Ja, det är ju liksom vad mina kompisars soffpotatishundar springer när de hänger med på lite enklare löpträning (utöver vardagspromenader och lek då).Det är vad mina springer på när de leker på gården. Utöver jobbet.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, det är ju liksom vad mina kompisars soffpotatishundar springer när de hänger med på lite enklare löpträning (utöver vardagspromenader och lek då).Det är vad mina springer på när de leker på gården. Utöver jobbet.
Jag tänkte lägga till "På en eller två dagar". Men ja, jag tror folk underskattar hur långt hundarna rör sig när de skuttar runt och är lösa på tex tomten.Ja, det är ju liksom vad mina kompisars soffpotatishundar springer när de hänger med på lite enklare löpträning (utöver vardagspromenader och lek då).
Hur kan du vara så oändligt tvärsäker på att det är fel för TS, men att en labbe eller leonberger(!!!) är rätt? Är du synsk?
Jag tänkte lägga till "På en eller två dagar". Men ja, jag tror folk underskattar hur långt hundarna rör sig när de skuttar runt och är lösa på tex tomten.
Jag tänkte lägga till "På en eller två dagar". Men ja, jag tror folk underskattar hur långt hundarna rör sig när de skuttar runt och är lösa på tex tomten.
Att cykelmotionera 10 km går fort även för en vardagsmotionär, särskilt när man har draghjälp. Sju cykelmil i veckan delat på två är mindre tid än jag lägger på mina hundar.Jag gjorde en snabb googling på vad olika uppfödare och huskyägare skriver om motionsbehovet. En uppfödare ansåg att man bör cykelmotionera huskyn 1 mil om dagen, och då är det minimum. En annan körde sina hundar 5-8 mil i veckan vilket hen inte ansåg vara särkilt långt jämfört med andra inom sporten. Och då är detta alltså inte några långdistanshundar, Iditarod är ju verkligen extrem långdistans.
Jag tror säkert att man kan ha husky och jobba heltid, om man brinner för draget och har hundarna som sitt stora fritidsintresse. TS vill ju ha många andra bollar i luften samtidigt och då tror jag ärligt talat att det blir svårt.
Kul, det skulle jag också vilja göra för att se hur långt hunden rör sig på en promenad och under ett sökpass. Jakt-gps? Pris?Är rätt roligt att sätta en gps på hunden. Har prövat och min hund sprang 4,4mil (lös) när jag cyklade 1mil.
3-4 mil i veckan och i troligt rätt moderat hårdhet är ju en piss i ocean liksom.
Vilka jämtar är det som får röra sig 12 mil i veckan året om? Mina hundar rör sig också med glädje tre till fyra mil om dagen när vi ute på vandring. Tack och lov behöver de inte 21-28 mil i veckan.För övrigt så gör jämtar lätt 10-12 mil i veckan med glädje och då har de ju inte ens i närheten av samma inbyggda behov som huskies när det kommer till vare sig motion eller drag, så 3-4 mil i veckan och i troligt rätt moderat hårdhet är ju en piss i ocean liksom.
Du vet lika bra som jag att sprinters i hundspannsvärlden är antingen rena fågelhundar, eller korsningar med fågelhundar.
Är du inte lite kaxig själv eftersom din läsförståelse inte heller är den bästa då aggressivitet var något jag kopplade ihop med den amerikanska akitan, inte leonbergern. (Har du någonsin träffat en akita över två år som fungerar med hundar och alla människor?)
Vad beträffar leonbergerns hälsa, kommer jag med den retoriska frågan (då jag vet svaret), vilken medellivslängd har rasen, och vad kostar försäkringarna? Det brukar vara en god indikation på rasens allmänna hälsotillstånd. Inte slår leonbergern labbens livslängd inte.
Labben är definitivt bättre på fart än både akita och leonberger, och TS första val är ju sibben som är ännu bättre. Men jag har överhuvudtaget inte nämnt varke labbe eller rottis, jag tycker TS kan skaffa två eller fler huskies som är rasen hon ville ha, och turas om med sin man att motionera dem.
Hur kan du vara så oändligt tvärsäker på att det är fel för TS, men att en labbe eller leonberger(!!!) är rätt? Är du synsk?
Jag har lika lite hårda fakta som du i frågan. Det som är viktigt för en polarhund är hundsällskap och motion. Fixar man det finns förutsättningar för ett lyckosamt hundägande för båda parter.Du ifrågasätter MIN läsförståelse, när det är du som tycker att husky verkar vara rätt ras för TS? Efter alla svar i den här tråden?
Du antyder att jag skrivit att labbe vore rätt för TS? Visa mig gärna vart jag skrivit det. Labbe tog hon upp själv som alternativ ras, endast därför jag nämner dem. Och lejon nämnde jag enbart som svar på hennes argument för att skaffa husky för att de är så mäktiga- där finns betydligt maffigare alternativ.
Jag är inte synsk, men jag har uppenbarligen enormt mycket mer insikt i vad polarhundarna kräver än vad du har (hur många har du haft..?). Att TS livsplan rimmar dåligt med husky är helt uppenbart för i princip alla utom dig o TS i den här tråden. Hur kan DU veta att TS skulle funka med husky- är du månne synsk..?
Och då är det mycket ren terränglöpning, som kräver betydligt mer än på slät mark.Tillägg, de gör ju lätt den sträckan en jaktdag utan att vara speciellt möra/trötta resten av dan bara för det.
Och då är det mycket ren terränglöpning, som kräver betydligt mer än på slät mark.
Mina "grannars" t.ex. 30-40 km i veckan är ju typ ingenting?!
Jag har lika lite hårda fakta som du i frågan. Det som är viktigt för en polarhund är hundsällskap och motion. Fixar man det finns förutsättningar för ett lyckosamt hundägande för båda parter.
TS kanske blir en bedrövlig hundägare, eller en perfekt. Det är inget varken du eller jag kan uttala sig om från det som skrivits i tråden.
De facto var det du som läste fel i min text om leonbergern. Kan du inte svara på livslängdsfrågan och i vilken prisgrupp rasen försäkras? Kan vara intressant för prospektiva leonbergerköpare.
Året om....? I regn och rusk, ishalka, snömodd, djupsnö? Var bor ts, förresten, det har jag ingen koll på. Men det är just detta jag tagit upp tidigare; intresset för aktiviteten måste finnas där från början. Älskar ts att cykla nån timma/ett par timmar om dagen veckans alla dagar? Gör hennes man det? Eller är det något de tänker sig göra sen, när hunden kommit, för att fylla hundens behov? DÅ misstänker jag att de kommer att ledsna rätt snabbt. Men vad vet jag....Om TS har styrt upp sitt liv som den förstnämnda gruppen ser jag inga som helst problem att hinna med att cykla en mil tre till fyra gånger i veckan.
Vilka huskies i Sverige utom de som tränar för Iditarod tror du springer längre? Och vilka huskies i världen? Varje vecka vecka året om? Är din åsikt att ingen heltidsarbetande person kan ha en polarspets, (eftersom det rimligtvis inte kan finnas tid att ge den den träning den behöver en vanlig arbetsdag)?
Min 11-åriga Beauceron gör mer än så varje dag. Och han börjar bli gammal och lite knagglig. Som ung - jag kan inte ens föreställa mig hur många mil han rände varje dag. Året om. I ur och skur.Men 30-40 km på en vecka. Det blir utslaget ca 5 km om dagen.. En husky som är avlad på att kunna springa 16-30 mil i typ ett sträck nöjer sig alltså med typ vad de flesta sällskapshundar nöjer sig med?
Jag har verkligen så svårt att tro det..