faktiskt syns så kristallklart hur mycket fokus som sitter i tygelfipplet, som på filmen med hester tex. Man ser tex på hur hästen reagerar genom att ta in nosen "djupt" in mot bogen och inte yttepytte lite för att den blev lite osäker.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Intressant, ja det ser utan tvekan showigt och imponerande ut. kom att tänka på min smarta fd bordercollie som hade lite tricks att avleda med:D

Ja ser i alla fall väldigt bra ut för lösgjorda bogar:idea:
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Nej då måste hästen hålla balansen genom att skjuta på mer med raka bakben, samling är när den böjer sina bakre leder mer o därmed blir lägre bak.

Om man tänker som du med "swingar" så sker aldrig den där böjningen bak- stoppar in raka bakben. Metoden är troligen från Balkenhol- klassisk.

His Highness reds så i globen. Såg förskräckligt ut o ryttaren fick driva sig blå sedan när det blev dags för samling- piff o puff.

Hästen på din film skulle däremot börja röra sig om Hester satt upp.

Man hör att tränaren också tror på myten som ni gått på. 3-e nackkotan ...som de flesta av oss har lärt oss som den enda sanningen sen vi överhuvudtaget började att rida.

Jag tyckte att det rent utav var taskigt att försöka öka traven i den LÅNGA låga formen- framtung. Det är bara ren avslappning. Jog.

Jag har ingen aning om vem denna mannen är och vad han följer för metod, jag utgår ifrån filmen och det han säger om den "sammanhängande kedjan" som börjar med bakbenens kliv framåt/inåt och som i varje steg "uppåt" fortsätter i samma bana. DET är också vad som visas, till skillnad från den andra filmen som visar något helt annat som inte går att länka samman med denna grund. DET är "ihopkoppling", när varje del passar ihop med den andra så att man kan lägga ett pussel där bitarna verkligen passar ihop sen. Inte "finslipa" en del vars länk inte alls passar ihop med dom andra bitarna sen.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Det går alldeles utmärkt att koppla ihop, bara du blundar för att du ser ett gångartshalvblod och en världsstjärna i dressyr:)

Det är precis samma tänk fast Hesters häst o ryttare är på en helt annan nivå på flera sätt.

Men du apropå muskelkedjan o så, hur tolkade du Dadde-citatet ja la in om just detta, samt pilbågen och nos till bakhov? Håller du med om det nu?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Ja det är en aning förvirrande det där sista du tar upp, ang tygel osv:confused:
Jag fattar ännu mindre när Dadde plötsligt förespråkas som verkligen har exempel på grova och korrigerande tygeltag om man läst hans råd för korrigeringar.

Håller med dej om prestigefaktprn, ungefär det jag skrev också, har man bestämt sej för att inte gilla nåt öht som en elitryttare på högsta nivå visar så....då håller man fast vid det in i det absurda, kosta vad det vill.

Bred amerikanska hos en okänd tränare ligger däremot på plus.


Och just det Brille: har glömt att svara på det där, men det inte EN film på yt m PK som ligger till grund för mina åsikter utan en radda, ja i stort sett de som finns att uppbringa på yt eller internet. Men visa gärna om du har som kan få mej att ändra åsikt om hans bryska och faktiskt okänsliga ridning?

Nej vet du vad, prestige får nog stå för er själva. Jag har ingen aning om vilka dessa "kändisar" är. Jag är inte insatt på det viset. Jag tittar på filmerna, försöker förstå logiken och får inte ihop det. Jag ser hur hästen reagerar på ryttarens tygelhantering, både när den är "avslappnad" och när den "spänd" och det jag ser är ett negativt mönster, där ryttaren använder tygeln för att "hålla emot" och hästen svara därefter.

Den filmen jag lade visar en logik som hänger ihop, resonemanget och tekniken, det är inte perfekt, ryttaren gör missar, men logiken finns kvar och det syns på hästens reaktion och hur den hanterar ryttarens missar. Det är SÅ jag är skolad att studera vad som pågår. ALLTING måste hänga ihop, varenda liten detalj måste ha en logisk koppling till nästa. HUR man hanterar tyglarna och hästens reaktion på dom är en av dom mest centrala grunderna i det system jag själv anammar. Man behöver inte vara perfekt, bara man rättar till och tänker till på det man gör och varför. Att man lyssnar på hästen och lära sig tolka deras reaktioner är absolut nödvändigt, man kör inte bara på och tycker att det är "häftigt" att hästen reagerar så explosivt, man funderar på varför.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Det går alldeles utmärkt att koppla ihop, bara du blundar för att du ser ett gångartshalvblod och en världsstjärna i dressyr:)

Det är precis samma tänk fast Hesters häst o ryttare är på en helt annan nivå på flera sätt.

Men du apropå muskelkedjan o så, hur tolkade du Dadde-citatet ja la in om just detta, samt pilbågen och nos till bakhov? Håller du med om det nu?

Nej vet du vad, det är inte samma tänk, hästen i hester-filmen rids inte framåt. Den rids fram men hålls tillbaks. Den drar in nosen, djupt in mot bogen på många ställen, den tom studsar och drar ihop sig när den känner sig frustrerad pga motsägelsfulla signaler. DET är vad jag ser. DOM pusselbitarna passar inte ihop med den grund som visas i filmen jag lade in, för där tänker och rids hästen framåt och tygeln går inte emot, den ber hästen mjukt att välva sig och då krävs avslappnad nacke, den "håller inte emot" och skapar spänd nacke vilket den defenitivt blir när den är så där "överböjd".

DET är att spänna bågen, inte "dra i tygeln" eller "hålla emot", utan när man kan bibehålla avspänd nacke och ber hästen "välva sig" utan motsånd och mottryck i handen, DÅ först kan hästen "sätta sig" och vinkla bak.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Vi ser helt olika saker :( trist . Hästen hålls inte tillbaka på det sättet som du ser, den har en ram, och ryttaren ger den frihet att röra sej och fångar upp energin på ett väldigt trevligt sätt. Din ryttare hade troligen tappat balansen helt på den hästen. Som jämförelse.

Men då, apropå det sista du skrev om att spänna bågen. Har du ändrat dej? Behövs bettet (som Dadde skrev också i det jag ville veta hur du såg på)
För att spänna bågen alltså, nu?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Nej varför tror du att jag syftar på just bett? Jag skriver tyglar och hantering av dem, vad som finns i andra änden, bett/bettlöst, har ingen som helst betydelse för mig.;)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Du missar ju allt både ang nivån på hästen och vad som sägs i filmen . Det kommenteras specifikt att hästens "spändhet" finns där och taktmissarna/ inslagen av passage kommenteras också då hästen har en massa vilja och frågar om det blir bra med passage . Lite samma stuk som det kryddan skriver om spansk skritt blir det även i passage nivå hästar pga energi men ibland också som "är det ett alternativ att jag kör passage "?

Tyvärr spelar det ju ingen som helst roll vad ngn skriver för du är inte mottaglig då du inte riktigt förstår .

Ang uppresande tygeltag och nos osv har jag ställt frågan till Brille femtielva gånger men får inget svar .
Men det är klart , jag har ju ingen koll och antas inte ha fattat galopp ur halt eftersom det är så extremt svårt , så det är väl därför svaren uteblir ;)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jodå mackan, jag hör vad han säger, jag håller bara inte med. Han påstår att hästen inte orkar, den är ung, den missar. Alla mina hästar "orkar" kliva på framåt om jag ber dom om det, oavsett ålder/utbildningsnivå, men ibland så kan jag vara lite otydlig och/eller motsägelsefull och då REAGERAR hästen. Det är mitt jobb att analysera det och se det för vad det är, inte bortförklara det med nonsens om att hästen inte orkar. För nog sjutton orkar den kliva på framåt, det den inte klarar av liks bra är att kliva på framåt när den samtidigt blir hindrad framtill. Det är skillnaden i hur vi ser det och hur vi tolkar vad som visas och sägs.
 
Senast ändrad:
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Att nosen hamnar bakom något steg här och där blir i detta sken bara en liten fadäs, för det är inget man nöter på systematiskt, man rider bort från det genom att i så stor utsträckning som möjligt låta hästen vara framtill



Men nu är inte nosen bakom enbart något steg här o där, det blir lite märkligt ditt resonemang-igen- då något steg nu visar sig vara väldigt många steg, ja, långa sekvenser.....och visst måste du se att hon använder tyglarna till att ta hästen dit, bakom?, tycker du det är bra helt plötsligt?
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jamendåsåååå! Carl Hester har mycket kvar att lära - av dej, det är helt uppenbart! För det kan väl aldrig vara tvärtom? :)
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Han påstår att hästen inte orkar, den är ung, den missar. Alla mina hästar "orkar" kliva på framåt om jag ber dom om det, oavsett ålder/utbildningsnivå, men ibland så kan jag vara lite otydlig och/eller motsägelsefull och då REAGERAR hästen.


Det blir ju en väldigt skillnad på jämförelse då hästen på din film faktiskt i princip luffar runt utan krav, det är klart om man då ber den gå fram litet till kravlöst så kan den det- vad gäller Hesters, där hästen är under arbete, arbete som kräver en styrka, dessutom i det har hästen en genomsläpplighet som kommer bakifrån av riden energi- det är en mycket välriden och gymnastiserad häst och även om den är ung så visar den en samling ibland som inte finns tillstymmelse hos din film.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Nix du har missat igen . Det är en elit unghäst som presterar mer än ngn häst du nog själv kan föreställa dig . Då är argumentet att spara på den extremt genomtänkt .
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Du satte in följande bild som en av dina inspirationsbilder...

Den här bilden är kanske inte mitt personliga val som målbild... Den ser riktigt spänd ut och ser inte ut att sitta ihop alls.
burkner-herder3.jpg

Jag satte in den av flera anledningar. Dels så är det en häst med mycket temperament, men det fångas upp på rätt sätt och jag tycker den bär upp sig riktigt fint i passage. Sen vad jag har sett av ryttaren och hans tid så har den inte tränats upp via nån ldr, och jag ville ta den och den andra för att få exempel på hästar som kommit långt utan grund i ldr. och längre! För jag tycker att det är så här det ska se ut! Om vi tar bilden över så visst är det en fantastisk ökad trav!? Alldeles parallell, med bogfrihet (man ser ju ofta bogen rak men benet lyfts), och hon får verkligen med hästen, den är samlad även i den ökade traven.
Ytterligare en anledning till bilderna var att det efterfrågades bilder som inte var piaff, inte iberier, inte lipizzaner.

Men, åter till den här bilden. På vilket sätt tycker du inte att den sitter ihop?

Jag är förstås nyfiken på din inspirationsbild för att förstå hur du menar.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Javisst blir den "hämmad" framtill och då studsar den mer upp och ner. Du säger det med negativa ord men för mig är det positivt ;-))
Handen stämmer av bjudningen och den som förloras i steglängd vinner man i höjd. Den studsar som marken lite som en gummiboll. Det är det man vill.

Och då funkar logiken hur bra som helst!

Det kanske är det här som skiljer? Att du/ ni tycker hästen i fiadors film och (många andra, t.ex BB.s hästar) är lite tassiga trots att man på stillbild kan se att de svingar sina bakben under sig, medan iaf jag upplever ldr-ridna hästar som lite mer hoppiga och som gärna går in i den här halv-passagen.
Kan vid kanske få se en mer medioker häst ridas i ldr? Eftersom det var svårt att hitta häst med så mycket naturligt i sin gång.
OCH, vill bara fråga igen, eftersom just hur den rör sig höjs till skyarna. Jag tycker fortfarande det ser lite skumt ut, om ni tittar på 2.22 längs långsidan. vill bara höra vad någon annan tycker sig se.
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Brukar enbart läsa i denna tråd, men kan ju iaf svara vad jsg ser på denna bild..
En ryttare i stolsits och en spänd, missnöjd häst med öppen mun och sänkt rygg.Jag gick in och kikade på Hesters klipp med den iberiska skimmeln, och så skulle jag vilja kunna ratta min PRE! Jaja önska får man ju alltid:p
 
Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3

Jag tycker det är svårt med bilder, hellre film. En bild kan se bra ut men det är tusendels sekund och resten kan se helt annorlunda ut.

Som denna bild. Tycker inte det går att säga mycket alls, man kan ana att den kanske går ur lite just där, lite som man kan se på en hel del äldre filmer, hästen balanserar lite i och ur formen med hög nacke, det blir jobbigt. Kanske. Ingen aning. Den sitter alltså inte ihop just där men troligen är det bara just där.

De andra är det samma sak med (dina bilder). Båda andra ser trevliga ut men man vill ju se film istället. Ser ut som fin ökad trav, men som sagt, :) - film.

Jag säger inte att man inte kunde rida förr. :confused: men det var helt andra hästar ändå, och tänket runt att gymnastisera hästen var nog inte samma. Vilket syns. Hester har ju samma grund som de på dina bilder men med åren har tänket runt träning och hästens hela fysik utvecklats och där ingår att rida dem rundare, vilket han ju även pratar om på filmen.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Träning Sv: "Kontakt med hästens mun" vs långa tyglar, del 3 KL Har följt denna tråden med stort intresse, så tack alla ni för matnyttig...
29 30 31
Svar
619
· Visningar
40 113
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Ridning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
56 57 58
Svar
1 141
· Visningar
87 379
Senast: IngelaH
·
  • Låst
Träning Hej! Jag har på senare tid börjat ifrågasätta hur nödvändigt det egentligen är att rida sin häst på korta tyglar, eller över...
52 53 54
Svar
1 061
· Visningar
75 906
Senast: Brille
·
Träning Fick en snilleblixt när jag var ute i rastade de överpigga ungstona i helgen. Jag rider för att ge hästen en sorts friskvård, precis som...
Svar
7
· Visningar
922
Senast: todde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp