Sv: Könsneutral förskola
Det var ett exempel på hur världen skulle kunna se ut om namn slutade vara könsrelaterade. Exemplet kom direkt från den som jag svarade.
Nej, det är väl inte tillåtet idag vad jag vet. När har jag sagt att det är viktigare att karlar får heta Therese än andra jämställdhetsfrågor?
För att klargöra: jag för ingen "kamp" för att just namn ska bli könsfria. Men jag leker med många tankar omkring jämställdhet och genusfrågor. Funderar själv över hur jag skulle tänka/tycka och vad som egentligen gör att vissa saker känns så främmande för mig eller andra. Det innebär inte att varenda ord eller exempel jag skriver härinne är något jag skulle stå på barrikaderna för.
Jag måste uppenbarligen formulera mig som en kratta ...Nu har ju mina ridinstruktörer varit typ 50/50 män alt kvinnor så.. men jag fattar inte vad som är felet med att en Therese förutsätts vara kvinna? Får man ens döpa en kille till det i Sverige (det brukar ju ibland sättas stopp för vissa saker av myndigheterna)? Vad är felet med att ett typiskt tjejigt namn ses som tjejigt? Är det inte då viktigare att Therese kan ha vilket yrke som helst, bli kär i vilket kön som helst, ha på sig vad som helst och ÄNDÅ vara tjej under trosorna o med tjejnamn?
Sen finns det ju snygga könsneutrala namn man kan välja om man känner sig orolig för nåt, tex Kim.
Det var ett exempel på hur världen skulle kunna se ut om namn slutade vara könsrelaterade. Exemplet kom direkt från den som jag svarade.
Nej, det är väl inte tillåtet idag vad jag vet. När har jag sagt att det är viktigare att karlar får heta Therese än andra jämställdhetsfrågor?
För att klargöra: jag för ingen "kamp" för att just namn ska bli könsfria. Men jag leker med många tankar omkring jämställdhet och genusfrågor. Funderar själv över hur jag skulle tänka/tycka och vad som egentligen gör att vissa saker känns så främmande för mig eller andra. Det innebär inte att varenda ord eller exempel jag skriver härinne är något jag skulle stå på barrikaderna för.