Köpa Siberian Husky!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så din åsikt är att den absoluta majoriteten av huskies trivs som mer rena sällskapshundar, funkar utmärkt att ha lös på gården bland diverse djur, är väldigt föriga, lättlärda och enkla att ha lösa med sig på promenader, i skog och mark utan problem, att de trivs finfint med att vara prydnader inomhus, de är såpass lugna och soft att de inte kräver mer än så?

Intressant....
Eh? Har du ens läst mina inlägg undrar jag nu.

Nä, där har du fel. Det är inte MÅNGA även om det händer. Som i alla raser. Eftersom du ifrågasätter folks personliga erfarenhet av husky och kopplar ihop det med deras kunskap så undrar jag hur det ser ut med din personliga kunskap om Schäfer för att göra ett sådant påstående?
Och fortfarande så är det inte ett förarfel för att rasen har en stor jaktlust. Inte heller att den triggas av flocken som den bör leva i. Det är genetik.
Det är just det. Det händer. Men det säger inget om rasen som sådan. Det är just det också. Jag har inte ägt någon schäfer. Jag känner bekanta som har schäfer, läst om schäfer etc. Det var just det jag menade. Jag kan inte bedöma schäfern utifrån det. Förstår du? Det var exemplet.

Eh? Har du ens läst mina inlägg undrar jag nu.

Ja och de väcker en undrar om du missat vad diskussionen handlar om eftersom du klankar på alla, påstår att de är okunniga och hittar på, när vi skriver att det livet som jag precis beskrev inte är lämpligt om man ska köpa huskie..
Varför klankar du annars ner på att vi avråder en människa som erbjuder huskie just det livet?

Totalt ologiskt.

Den vanliga tävlingen om vem som vet mest alltså? För att jag ifrågasätter när folk mest läst, känner någon och sedan bedömer saker rastypiska?

Två malamute, uppfödda för drag. Långtidsvakt till tre olika huskys(månader alltså). Nöjt mig med en egen som kommer från en draghundsförare. Alla har bott inne, de har haft tillgång till hundgård. Idag har jag ingen hundgård, tomtgränsen räcker.
Så din bild (en person) är mer rätt än erfarenheterna från flera personer? Och det gör att du tycker att husky vore toppen för TS?
Det är ju som att säga till nån som vill tävla bruks på högre nivå att välja eurasier för att det finns EN som är i elit (eller om det var högre, skitsamma you get the point). ALLA andra har fel som säger att rasen inte passar till detta, för de har ingen själva?

Ang fel hund i fel hem så skulle jag vilja skylla på många rasbeskrivningar som finns. Det är inte första gången jag hittat en ras jag läst om på flera ställen som verkar perfekt som aktiv familjehund på gård och ska gå att ha ihop med andra djur, men som man sedan läser om här ska vara otroligt mycket mer krävande och inte alls som jag trott.
Var bergsäker på att jag läst för längesedan om siberian husky på skk och att det skulle vara perfekta hunden för oss vilket gjorde att vi bestämde oss att den rasen blir det när det är dags, men så efter den här tråden gick jag dit igen för att kolla och då står ju inget av det jag tidigare läst..
Blir trött på att leta hundras :p

Det är just det. Det händer. Men det säger inget om rasen som sådan. Det är just det också. Jag har inte ägt någon schäfer. Jag känner bekanta som har schäfer, läst om schäfer etc. Det var just det jag menade. Jag kan inte bedöma schäfern utifrån det. Förstår du? Det var exemplet.

Jag vet inte riktigt om jag förstår vad du argumenterar mot. Du anser att människor svartmålar SH som ras, men det som egentligen händer är ju att människor beskriver vad som kan hända när man tar en bruksras och erbjuder den livet som sällskapshund. Ja, det kan hända fler raser, men vissa raser kräver gott om stimulans, och får de inte det blir det jobbigt för alla parter. En skarp hund är inte en elak hund, det är för mig en hund som snabbt ställer saker på sin spets när den t ex inte får utöva det den är avlad för.

Har själv rottis och CC, och kan skriva spaltmeter för att avråda från i alla fall rottweiler till TS och det liv hon erbjuder. CC däremot är i mina ögon en betydligt trubbigare ras, som med rätt individ mycket väl kan bli en superb gårdshund för TS behov. Sedan är jag inte säker på att TS är av det slaget som gillar dregel på allt, och hår i drivor, men det är en annan historia.

Och du gör en felbedömning. En Schäfer (eller annan hundras) blir inte labil i brist stimulering. Den blir labil pga dålig nervkonstuktion (genetik) eller extrem felhantering.
En mentalt rätt funtad hund bite tex sönder inredning, rymmer, skäller, drar i koppel, okynnesjagar saker tex bilar när den bli understimulerad. Den blir inte labil!

Ja och de väcker en undrar om du missat vad diskussionen handlar om eftersom du klankar på alla, påstår att de är okunniga och hittar på, när vi skriver att det livet som jag precis beskrev inte är lämpligt om man ska köpa huskie..
Varför klankar du annars ner på att vi avråder en människa som erbjuder huskie just det livet?

Totalt ologiskt.
Jag är inte den enda som uppfattat att den beskrivits som ett "monster". Det är det jag vänt mig emot.

Ang fel hund i fel hem så skulle jag vilja skylla på många rasbeskrivningar som finns. Det är inte första gången jag hittat en ras jag läst om på flera ställen som verkar perfekt som aktiv familjehund på gård och ska gå att ha ihop med andra djur, men som man sedan läser om här ska vara otroligt mycket mer krävande och inte alls som jag trott.
Var bergsäker på att jag läst för längesedan om siberian husky på skk och att det skulle vara perfekta hunden för oss vilket gjorde att vi bestämde oss att den rasen blir det när det är dags, men så efter den här tråden gick jag dit igen för att kolla och då står ju inget av det jag tidigare läst..

Väldigt många rasbeskrivningar både hos SKK och hos rasklubbarna är otroligt förskönande. Det är så himla synd!
Klart man vill belysa det bästa hos just Sin ras men man gör så många hundar en otjänst på det viset! Och ägare, för all del.

Så din bild (en person) är mer rätt än erfarenheterna från flera personer? Och det gör att du tycker att husky vore toppen för TS?
Det är ju som att säga till nån som vill tävla bruks på högre nivå att välja eurasier för att det finns EN som är i elit (eller om det var högre, skitsamma you get the point). ALLA andra har fel som säger att rasen inte passar till detta, för de har ingen själva?
Jag har inte skrivit någonstans hur den skulle passa just TS.

Jag håller med. Blir därför oerhört less på folk som länkar rasbeskrivningar från rasgrupper som tips och gärna lägger till en historia om sin mosters vovve som inte alls är ett gott rasexemplar men som råkar passa in.

Jag vet inte riktigt om jag förstår vad du argumenterar mot. Du anser att människor svartmålar SH som ras, men det som egentligen händer är ju att människor beskriver vad som kan hända när man tar en bruksras och erbjuder den livet som sällskapshund. Ja, det kan hända fler raser, men vissa raser kräver gott om stimulans, och får de inte det blir det jobbigt för alla parter. En skarp hund är inte en elak hund, det är för mig en hund som snabbt ställer saker på sin spets när den t ex inte får utöva det den är avlad för.

Har själv rottis och CC, och kan skriva spaltmeter för att avråda från i alla fall rottweiler till TS och det liv hon erbjuder. CC däremot är i mina ögon en betydligt trubbigare ras, som med rätt individ mycket väl kan bli en superb gårdshund för TS behov. Sedan är jag inte säker på att TS är av det slaget som gillar dregel på allt, och hår i drivor, men det är en annan historia.
Visst så kan det vara. Jag blir blind i ex som att huskyn beskrivs skarp och vill liksom andra försvara sin ras. För SH ska inte vara skarp. Tvärtom.

Och du gör en felbedömning. En Schäfer (eller annan hundras) blir inte labil i brist stimulering. Den blir labil pga dålig nervkonstuktion (genetik) eller extrem felhantering.
En mentalt rätt funtad hund bite tex sönder inredning, rymmer, skäller, drar i koppel, okynnesjagar saker tex bilar när den bli understimulerad. Den blir inte labil!
Vilket kan uppfattas som labil. ;)

Den vanliga tävlingen om vem som vet mest alltså? För att jag ifrågasätter när folk mest läst, känner någon och sedan bedömer saker rastypiska?

Två malamute, uppfödda för drag. Långtidsvakt till tre olika huskys(månader alltså). Nöjt mig med en egen som kommer från en draghundsförare. Alla har bott inne, de har haft tillgång till hundgård. Idag har jag ingen hundgård, tomtgränsen räcker.
Då blir jag grymt imponerad! Du har Huskys som kan gå lösa och inte skulle komma på tanken att gå över tomtgränsen ?

Visst så kan det vara. Jag blir blind i ex som att huskyn beskrivs skarp och vill liksom andra försvara sin ras. För SH ska inte vara skarp. Tvärtom.

Nu umgås jag inte i SH´kretsar (för långt från mina raser) men nog tusan anser jag SH vara en skarp ras. Precis som jag anser att arbetshästar är skarpa (kallblod är ju inte några gulliga kelgrisar precis).

Det är stor skillnad på labil och skarp. Skarp handlar för mig om att hunden behöver stimulans för att inte bli svårhanterlig. Och alla hundar som är avlade som brukshundar anser jag ligger nära att skapa problem för ägaren om understimulerad. Och de blir snabbt understimulerade. Har inte matte/husse vettiga uppgifter, skapar man dem själv (som hund/häst) och sedan är man (som hund/häst) rätt oförstående för missnöjda ägare, och då kan det bli problem.

Fast det var ju du som började ifrågasätta folks erfarenhet. Och din var ju en korsning med både malamute o grönlandshund i skrev du ju, blev den renrasig husky nu?

Vilket kan uppfattas som labil. ;)

Men nä. Då undrar jag vad ordet labil betyder för den människan. Jag hoppas folk kan skilja på när en hund beter sig ouppfostrat och när den är utåtaggerande, rädd, osv.
Hoppas ingen är så blåst så de anser att en hund har mentala brister för att den skäller eller biter sönder soffkuddar. Annars är det bara för sorgligt :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 313
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 433
Senast: Guldaskig
·
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 499
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Familjen ska utökas med en familjemedlem men det råder velande och funderingar. Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över...
2
Svar
33
· Visningar
6 266
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar