Köpa Siberian Husky!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har haft malamute och har nu en alaska husky(sibirean mest, resten malamute, grönlandshund).
Det är helt klart en katt i hundkläder. Men läser mycket skrämselpropaganda här. Precis som alla andra krävande hundraser ska man veta vad man ger sig in på. Jag tex. skulle aldrig få för mig att skaffa schäfer eftersom jag skulle tycka sådan träning som den kräver vara urtrist. Gillar man uteliv och mycket träning kan en omplaceringhusky fungera, faktiskt.

Jag jobbade på hundpensionat ett tag, fanns två husky/malamute-blandisar där. Tyckte de verkade ganska deppiga :( (men sågs som "lugna") var i alla fall superpetigt att de inte fick rymma, de hade säkerhetsarrangemang som ingen av de andra. Jag blev smått nervös över att ta ut dem, tänk om de rymmer :nailbiting:. En dag rymde de i alla fall (inte mitt fel som tur var :p), var borta typ ett dygn och nåt rådjur hade gått åt.

Vilka huskies i Sverige utom de som tränar för Iditarod tror du springer längre? Och vilka huskies i världen? Varje vecka vecka året om? Är din åsikt att ingen heltidsarbetande person kan ha en polarspets, (eftersom det rimligtvis inte kan finnas tid att ge den den träning den behöver en vanlig arbetsdag)?
Båda de två Huskyhemmen jag känner tränar avsevärt mer. Som sagt så kör de i snitt 5 dagar i veckan och då minst 1-2 mil. Detta med blandat kickbike, dvs de drar tyngd och med fyrhjuling. Troligtvis lägger de 8-10 mil minimum bakom sig i veckan. Året runt.
Båda hemmen jobbar heltid. Hundarna är deras livstil. De har väl inte tid med mer.

Jag har haft malamute och har nu en alaska husky(sibirean mest, resten malamute, grönlandshund).
Det är helt klart en katt i hundkläder. Men läser mycket skrämselpropaganda här. Precis som alla andra krävande hundraser ska man veta vad man ger sig in på. Jag tex. skulle aldrig få för mig att skaffa schäfer eftersom jag skulle tycka sådan träning som den kräver vara urtrist. Gillar man uteliv och mycket träning kan en omplaceringhusky fungera, faktiskt.
Omplacering är nåt vi är flera som föreslagit :)

Vilka här har ÖHT ägt och upplevt en Husky på riktigt?

Antar att de flesta har små golvmoppar/familjehundar och berättar högt och brett för att få leva ut någon form av kunskapsbehov?!

Japp, vet också att NÅGRA har tex Schäfer och Dobbis och den kunskapen känns rimlig att lyssna på.
Har ju som sagt dobermann, och han är ett rent helvete att ha lös i perioder - och då är han ju 100 gånger förigare än en huskey.

Jag känner ett par stycken med huskey och pratat med fler ägare av dem på draghundstävlingar.
Det låter helt enkelt inte som de passar det liv du beskriver. Jag tror som sagt inte du skulle bli en dålig hundägare - men jag tror ditt rastänk är fel.

Inget är bestämt som sagt och det kan absolut sluta med tex en Labbe, absolut!
Finns en avelshane som är det snyggaste jag sett inom hund all time och en valp efter honom skulle vara magiskt och nästan ännu maffigare än en Husky :)
Och här kommer återigen utseendet som första punkt för eventuell hund. Det är liksom en av de saker som kommer sist ner på listan om man ska ha ett trevligt hundägarliv.

Inget är bestämt som sagt och det kan absolut sluta med tex en Labbe, absolut!
Finns en avelshane som är det snyggaste jag sett inom hund all time och en valp efter honom skulle vara magiskt och nästan ännu maffigare än en Husky :)
Okej :) är ju så supermysigt att ha med sina hundar i stallet och rida med dom :) min förra hund som gått bort sen länge, hon gick inte att ha med i stallet,hon vaktade mig från hästarna,ballade ur så fort hästen tog ett steg mot mig och rida med henne gick inte alls,hon for runt och skällde och högg efter hästens ben för hon trodde jag var i fara. Det var såå tråkigt !!
Nu har jag hundar som funkar toppen med hästar ,det var bara ta med dom och tuta och köra :) det enda problemet var att mina små inte förstod var jag var när jag satt på hästen först, men sen har samtliga bara sprungit med,ingen har jaktinstinkt heller, så vi kan rida året om , det är så himla härligt att kombinera. Även om jag själv inte ridit mycket senaste året :) och en av de stora anledningarna till att jag inte rider är just pga att jag inte hinner för jag är aktiv med hundarna med annat !!

Har ju som sagt dobermann, och han är ett rent helvete att ha lös i perioder - och då är han ju 100 gånger förigare än en huskey.

Jag känner ett par stycken med huskey och pratat med fler ägare av dem på draghundstävlingar.
Det låter helt enkelt inte som de passar det liv du beskriver. Jag tror som sagt inte du skulle bli en dålig hundägare - men jag tror ditt rastänk är fel.

Okej, kan respektera den åsikten med tanke på ditt är eget rasval, absolut.

Och här kommer återigen utseendet som första punkt för eventuell hund. Det är liksom en av de saker som kommer sist ner på listan om man ska ha ett trevligt hundägarliv.

Fast för mig är det utgångspunkten för att välja hund, sen börjar jakten på ett bra exemplar.

Sorry men det är lite så det låter genom tråden. Det var med ett stort mått ironi.

Ja fast jag har verkligen ansträngt mig för att hålla en god ton och jag tar åt mig av råden och är "redan nere" på en show variant istället för en ren slädhund just av den anledningen.

Om folk här i tråden bara visste hur många omplaceringar jag blir "påprackad" (underbart att folk har förtroende över ens kunskap givetvis :love:) veckovis pga mitt sätt att hålla djur men jag tvingas säga nej för att JUST NU fungerar ingen hund öht.

Då är det väldigt tråkigt att få en sån kommentar, det måste jag tydligt uttrycka.

Ja fast jag har verkligen ansträngt mig för att hålla en god ton och jag tar åt mig av råden och är "redan nere" på en show variant istället för en ren slädhund just av den anledningen.

Om folk här i tråden bara visste hur många omplaceringar jag blir "påprackad" (underbart att folk har förtroende över ens kunskap givetvis :love:) veckovis pga mitt sätt att hålla djur men jag tvingas säga nej för att JUST NU fungerar ingen hund öht.

Bra att du tar åt dig. Det är många med enormt stor kunskap som kommer med råd i bästa välmening. Att välja hund, eller något djur, efter utseende är inte riktigt rätt väg att gå.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 313
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 433
Senast: Guldaskig
·
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 499
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Familjen ska utökas med en familjemedlem men det råder velande och funderingar. Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över...
2
Svar
33
· Visningar
6 266
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar