Köpa Siberian Husky!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men 30-40 km på en vecka. Det blir utslaget ca 5 km om dagen.. En husky som är avlad för att kunna springa 16-30 mil i typ ett sträck nöjer sig alltså med typ vad de flesta sällskapshundar nöjer sig med?

Jag har verkligen så svårt att tro det..

Jag rör mig (betydligt) mer än 30-40 km i veckan och jag är en tvåbening av soffälskande sällskapsras. Låter orimligt att något fyrbent djur skulle nöja sig med så lite träning.

Men 30-40 km på en vecka. Det blir utslaget ca 5 km om dagen.. En husky som är avlad för att kunna springa 16-30 mil i typ ett sträck nöjer sig alltså med typ vad de flesta sällskapshundar nöjer sig med?

Jag har verkligen så svårt att tro det..
Min mamma, 70 år, går utan problem 5-10 km med labben på promenader när han är hos henne. Och nej, hon är verkligen ingen atlet. Och då bor hon dessutom i utkanten av en större stad och går koppelpromenader med honom.

Året om....? I regn och rusk, ishalka, snömodd, djupsnö? Var bor ts, förresten, det har jag ingen koll på. Men det är just detta jag tagit upp tidigare; intresset för aktiviteten måste finnas där från början. Älskar ts att cykla nån timma/ett par timmar om dagen veckans alla dagar? Gör hennes man det? Eller är det något de tänker sig göra sen, när hunden kommit, för att fylla hundens behov? DÅ misstänker jag att de kommer att ledsna rätt snabbt. Men vad vet jag....

Ska hunden sen sitta i hundgård, eller bunden, övrig tid den är utomhus, lär grannarna snart börja klaga på oljudet den för. Om där nu finns grannar, vill säga.
Fast jag var världens soffpotatis och skulle säkert vara det utan hund. När jag skaffade hund och när jag har hund älskar jag att gå långpromenader,vandra,cykla två mil osv... men skulle ALDRIG göra det utan hund.

Fast jag var världens soffpotatis och skulle säkert vara det utan hund. När jag skaffade hund och när jag har hund älskar jag att gå långpromenader,vandra,cykla två mil osv... men skulle ALDRIG göra det utan hund.

Exakt samma här! Det är ju det här jag menar! Jag älskar livet med hund och skulle göra allt för min hund oavsett ras och vad den rasen behöver. Men utan hund ser jag ingen anledning till att gå ut o dra min sambo på inlines eller cykla flera mil annat än spinningen på gymmet liksom.. :)

Jo, en hund kan verkligen väcka saker till liv i en, sånt man aldrig kommit på tanken att göra utan hund. När min gamling är borta kommer jag inte att skaffa hund på ett bra tag, eftersom jag har en massa jag vill göra där hundägande inte fungerar. Men jag tänker redan nu på alla aktiviteter jag kommer att sakna gränslöst - och som inte alls är i närheten av att vara lika roliga utan honom..... Hur ska jag stå ut? Utan hund blir det inte samma sak, alls.....

Exakt samma här! Det är ju det här jag menar! Jag älskar livet med hund och skulle göra allt för min hund oavsett ras och vad den rasen behöver. Men utan hund ser jag ingen anledning till att gå ut o dra min sambo på inlines eller cykla flera mil annat än spinningen på gymmet liksom.. :)
Nej precis:) jag tycker om att aktivera min hund ,det blir massor motion. Jag minns innan jag skaffade hund, jag gick inte en km i onödan, nu går jag glatt en mil och cyklar två :) med hundar, skulle fortfarande aldrig ge mig ut själv,tycker det är tråkigt bara.

Jag tror det är orimligheten i att TIDEN finns om man ska ha gård, hästar som ska skötas och motioneras, jobb, barn osv + hundar som liksom inte kan vara en del av det utan får tas ut separat för just deras motion för att de absolut inte kan komma lösa. Det är stor skillnad på att ha en hund som liksom flyter med i gårds och hästlivet och hundar där du måste ha 2-3 h per dag över till just dom.

Det är ju inte för att vara elaka som folk påpekar det liksom..

@Vogue
Skulle du kanske kunna räkna upp lite kriterier du faktiskt tycker är viktigt hos en hund?

*Päls
*Storlek
*Om den ska gå bra ihop med andra djur och hundar
*Hur många timmar per dag/vecka ni tycker är kul att lägga på hunden och vad de aktiviteterna ska vara.
* Vad ni tycker om för typ av mentalitet
osv

* Lägger gärna tid på päls men den skall gå att duscha, torka och borsta hyffsat enkelt och jag vill kunna få bort fällpäls fort.

* Medel (50cm) och uppåt! Absolut ingen liten hund förutom typ Bullterrier som är ljuvliga.

* Den skall respektera mitt kommando att inte röra familjens djur i alla fall.

* Ja alltså har man hund anpassar man livet efter den och då sätter man ju inte några timmar?

* Mentalitet beror ju på ras, har inget "såhär måste hunden vara".

Jag tror det är orimligheten i att TIDEN finns om man ska ha gård, hästar som ska skötas och motioneras, jobb, barn osv + hundar som liksom inte kan vara en del av det utan får tas ut separat för just deras motion för att de absolut inte kan komma lösa. Det är stor skillnad på att ha en hund som liksom flyter med i gårds och hästlivet och hundar där du måste ha 2-3 h per dag över till just dom.

Exakt. Det handlar ju inte om att vi inte tror att TS inte kan ha hund alls - eller ens en rätt aktiv sådan - utan om att vissa hundar innebär en viss livsstil som TS inte gett uttryck för att vilja ha i andra trådar.

Det finns ju dock vissa supermänniskor som faktiskt pallar!! Jag har en gammal bekant på facebook,hon jobbar som fastighetsmäklare,bygger hus,har barn,tävlar sina hästar ungefär varje helg,samt har två hundar hon kör agility med,samt att hon joggar på detta.
Så de människorna finns !!! Jag hade dock inte orkat hälften. Inte ens en tredjedel.

* Lägger gärna tid på päls men den skall gå att duscha, torka och borsta hyffsat enkelt och jag vill kunna få bort fällpäls fort.

* Medel (50cm) och uppåt! Absolut ingen liten hund förutom typ Bullterrier som är ljuvliga.

* Ja alltså har man hund anpassar man livet efter den och då sätter man ju inte några timmar?

Fast det kan vara bra att tänka om man vill, utöver promenader för rastning, träna i en eller fyra timmar med hunden. Dygnet har bara 24 timmar och på det ska de flesta få in jobb, hushållsarbete, handla, sömn osv. Lägg till ev tid i stallet, ridning mm.

• Gilla
Reactions: Laa

På punkt ett så fäller ju huskyn ENORMA mängder päls, verkligen enorma. Var någon film på yt där de berättade att de borstar bort nästan en ica-kasse om dagen men hunden fäller ändå extremt inne så det flyger runt tussar :D

Punkt tre, huskyn är absolut inte en hund som respekterar ett kommando. Ännu mindre när det gäller att jaga. Det är verkligen självständiga kattlika hundar med extrem jaktlust.

Mjo, visst kan man veta om man vill leva och andas hund och kanske blir tvungen att dragträna på natten för att det är för varmt på dagen. Eller om man vill ha en hund som är ganska nöjd av att vara med på gård, stall och följer med på träning och dragtur när man själv känner för det?
Det är ganska stor skillnad på uppoffringarna.

Ja för Husky är den enda hund man inte kan se till att den lyder öht? :crazy:

Pinsamt värre, jag har en bekant med en Husky och en Cocker, den kräver mycket och ylar mycket men höjer hon rösten lägger den sig ner och väntar så nog går det om man kan uppfostran :)

Huskyn faller på det första . De tar tid att duscha, ännu längre tid att torka och de fäller mängder.
Du kan glömma ett rent och fint hem om du inte vill anlita städhjälp varje dag :D

Respektera djur beror nog på individen och vad för djur du vill att den ska funka med.

Det finns ju dock vissa supermänniskor som faktiskt pallar!! Jag har en gammal bekant på facebook,hon jobbar som fastighetsmäklare,bygger hus,har barn,tävlar sina hästar ungefär varje helg,samt har två hundar hon kör agility med,samt att hon joggar på detta.
Så de människorna finns !!! Jag hade dock inte orkat hälften. Inte ens en tredjedel.

Jag har svårt att tro att något inte kommer i kläm någonstans. Tex barnen..

Ja för Husky är den enda hund man inte kan se till att den lyder öht? :crazy:

Pinsamt värre, jag har en bekant med en Husky och en Cocker, den kräver mycket och ylar mycket men höjer hon rösten lägger den sig ner och väntar så nog går det om man kan uppfostran :)

När det kommer till jaktlust så ja. Och även annat, för den delen.

Bara för att du känner en som kan säga till hunden att gå och lägga sig (det är ju ändå ett hyfsat lätt kommando) så betyder det ju inte att majoriteten är så lätta.

Jag känner en som har en husky som hatar drag. Men det är ju inte rastypiskt.

På punkt ett så fäller ju huskyn ENORMA mängder päls, verkligen enorma. Var någon film på yt där de berättade att de borstar bort nästan en ica-kasse om dagen men hunden fäller ändå extremt inne så det flyger runt tussar :D

Punkt tre, huskyn är absolut inte en hund som respekterar ett kommando. Ännu mindre när det gäller att jaga. Det är verkligen självständiga kattlika hundar med extrem jaktlust.

Mjo, visst kan man veta om man vill leva och andas hund och kanske blir tvungen att dragträna på natten för att det är för varmt på dagen. Eller om man vill ha en hund som är ganska nöjd av att vara med på gård, stall och följer med på träning och dragtur när man själv känner för det?
Det är ganska stor skillnad på uppoffringarna.

Alltså om min katt lyder vad jag säger och kallas för hund-katt så måste ju en katt-hund bli den perfekta balansen? :sneaky::rofl:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 313
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 433
Senast: Guldaskig
·
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 499
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Familjen ska utökas med en familjemedlem men det råder velande och funderingar. Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över...
2
Svar
33
· Visningar
6 266
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Spännande och intressanta hus till salu, del 2
  • Nämen!
  • Sytråden del 4