Könsneutral förskola

Sv: Könsneutral förskola

Nu vet inte jag din ålder riktigt, men jag som är i 25-årsåldern började i 13-årsåldern raka benen, från mina blonda fjun. Till och med lårens tvåmillimeter långa fjun togs bort. Helt absurt när jag tänker på det idag. Under armarna rakades det ju också, från de första mörka hårstråna. Fast det var jag glad åt ändå. ;) "Åh, vad roligt att jag fått hår under armarna, nu ska jag raka bort det." :p

Stämmer bra med min teori! Verkar som att rakningshysterin (och tillika bh i alla sammanhang oavsett storlek) kom någonstans kring generationerna födda -74 - 75 och framåt.
Jag är 41, snart 42.

Vad jobbigt att så ung börja skämmas för något som är helt natruligt. Jag började ju göra det några år senare, men jag tycker det också är sorgligt. Det är en del i att jag tycker att det här är så viktigt, jag vill inte att det för framtidens ungdomar ska vara lika hårt som det är nu, även om jag är cynisk nog att tro att det alltid kommer att vara ung och sticka ut från normen. Men det känns som att vi skulle kunna luckra upp normen något för framtidens ungdomar?

jag tror ändå att de tjejer som är tonåringar idag växer upp med ganska bra värderingar kring genus, de är framåt och kaxiga och tar sin plats i samhället, problemet är sedan när de kommer ut i det otroligt sega arbetslivet där de gamla stötarna vidmakthåller könsskillnaderna..
Redan som förskollärare märker jag att vissa föräldrar inte anser det vara ett riktigt jobb.. suck när jag sen går upp skolan där jag är främst utbildad så kommer den respekten öka, men fortfarande får en manlig lärare mer respekt av föräldrar och andra.. SÅ även om vi arbetar hårt för att utplåna skillnaderna så kommer det ta generationer innan det slår igenom.

Intressant, för jag har inte alls samma bild av ungdomar idag som du har. Att bilden finns även bland vuxna säger jag inte emot, men jag tycker att det märks nästan tydligare bland ungdomar. Kanske för att vuxna har lärt sig vad som får och inte får sägas?

Men jag förstår inte varför det skulle vara trist?

För att folk tycker olika och jag faktiskt tycker att det vore tråkigt/trist om allt som var manlig respektive kvinnligt- förutom snoppar och snippor- försvann. Om du inte förstår varför jag tycker det så förstår du inte det helt enkelt. Man tycker olika.

För att folk tycker olika och jag faktiskt tycker att det vore tråkigt/trist om allt som var manlig respektive kvinnligt- förutom snoppar och snippor- försvann. Om du inte förstår varför jag tycker det så förstår du inte det helt enkelt. Man tycker olika.

Synd. Att du inte tog min invit att förklara vad som skulle vara trist. Jag får leva vidare i oförståelse tills någon annan vill förklara.

Jag hoppas också att det kommer att gå att luckra upp. Men i dagsläget är jag inte beredd att ta den fajten på annat sätt än att låta andra själva bestämma hur de vill göra. Dvs att inte påpeka, ifrågasätta osv om någon väljer att inte raka.

Tyvärr hajar jag ju till om en kvinna kommer i kort kjol och har långa mörka hår på hela benen, men jag försöker påminna mig om att det är jag som äger problemet och inte hon. Jag vet inte vad mer jag kan göra i dagsläget? Får jag en dotter i framtiden hoppas jag att jag har fler verktyg att använda mig av för att få henne att slippa känna så som jag kände redan i mellanstadiet.

Tyvärr hajar jag ju till om en kvinna kommer i kort kjol och har långa mörka hår på hela benen, men jag försöker påminna mig om att det är jag som äger problemet och inte hon.

*känner igen mig* Det är fenomenet jag brukar kalla att mina fördomar ger mig en käftsmäll! ;)

Såklart det inte påverkar alla lika mycket. Precis som att vissa mobbade går ut i livet utan att tvivla på sig själva medan vissa tar livet av sig på grund av mobbningen.

Men om du inte tror att det beror på normerna i samhället, vad är det då som gör att vissa kön är överresresenterade i vissa yrken?

Jag ser nog båda era yrken som traditionellt manliga, om jag ska vara ärlig.

Vad intressant, det sista. Vad är det som gör att du inte tror att du begränsar dem, om du försöker uppfostra dem till att vara typiska "tjejer" resp "killar"? (Med tanke på det du skriver i första meningen tolkar jag att du uppfostrades till att inte överskrida könsnormerna? Om dina föräldrar inte ville att du skulle överskrida könsnormerna, fick du mycket problem när du som vuxen gjorde det ändå?)

Nu går jag visserligen inte in stenhårt för att få mina barn så "tjejiga" och "killiga" som möjligt. Dotterns favoritleksaker för tillfället är en hög verktyg som hon mekar sönder dockvagnen med.
Sonen är inte så lättpåverkad just nu, han mest äter och sover men jag har svårt att tro att han kommer få gå till skolan i klänning i första taget.

Jag har aldrig haft några problem med att vara tjej i ett mansdominerad yrke men jag kan tänka att det kan vara värre tvärtom.
jag kan dock inte komma på vilka yrken en man skulle avskräckas från för att de är för kvinnliga?
Det första jag tänkte på var tex frisör och make upartist men visst finns det en hel del manliga sådana? Vårdpersonal likaså. Kvinnodominerat - javisst men inte helt utan män.

Jag hoppas mina barn kommer vara tillräckligt starka för att välja vilket yrke de vill när det blir aktuellt trots att jag inte byter ut könen i barnvisorna och köper kläder på respektive avdelning i affären.

Edit:
NU kom jag på ett yrke, förskolorna svämmar väl knappast över av manliga pedagoger. Synd, men jag kommer givetvis uppmuntra min son om det är det han vill bli, så insnöad är inte ens jag och det hoppas jag verkligen inte att han heller blir.

Senast ändrad:

Synd. Att du inte tog min invit att förklara vad som skulle vara trist. Jag får leva vidare i oförståelse tills någon annan vill förklara.

Ja du får väl göra det...

Det är en känsla jag har, och jag tycker att en del av spänningen och MÅNGFALDEN i livet är att det finns kvinnligt och manligt. Sedan är ju självklart alla kvinnor och män olika individer för det. Förstå eller låt bli!

Jag TROR faktiskt du förstår hur jag menar, men att du vill gärna ifrågasätta för att försöka kullkasta mitt resonemang...

Eftersom du uppenbarligen vill ha en liberal livssyn så tycker jag att du här kan ta och acceptera att vi tycker olika. Jag har aldrig ifrågasatt att du tycker som du tycker, och jag säger inte att du eller jag har rätt eller fel. Jag har bara sagt att JAG inte tror att samhället blir bättre och mer jämlikt av att man försöker sudda bort de skillnader som finns mellan könen, och att JAG tycker att det känns lite trist att tänka mig ett sådant samhälle...

Men när du väljer kläder från respektive avdelning, försöker du då välja av de mer "lekvänliga" kläderna till dottern, eller tar du kläder som sitter åt vilket gör det svårare för henne att röra sig i dem?

Det beror ju säkert på i vilka kretsar en umgås, men jag tror ju ofta att det kan vara så att en man osm gärna vill jobba med barn eller inom vården exempelvis försöker få utlopp för sin omvårdande sida på andra sätt än genom jobbet, för att det för honom är svårt att ens komma på att det finns som alternativ att jobba inom vården eller barnomsorgen. Dvs att han rent omedvetet inte har det som ett alternativ när han funderar över jobb? På samma sätt som jag tror att kvinnor i stor utsträckning har en del val som spontana val när de ska söka jobb. Blev det där för rorigt skrivet för att vara möjligt att förstå? :)

Ja du får väl göra det...

Det är en känsla jag har, och jag tycker att en del av spänningen och MÅNGFALDEN i livet är att det finns kvinnligt och manligt. Sedan är ju självklart alla kvinnor och män olika individer för det. Förstå eller låt bli!

Jag TROR faktiskt du förstår hur jag menar, men att du vill gärna ifrågasätta för att försöka kullkasta mitt resonemang...

Eftersom du uppenbarligen vill ha en liberal livssyn så tycker jag att du här kan ta och acceptera att vi tycker olika. Jag har aldrig ifrågasatt att du tycker som du tycker, och jag säger inte att du eller jag har rätt eller fel. Jag har bara sagt att JAG inte tror att samhället blir bättre och mer jämlikt av att man försöker sudda bort de skillnader som finns mellan könen, och att JAG tycker att det känns lite trist att tänka mig ett sådant samhälle...
Nej, hur ska jag kunna förstå hur just DU menar? Du är ju du, jag är jag. Och jag är ingen tankeläsare. Jag kan ju gissa, men det vill jag inte göra för det tycker jag är orättvist mot dig (sen att jag gissar i mitt eget huvud det är svårt att rå för).

Jag accepterar såklart att vi tycker olika! Det har jag gjort hela vägen. Men det här är ju ett diskussionsforum och då brukar jag diskutera. Och det tänker jag fortsätta göra. Om någon vill lägga ner diskussionen (som du nu) så är det såklart din fria vilja att göra det! Det brukar jag också göra när jag känner att jag är "klar". Nu kände du så före mig. Helt okej.

Om du nu tycker om en stereotypisk man som mekar bilar, har muskler och luktar tall (exempel ur min tråd på saker som är manliga) så kommer det fortfarande finnas sådana personer med snopp. Men det kommer vara precis lika okey att vara sådan och ha snippa.
Precis som det kommer finnas folk i rosa prinsesskläder. Du behöver inte ragga på dom med snopp och rosa prinsessklänning

Utbudet blir ju inte mindre.

Fast menar du då att det är just könsrollen vi attraheras av, eller missförstår jag dig helt?

För det är väl inte helt ovanligt att seriemonogama attraheras av personer som olika mycket är som den könsroll de ska tillhöra?

Jag menade mer att det inte var just det fysiska könsorganet som vi attraherades av, vilket jag tolkade inlägget som jag svarade på som.

Om du nu tycker om en stereotypisk man som mekar bilar, har muskler och luktar tall (exempel ur min tråd på saker som är manliga) så kommer det fortfarande finnas sådana personer med snopp. Men det kommer vara precis lika okey att vara sådan och ha snippa.
Precis som det kommer finnas folk i rosa prinsesskläder. Du behöver inte ragga på dom med snopp och rosa prinsessklänning

Utbudet blir ju inte mindre.

Det är faktiskt skrattretande vad man kan bli missförstådd på internet...

Hur kommer det sig då att i princip alla samhällen på jorden har utvecklats så att heterosexualitet är det absolut vanligaste? Är det en slump?

Att vi skulle attraheras av varandras könsorgan istället för könsroll tror jag inte ett dugg på. Isf skulle ju folk som inte kommit i kontakt med det motsatta könets könsorgan inte kunna känna attraktion.

Att definiera sig som exklusivt heterosexuell eller exklusivt homosexuell är öht en ny företeelse. Något som uppstod på sent 1700-tal.

För att reproducera sig kräv(de)s heterosexuellt sex men varken kärlek eller monogami krävs för sex eller reproduktion. Människans sexualitet, hur vi uttrycker den är i mycket stor grad kulturellt betingad. Sedan är det klart att vi evolverat olika förmågor att avgöra vilka som är lämpligt föräldraämne ur genetisk synvinkel men det är svårt att veta hur hårt det har selekterats för sådana förmågor eftersom människan under mycket lång tid har arrangerat "äktenskap" och på så sätt har individerna som har skaffat barn med varandra inte valt varandra. Där skiljer människan ut sig från andra djur och det försvårar onekligen hur man ska tolka människors partnerpreferenser.

Det är faktiskt skrattretande vad man kan bli missförstådd på internet...
Förklara bättre då?

Ingen kommer ju att klippa bort snoppar och snippor, så olikheterna du är rädd ska försvinna måste ju vara könsroller?

Jag kan försäkra dig om att det kommer finnas personer som är precis så som det du gillar även om vi skrotar könsrollerna.
Men skillnaden är att de kan ha både snopp och snippa. Så kan man välja bort den fysiska varianten som man inte är intresserad av.

En sista liten förklaring, sedan ger jag faktiskt upp.

Jag menar att det är skrattretande att jag helt plötsligt mer eller mindre ska betraktas som en bakåtsträvare som tycker att karlar ska jaga och hugga ved och att kvinnor ska stå vid spisen och föda barn bara för att jag inte tycker att idén att ersätta pronomen som "hon" och "han" med "hen" känns tilltalande, och att jag inte tror på att den bästa vägen till ett jämställt samhälle (vilket jag såklart önskar) är att skrota precis alla könsattribut (hellre det ordet än könsroller - för könsroller tycker jag mest är bullshit - självklart är män lika bra förskollärare som kvinnor, och kvinnor lika bra snickare som män).

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Gravid - 1år Jag kommer förhoppningsvis få ett barn till hösten. Jag bor idag i Malmö, där jag också jobbar. Jag kommer att vara självstående. Jag...
Svar
15
· Visningar
1 522
Senast: Queen
·
Relationer Träffade min nuvarande sambo för ca 4 år sedan och vi har ett barn tillsammans som nu är ca 2 år. Förhållandet är inte alls bra och de...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 795
Senast: cewe
·
Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
1 166
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.