Köpa Siberian Husky!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Knapplån

Jag förstår öht inte varför folk skaffar SH som sällskapshund när de bor i stan/lägenhet och inte gör annat med hundarna än promenerar ...
har 3 st häromkring och det är hemskt att se hur de aldrig aldrig någonsin får vara lösa ute... promeneras i kort kort lina både på asfaltstadsvägarna samt landsvägarna/skogen, övriga tiden sitter de i lina på gräsmattan/den minililla tomtplätten och ser hemskt deprimerade ut.. (reagerar inte på omvärlden ligger mest och trycker)...

Personligen om man letar gårds/sällskapshund tycker jag det förtar hela poängen om hunden inte kan få strosa lös på den egna gården. För att inte tala om hur sjukt deprimerande att när man vill ta med hunden på en löprunda /ridtur i skogen måsta ha den i koppel .... :(

Håller med de 99% i tråden som svarat klokt och insiktsfullt att om inte annat för HUNDENS skull så är det olyckligt att utifrån beskrivet av TS, välja en SH .

Rasen delades 2000, först kallades de som nu heter American Akita för Great Japanese Dog men det ändrades 2006 till American Akita, så nu är rasen uppdelad till 2 raser: American Akita (amerikanska varianten) och Akita (utan inu, den japanska varianten). Om du googlar kommer du se skillnaderna i utseende, men enkelt sagt är de japanska, Akita, mer lika shiban i utseendet, de Amerikanska är tyngre och får vara alla färger. Mentalt är det inte så stor skillnad skulle jag säga.

Kul! Min partner älskar utseendet men vi bor inte optimalt och jag vill inte ha jaktintresset.

Vad krävs av oss för att uppfödaren ska känna att vi är bra Husky ägare?
Vet inget om husky. Men, oavsett ras (där uppfödarna kan tänkas ställa krav). Om uppfödare ska tycka att ni är bra ägarkandidater så är det väl att leva ett liv som passar för den rasen? Eftersom husky är en draghund så kan det väl handla om att ägna er åt drag. Med hund av annan ras, med lånade huskyer eller genom att hänga på andra när de tränar/tävlar. Kan ni visa upp tävlingsresultat så lär väl det vara en extra bonus.

Det finns ju dock vissa supermänniskor som faktiskt pallar!! Jag har en gammal bekant på facebook,hon jobbar som fastighetsmäklare,bygger hus,har barn,tävlar sina hästar ungefär varje helg,samt har två hundar hon kör agility med,samt att hon joggar på detta.
Så de människorna finns !!! Jag hade dock inte orkat hälften. Inte ens en tredjedel.
Ja alltså din bekant tycker kanske att det funkar men barn behöver massor med TID. Det duger inte med kvalitet, de vill ha kvantitet! Efter 9-10 h på jobbet så finns det inte så mycket av barnets vakna tid kvar att spendera tillsammans med sina föräldrar. Inte när de är små i alla fall.

Ja alltså din bekant tycker kanske att det funkar men barn behöver massor med TID. Det duger inte med kvalitet, de vill ha kvantitet! Efter 9-10 h på jobbet så finns det inte så mycket av barnets vakna tid kvar att spendera tillsammans med sina föräldrar. Inte när de är små i alla fall.

Jag brukar tänka på det när jag ser småbarn som sitter med i stallet eller på brukshundsklubbar när föräldrarna utövar sin hobby. Inte fasen ser det kul ut.
Jag har med ett eller två barn ofta, men jag får ju anpassa så de kan vara delaktiga.

Vet inget om husky. Men, oavsett ras (där uppfödarna kan tänkas ställa krav). Om uppfödare ska tycka att ni är bra ägarkandidater så är det väl att leva ett liv som passar för den rasen? Eftersom husky är en draghund så kan det väl handla om att ägna er åt drag. Med hund av annan ras, med lånade huskyer eller genom att hänga på andra när de tränar/tävlar. Kan ni visa upp tävlingsresultat så lär väl det vara en extra bonus.
Våra jakthundar har aldrig startat på prov, hedehunden är inte ens med skk så blir svårt.
Vännen som har draghundar ihop med sin sambo har sitt intresse som jag med mina hästar = komma ut i naturen jag på en häst och vännen bakom draghundar, ingen av oss tävlar.

Jag brukar tänka på det när jag ser småbarn som sitter med i stallet eller på brukshundsklubbar när föräldrarna utövar sin hobby. Inte fasen ser det kul ut.
Jag har med ett eller två barn ofta, men jag får ju anpassa så de kan vara delaktiga.
Ja jag fattar inte varför man ska ha (egna) barn när man hellre vill göra andra saker. Jag råder alla jag känner att vänta med barn tills de hunnit förverkliga sig själva, för jag tänker att då uppskattar man tiden med dem lite mer (därmed inte sagt att alla måste vara 35 plus. En del är kanske redo mkt tidigare).

@Tibialis Jag tänkte nästan rekommendera AA... Just för att de har många av de egenskaper som efterfrågas. Minus de blåa ögonen då. Men de är ju otroligt häftiga att se på! Jag har inte träffat någon otrevlig men den unga hanen jag träffade talade tydligt om att vi var jämställda han och jag :). Helt utan aggression men med ett tydligt inslag av dominans.

Sonen tycker det är astråkigt på klubben. Numera är han stor nog att stanna hemma vilket är skönt för innan var det mycket gnäll och man kände sig mest stressad.

@rutans En husky BLIR skarp om den inte får nog med motion. En husky lär inte må bra i det liv som Ts ritat upp, det finns ingen tid för all den träning som hunden behlver.

Jag tror absolut man kan ha huskys lösa MEN då måste man verkligen LEVA för hundar, träna oerhört mycket och såklart ha ögon i nacken.

Man köper inte en husky som ''gårdsprydnad''.

Det folk har radat upp som negativa sidor är vad som händer när hunden inte får extremt mycket träning och motion/drag. Vilket jag tror du kan hålla med om som ägare?
Ouppfostrad och svår ja, men skarp? Jag likställer inte dessa.

Oja, det krävs träning. Men framförallt social träning för att knyta an.

Oavsett ras ogillar jag hund som prydnad.

Det är en balansgång. Självklart kräver en husky mer rörelseträning. Men det betyder inte automatiskt att den kommer tugga sönder sig själv, en katt eller inredningen om den inte får det. Jag vänder mig emot de inläggen som jag då kanske uppfattat fel, men som jag tolkade menade så. För det är inte från rörelseträning den får sin sociala träning... Men det är inte på något vis rätt eller försvarbart att inte göra en husky lycklig genom att inte ge den möjlighet till att ge hän för sin lust till att springa.

Många schäfrar som är labila? Visst att det finns en del skräpiga hundar i framförallt e-aveln (framförallt för LÅGA drifter och för lågt mod) men att rasen generellt har mycket labila hundarstämmer ju inte alls. Kolla MH-spindeln. Vilken ras som fortfarande främst används inom polisen osv.

Men jag förstår inte riktigt.. En husky med hög jaktlust, som är självständig och har stort rörelsebehov är ju INTE ostabil. Det är ju så de ska vara.

Upplevs en schäfer labil när de inte får det den behöver? Frustrerad, jobbig och destruktiv. Men labil?

Vilka egenskaper är ett förarfel som räknats upp? Det går alltså alldeles utmärkt att ta en promenix med de lösa i skogen, bara man tränar lite lydnad? :p Kan inte du åka runt till lite hundspann och liksom visa hur de ska göra? Gissar att det hade sparat mycket tid för många.
Det fina i det hela är att du svalde betet och började försvara schäfer och menade på att den är inte labil. Jag har uttryckligen skrivit att jag inte har någon vana av rasen. Men av vissa individer jag träffat, läst om, hört om så har jag lätt kunnat få den uppfattningen. Förstår du? Detsamma menade jag om Huskyn.

Det krävs tid per individ.

Jag har inte svartmålat något utan endast beskrivit mina bekantas arbete med sina huskyhundar. Och de käkade upp grannens katt tyvärr när de kom lösa. Och jag har också sett hur mycket de måste arbeta med sina hundar. De har haft denna hundras i över 20 år så jag har ju sett hur mkt de får arbeta med dem. Men de använder dem ju till drag så det är därför de har dem. Har svårt att förstå varför du tycker det är svartmålning, tycker det verkar vara en fantastisk ras om man använder dem till det som de är avlade för.
Det inlägget och citatet du svarar på var inte till dig. Utan ett svar där Huskyn skulle vara osäker att ha tillsammans med barn.

Det fina i det hela är att du svalde betet och började försvara schäfer och menade på att den är inte labil. Jag har uttryckligen skrivit att jag inte har någon vana av rasen. Men av vissa individer jag träffat, läst om, hört om så har jag lätt kunnat få den uppfattningen. Förstår du? Detsamma menade jag om Huskyn.

Det krävs tid per individ.

Att kalla en ras labil för att man hört om ett par som är det är ju inte samma sak som att säga att husky är en arbetshund. Jag förstår inte ens jämförelsen.

Det är som att jag skulle gå in i en tråd om schäfer och säga att folk är elaka för att de har hög arbetslust. Det har dom ju, och så ska det vara.

"
Rastypiska egenheter hos siberian huskyn;

• Yyyylar hellre än den skäller
  • Larmar snarare än vaktar
  • Ääälskar att springa - och DRA...
  • Jagar efter "allt som rör sig"
  • GRÄVA stora hål i marken - en passion!
  • Gillar att ligga högt upp, med god utsikt över omgivningen
  • Den tjocka pälsen fälls säsongsvis i mängder
  • Matte/husse får ofta hämta pinnen själv, efter kastet...

Vilken hit:D

"
Rastypiska egenheter hos siberian huskyn;

• Yyyylar hellre än den skäller
  • Larmar snarare än vaktar
  • Ääälskar att springa - och DRA...
  • Jagar efter "allt som rör sig"
  • GRÄVA stora hål i marken - en passion!
  • Gillar att ligga högt upp, med god utsikt över omgivningen
  • Den tjocka pälsen fälls säsongsvis i mängder
  • Matte/husse får ofta hämta pinnen själv, efter kastet...

Vilken hit:D

h344236A0

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 313
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 433
Senast: Guldaskig
·
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 499
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Familjen ska utökas med en familjemedlem men det råder velande och funderingar. Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över...
2
Svar
33
· Visningar
6 266
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Brukshunds- och kelpiefunderingar
  • Uppdateringstråd 30