Könsneutral förskola

Sv: Könsneutral förskola

Men någonstans är det ju faktiskt så att sexualiteten mellan könen finns för att vi ska fortplanta oss... Är det något man helt ska förringa?

OBS: Man får gärna vara hur mycket gay eller bi man vill för mig, men hur eller hur så blir det inte så många barn gjorda om alla var det...

Personligen tänder jag inte på snoppar i första hand, utan på män - hela paketet människa, person och- faktiskt- MAN!

Barn blir gjorda ändå! Många homo och bisexuella har barn. Däremot kanske de inte lever med barnets BIOLOGISKA förälder alltid.

Det är möjligt jag har fel om bisexualiteten. Det där var mest lite funderingar utifrån Breaktowns fråga. Jag tror dock inte att en bisexuell läggning är något problem vad gäller barnalstring. Bisexuella gillar ju faktiskt BÅDA könen. Man kan ju ha både fortplantningssex och nöjessex. ;)

Jag har inte läst SCUM, bara läs OM SCUM. Egalias döttrar läste jag någon gång på 80talet och såg det som en parodi på hur världen ser ut vad gäller könsroller. Det tydliggörs ju genom att helt vända på steken. Det finns väl ingen seriös jämställdhetsivrare som önskar sig ett Egalia som i Egalias döttrar?!!? Om man tror att jämställdhet handlar om att låta kvinnor ta männens plats och bli hierarkiskt överlägsna, norm och de som bestämmer, ja då tycker jag inte alls man förespråkar jämställdhet.

Naturligtvis inte, jag förstår självklart exakt vad Egalias döttrar försökte åstakomma + att det inte är dit vi feminister vill komma. Det är en viktig bok. Men döp inte ett dagis efter den. Det skär bara. Pojkar och flickor går där, det är inte ens humor/roligt att döpa ett dagis efter en extremhierarkisk dystopi.

Jag har själv en son och det är just därför jag tycker jämställdhet är SÅ viktigt. För att HAN ska slippa den snäva (många gånger ännu snävare än flickrollen) pojkrollen!

Exakt, och detsamma. Jag vill inte att min son ska få sämre betyg bara för att han är pojke. Eller för den delen att dagispersonalen ska hindra hans språkutveckling.

Nu låter det som att du kämpar mot din mamma och hennes föreställningar om kön, könsroller och vad feminism och jämställdhet är. :confused:

Det gör jag inte heller. Jag håller med henne på alla plan. Men det är de fakto så att vissa riktigt extrema feminister förlorat tron på männen och jag vill inte att en av dem ska uppfostra min son.

Det är väl ingen här som menar att män är onda lurkar?

Nej har jag sagt det? Det är uppenbart att ingen i tråden gör det. Men det finns feminister som gör det. Jag är verkligen ledsen- men det gör det. (min mamma gränsar till att vara en av dem, så jag vet att de finns.)

Står det någonstans i artikeln att man på förskolan jobbar med den utgångspunkten?

Nej, men jag fick känslan av att de var den typen av feminister. Bla genom namnet på dagiset.

Du argumenterar ju uppenbarligen inte emot mig eller någon annan som gillar tanken på genuspedagogiska dagis i denna tråd i alla fall... ? Eller har du uppfattat mig som manshatare? I så fall blir jag bestört!!

Nej, jag håller med dig i praktiskt taget allting. Inklusive vikten av att diskutera genus i dagisverksamhet. Det finns en enda sak jag inte håller med er om. Och det är detta, enda, genusdagis.

Ja, om du tror att agendan är Egalia som i Egalias döttrar så förstår jag din förskräckelse. I DET Egalia skulle jag aldrig heller vilja ha några barn, allra minst söner. Men, för mig så ser jag namnet som ... ja, ett namn. Inget mer än så.

Självklart tror jag inte det. Men det är inte en mysig bok. Åh vad ska jag döpa mitt dagis till, en vacker blomma-blåklockan :laugh: ett djur, kaninen kanske. Eller kanske en bok! Jaa, en fin bok, kanske den där mysiga där de våldtar mannen i mitten. DEN tar jag. Nope, går inte och lämnar mitt barn varje dag på ett dagis döpt efter en bok som jag grät mig igenom och mådde illa av.

Senast ändrad:

Naturligtvis inte, jag förstår självklart exakt vad Egalias döttrar försökte åstakomma + att det inte är dit vi feminister vill komma. Det är en viktig bok. Men döp inte ett dagis efter den. Det skär bara. Pojkar och flickor går där, det är inte ens humor/roligt att döpa ett dagis efter en extremhierarkisk dystopi.
-----------------------------

Självklart tror jag inte det. Men det är inte en mysig bok. Åh vad ska jag döpa mitt dagis till, en vacker blomma-blåklockan :laugh: ett djur, kaninen kanske. Eller kanske en bok! Jaa, en fin bok, kanske den där mysiga där de våldtar mannen i mitten. DEN tar jag. Nope, går inte och lämnar mitt barn varje dag på ett dagis döpt efter en bok som jag grät mig igenom.

Tack! Nu förstår jag dina poänger och tankar. Själv känner jag mig inte SÅ illa berörd av namnet som du gör, men jag kan förstå vad du menar. Du har absolut en poäng!
(och jo, du har rätt i att det finns de feminister som verkligen verkar tro att män är lägre stående varelser än kvinnor. Jag tycker inte de egentligen ska kalla sig feminister ens..)

Äsh, ingen läser ändå vad man skriver när man skriver långt uppenbarligen. Bäst att jag skriver väldigt enkelt.

Ja! jag är feminist.
Ja! ändra könsrollerna
Ja! arbeta med genus på dagis
Ja! tittmyran var underbar

Nej! jag gillar inte dagiset Egalia, det dagis som tråden behandlar.

Ja! det beror till största delen på att de har den dåliga smaken att döpa dagiset efter en bok full med fruktansvärt könsförtryck och en och annan våldtäkt.

Dagiset Stinkande Kadavret?

Men någonstans är det ju faktiskt så att sexualiteten mellan könen finns för att vi ska fortplanta oss... Är det något man helt ska förringa?

OBS: Man får gärna vara hur mycket gay eller bi man vill för mig, men hur eller hur så blir det inte så många barn gjorda om alla var det...

Personligen tänder jag inte på snoppar i första hand, utan på män - hela paketet människa, person och- faktiskt- MAN!

Ser vi till människans historia har det inte varit ett problem att kombinera homosexuella relationer och heterosexuella relationer. De gamla grekerna levde ofta i heterosexuella relationer och bildade familj, men satte på yngre mön/pojkar. Samurajerna var gifta med kvinnor och fick barn, men de levde större delen av tiden med sina lärjungar som de inte bara undervisade i strid utan även hade sex med.

Att vara exklusivt heterosexuell eller homosexuell är ett tämligen nytt fenomen i människans historia.

Det förekommer ju fortfarande att homosexuella människor av sociala skäl gifter sig med en person av motsatt kön och bildar familj men har homosexuella relationer utanför äktenskapet eller skiljer sig senare och lever ut sin homosexualitet.

Du säger inte emot mig här. Din länk säger att social studies lär man sig i elementary och secondary school och social science lär man sig på högskolan. Jag har aldrig påstått något annat.

Att gender studies skulle vara ett fält inom social science har jag inte heller sagt något emot. När jag tidigare skrev om social science som ett paraplynamn var det för att bevisa att social science faktiskt existerar, vilket emotsades.

Från wiki då:
Social studies is the "integrated study of the social sciences and humanities to promote civic competence," as defined by the National Council for the Social Studies.[1] Social studies is most commonly recognized as the name of a course or set of courses taught in primary and secondary schools or elementary, middle, and high schools, but may also refer to the study of particular aspects of human society at certain post-secondary and tertiary schools around the globe.

Jo det är precis den uppfattningen jag också fick, och jag tycker inte om queerfeminismen, speciellt som jag har för mig att läsning och uppskattning av SCUM manifestet finns på de institutioner där den är. Jag gillade inte att Tiina Rosenberg tog över Fi (jag var på deras första möte, det innan de bildats). Jag gillar Ebba Witt Brattström som är liberal som var med och grunade Fi.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Ebba_Witt-Brattström

Så då fick vi samma känsla, men jag uppskattade inte känslan ;)
Jag är liberal feminist, inte vänster-queerfeminist.
Queerfeminismen är ju dock mer än Tiina Rosenberg. Jag tycker inte att vare sig Egalias döttrar eller SCUM är särskilt upprörande. Inte att förskolan har tagit namnet heller (som verksamhet är den inte ensam om namnet) eftersom jag associerar det till positiv medvetenhet snarare än en dystopi.

Men fick ni något svar sedan? inte jag.
Jodå jag fick svar, annars är det ju inte kul. Jag har tydligen en måttlig preferens för homosexualitet och ljus hy. :D

Nope, går inte och lämnar mitt barn varje dag på ett dagis döpt efter en bok som jag grät mig igenom och mådde illa av.

Det förstår jag. Som sagt så har jag helt andra associationer till boken. När jag läste den var jag så pass ung att jag inte riktigt förstod det fulla sammanhanget men jag tyckte att boken var fräck som tusan.

KL
Lösningen på problemet måste vara att ALLA förskolor blir genusförskolor, och att tänket tas med upp i skolåldern. Annars kan man välja hur genomtänkt genusförskola som helst, det skiter sig iaf när ungen börjar skolan.

Så länge sonen gick på dagis var det inga problem som helst att få honom att leva ut sin sk "flickiga" sida (gillade rosa o glitter, var Lucia i Luciatåget), men efter att han börjat skolan skulle han hellre dö än erkänna att han gillar nåt "tjejigt". Det är mer accepterat för en tjej att vara pojkflicka, än för en kille att vara flickpojke.

Ang filmer är det tragiskt att 99% av dem går ut på att hitta kärleken, och först då kan man bli hel och lycklig! Det gäller både barn o vuxenfilm, även draktränaren som någon nämnde tidigare. Varför inte fokusera på att bli lycklig själv först?! Inte konstigt att det finns så många olyckliga människor, om alla tror att det bara går att bli lycklig genom någon annan. Den enda film jag sett de senaste åren som har en stark kvinnlig förebild är Alice i underlandet (Tim Burtons version)

Ang filmer är det tragiskt att 99% av dem går ut på att hitta kärleken, och först då kan man bli hel och lycklig! Det gäller både barn o vuxenfilm, även draktränaren som någon nämnde tidigare.

Detta är en helt egen tråd, men åhhh vad jag har retat mig på just detta i så många filmer och TV serier.

Naturligtvis genom att belysa vilka de vanligaste omedvetna reaktionerna är och arbeta med dem. Det sker bla genom att diskutera genusvetenskap, vilket bör ske på alla förskolor.

Om man vet att den gamla 70-talsnormen för att behandla bebisar är att säga att pojkar är arga när de gråter och bemöta dem därefter och att flickor är ledsna o därmed trösta dem, så kanske man reagerar när man själv sedan gör det. Eller om man vet att det normala är att låta pojkar krypa längre bit från mamma utan att bli hämtade än flickor så kanske man tänker sig för där.

Normen för flickbebisar är att låta dem äta själva tidigare, normen för pojkbebisar är att låta dem amma längre stunder vid mammas bröst.

Vet inte om det är så numera, forskningen jag läste om var från 60 o 70 talen. Delvis från Italien.

Men enda sättet att belysa omedvetenheten är att göra den medveten.

Inget av det du skriver kan jag härleda till nu när jag fick barn. Och jag känner def vare sig igen mig själv eller hur han behandlas på förskolan

Fortfarande inget svar på varför man inte på en "vanlig" förskola kan jobba med detta OM man vet om det som jag skrev innan. Jag fick till svar att man gör det omedvetet och vad är då skillnaden?? Varför skulle genusföskolans lärare vara så mkt bättre på att göra omedvetna saker medvetna än andra om båda parter är medvetna om att man skall behandla barnen lika??

Jag tycker fortfarande inte att man behöver ta bort ord och byta ut ord och hitta på ord för att jobba med jämställdhet, det är bara löjligt om man tror att det skulle vara en väg

Inget av det du skriver kan jag härleda till nu när jag fick barn. Och jag känner def vare sig igen mig själv eller hur han behandlas på förskolan

Fortfarande inget svar på varför man inte på en "vanlig" förskola kan jobba med detta OM man vet om det som jag skrev innan. Jag fick till svar att man gör det omedvetet och vad är då skillnaden?? Varför skulle genusföskolans lärare vara så mkt bättre på att göra omedvetna saker medvetna än andra om båda parter är medvetna om att man skall behandla barnen lika??

Jag tycker fortfarande inte att man behöver ta bort ord och byta ut ord och hitta på ord för att jobba med jämställdhet, det är bara löjligt om man tror att det skulle vara en väg

Alla förskolor ska arbeta efter en likabehandlingsplan och motverka stereotyp könsrollsbildning. Det är inte frivilligt. Däremot är olika förskolor olika duktiga på det. En del förskolor har personal som har vidareutbildat sig inom genuspedagogik och därför har större kunskap och bättre verktyg att arbeta med.

Jag är nöjd med min sons förskola och tycker att de gör ett bra jobb under de förutsättningar de har, men visst märker jag att de gör en viss skillnad på pojkar och flickor. Personalen (det är främst en personal) kommenterar inte när flickorna får långt hår men när pojkarna börjar få långt hår får föräldrarna höra "oj vad han har fått långt hår". När min grabb dök upp i rosa byxor av "tjejmodell" togs de av med förklaringen att de begränsade hans rörelseförmåga (vilket de inte gör, de stretchar bra) men flickorna får ha samma typ av brallor på sig...

Tack! Nu förstår jag dina poänger och tankar. Själv känner jag mig inte SÅ illa berörd av namnet som du gör, men jag kan förstå vad du menar. Du har absolut en poäng!
(och jo, du har rätt i att det finns de feminister som verkligen verkar tro att män är lägre stående varelser än kvinnor. Jag tycker inte de egentligen ska kalla sig feminister ens..)

Vad bra! tack för inlägget :laugh: (inlägget efter ditt gjordes utan att jag kollade om ngt kommit in)

(Fniss kom på en i natt också, dagiset Atomvinter med fokus på kretsloppstänkande och miljö. :D)

Jodå, i inlägg #172 svarar Björk på just det:

Björk skrev:
Jag tror att det går utmärkt att göra det på vilken förskola som helst; alla förskolor kan förstås bli "genusförskolor"! Vilket i min värld vore det ideala.

Men jag skulle förmoda att det (som inom vilket område som helst) fungerar bäst på ett ställe där det finns ett intresse för frågorna, en kunskap (eller åtminstone en vilja att lära) om området. Har man ingen som helst kunskap om frågorna så är det ju svårt att jobba med dem. Precis som en förskola inriktad på montessoripedagogik faktiskt måste ha kunskaper i just nämnda pedagogik, annars blir det liksom inte mycket montessori av...

Det finns massor av förskolor som har kurser och utbildningar i genuspedagogik, men där intresset från personalgrupp och/eller ledning är så litet så att det aldrig blir något mer av det än en intressant halvdagsföreläsning.

Det förstår jag. Som sagt så har jag helt andra associationer till boken. När jag läste den var jag så pass ung att jag inte riktigt förstod det fulla sammanhanget men jag tyckte att boken var fräck som tusan.

Jag var ca 13 och jag grät. För mig själv och kvinnor som varit i liknande situationer likaväl som för huvudpersonen.

Det är väl klart att man kan! Det har jag skrivit i vartenda inlägg jag gjort. Ja jag tycker att man i alla vanliga förskolor kan och bör arbeta med detta.

Hm. Jag har svarat dig!

Citerar mitt inlägg #172:
Jag tror att det går utmärkt att göra det på vilken förskola som helst; alla förskolor kan förstås bli "genusförskolor"! Vilket i min värld vore det ideala.

Men jag skulle förmoda att det (som inom vilket område som helst) fungerar bäst på ett ställe där det finns ett intresse för frågorna, en kunskap (eller åtminstone en vilja att lära) om området. Har man ingen som helst kunskap om frågorna så är det ju svårt att jobba med dem. Precis som en förskola inriktad på montessoripedagogik faktiskt måste ha kunskaper i just nämnda pedagogik, annars blir det liksom inte mycket montessori av...

Det finns massor av förskolor som har kurser och utbildningar i genuspedagogik, men där intresset från personalgrupp och/eller ledning är så litet så att det aldrig blir något mer av det än en intressant halvdagsföreläsning.

När sonen kom till dagis när dagen efter att jag klippt honom ojade sig personalen över att jag klippt av hans fina lockar. :D

Annars brukar de mest vara förvånade över att jag klipper barnens hår själv. Tydligen inte jättevanligt.

Jag är nöjd med min sons förskola och tycker att de gör ett bra jobb under de förutsättningar de har, men visst märker jag att de gör en viss skillnad på pojkar och flickor. Personalen (det är främst en personal) kommenterar inte när flickorna får långt hår men när pojkarna börjar få långt hår får föräldrarna höra "oj vad han har fått långt hår". När min grabb dök upp i rosa byxor av "tjejmodell" togs de av med förklaringen att de begränsade hans rörelseförmåga (vilket de inte gör, de stretchar bra) men flickorna får ha samma typ av brallor på sig...

Vår dagmamma har sagt "det är klart killar också ska leka med dockor! De kanske också ska bli föräldrar en dag!" och pojkarna hos henne älskar just nu att göra pärlhalsband och det har hon till oss kommenterat och tycker är roligt.

MEN; hon har också sagt "jahaa det är ju typiskt pappor. Ni är lite bekväma och gör det enklare för er" till min sambo när han valde att inte ta på tjocka tröjan under overallen. Ett val som jag VET att jag också gjort, men helt utan kommentarer.

Hon har också sagt:
- Vilken färg vill du ha på din ballong då? till sonen när han skulle få med sig en ballong hem.
- En jåsa! (rosa) sa sonen
- En rosa? med skeptiskt tonfall, men gick ändå och skulle hämta en rosa.
- Han tycker om rosa, kommenterade min sambo (som var den som hämtade). Jag tror inte den kommentaren ens kommit om han varit en tjej.

Hon har dock aldrig sagt något om hans färgglada (och ibland mer "tjejkodade") kläder som jag syr. Om hon kommenterat har det varit uppskattande.

Så; vi har det ungefär som du: en hyfsad medvetenhet, men många underliggande normer som ändå finns kvar.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 849
Senast: cewe
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 166
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama