Jag vet inte många hundar som skulle säga nej till slaktavfall oavsett ras...Jag tycker du förringar en hel del hunderfarenhet i tråden genom att påstå att det folk tror om huskeys, har de sett på youtube.
Har själv inte ägt någon men grannen förlorade sin kanin till en hushuskey som kom lös, och vi hade under fårslakten ett gäng ur ett spann som lyckades rymma och ge sig på avfallet - tur det inte längre fanns några får på plats att riva.
Säger det inte en del om vilket ansvar det är och vilka starka drifter vi pratar om, att det är Så Många i tråden som 'känner någon' med liknande erfarenheter?
Det värsta dras upp för att det ju är någonting man måste ta i beaktning när man funderar på ras.
Sedan att jag stött på någon som funkat fint som väldigt aktiv familjehund (fast aldrig någon som kunnat vara lös och bekväm på gården) säger inte så mycket. Det finns strosande gårdsschäfrar också, det betyder inte att det är glada hundar eller att det garanterat blir en sådan man får. Det är ju inte normen.
Som någon sa, skulle andra extrema raser med största sannolikhet beskrivas på liknande sätt. Worst case scenario helt enkelt, så att man får ta ställning till om man vill ta risken eller inte.
Jaktterrier, malinois eller till exempel maremma hade säkert bemötts på samma sätt.
Jag är hemskt glad att ingen stack under stol med vilka problem jag kunde förvänta mig när jag köpte shiban.
Sedan är det väldigt många här som anser saker om husky och sedan visar sig inte haft någon själv eller har erfarenhet av att ha träffat en individ. Jag skulle av då samma anledning aldrig rekommendera en schäfer till någon. Vass ras med många individer som är mentalt labila. Om vi nu ska tänka på värsta scenario.
Självklart ska man inte sticka under stol med att det är en krävande ras.
Det jag har lärt mig om husky är att du inte lyckas fostra den på samma sätt. Den tycker det inte är spännande med lydnad, dens högsta vilja är inte att behaga. Men omöjlig? Långt ifrån.Då kan jag krossa den teorin då dessa hundar även motioneras i samhälle och vistas bland folk. Jaktlusten går inte ur för det. Den ena ägaren tävlar i bruks med sin schäfer så jag tror knappast det bruster i kunskap på hur man tränar lydnad heller.
Det är genetiskt.