Köpa Siberian Husky!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sen just att de SKA sova inne. Jag känner en del med polarhundar och andra välpälsade raser som är värmekänsliga. Jag har också vaktat såna några veckor i sträck. Det skulle för mig vara snudd på djurplågeri att tvinga vissa såna sova inne såtillvida man inte har extreeemt kallt inte.
Ja men det också! Brorsans Samojed sover ALLTID under det öppna fönstret - året om. Hade hon kunnat hade hon sovit utomhus, men nu får hon sova inne. (I förra lägenheten dom bodde sov hon dock nästan alltid i uterummet eller mellan uterummet/vardagsrummet för där drog det skönt) Det innebär ingen golvvärme och konstant öppet fönster i sovrummet där hon sover året runt men det är mest på senhöst/vinter/tidig vår som hon faktiskt sover bra. Sommaren är hemsk!

(Och det fungerar ju ex helt okej för personer som mig som älskar kalla sovrum, men alla gör ju inte det. Har jag höet :angel: )

Ja men det också! Brorsans Samojed sover ALLTID under det öppna fönstret - året om. Hade hon kunnat hade hon sovit utomhus, men nu får hon sova inne. (I förra lägenheten dom bodde sov hon dock nästan alltid i uterummet eller mellan uterummet/vardagsrummet för där drog det skönt) Det innebär ingen golvvärme och konstant öppet fönster i sovrummet där hon sover året runt men det är mest på senhöst/vinter/tidig vår som hon faktiskt sover bra. Sommaren är hemsk!

(Och det fungerar ju ex helt okej för personer som mig som älskar kalla sovrum, men alla gör ju inte det. Har jag höet :angel: )
Vår första eurasier sov på balkongen sommartid. Vintertid låg han visserligen inne men framför balkongdörren där golvet alltid var kallt.
Nu har jag en som sover i sängen. Kan inte förstå det! När jag mådde som sämst och sov i underställ o dubbla täcken och ändå skakade, så låg han UNDER täckena tätt intill och värmde mig. Han kröp inte fram förrän husse gick och la sig. Förstår inte hur han fixade värmen..

Omplacering har nämnts många gånger. Sedan tycker jag att malamuterna känns mjukare än huskys. Huskyn upplevs skarpare mentalt också, enligt de jag kört med iaf. Det efterfrågades erfarenhet och jag har vuxit upp med malamuter, familjen var bekant med en av de första kennlarna som introducerade rasen till Sverige och gjorde ett jättearbete där, och har med stort intresse följt utvecklingen av malamuter, huskys och hur det går i drag/utvecklingen exteriört showmässigt. Har kört en del på brukshundklubben etc och där träffat båda raser, förutom drag då. Ägnat osunt mycket tid åt att rymningssäkra hundgård då vi haft en som kunnat ta sig ut från Alcatraz, typ :arghh: Hon var dock väldigt snäll och drog oftast bara till närmaste lekplats så nåt barn glatt kom dragandes med henne och fick en slant för besväret.. Well det är en parentes. På slutet bodde vi i lägenhet vardagar och hon sov vid balkongdörren som stod på glänt för hennes skull alla dagar det inte var storm i princip. Det var ok för henne då, på ålderns höst, med övrig aktivering. Förstörde aldrig något inne men skrämde slag på brevbäraren genom att smyga innanför dörren och slita posten ur händerna på honom när den kom i brevinkastet :o Han fortsatte lägga posten i trapphuset utanför vår dörr nåt år efter att hon dött.. Hon var drottningen av att rymma som sagt, det gick åt en del småvilt fast vi var noga med inkallning och koppel (hon bet ihjäl både huggorm- trots att den bet henne- och igelkott, trots taggar i hela nosen.. osv), hon var skotträdd när det smällde rejält så nyår var inget kul.. lydnaden var blod svett o tårar från tvåbent håll (jag tror hon hade rätt kul). Men det var den mest lojala hund jag träffat på. Smart. Och det är ett stort jäkla hål i hjärtat efter den hunden, för alltid. Men jag tipsar ytterst sällan om dessa raser, tror det hänt en gång under alla mina år på buke. Det är få som beskriver livet de trivs med, generellt (såklart finns undantag! alla hundar är inte likadana).

En halv uppsats blir det :o men.. jag vill verkligen poängtera att jag skriver inget om polarhundar för att skrämma nån eller vara oresonlig eller låtsas vara så jäkla bra eller what not. Jag skriver dels av omtanke om eventuella köpare- det är skitjobbigt att ta sig vatten över huvudet, både att behöva omplacera eller att slita sig igenom åren- dels av omtanke om hundarna. Jag älskar verkligen dessa raser och sörjer alla gånger jag ser ännu en ute till omplacering eller tom i blicken vid en utställning, "showlinje" är för mig nåt som gör ont i ögonen.

(Sen kan jag absolut förstå längtan efter en ras fast man inte gillar deras huvudfokus. Jag skulle i teorin hemskt gärna ha en bc att jobba med, men så är det ju det där med vallande.. )

Hundägande ska vara kul, för båda parter. Lycka till TS, jag hoppas du hittar din drömhund, oavsett ras! :)
Malamute upplever jag också mjukare, mer lättstyrd. Men ändå skarpare mot vilt och andra hundar. Men så otroligt snäll.
Huskyn upplever jag som den som man får förhandla och komma överens med. Smart. Självständig. Men mildare mot vilt och andra hundar. Av de jag har haft så har det inte varit några problem med vare sig katt eller inredning. Men nog kräver de en del och är inte lättstyrda. Jag vill väl egentligen inte uppmuntra till att det är en ras för vem som helst. Men de fick ett oförtjänt rykte här(det sista inte riktat mot dig).

Om du har träffat och ägt siberian husky som gått att ha lösa utan problem, gått att lita på till hundra procent runt katter, höns, kaniner och får samt varit lydnadsstjärnor i största allmänhet så skulle jag nog klassa dem som avarter, ja. Det är klart att inte alla individer av rasen skulle mörda familjens katt om de fick tillfälle, och det finns säkert några som kan gå lösa också. Men att man påtalar rasens stora jaktinstinkt och hur denna ofta påverkar vardagen med en husky anser inte jag vara att på något vis svartmåla.

Jaktinstinkt ja, det har många hundar. Avlade jakthundar framförallt ;). Men jag har aldrig läst att de beskrivs som att döda husdjur etc som gjorts här. Det är beskrivningen jag reagerar på.
Katt har jag sett i många hushåll :). Gällande lydnad och lös så upplever jag att det är många andra raser som inte är lättare. En husky styr man bara inte på samma sätt.

Jaktinstinkt ja, det har många hundar. Avlade jakthundar framförallt ;). Men jag har aldrig läst att de beskrivs som att döda husdjur etc som gjorts här. Det är beskrivningen jag reagerar på.
Katt har jag sett i många hushåll :). Gällande lydnad och lös så upplever jag att det är många andra raser som inte är lättare. En husky styr man bara inte på samma sätt.

Det är skillnad på hur jakthundars jaktinstinkt är och hur en huskys jaktinstinkt är tycker jag.. De raser vi använder i sverige är ju avlde på att INTE gå på bytet alt vara för långsam för det.

Vilka andra raser är svårare att ha lösa jämfört med husky?
Att inte ha styrning på en hund med stort springbehov och stark jaktlust är väl samma sak som att inte kunna ha den lös? :p

Det här till exempel... Har aldrig mött på en elak frisk husky. Svartmålningarna dryper.

De behöver ju inte vara elaka för att tända till om ungar inte riktigt vet gränser. Det gäller alla raser.
Men raser med mer jakt och som ställer högre krav på aktivering kan det ju bli mer utslag på sas i dåliga lägen än mindre krävande hundar.

När man formulerar sig som TS gjort är jag tveksam till att man har koll nog att inte sätta hundarna i lägen de inte ska behöva vara i, med tex barn som agerar på sätt som hunden inte uppskattar.
Har man en mindre och/eller simplare ras tål det ju mer missar av olika skäl.

Jag tycker samma när folk skaffar "för mkt" häst. Det kan bli farligt trots att hästen i sig inte är farlig, elak eller en dålig häst. Men det som är en bra häst för mig är inte bra till en nybörjare.
Jag ser enorma problem med de som köper häst pga utseende. Det är oftast en viss typ av människa. Och de brukar sällan ha trevliga hästar när de haft dem ett tag.
Så ser jag på folk som köper hund på utseende med. Även om jag möter fler i jobbet som hästtränare så tycker jag det finns ett problem i hundvärlden med.

Och när såna människor skaffar flotta djur så kan vissa av dem bli lite farliga i vissa av de situationer de här ägarna sätter dem i. Det är som sagt inte djurets fel. Men de har behov som vissa måste tillfredställas. Ju mer krävande behov desto större utslag om de behoven inte möts.

Jag tycker också att det är ett jättebakvänt sätt att börja leta hund på - att först skriva en lista på vilka raser som är läckra och sedan anta att 'det är väl bara att skräddarsy livet lite så blir de lyckliga!' Istället för att utgå ifrån sin situation, sedan se vilka raser som kan passa och SEDAN sålla vilken av de raserna som tlltalar en bäst.

I min åsikt har tråden varit sansad - huskeyn har inte utmålats som ett monster, utan från samlade erfarenheter beskrivits som det värsta Eller bästa den kan bli. Man får trots allt vara beredd på båda ytterligheterna.

Det är skillnad på hur jakthundars jaktinstinkt är och hur en huskys jaktinstinkt är tycker jag.. De raser vi använder i sverige är ju avlde på att INTE gå på bytet alt vara för långsam för det.

Vilka andra raser är svårare att ha lösa jämfört med husky?
Att inte ha styrning på en hund med stort springbehov och stark jaktlust är väl samma sak som att inte kunna ha den lös? :p
Det är inte fler huskys än ex. jämte, karelare, malamute och jag kan fortsätta... Visst finns det individer som någon misslyckats med. Hur många här har faktiskt någon egentlig erfarenhet av husky?

De behöver ju inte vara elaka för att tända till om ungar inte riktigt vet gränser. Det gäller alla raser.
Men raser med mer jakt och som ställer högre krav på aktivering kan det ju bli mer utslag på sas i dåliga lägen än mindre krävande hundar.

När man formulerar sig som TS gjort är jag tveksam till att man har koll nog att inte sätta hundarna i lägen de inte ska behöva vara i, med tex barn som agerar på sätt som hunden inte uppskattar.
Har man en mindre och/eller simplare ras tål det ju mer missar av olika skäl.

Jag tycker samma när folk skaffar "för mkt" häst. Det kan bli farligt trots att hästen i sig inte är farlig, elak eller en dålig häst. Men det som är en bra häst för mig är inte bra till en nybörjare.
Jag ser enorma problem med de som köper häst pga utseende. Det är oftast en viss typ av människa. Och de brukar sällan ha trevliga hästar när de haft dem ett tag.
Så ser jag på folk som köper hund på utseende med. Även om jag möter fler i jobbet som hästtränare så tycker jag det finns ett problem i hundvärlden med.

Och när såna människor skaffar flotta djur så kan vissa av dem bli lite farliga i vissa av de situationer de här ägarna sätter dem i. Det är som sagt inte djurets fel. Men de har behov som vissa måste tillfredställas. Ju mer krävande behov desto större utslag om de behoven inte möts.
Nej. Husky är inte mer opålitlig än någon annan ras. Tvärtom är huskyn en vänlig hund och ska inte uppvisa vaktbeteende. Jag vet ärligt talat inte vad du pratar om för ras.

Jag tycker också att det är ett jättebakvänt sätt att börja leta hund på - att först skriva en lista på vilka raser som är läckra och sedan anta att 'det är väl bara att skräddarsy livet lite så blir de lyckliga!' Istället för att utgå ifrån sin situation, sedan se vilka raser som kan passa och SEDAN sålla vilken av de raserna som tlltalar en bäst.

I min åsikt har tråden varit sansad - huskeyn har inte utmålats som ett monster, utan från samlade erfarenheter beskrivits som det värsta Eller bästa den kan bli. Man får trots allt vara beredd på båda ytterligheterna.
Mest folk som hört och sett någon Youtube film läser jag...

Sedan tycker jag inte annorlunda när man väljer typ av ras, det ska man göra av andra orsaker än utseendet.

Och jag har läst på många ställen att deras jaktlust kan ställa till det även med husdjur, bl a fall där hushållets katt strukit med. Som sagt, det KAN absolut gå bra med katt. Men om det är ett viktigt kriterie att husdjur lämnas ifred skulle jag satsa på annan ras.
Angående att även andra raser har jaktinstinkt - tror du inte att TS fått samma reaktioner om hon velat köpa t ex en TJT?

Mest folk som hört och sett någon Youtube film läser jag...

Sedan tycker jag inte annorlunda när man väljer typ av ras, det ska man göra av andra orsaker än utseendet.

Jag har ingen erfarenhet av att äga en men den jag har är garanterat större än att titta på youtube-klipp. Jag lovar att det inte är kul när ens hund drar iväg från en och dödar husdjur - även om det inte är ens egna...

Sen just att de SKA sova inne. Jag känner en del med polarhundar och andra välpälsade raser som är värmekänsliga. Jag har också vaktat såna några veckor i sträck. Det skulle för mig vara snudd på djurplågeri att tvinga vissa såna sova inne såtillvida man inte har extreeemt kallt inte.

Alltså, nu har jag aldrigt ägt en polarhund som bott inomhus så just om husky kan jag inte säga, men har haft fler välpälsade raser. Ingen har någonsin mått dåligt av att sova inomhus förutsatt att man haft en normalt svan temperatur i huset/lägenheten. Vi får väl se vad samojedvalpen som vi har på dagarna säger om det, lite för tidigt att förutspå något när pälsen inte är annat än valppäls.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 313
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 433
Senast: Guldaskig
·
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 499
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Familjen ska utökas med en familjemedlem men det råder velande och funderingar. Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över...
2
Svar
33
· Visningar
6 266
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar