Kolmårdsvargarna

Shit! Jag hade blivit riktigt rädd! Morrandet och nafsandet verkar vara "det normala".

Ni som kan detta; har hundar och vargar samma signaler? Är vargarna osäkra, förbannade? I den andra filmen var det riktigt läskigt, att sticka fram näsan i fejset på en morrande varg, varför?

Övrig kommentar är att alla inblandade måste vara helt otroligt naiva om de inte kunde ana att någon kunde bli attackerad! Vargarna ser inte ut som harmoniska, lugna och snälla cockerspaniels direkt.

Fast att man ser vad som sägs men reagerar helgalet är ju återigen inom systemet för "be the alpha"-modellen. Där är ju alla former av protester - vare sig de uttrycks genom undvikande eller aggression - tecken på att man måste trycka hårdare...

I kommentarerna under Runars text är det en person som beskriver att man fortfarande (eller igen) är inne hos vargarna, men nu i något golfbilsaktigt. Hur väl det stämmer har jag dock ingen aning om.
Jag var där i somras och då sa man att man inte var in till vargarna alls längre. Man flyttade ut flocken till en annan inhägnad vid fodring och om man behövde göra något i inhägnaden. Och så söver man vargen om den individen behöver tittas närmre på (t.ex. vid misstänkt skada/sjukdom) och har resten av flocken i den andra inhägnaden.

Jag var där i somras och då sa man att man inte var in till vargarna alls längre. Man flyttade ut flocken till en annan inhägnad vid fodring och om man behövde göra något i inhägnaden. Och så söver man vargen om den individen behöver tittas närmre på (t.ex. vid misstänkt skada/sjukdom) och har resten av flocken i den andra inhägnaden.

Inga vargar, eller bara de som var i hägnet där skötaren dödades?

Fy sjutton för den sista filmen
Att inget allvarligt hänt innan är helt otroligt
Att de tog med besökarna in till vargarna är ren galenskap.
Att de nu inte går in till vargarna alls har ju varit sen det skedde.

Inga vargar alls, eller andra rovdjur för den delen om jag förstod det rätt
Så har jag också förstått det. Gäller både vargar och afrikansk (?) vildhund tror jag. Tror det varit någon incident med vildhund ana också men kan inte hitta info om det.

Bra, då slipper ju i alla fall vargarna bli misshandlade av skötarna något mer

@Migo och @Voff Ni skriver precis det jag tänkte! Helt ofattbart att dom inte fattar det vargen försöker säga genom kroppspråket! Kan man inte läsa ett sånt kroppspråk kanske man inte ska vistas bland djur.
Jag har tänkt lite på det där, och jag tror att det kanske inte handlar om tolkningen av signalerna så mycket som tolkningen av intentionen med signalerna. Antingen är det som hunden/vargen vill ha sagt med avvikandet, frysandet, morrandet, tandblottandet och utfallet "Vilken usel ledare du är! Du är sannerligen ingen alfa! Nu är jag förbannad och ska visa dig var skåpet ska stå så att jag får bli herren på täppan efteråt!" eller så vill den helt enkelt säga "Stopp! Jag är obekväm (eller rädd)! Slutar du inte blir jag tvungen att freda mig!", exempelvis. Tolkningen av signalerna är ju densamma = hunden/vargen ber dig (tydligare och tydligare) att lägga ner med vad du nu håller på med, men den ena tolkningen av intentionen förutsätter ju att djuret har något slags mänskligt och cyniskt framåttänk medan den andra bara förutsätter att djuret agerar på det som händer just för stunden.

(Det här blev säkert väldigt rörigt... Hoppas det framgår hur jag menar ändå. Tycker det är vanligt i hundkretsar av den gamla skolan att man antar att hunden är mänsklig i hur den tänker... Ett exempel jag har stött på är en hund som var rädd för kloklipparen och gick och gömde sig så fort den antog att kloklippning var på gång - det kunde räcka med att tända lampan - och den tog inga mutor, ville inte ha godis. Ändå sa ägaren en gång att hunden nog överdrev och skådespelade lite för att få extra godis eller något... Jag tror däremot att den helt ärligt tyckte att kloklippning var obehagligt!)

Jag fattar inte varför Kolmården från början tyckte att idén med "närkontakt varg" var bra. Eller tja, pengar. Sen att det dessutom finns så många människor som betalar för att träffa vargarna och det därför lönar sig :banghead:. Men Kolmården lyckades ju lura besökare ganska bra, när de berättar om vargarna och deras signaler. Min biologiklass skulle dit en gång, jag vägrade pga ville inte besöka djurpark och tycker inte det är lämpligt att försöka göra vargar till gosedjur. Alla blev helt upprörda för det var minsann så bra på Kolmården och det fanns så mycket kunskap där.

Tänker på dokumentären Blackfish där tränarna sa i efterhand att jo, vi visste hur man tränade späckhuggare men vi kunde ingenting om dom...

Det står i korthet att relationen med vargarna byggde på "gå in och var alfavargen!"-modellen. De hade fått flera incidenter som varningar på att det inte fungerade, men det ledde bara till eskalering. (Och att ingen borde fått gå in till dem ensam, dessutom.)

Jaha, jäkla klantarschlen och trögtänkande folk :banghead:

Först blev jag helt fascinerad över filmerna, över vargarnas tydliga fina kroppsspråk. Sen blev jag förfärad över skötarnas dåliga förståelse över detsamma.

Jag förstår bevarandekonceptet som de flesta djurparker har. Jag förstår dock inte varför inte djuren kan få vara ifred så mycket som möjligt. Att träna vissa djur för att de ska lära sig viss hantering för tex provtagning eller liknande, det köper jag. Men inte för att folk utan kunskap ska kunna klappa.

Vad krävs för att få jobba som djurskötare på djurpark? Ingår det etologi i vidareutbildningen?

När jag läste FUP verkade det som att de flesta gått nåt naturbruksgymnasium och därigenom blivit djurvårdare.
FUP?

Jag läste på naturbruksgymnasium (djurvård hette det programmet) och då ingick 30 poäng etologi som inte var så mycket att hänga i granen tyvärr.

Tyvärr, tyvärr, tyvärr var dödsfallet bara en fråga om när. Att nappa upp vargvalpar och tro att man kan "dominera" dem är så dumt att jag skäms över att vara etolog. Att låta djurskötarna interagera med vargarna på detta sätt är korkat och att ta in besökare borde vara straffbart.

Jag hoppas att Kolmården får sig en rejäl juridisk käftsmäll. Tyvärr ger inte oss den avlidna djurskötaren tillbaka.

-hade så mycket fel i inlägget att jag tar bort, det är irrelevant i.o.m. tidigare inlägg!-

Senast ändrad:
Att nappa upp vargvalpar och tro att man kan "dominera" dem är så dumt att jag skäms över att vara etolog.

Där vill jag hoppas att du överdriver i affekt? Ingen anklagar nog hela gruppen etologer eller annan inblandad expertis för att några pappskallar borde fått hjälp att skruva igång hjärnan på morgnarna (de ansvariga, inte skötarna som väl inte kunde förväntas vare sig veta bättre eller gå emot order/kultur på arbetsplatsen)...

Jag har varit på heldagsbesök hos Kolmården, när mitt ex fyllde jämnt 2004 bokade jag en heldag åt oss med föreläsning om vargar på fm och sedan besök i hägnet efter lunch.

Det poängterades att vi absolut inte fick ha något i fickorna som var ätbart, inte fick tränga oss på, att vi skulle respektera vargarna och att de visserligen var vana med folk men dock ett vilt djur. Barn fick öht inte komma med utan enbart vuxna.

Det var i mina ögon ett väl arrangerat besök hela dagen, med kunnig föreläsare och en manlig djurskötare som följde med oss. Besöket i hägnet gick lugnt och stilla, inga aggressioner, inga konflikter, inga stölder och inga korrigeringar eller maktmissbruk mot djuren.

Vi var båda redan för vargar så det var ingen omvändelse för någon av oss men vi lärde oss båda mer och jag har inte ändrat inställning till vargen, den hör hemma i svensk fauna.

Där vill jag hoppas att du överdriver i affekt? Ingen anklagar nog hela gruppen etologer eller annan inblandad expertis för att några pappskallar borde fått hjälp att skruva igång hjärnan på morgnarna (de ansvariga, inte skötarna som väl inte kunde förväntas vare sig veta bättre eller gå emot order/kultur på arbetsplatsen)...

Nej, faktiskt inte. Någonstans finns det en ansvarig biolog (som antagligen även har läst etologi) som har lagt upp planen för hur vargarna ska hanteras och den personen har fått sin examen någonstans. Det är helt ofattbart. Det jobbar (eller jobbade) duktiga personer på Kolmården bl.a. människor som har läst etologi och djurskydd vid SLU och på något sätt har detta kunnat hända ändå. Det är katastrof.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 093
Senast: TantAgda
·
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 459
Senast: Bulldoozer
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 340
Senast: Snurrfian
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 198
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka