Alltså jag menar inte att ALLA CC är trötta osv. Men nog går aveln mer mot stora och tunga hundar som säljs som aktiva familjehundar? Hade/har inte rasklubben en hel del interna splittringar just pga detta?
Sen säger jag inte att inte CC är trevliga hundar - jag gillar samtliga jag träffat. Menyn påstods det att labbar var sega och jag tycker nog liksom att CC kan vara minst lika sega om inte segare.
Jag har bott med två CC och har vänner som har.
Gemansamt för dem tycker jag är att de vill röra sig när de vill och på sitt vis. Och får de inte tillräckligt med aktivering så sabbar de saker.
De jag bodde med var nog förvisso extrema på varsitt vis. Men när de någon dag inte fick tillräcklig aktivering(mer än prommis och gå lösa på hästgården och leka med varann etc) så gnagde de ner ett träd. Jajjemen! Ett TRÄD. Förvisso ett tunt träd. Men icke desto mindre irriterande för den som planterat trädet och sköter sin trädgård pedantiskt.
Däremot var de ju inte supersugna på att tex springa löprunda eller cykla med husse.
Men kampa, leka och bråttas med varann/sina människor uppskattades.
Jag ser faktiskt den rasen som lite svår just iom att de har så lite förighet, har viss jakt och verkar behöva sin typ av stimulans för att inte demolera saker.
De är ju inte helt lätta att hitta lekkamrater till bland kompisars hundar heller iom sin storlek och styrka.
Jag har en vän vars CC reagerade i försvar mot hennes mindre hund. CCn som inte är vuxen blev överrumplad och skulle försvara sin liggplats och sitt ben. Hon försökte inte skada rejält. Trots det blev det en fraktur på den lilla.
Har man katt kan ju samma situation uppstå. Och barn..
Jag älskar de CC:ar jag bodde med. Men i båda fanns viss tveksamhet mentalt. Som tur är bor de hos extremt duktiga djurfolk som också är ansvarsfulla och inte låter hundarna sättas i vilka situationer som helst. Och inte har barn. Annars hade de kunnat skada folk/djur.
Och på brukshundsklubbarna stod de handfallna. De gick inte dit mer efter att några instruktörer inte vetat vad de skulle göra. Som tur är jobbar ägarna med träning av andra djur och kunde själva lösa problemen.
Nu låter det som de var monster. Det är de absolut inte. Rätt hanterade är de fantastiska och funkar med nya människor etc. Men hade man inte varit så bra på djur som ägarna är tror jag båda kunnat bli farliga individer.
Jag personligen hade inte orkat det ansvar som kommer med den typen av hund.
Jag vill ha en enklare hundtillvaro.