Könsneutral förskola

Sv: Könsneutral förskola

Annars brukar de mest vara förvånade över att jag klipper barnens hår själv. Tydligen inte jättevanligt.

Jaså!
Jag har gjort det hittills och tänker nog fortsätta så länge det går hyfsat.

Pottfrissa blev det sist. Den som mest protesterar mot klippning av sonens hår är hans pappa som tycker han är sötare med lite mer längd. Och jag kan hålla med, men det blir ett betydligt jobbigare trassel i nacken som måste redas ut oftare (och där är pappan ifråga inte riktigt initiativtagare till saken om man säger så....)

Björk förklarar så bra det här med hur personal i förskola/skola behandlar barn olika omedvetet, så det behöver inte jag göra.

Men jag kom och tänka på ett exempel med en bekant. Hon läser till lärare och läste om genus i skolan. Och då fick en aha- upplevelse för hur hon omedvetet behandlar sina egna barn könsstereotypt.
Hon har två flickor och allt är rosa och glittrigt med klänningar och kjolar och mycket dockor, pyssel och mjukdjur.

Hennes omedvetna flickiga behandling av sina barn lyftes upp till ett medvetet plan.

Här åker en del föräldrar till frisören med 2- åringar.

Jag kommer också fortsätta klippa själv så länge jag kan. Det är inte så avancerat att bara klippa rakt av.

Som du säger så trasslar det ihop sig i nacken och blir inte så fint när det blir slitet.

Dottern har rakt, tunt hår, men henne håller jag kortklippt eftersom hon tuggar på håret. :crazy:

Det är så himla intressant detta ämne och jag har lärt mig så mycket här på buke (om genus och massa annat!), jag tror att jag är en betydligt bättre förälder tack vare en handfull kloka människor här. :bow:

När frågan från rubytoo dök upp visste jag att jag hade läst ett mycket bra svar från dig och tyckte att diskussionen kunde komma vidare istället för att älta samma sak ännu en gång. ;)

/eyz, som inte besitter samma formuleringsförmåga som en del hajar här. Än. :angel:

Själv lägger jag inte ner ett öre på att ta min dotter till frisören, jag vet att dom kommer klippa lika snett och hackigt som jag. Det är nämligen omöjligt att få till en rak linje i ett hår som är 50% rakt och 50 % lockigt och där barnet headbangar genom hela klippningen ;-)

När sonen kom till dagis när dagen efter att jag klippt honom ojade sig personalen över att jag klippt av hans fina lockar. :D

Annars brukar de mest vara förvånade över att jag klipper barnens hår själv. Tydligen inte jättevanligt.

Exakt så var det här med ;)

Hårsvallet åkte här hemma och jag sparade en del av hans lockar, det första jag fick höra var att nej nu har han inte kvar sina fina lockar när vi kom tillbaka till förskolan.

Nu dog jag nästan,

kn Blodiga haren :D och
Tyst vår :D

Jo jag förstår hur ni menar, Egalia som ord är väl från egalitär, vilket väl har meningen jämlik. Så egentligen är väl kanske gåtan mer varför boken heter så än varför dagiset gör det.

Om du inte tror dig förlora något (och det tror inte jag heller du skulle göra!) så förstår jag inte vad det är som gör att du ogillar ett samhälle där könsrollerna försvann (vilket ju är en utopi, men de kanske kunde minska i betydelse i alla fall, något de ju gjort i många många år redan).

Vad menar du är mänsklig könsprägel då? Som är viktigt att bevara.

Jag förstår helt ärligt inte vad problemet är? Du tycker ju att ditt barn har två likvärdiga föräldrar, du vill att alla ska bli respekterade för den de är och inte kategoriseras utifrån kön. Vad är det som är problemet med genuspedagogik och jämställdhet då? För det är väl ingen som sagt att något är FULT. Egenskaper är egenskaper och intressen intressen, det finns liksom ingen värdering i det.

Först och främst är genusfrågan inget som upptar min vardag i vanliga fall- jag reagerade mest på vad jag upplever som - faktiskt- fanatism med förskolor som inte ö h t till kalla barnen för annat än hen, och fanatism gillar jag inte inom något område.

Jag har helleri inget som helst emot ett jämställt samhälle - tvärt om, och gärna uppluckrade och försvunna könsroller vilket har jag redan förklarat. Däremot, som sagt, så fattar jag faktiskt inte vad det positiva med att göra alla människor till det i stället för män och kvinnor. Jag tycker på ren svenska att det verkar trist och tråkigt med en värld med totalt könsneurtala detvarelser i stället för tjejer och killar. Och jag tror i ärlighetens namn verkligen inte att vi får ett bättre eller mer jämställt samhälle för att man bannlyser klänning på kvinnor och flickor, kallar kossan i boken för han eller hen, och i förlängningen döper sin son till Thererse...

Hur många gånger behöver vi förklara att könsneutralt innebär att man ska få ha prinsesesklänning eller spidermandräkt OAVSETT kön?

Och hur många gånger ska jag behöva förklara att jag inte tror att man uppnår en perfekt värld genom att säga hen?...

Jag vet att många säger som du - att både pojkar och flickor ska få ha såväl prinsessklänning och spindelmansdräkt, och för mig får de gärna ha det! Sonen här är mycket förtjust i bling bling och glitter och får gärna vara. Jag upplever dock att mga som förespråkar könsneutralitet också rynkar på näsan om en flicka klär sig flickligt, nästan som om man måste försvara att lilla LIsa i bland har klänning på sig. Jag upplever det som värre åt det hållet än om en pojke klär sig pojkigt, vilket jag tycker är mycket konstigt - är det flickiga mindre värt kan man då fråga sig?...

På hur många förskolor klär INTE barnen ut sig i klänning eller supermandress oavsett kön? Jag tror att de gör det på de flesta ställen...

Och hur många gånger ska jag behöva förklara att jag inte tror att man uppnår en perfekt värld genom att säga hen?...
Men vem säger att man kommer att göra det? Och vilka förskolor kallar sina barn för hen?

Jag upplever dock att mga som förespråkar könsneutralitet också rynkar på näsan om en flicka klär sig flickligt, nästan som om man måste försvara att lilla LIsa i bland har klänning på sig. Jag upplever det som värre åt det hållet än om en pojke klär sig pojkigt, vilket jag tycker är mycket konstigt - är det flickiga mindre värt kan man då fråga sig?...
Ja, det flickiga är mindre värt. Det är därför pojkflickor är accepterade i högre grad än flickpojkar (som inte ens är ett vedertaget begrepp på samma sätt). Det är det man vill åtgärda genom att ha en könsneutral värdegrund, och jag tror inte att några pedagoger som har en gedigen utbildning i genusfrågor skulle rynka på näsan åt en prinsessig Anita och hylla en prinsessig Ruben.

Det som möjligen kan göra att det är "mer okej" att en pojke kommer i typiska pojkkläder än att en flicka kommer i klänning är att typiska pojkkläder ofta är bättre anpassade för vild lek än vad en klänning är. Det beror självklart på vilken typ av klänning det är också. En enkel klänning i stretch går säkert bra att både springa, klättra och krypa i. Det har jag själv gjort, men då som vuxen.

På hur många förskolor klär INTE barnen ut sig i klänning eller supermandress oavsett kön? Jag tror att de gör det på de flesta ställen...
Men tror du att det var lika vanligt för tio, femton, tjugo, trettio år sedan som det är i dag? Du tror inte att medvetet genusarbete på våra förskolor och ett större fokus på jämställdhet i samhället har lett till den utvecklingen?

Litet tips: Läs första inlägget i tråden för svar :p

Jo, men inte ens på förskolan Egalia kallar barnen uteslutande för hen. Han och hon varvas med hen och jag kan inte förstå problemet med det. Jag använder själv aldrig hen men jag förstår att det kan göra nytta.

Jo, men inte ens på förskolan Egalia kallar barnen uteslutande för hen. Han och hon varvas med hen och jag kan inte förstå problemet med det. Jag använder själv aldrig hen men jag förstår att det kan göra nytta.

Jag är lite nyfiken på det där hen-andet, i vilka situationer man säger vad. Om jag hade en Anna i en barngrupp har jag svårt att se att jag skulle säga till en kompis att "Hör med Anna om hen vill följa med till kuddrummet", men däremot skulle jag mer än gärna använda hen om "okända personer" - "Jaha, kom det en snickare hem till er och jobbade, vad snickrade hen då?" - för att inte behöva ta ställning till snickarens helt irrelevanta kön.

Nej jag förstår i ärlighetens namn inte heller problemet med hen :/

Nu måste nog jag läsa TS länk igen..

Det säger jag inte emot. Det innebär dock inte att jag tycker att barnen ska kallas hen eller den, att vi ska skriva om barnsånger, att inga böcker får innehålla kärnfamiljer, att alla kossor är män eller att flickor ska förbjudas bära klänning.

Jag menade mer att det på många platser i samhället är väldigt konstigt att vara annorlunda, men att det inte behöver betyda att det är könet som är "problemet". Det kan lika gärna vara social ställning, ursprung, ekonomi eller vad som helst.

Ja det var verkligen off topic. Jag skickar det i ett pm istället.

Vem har förbjudit flickor att bära klänning?

Vem har sagt att inga böcker får innehålla kärnfamiljer?

Med tanke på att du skriver detta känns det som att vi inte diskuterar samma sak ens en gång, vad har detta med den här förskolan att göra?

Vad är det negativa i att göra om han och hon i barnsånger och sagor, för en mer jämn fördelning?

Jag tycker det är horribelt :(

Tycker det är sekt varning på det..

Det är väl en självklarhet att alla barn skall behandlas lika oavsett vilket förskola de går på

Jag har inte läst hela tråden än, så det kan hända att jag upprepar vad någon annan skrivit.

Jag tycker tvärtom, jag tycker det är självklart att alla barn ska behandlas olika oavsett vilken förskola de går på. Barn är inte lika, de är individer och behöver behandlas på olika sätt, och bemötas utifrån de individer de är, oavsett kön.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 827
Senast: cewe
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 166
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama