Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Intressant läsning! Och tråkig förstås. Hade ingen aning om att deras inställning till relationen mellan människa och varg var så fundementalt fel. Väldigt tråkigt att läsa i text, men att se filmerna gjorde mig uppriktigt ledsen... Vargarna såg inte glada eller nöjda ut en enda gång, det var väldigt tydligt hur ansträngd relationen till människorna var. Och filmen där djurskötaren läxar upp en varg som stulit hundgodis ur en besökares ficka (?), när hon håller i den och sparkar den i magen Otäcka bilder, minst sagt! Det ger helt klart en tydligare bild av vad som hände 2012 och varför. Den enda förklaringen jag hört innan har inte varit mer utvecklad än "vilda djur är opålitliga", så det här var väldigt intressant att läsa.Inte 100% hundrelaterat (om än helt klart tangerande), och inte heller nytt (om än nytt för mig), men det här tyckte jag var intressant nog att sprida ändå:
https://www.facebook.com/notes/animal-zoolution/what-happened-at-kolmarden/1024883427569654
Läs det.
När vi var där så motiverade de det med att de vill öka förståelsen för vargen och på så sätt minska rovdjurshatet. (Väldigt förenklat)Vad är egentligen syftet med att vanliga människor ska få gå in och klappa? På vilket sätt gagnar det vargarna eller vår kunskap om dem?
I forskningssyfte kan jag möjligen förstå att man etablerar en (respektfull) relation mellan människa och varg. Och då med väl formulerat syfte, mål och dokumentation där all hantering av vargarna sker enligt strikta och inarbetade metoder och rutiner.
Jag kan tänka mig att de rättfärdigar det med att människorna får en personlig anknytning till djuret och blir mer intresserade av att engagera sig i bevarandeprojekt och dylikt samtidigt som de kan ändra inställning från "vargar är farliga djur som måste skjutas!" till "vargar är lika gosiga och underbara som hundar ", men... Då tänker jag så här: vilken sorts människor är det som betalar för att få hänga i varghägnet? Jag gissar ju att de redan ÄR intresserade och engagerade och gillar vargar... (Så jag tror att det egentliga syftet är att tjäna pengar på vargälskare)Vad är egentligen syftet med att vanliga människor ska få gå in och klappa? På vilket sätt gagnar det vargarna eller vår kunskap om dem?
I forskningssyfte kan jag möjligen förstå att man etablerar en (respektfull) relation mellan människa och varg. Och då med väl formulerat syfte, mål och dokumentation där all hantering av vargarna sker enligt strikta och inarbetade metoder och rutiner.
Vad är egentligen syftet med att vanliga människor ska få gå in och klappa? På vilket sätt gagnar det vargarna eller vår kunskap om dem?
Det låter ju fint. Jag skulle gärna vilja få höra någon av de ansvariga berätta om varför man anser att klapp och närkontakt är en fruktbar väg att gå. Det blev ju bevisligen fel.När vi var där så motiverade de det med att de vill öka förståelsen för vargen och på så sätt minska rovdjurshatet. (Väldigt förenklat)
Det låter ju fint. Jag skulle gärna vilja få höra någon av de ansvariga berätta om varför man anser att klapp och närkontakt är en fruktbar väg att gå. Det blev ju bevisligen fel.
@Valptass
Det tragiska är att de av den gamla skolan också har rätt. Hade vargarna varit tillräckligt nedtryckta hade det förmodligen inte heller hänt. Det hade inte varit några lyckliga vargar heller dock...
Allmänt kl,
tycker det är för jävligt när man ska göra profit på djuren över huvud taget. Förstår inte varför de ska ha mer kontakt med människor än vad som behövs för utfodring, förflyttning och veterinära åtgärder.
Det är galet att ens ha vargar i zoo, av flera orsaker. De är ett av världens vanligaste rovdjur och behöver knappast några särskilda skyddsprogram som en del utrotningshotade arter behöver. De rör sig dessutom över ytor som är extremt svåra att tillfredsställa i hägn. Stackars djur.
Jag blir instinktivt livrädd av att se filmerna. Hur kan de INTE se vargarnas alla försök till kommunikation? Hur kan de INTE se att detta kommer leda till katastrof?Fast det gjorde man ju inte: modellen för relationen var fel i grunden.
Och det är ju poängen - det som hände var oundvikligt.
Väldigt tragiskt det hela, på flera plan.
Eller hur!!Helt obegripligt hur personal kan vara så okunnig i kommunikation!!!
Jag är mållös. Vargarna har ju så otroligt fint kroppspråk och visar tydliga signaler.
Vargen är ett skyggt djur. Det är en överlevnadsinstinkt och det är rent förjävligt att folk tvingar sig på dem i hängnen. Vad har folk där att göra öht? Skötare...fine, men andra djurparker tex Norden Ark kan man ju har en bra djurhållning utan att utsätta djuren för denna påtvingade kontakt.
En hund som visat de reaktioner som vargen i första filmen....den hade man troligtvis lyssnat på och låtit vara. Men här ska de taffsas och klappas och gärna på nosen fast vargen visar starkt ogillande. Ju mer den oponerar sig ju mer tar skötaren på nospartiet. Är hon blind
Hittade en text på SVT Nyheter om det:Utöver allt det andra - är inte vargarna väldigt feta? Kommer ihåg att jag reagerade på det första gången jag såg filmerna.
Vet nån om de fortfarande håller vargarna på samma sätt, med samma metoder?
Slutade med kontakt
Vi står vid staketet till varghägnet i Kolmårdens djurpark. De vargar som skyggt tittar upp på oss och sedan tyst smyger bort mellan tallar och granar är inte samma vargar som orsakade den 30-åriga djurskötarens död 2012. Den vargflocken finns nu i ett hägn som inte är tillgängligt för allmänheten och de lever nu sina liv helt utan närkontakt med människor. Den enda kontakt de har med sina skötare är från varsin sida av ett stängsel.
– Direkt efter olyckan slutade vi med all närkontakt mellan varg och människa. Så genom det så är ju de säkerhetsbrister som nu lyfts fram i åtalet inte längre aktuella. Ingen går längre in till vargarna, säger Mats Olsson, som är vd på Kolmården.
Jag tyckte de såg väldigt feta och otränade ut. Bara det lär ju bidra till att de är mentalt extra jobbiga!Utöver allt det andra - är inte vargarna väldigt feta? Kommer ihåg att jag reagerade på det första gången jag såg filmerna.
Utöver allt det andra - är inte vargarna väldigt feta? Kommer ihåg att jag reagerade på det första gången jag såg filmerna.