Könsneutral förskola

Sv: Könsneutral förskola

Jag blir så trött! Barn är barn och är olika oavsett om de är pojkar eller flickor.

Strunta i att inte göra skillnader mellan könen, uppmuntra barnen på det de är bra och tycker om.

Jag har två pojkar som är oerhört biltokiga och alltid varit, men ena sonen tycker han är fantastiskt fin i princessklänningen som finns på förskolans utklädningsdel. Klart han får ha den, han kan också vara princessa. På vår förskola som inte är könsneutral som den i artikeln, leker både flickor och pojkar med olika leksaker efter vad de är intresserade av.

Pojkar och flickor är annorlunda mer än till könsorganen, killar har oftast starkare fysik och är duktig på att springa överlag, medan tjejer oftare har kommit längre i sin utveckling vad gäller tal m.m. Sedan finns det alltid undantag.

Fast är det alltid så att det är medfödda egenskaper? Killar uppmanas oftast leka mer fysiskt, och utvecklar då sin fysik. Med pojkar pratar man oftast i korta meningar, man ger korta instruktioner. Med flickor har man ofta långa utläggningar, och pratar på ett annat sätt, vilket leder till att flickor får ett mer utvecklat språk tidigt.

Läs om artikeln tycker jag!

För vad är "hen" - det är inte en neutral person som inte får göra något alls och klä sig i beige! Det är tvärtom; en "hen" är en person där KÖNStillhörighet inte har främsta betydelsen för ens val. Helst ingen betydelse alls. Utan det handlar om större möjligheter till fria val, få leka med ALLT, intressera sig för ALLT, utveckla de personliga egenskaperna (inte de som är "accepterade" utifrån könstillhörighet) man har.

Signalerna till barnen är: "Här får man vara precis den man är och vill vara! Här behöver man inte följa normen för sitt kön om den inte är bekväm" - är det negativt?

:bow: Du skriver så himla bra och pedagogiskt. Jag är imponerad av att du orkar!

Däremot, som sagt, så fattar jag faktiskt inte vad det positiva med att göra alla människor till det i stället för män och kvinnor. Jag tycker på ren svenska att det verkar trist och tråkigt med en värld med totalt könsneurtala detvarelser i stället för tjejer och killar. Och jag tror i ärlighetens namn verkligen inte att vi får ett bättre eller mer jämställt samhälle för att man bannlyser klänning på kvinnor och flickor, kallar kossan i boken för han eller hen, och i förlängningen döper sin son till Thererse...

Nu börjar det nästan kännas som att du läser sånt som ingen skriver. :confused:

Det finns ingen som jobbar seriöst med genusfrågor som menar att vi ska bli "neutrum" eller att det ska bli mer enfald. TVÄRTOM; tanken är att det ska bli mer MÅNGFALD. Att alla individers val ska vara fria utifrån individuella egenskaper, preferenser, intressen.

Det innebär inte att klänningar på tjejer blir bannlysta. Det innebär att det blir tillåtet för pojkar att också ha klänning.

Det innebär inte att man inte får benämna någon vid hon eller han.
Det innebär att man FÅR säga hen när/om man känner att det är ett bra ord (t ex när man inte vet kön eller om man tycker kön är rätt oviktigt).

Och vad skulle vara problemet med att en man/kille/pojke skulle heta Therese? (Förutom att du, jag och många andra är ovana vid det och skulle haja till av den anledningen).

Och hur många gånger ska jag behöva förklara att jag inte tror att man uppnår en perfekt värld genom att säga hen?...

Men vem har sagt det???? Att använda ett mer könsneutralt språk är ju EN liten del i arbetet med jämställdhet eller genus. Det är inte huvudfrågan och allena saliggörande.

En bra bok som jag kan tipsa dig om som är både lättsmält och ger mycket igenkänning. Den beskriver i praktiken hur man kan jobba med genusfrågor inom förskola eller som förälder. Och titeln säger ALLT om vad det handlar om.

Ge ditt barn 100 möjligheter istället för två.

Om du inte är intresserad så är du inte, men jag håller tummarna för att du läser den! :)

Vem har förbjudit flickor att bära klänning?

Vem har sagt att inga böcker får innehålla kärnfamiljer?

Med tanke på att du skriver detta känns det som att vi inte diskuterar samma sak ens en gång, vad har detta med den här förskolan att göra?

Vad är det negativa i att göra om han och hon i barnsånger och sagor, för en mer jämn fördelning?

I detta exempel ingen vad jag vet. Men jag har flertalet gånger i bloggar och på forum stött på folk som "valt bort rosa och klänning" till sina barn. Jag menade alltså inte att det skulle vara någon form av lag.. Men det var inte menat som kritik mot förskolan så det var kanske fel att ta upp här.

Förskolan i exemplet hade valt bort böcker som porträtterade heterosexuella familjer. Sen tyckte man också att det var ett problem att kossor i böcker alltid var män, sp de verkar ju inte ha full koll direkt..

Fel och fel..fruktansvärt töntigt tycker jag. Om nu sockerbagaren var en man så var han väl det. Varför ska man dölja det? Nästa gång får man väl sjunga om Pippi Långstrump om det är ett problem.

Okej, då förstår jag.

Nej, förskolan i exemplet har inte valt bort böcker som porträtterar heterosexuella familjer.

Fast det har ju att göra med att i många sånger och böcker så är det så otroligt cementerade könsroller. Om alla böcker handlar om pappor som går till jobbet och mammor som är hemmafruar, varför då inte göra om böckerna i vissa fall så att det ibland är mammor som går till jobbet och pappor som är hemmapappor? Ser inte vad som är fruktansvärt töntigt i det.

Jag är lite nyfiken på det där hen-andet, i vilka situationer man säger vad. Om jag hade en Anna i en barngrupp har jag svårt att se att jag skulle säga till en kompis att "Hör med Anna om hen vill följa med till kuddrummet", men däremot skulle jag mer än gärna använda hen om "okända personer" - "Jaha, kom det en snickare hem till er och jobbade, vad snickrade hen då?" - för att inte behöva ta ställning till snickarens helt irrelevanta kön.

Ovanliga fall: en persons kön går inte att fastställa.

Mer vanligt: du tittar på bilder eller på levande varelser och vet inte vilket kön varelsen tillhör.

Förskolan i exemplet hade valt bort böcker som porträtterade heterosexuella familjer.

Nej... det stod i artikeln att "när de får välja" väljer de icke heteronormativa böcker framför heteronormativa böcker. I praktiken kan jag tänka mig att det gäller när de ska köpa in nya böcker. Då försöker de finna böcker som täcker områden de inte redan täcker, för att skapa mångfald. Det handlar inte om att de bränner alla böcker med mamma, pappa och barn.

Det är ju inte konstigare än när jag köper böcker till mitt barn. Då kollar jag vad vi har i "biblioteteket" och så försöker jag hitta något som vi inte redan har.

Litet tips: Läs första inlägget i tråden för svar :p
Det har jag självklart redan gjort ;) Men jag fick inte uppfattningen att pedagogerna pratar om Oskar eller Felicia som hen när de pratar om honom eller henne med något annat barn. Men det kanske är jag som missuppfattat artikeln, eftersom det inte bara är ako som påstår att Egalia kallar alla barn för hen och inte han eller hon?

Jag är lite nyfiken på det där hen-andet, i vilka situationer man säger vad. Om jag hade en Anna i en barngrupp har jag svårt att se att jag skulle säga till en kompis att "Hör med Anna om hen vill följa med till kuddrummet", men däremot skulle jag mer än gärna använda hen om "okända personer" - "Jaha, kom det en snickare hem till er och jobbade, vad snickrade hen då?" - för att inte behöva ta ställning till snickarens helt irrelevanta kön.
Det var så (det fetade) jag uppfattade att de använder hen, vilket de exemplifierar med En sockerbagare. Det är irrelevant om sockerbagaren är en han eller hon, och alltså sjunger de hen.

Själv skulle jag nog snarare sjunga hon ibland och han ibland istället, men jag tycker att det inte är något att haka upp sig på om de har valt att introducera hen (som jag tycker är ett väldigt användbart ord) på det sättet.

(Sedan jag läste artikeln har jag nynnat på "En sockerbagare, hon bor i staden..." och måste numera tänka efter när jag ska få till ett "han" :D)

Vi tycker olika och på ett forum kan det vara svårt att verkligen förklara hur man menar. Jag är inte på något sät är emot jämställdhet utan tvärt om, MEN jag håller inte med om att man ska försöka sudda ut allt vad skillnad mellan könen heter. Jag har inget PROBLEM, som du ofta uttrycker det, men att en pojke heter Therese, MEN jag tycker som tidigare sagt att det helt enkelt vore TRIST om allt kvinnligt och manligt- såsom t ex namn- skulle försvinna.

Och som tidigare: SJÄLVKLART ska alla ha samma rätt till utbildning, samma lön för samma jobb, och båda föräldrarna är precis lika viktiga. Jag tror dock inte att det sätt som förskolan Egalia och en del av er i tråden förespråkar är det rätta för attt uppnå det. Så enkelt är det. Så här tror jag, och du får gärna tro annorlunda!

Knappar mig själv- Om hen- sägandet används som någon trodde, alltså om en tredje persom som man inte vet vilket kön den har är det väl inga bekymmer utan bara bra tycker jag (som i exemlet med snickaren "Vad snickrade hen?"). Det tycker jag är skillnad jämfört med att kalla barnen och människor man ser/vet vilket kön de har för hen.

Alltså: HEN för folk i allmänhet, t ex doktorn, läraren, städaren, brevbäraren etc etc etc i allmänna ordalag - javisst, för självklart ska båda könen kunna ha samma jobb. Där tycker jag att hen blir ett bra komplement och ett tredje, neutralt genus som vi i svenskan saknar. Hen om Stina eller Pelle i barngruppen - där vi bevisligen vet om det är en pojke eller flicka det rör sig om- konstigt enligt mitt sätt att se!

Nej jag insåg kanske att jag svarade lite väl snabbt, läste TS länk igen och fastslog att jag läst för fort helt enkelt ;)

Vi tycker olika och på ett forum kan det vara svårt att verkligen förklara hur man menar. Jag är inte på något sät är emot jämställdhet utan tvärt om, MEN jag håller inte med om att man ska försöka sudda ut allt vad skillnad mellan könen heter. Jag har inget PROBLEM, som du ofta uttrycker det, men att en pojke heter Therese, MEN jag tycker som tidigare sagt att det helt enkelt vore TRIST om allt kvinnligt och manligt- såsom t ex namn- skulle försvinna.

Men jag förstår inte varför det skulle vara trist? På vilket sätt skulle din vardag bli trist av att t ex män och kvinnor hade alla olika sorters kläder? En del män skulle gå i kjol ibland och andra dagar i byxor. Vissa skulle ha helskägg, andra inte. En del män skulle ha smink, andra inte. En del människor (framförallt barn) skulle vara svårare att könsbestämma när man såg dem på gatan, andra skulle man se vilket kön de har ganska enkelt.

Du skulle kanske läsa en artikel om en person som heter Therese och är ridinstruktör och se en bild på en man med helskägg intill som visar hur Therese ser ut.

Vad är det mer specifikt som skulle vara "trist" med det? (Själv är jag sådan att jag tycker det är oerhört roligt att se folk som bryter mönster och normer. När de gör något oväntat, klär sig oväntat eller säger något oväntat. Snacka om att det INTE är trist när man möter en man i kjol som samhället ser ut nu!)

Men jag förstår inte varför det skulle vara trist? På vilket sätt skulle din vardag bli trist av att t ex män och kvinnor hade alla olika sorters kläder? En del män skulle gå i kjol ibland och andra dagar i byxor. Vissa skulle ha helskägg, andra inte. En del män skulle ha smink, andra inte. En del människor (framförallt barn) skulle vara svårare att könsbestämma när man såg dem på gatan, andra skulle man se vilket kön de har ganska enkelt.

Du skulle kanske läsa en artikel om en person som heter Therese och är ridinstruktör och se en bild på en man med helskägg intill som visar hur Therese ser ut.

Vad är det mer specifikt som skulle vara "trist" med det? (Själv är jag sådan att jag tycker det är oerhört roligt att se folk som bryter mönster och normer. När de gör något oväntat, klär sig oväntat eller säger något oväntat. Snacka om att det INTE är trist när man möter en man i kjol som samhället ser ut nu!)

Det handlar väl om trygghet, man håller fast vid det man känner till.
Jag tycker i mångt och mycket att diskussionen går att applicera på rekationerna när man föreslår förändringar/omorganisation på jobbet.
Man brukar kunna dela in reaktionerna i tre grupper av individtyper, du vet säkert vilka jag tänker på.
En del är helt enkelt bakåtsträvare och vägrar tänka sig att det okända faktiskt kan vara bättre än det kända ;)

Fel och fel..fruktansvärt töntigt tycker jag. Om nu sockerbagaren var en man så var han väl det. Varför ska man dölja det? Nästa gång får man väl sjunga om Pippi Långstrump om det är ett problem.

Det är sånt som gör mig helt allergisk mot sånt här. Överlag tycker jag genus är bra men såna här saker, som att man inte får sjunga "han bor i staden", det får mig att litegrann förstå de som hävdar att de inte är feminister eftersom de inte vill sammankopplas med manshatare etc. (Jag måste jämt omdebattera det där och förklara vad JAG lägger i ordet feminist och försvara att jag ser mig som det.)

Men ärligt, var i hela friden kan det vara FEL att en man är bagare? Det är ju verkligen inget superstereotypiskt mansjobb heller för den delen. Vill de då att vi ska påstå att det inte bor några män eller kvinnor i städerna alls, det bor bara en massa hen? Hur underlättar det för barn att hitta sig själva? :confused: O om alla sånger handlade om män som är byggarbetare o kvinnor som är hemmafruar hade jag förstått, men herregud, byt ut han mot hon då.

Sen tror jag ju det är lite monkey see, monkey do. Vi kan snacka allt vi vill men barnen ser ju oftare hur vi verkligen beter oss där hemma. Det känns allra viktigast. Men det är min högst personliga åsikt :)

För övrigt en lite kul spinoff ang att barn kan plocka upp det mesta:

http://www.tjuvlyssnat.se/stockholm/och-barnet-bloggar

Nu har ju mina ridinstruktörer varit typ 50/50 män alt kvinnor så.. men jag fattar inte vad som är felet med att en Therese förutsätts vara kvinna? Får man ens döpa en kille till det i Sverige (det brukar ju ibland sättas stopp för vissa saker av myndigheterna)? Vad är felet med att ett typiskt tjejigt namn ses som tjejigt? Är det inte då viktigare att Therese kan ha vilket yrke som helst, bli kär i vilket kön som helst, ha på sig vad som helst och ÄNDÅ vara tjej under trosorna o med tjejnamn?

Sen finns det ju snygga könsneutrala namn man kan välja om man känner sig orolig för nåt, tex Kim.

Nu har ju mina ridinstruktörer varit typ 50/50 män alt kvinnor så.. men jag fattar inte vad som är felet med att en Therese förutsätts vara kvinna? Får man ens döpa en kille till det i Sverige (det brukar ju ibland sättas stopp för vissa saker av myndigheterna)? Vad är felet med att ett typiskt tjejigt namn ses som tjejigt? Är det inte då viktigare att Therese kan ha vilket yrke som helst, bli kär i vilket kön som helst, ha på sig vad som helst och ÄNDÅ vara tjej under trosorna o med tjejnamn?

Sen finns det ju snygga könsneutrala namn man kan välja om man känner sig orolig för nåt, tex Kim.

Det är ingen som kommer tvinga dig att namnge dina barn vissa namn, men varför skulle det vara ett problem för dig om en man heter Therese?

Jag har exempelvis en vän som ganska nyligen äntligen fick sitt namn "godkänt" eftersom det varit typiskt för det motsatta könet. Tycket du att personen inte ska få heta det alla kalla personen för och som personen upplever är dennes rätta namn bara för att det stör DIG?

Vad tycker du att männen från andra länder som råkar heta Maria eller Jasmin ska göra? Tvångsbyta namn?

Det är ingen som kommer tvinga dig att namnge dina barn vissa namn, men varför skulle det vara ett problem för dig om en man heter Therese?

Jag har exempelvis en vän som ganska nyligen äntligen fick sitt namn "godkänt" eftersom det varit typiskt för det motsatta könet. Tycket du att personen inte ska få heta det alla kalla personen för och som personen upplever är dennes rätta namn bara för att det stör DIG?

Vad tycker du att männen från andra länder som råkar heta Maria eller Jasmin ska göra? Tvångsbyta namn?

Det stör inte mig personligen ett dugg, vad är ditt problem?? :confused: Skärp dig! Det jag skrev om var att jag tror det kan bli svårt att få ett typiskt nåt-kön-namn att kanske bli godkänt på det andra könet. Det är inte JAG som har problem, jag reflekterade bara över att den vars inlägg jag cuterade skrev om en skäggig ridinstruktör. Du skriver ju själv att din vän "äntligen" fick sitt namn godkänt- alltså verkar det vara som jag trodde att det kan vara svårt! VAR skrev jag att JAG jobbar på en dylik myndighet och stiftar deras regler? Jag skrev om vad jag tror om hur det fungerar. Och jag skrev inte heller jag tycker det är fel att döpa barn till annat än klassiska namn- jag skrev bara att jag inte tycker det är konstigt om folk automatiskt tror att en Therese är en tjej.

Men allt jag skrev om det jag verkligen tycker, det om kärleken, yrket osv- det bemöter du inte alls? Du väljer att skriva ett jäkligt otrevligt inlägg där du antar att jag tycker att män från andra länder inte ska få byta namn. vadå långsökt och inte alls det jag skrev om! Herregud. Ska du läsa mina inlägg på det viset- bråka om saker jag inte skrivit, antyda att jag är på något sätt främlingsfientlig och dessutom ignorera det jag starkast framför i inlägget dvs att jag inte tycker namn är viktigast utan att personen oavsett namn kan leva det liv h*n vill- då kan du lika gärna göra oss båda en tjänst och låta bli. Tack.

Det var väl kanske mest menat till ako, men du fick dig en släng av skeden på grund av det du skrev om att man kan "välja könsneutrala namn" om man "är orolig för något"

Numer har de lättat betydligt på reglerna, i alla fall för folk över 18.

Det är sånt som gör mig helt allergisk mot sånt här. Överlag tycker jag genus är bra men såna här saker, som att man inte får sjunga "han bor i staden", det får mig att litegrann förstå de som hävdar att de inte är feminister eftersom de inte vill sammankopplas med manshatare etc. (Jag måste jämt omdebattera det där och förklara vad JAG lägger i ordet feminist och försvara att jag ser mig som det.)

Men ärligt, var i hela friden kan det vara FEL att en man är bagare? Det är ju verkligen inget superstereotypiskt mansjobb heller för den delen. Vill de då att vi ska påstå att det inte bor några män eller kvinnor i städerna alls, det bor bara en massa hen? Hur underlättar det för barn att hitta sig själva? :confused: O om alla sånger handlade om män som är byggarbetare o kvinnor som är hemmafruar hade jag förstått, men herregud, byt ut han mot hon då.

Sen tror jag ju det är lite monkey see, monkey do. Vi kan snacka allt vi vill men barnen ser ju oftare hur vi verkligen beter oss där hemma. Det känns allra viktigast. Men det är min högst personliga åsikt :)

För övrigt en lite kul spinoff ang att barn kan plocka upp det mesta:

http://www.tjuvlyssnat.se/stockholm/och-barnet-bloggar

Det har ju att göra med att normen är manlig. Jag hade tänkt ta med den sångbok vi har hemma för att räkna, men jag glömde den hemma så jag googlade istället. Hittade en som gjort samma sak jag tänkt göra.

Gurkan fick den silvriga barnkammarboken i välkomstpresent och vi har senaste dagarna suttit och sjungit lite ur den. Jag slås av hur många sånger som handlar om killar. Många sånger handlar också om djur som kan tyckas vara neutrala - om det inte var det att dom ändå alltid nämns som "han". Exempelvis ekorrn satt i granen ... fick HAN höra barnen... Eller björnen sover ... HAN är inte farlig. Osv med typ alla barnvisor med djur. Så jag räknade. Här är resultatet:

32 av sångerna hade en kille/man/hane som huvudperson

9 av sångerna hade en flicka/kvinna/hona som huvudperson varav tre var mödrar exempelvis trollmor

52 av sångerna var neutrala

Mest stör jag mig på att alla djur alltid ska vara killar, inte bara i sånger utan alltid. En kråka i trädet - han. En hare på vägen - han. En gädda i vassen - han. Alltid han. Jag måste kompensera och byta ut han mot hon i sångerna och jag kallar alla djur för hon för att väga upp. Fast då minsann ska alla kommentera "hur vet du att det är en hon?" men hade jag sagt han hade ingen reagerat.

Länk

Den silvriga barnkammarboken är inte någon speciellt konservativ eller konstig sångbok för barn. Men det är ju eftersom att mannen ständigt görs till norm som det behövs. Hade det varit lika vanligt med kvinnliga huvudpersoner i sångtexter hade inte behovet funnits.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 826
Senast: cewe
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 166
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama