Köpa Siberian Husky!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lapsk Vallhund skulle nog dessutom passa det livet du beskriver bra så mycket bättre än en Husky. Gårdsliv och så drag några gånger i veckan, perfa ju. Kan ju till och med hänga med ut på ridturer, och kommer säkert inte döda alla katter i närområdet om den kommer lös när du inte tittar.

Som av en händelse såg jag idag på facebook att en kompis husky smet för några dagar sen. (Inte den bekanta som tävlar sina utan en kompis som har två huskys i stan, aktiveras dock ordentligt med dragträning som jag uppfattat det). Hunden smet alltså som en blixt från sina ägare, troligtvis efter vilt, och återfanns av en annan person - i deras kaninbur. Inte kul.

Få se gissningarna då! :devil:

*har rödpennan i högsta hugg*
Menar du att jag måste skämma ut mig här? :arghh:

18013232_668630076671509_7580292096876085248_n.jpg

Vet ej?

Raddna%2B2.juni.jpg

lapsk vallhund?

25310726685_7cd67c2b09_b.jpg

lapsk vallhund?

g.jpg

vet ej?

kas1.jpg

vet ej?

cd1d0c9632f0c98444d275839429a8c4.jpg

closeup-of-a-browneyed-husky-dog-on-a-leash-picture-id623775546

DSC_0210.JPG

58f9de99dade283d4a737cb653f0d7d4.jpg

Förstår inte varför Husky är så ideala och estetiskt perfekta för dig, men en Lapsk Vallhund tilltalar inte? Bilderna ovan är lapsk vallhund och husky. Tycker de är helt galet lika, med tanke på hur olika raser det är.

Lapsk Vallhund skulle nog dessutom passa det livet du beskriver bra så mycket bättre än en Husky. Gårdsliv och så drag några gånger i veckan, perfa ju. Kan ju till och med hänga med ut på ridturer, och kommer säkert inte döda alla katter i närområdet om den kommer lös när du inte tittar.
De är lika, jag trodde jag såg vilka som var vilka men jag tog fel :) Verkar vara en väldigt trevlig hund, Lappsk vallhund, när man läser beskrivningarna som finns på nätet.

cd1d0c9632f0c98444d275839429a8c4.jpg

closeup-of-a-browneyed-husky-dog-on-a-leash-picture-id623775546

DSC_0210.JPG

58f9de99dade283d4a737cb653f0d7d4.jpg

Förstår inte varför Husky är så ideala och estetiskt perfekta för dig, men en Lapsk Vallhund tilltalar inte? Bilderna ovan är lapsk vallhund och husky. Tycker de är helt galet lika, med tanke på hur olika raser det är.

Här var det Lapp, Sibbe, Sibbe, Lapp :D

Vem har pratat om maraton och triathlon innan du dök in i tråden? :confused: Maratonlöpare brukar för övrigt hålla rätt lugnt tempo jämfört med en ras som vill springa genom livet. Vet en maratonlöpare som sprang med sin chihuahua, det var bra tempo för den :)

Polarspetsar är långdistansare, inte sprinters. De blir mer än nöjda av två timmars malande i måttligt tempo, har min draghundsbekant (med meriter i draghundssporten och allmänt erkänd som hundvän) förklarat.

Varför föreslår folk tunga, knepiga och aggressiva hundar som amerikanska akitor, eller rädda hundar i en ras där det finns ett par mycket allvarliga medfödda sjukdomar, eller tunga hundar utan mycket framåtbjudning med tråkig ledhälsa som leonberger (jo, jag vet att en (1) leonberger har tävlat högt i brukssöket, men där var kampviljan mattes) som substitut för husky åt en person som säger sig kunna ha flera hundar och redan vara fysiskt aktiv?

Ingen av oss vet hur mycket TS tränar, men jag kan lova att huskyna kommer att vara nöjda med 30-40 km i veckan, och det är ju två vuxna träningsintresserade personer som ska äga och sköta om dem. 20-25 km löpning eller cykling per person och vecka, det är ju normal dos för en icke-avancerad vardagsmotionär.

Varken leonberger eller akita är gjorda för distans eller fart, klarar de överhuvudtaget av att trava eller galoppera någon mil 4-5 dagar i veckan?

Skulle jag köpa en hund att ha på hästgård hade mina fem kritierier (utöver god hälsa) varit
1 ingen jakt
2 lagom aktiveringsbehov
3 ingen jakt
4 bra päls
5 ingen jakt

Det vore helt värdelöst att ha en hund som inte går att ha lös på tomten och med på ridturen utan att behöva ha ögon i nacken eller kadaverdicisplin.

Skulle jag köpa en hund att ha på hästgård hade mina fem kritierier (utöver god hälsa) varit
1 ingen jakt
2 lagom aktiveringsbehov
3 ingen jakt
4 bra päls
5 ingen jakt

Det vore helt värdelöst att ha en hund som inte går att ha lös på tomten och med på ridturen utan att behöva ha ögon i nacken eller kadaverdicisplin.
Så såg min lista ut, jag fick kompromissa ändå! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 313
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 433
Senast: Guldaskig
·
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 499
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Familjen ska utökas med en familjemedlem men det råder velande och funderingar. Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över...
2
Svar
33
· Visningar
6 266
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar