Köpa Siberian Husky!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja för Husky är den enda hund man inte kan se till att den lyder öht? :crazy:

Pinsamt värre, jag har en bekant med en Husky och en Cocker, den kräver mycket och ylar mycket men höjer hon rösten lägger den sig ner och väntar så nog går det om man kan uppfostran :)
Jag har också träffat flertalet huskys som lyssnar och min stora hund lekte med en husky på stranden förra sommaren,visserligen en unghane med han var lös och översexuell... även träffat en annan husky några gånger i en rastgård, den är skittråkig verkligen, går runt som en gubbe, men visst lyssnar den på sin husse när han kallar eller säger åt den nåt, märker inte att de huskysarna skulle vara särskilt mer konstiga i vardagen än en annan ras ?
Det jag sätter mig emot är mer motionen, fyra mil i veckan är ju ingenting...

När det kommer till jaktlust så ja. Och även annat, för den delen.

Bara för att du känner en som kan säga till hunden att gå och lägga sig (det är ju ändå ett hyfsat lätt kommando) så betyder det ju inte att majoriteten är så lätta.

Jag känner en som har en husky som hatar drag. Men det är ju inte rastypiskt.

Ja men du skrev precis att den inte kan ta några kommandon alls? :cautious:

Ja för Husky är den enda hund man inte kan se till att den lyder öht? :crazy:

Pinsamt värre, jag har en bekant med en Husky och en Cocker, den kräver mycket och ylar mycket men höjer hon rösten lägger den sig ner och väntar så nog går det om man kan uppfostran :)

Klart den kan lyda. Men vill du vara säker på att din hund respekterar ditt kommando just om att låta bli de andra djuren skulle jag verkligen inte rekommendera en husky. Det kan gå jättebra - tills hunden bestämmer sig för att den ändå har lust att knipa katten/kaninen/fölet.

* Lägger gärna tid på päls men den skall gå att duscha, torka och borsta hyffsat enkelt och jag vill kunna få bort fällpäls fort.

* Medel (50cm) och uppåt! Absolut ingen liten hund förutom typ Bullterrier som är ljuvliga.

* Den skall respektera mitt kommando att inte röra familjens djur i alla fall.

* Ja alltså har man hund anpassar man livet efter den och då sätter man ju inte några timmar?

* Mentalitet beror ju på ras, har inget "såhär måste hunden vara".

Lapsk vallhund, labbe (DP kanske), amstaff, flatte, engelsk springer spaniel, kortklippt pudel, golden. Sådär spontant om ni vill ha en atletisk större hund.

Vilka här har ÖHT ägt och upplevt en Husky på riktigt?

Antar att de flesta har små golvmoppar/familjehundar och berättar högt och brett för att få leva ut någon form av kunskapsbehov?!

Japp, vet också att NÅGRA har tex Schäfer och Dobbis och den kunskapen känns rimlig att lyssna på.

Har suttit och tänkt det en stund nu..
Jag kan försäkra dig om att så inte är fallet. Jag har brukshundar, eftersom jag vill jobba med hunden. Rasen fungerar utmärkt som draghund också, men blir förstås förbisprungen av fågelhundarna och dobbisarna på tävlingarna.

Jag tycker att mobbingdrevet som satts igång mot TS är motbjudande. Och tycker att exemplen på åldriga hundar som går milatals varje dag med sina ännu åldrigare ägare är skrattretande.

Som någon (@Theodor ?) i tråden nämnde. En huskyuppfödare tyckte att minimimotion för en husky var en mils cykling per dag. Det tar inte så lång tid, och är inte särskilt ansträngande för en vuxen frisk människa.

Sedan vill jag också påpeka att det tar mycket mer på hunden att springa i ett visst tempo på en sträcka någon annan bestämmer, än att röra i valfri hastighet dit hunden vill i skogen. Ni som koppeljoggat med era hundar och sett hur de sätter muskler vet vad jag menar.

Såklart en huskys kan ta kommandon,hur fasen lär man den annars att dra ?
Den går självklart att lära kommandon i vardagen också, men jag tror på de som skriver om de starka drifterna här! Tror inte den går att bryta med att bli arg liksom..jag kan bryta min hund genom att harkla mig eller vråla till om det är mer akut. En husky skiter nog fullständigt i sånt om den är blockad på något.

Antar att de flesta har små golvmoppar/familjehundar och berättar högt och brett för att få leva ut någon form av kunskapsbehov?!

Japp, vet också att NÅGRA har tex Schäfer och Dobbis och den kunskapen känns rimlig att lyssna på.
Jag har golvmoppar och brukshundar :)

Jag har också träffat flertalet huskys som lyssnar och min stora hund lekte med en husky på stranden förra sommaren,visserligen en unghane med han var lös och översexuell... även träffat en annan husky några gånger i en rastgård, den är skittråkig verkligen, går runt som en gubbe, men visst lyssnar den på sin husse när han kallar eller säger åt den nåt, märker inte att de huskysarna skulle vara särskilt mer konstiga i vardagen än en annan ras ?
Det jag sätter mig emot är mer motionen, fyra mil i veckan är ju ingenting...

Men det låter ju som att de inte var särskilt rastypiska. Och man ska väl ändå inte satsa på att få en icke rastypisk hund när man letar valp..

Nej det gjorde jag inte? Jag skrev att det är självständiga hundar som inte RESPEKTERAR ett kommando. Vad nu än det betyder? En husky är generellt så självständig att den lyssnar när den själv vill.

Tycker ni överdriver en del som vanligt här på hund, att en husky skulle vara ett sånt monster i vardagen köper jag inte.

Jag tycker nog inte att det är att vara ett monster att behöva mer än 3-4 mils motion per vecka och ha stor jaktlust?:cautious:
Det är ju ganska ofta man hör om polarhundar som kommit lösa och tuggar på grannens får (tex). En husky häromåret hade väl en hundvakt släppt lös för den förstod inte allvaret i jaktlusten vilket slutade med att hunden sprang ikapp och fällde ett rådjur. Som den började äta på medans den levde (fångades på film).

Hundar är liksom rovdjur i mer eller mindre grad och det är knappast något monstruöst att påpeka det.

Såklart en huskys kan ta kommandon,hur fasen lär man den annars att dra ?
Den går självklart att lära kommandon i vardagen också, men jag tror på de som skriver om de starka drifterna här! Tror inte den går att bryta med att bli arg liksom..jag kan bryta min hund genom att harkla mig eller vråla till om det är mer akut. En husky skiter nog fullständigt i sånt om den är blockad på något.

Och varför 15 sidor med att det inte går först då?
Herregud, finns väl ingen som släpper en hund på vilt med flit?
Koppel, staket, hundgård och intresse för hunden. Jesus.

Men det låter ju som att de inte var särskilt rastypiska. Och man ska väl ändå inte satsa på att få en icke rastypisk hund när man letar valp..

Nej det gjorde jag inte? Jag skrev att det är självständiga hundar som inte RESPEKTERAR ett kommando. Vad nu än det betyder? En husky är generellt så självständig att den lyssnar när den själv vill.

Jag tycker nog inte att det är att vara ett monster att behöva mer än 3-4 mils motion per vecka och ha stor jaktlust?:cautious:
Det är ju ganska ofta man hör om polarhundar som kommit lösa och tuggar på grannens får (tex). En husky häromåret hade väl en hundvakt släppt lös för den förstod inte allvaret i jaktlusten vilket slutade med att hunden sprang ikapp och fällde ett rådjur. Som den började äta på medans den levde (fångades på film).

Hundar är liksom rovdjur i mer eller mindre grad och det är knappast något monstruöst att påpeka det.

Har du ägt en Husky?

Men 30-40 km på en vecka. Det blir utslaget ca 5 km om dagen.. En husky som är avlad för att kunna springa 16-30 mil i typ ett sträck nöjer sig alltså med typ vad de flesta sällskapshundar nöjer sig med?

Jag har verkligen så svårt att tro det..
30-40 km var hälften av veckodosen, eftersom det är två intresserade personer som ska dela på hundarnas motion. 30-40 km är en normal sträcka för en normal motionär. Alltså inget som kräver en jätteuppoffring i tid eller ansträngning.

Känner folk med huskys och har även släktingar med huskys.

Har själv schäfer. Eftersom att det nu var relevant :D

Sen kan man ju faktiskt sitta på kunskap även om man själv inte vill ha den typen av hund. Det är ju ganska allmän kunskap tänker jag, att säga att de har hög jaktlust och stort rörelsebehov.

Men man får väl ha rymningssäker trädgård eller hundgård, hur svårt är det ?
Jag har inte hört om någon huskys som sprungit löst och jagat. Däremot ser man varenda vår massa alla möjliga raser som sticker iväg för ägaren släppt de lösa i skogen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 313
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 433
Senast: Guldaskig
·
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 499
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Familjen ska utökas med en familjemedlem men det råder velande och funderingar. Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över...
2
Svar
33
· Visningar
6 266
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar