Köpa Siberian Husky!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Absolut, FTCH Copperbirch Liffey "Ross"

Verkar clear på allt förövrigt och vunnit det mesta en labbe kan :)
Ser ut som en labbe ur jaktlinjer brukar ;).
Om du bara lägger till apportering så skulle nog en jaktlabbe passa er utmärkt. Dessutom skulle den troligtvis utan problem kunna lära sig hänga med på ridturer tex.

Jag tycker det är jättekul att se hundar göra det de är avlade för. Nån gång i framtiden vill jag ha jaktlicens och labben att jobba praktiskt med i apportering. Ska bara hitta tid och ork först.

Ja fast jag har verkligen ansträngt mig för att hålla en god ton och jag tar åt mig av råden och är "redan nere" på en show variant istället för en ren slädhund just av den anledningen.

Om folk här i tråden bara visste hur många omplaceringar jag blir "påprackad" (underbart att folk har förtroende över ens kunskap givetvis :love:) veckovis pga mitt sätt att hålla djur men jag tvingas säga nej för att JUST NU fungerar ingen hund öht.

Då är det väldigt tråkigt att få en sån kommentar, det måste jag tydligt uttrycka.

Risken med showvarianter inom de flesta raser där det är en delning är dock att sjukdomar och dålig mentalitet kommer fram. Just för att utseende har största prioriteten.

Så, varför inte en omplacering om du verkligen vill ha husky? Eller en faktiskt mer passande ras för det livet? Labbe som du själv tar upp låter verkligen passande tycker jag.

Ser ut som en labbe ur jaktlinjer brukar ;).
Om du bara lägger till apportering så skulle nog en jaktlabbe passa er utmärkt. Dessutom skulle den troligtvis utan problem kunna lära sig hänga med på ridturer tex.

Jag tycker det är jättekul att se hundar göra det de är avlade för. Nån gång i framtiden vill jag ha jaktlicens och labben att jobba praktiskt med i apportering. Ska bara hitta tid och ork först.
Jag tänkte framför allt på arbetsegenskaperna... :D

Jaha! :o:D

Det finns en Netflix-dokumentär som heter Happy People. Handlar om ryska jägare och rätt mycket om deras hundar. Det är husky-ish hundar, och jag insåg verkligen deras kapacitet och behov när en man åkte skoter i hög fart typ ett dygn och hunden sprang samma sträcka. Han ansåg för övrigt att en husky aldrig ska vara inne.

@Vogue Att gå på utseendet i första hand kan bli hur fel som helst, skillnaden mellan att ha en labrador och en Siberian husky är ju nästan lika stor som på att köra lådbil eller pansarvagn! Du behöver nog tänka igenom vad du vill få ut av ditt hundägande, och sedan köra uteslutningsmetoden.

Utställningshuskysarna jag har träffat motioneras mycket och verkar behöva mycket aktivering i form av motion, inte hjärngympa. (Periodvis snittar mina vänner på två mil hundturer/dag fördelat på joggingturer och cykelturer) De är verkligen inte bara till pynt utan jag uppfattar dom som brukshundar, men inte lika utpräglade draghundar som "ursprungsvarianten". Dessutom luddar de ganska friskt, särskilt på våren, så det måste man vara beredd på.

Labradorägarna jag mött "kommer undan" med ett par långa turer i veckan och typ nåt varv runt kvarteret till vardags och pälsen kräver inte jättemycket vård.

Vallhundsraser går bort om man inte är intresserad av att vara väldigt aktiv med sin hund. De är generellt väldigt intelligenta och behöver mycket stimulans.

Utpräglade jakthundar finns inte direkt någon anledning att skaffa om man inte skall jaga... Och så vidare...

Men det finns ju mängder av raser, så man kan ju säkert gå från utseendesidan lika gärna som egenskaperna i första sållningen. Typ: "Jag vill ha en stor fluffig" eller "jag vill ha en mellanstor korthårig" och så läser man på om vilka egenskaper de olika raserna har därefter.

Men du, bryr du dig verkligen mer om hundens utseende än hur den kommer må psykiskt? Alltså allvarligt så får jag ont i magen av ditt sätt att resonera om levande djur.
Det viktigaste är att hunden är vacker. Sen om den kommer må kasst det är liksom inte ditt problem. Eller?
Jag förstår verkligen inte hur du kan göra såhär.

Det såg jag :). Men upplever att husky får en stämpel som jag inte tycker stämmer. Alltså, en dåligt hanterad schäfer eller liknande ras blir också svår. Men vid rätt skötsel är det nog en kanonhund även om jag inte skulle vilja ha en själv.

Visst är det så att en dåligt hanterad hund kan bli svår. Men det blir verkligen en understimulerad Schäfer, Husky what ever också. Vanligaste orsaken till när hundar går ur händerna på folk el problem uppstår är just brist på förståelse inför hundens behov. Sen kan man för det vara en supersnäll och omtänksam hundägare.

Vi har själva köpt tillbaka två uppfödningar där köparna underskattade sig själva. När man köper en arbetande hund så bör man vara inställd på att man kan råka få den där individen som är mest extrem. Gillar man egenskaperna så ser man det som en jackpot. Hade man hoppats på lite light så kommer man slita sitt hår och troligtvis tycka hundägandet blev rätt jobbigt och känna det som ett tvång.

Blocket med alla omplaceringar i 1-2årsåldern visar rätt tydligt på hur vanligt det är att folk trodde mer om sig som hundägare och hur länge de står ut.

Men du, bryr du dig verkligen mer om hundens utseende än hur den kommer må psykiskt? Alltså allvarligt så får jag ont i magen av ditt sätt att resonera om levande djur.
Det viktigaste är att hunden är vacker. Sen om den kommer må kasst det är liksom inte ditt problem. Eller?
Jag förstår verkligen inte hur du kan göra såhär.

Och vart kom det här ifrån? Tvärt emot allt jag står för? :crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 313
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 433
Senast: Guldaskig
·
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 499
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Familjen ska utökas med en familjemedlem men det råder velande och funderingar. Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över...
2
Svar
33
· Visningar
6 266
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar