Köpa Siberian Husky!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kom att tänka på denna tråden och gick in på facebook och kollade bland mina hundvänner.
3 olika huskys med olika ägare är lösa åå diverse bilder bara denna veckan.
En på en strand/i vatten.
En på en stor äng ihop med en amstaff. Och den tredje sitter lös uppe på ett berg.
Känns som denna tråden målar upp lite väl hemska bilder av huskys :)
Vilken tolkning gör du av de bilderna? Och på vilket sätt målas det upp hemska bilder i tråden?

Kom att tänka på denna tråden och gick in på facebook och kollade bland mina hundvänner.
3 olika huskys med olika ägare är lösa åå diverse bilder bara denna veckan.
En på en strand/i vatten.
En på en stor äng ihop med en amstaff. Och den tredje sitter lös uppe på ett berg.
Känns som denna tråden målar upp lite väl hemska bilder av huskys :)

Jag tog bilder i går på min lösa Schäfer. Det gick jättebra. I dag hade jag henne också lös....och det kom en hare.
En timme senare hittades tiken som var helt ur kurs och vilse.

Vad sjutton säger en bild :confused:

Vad sjutton säger en bild :confused:

Men eller hur, vad säger den här bilderna t ex.?
16998992_1680965055254287_7240545478726141628_n.jpg

16708174_1680965278587598_199499741071793372_n.jpg

16806829_1680965418587584_7940429180557951456_n.jpg

Ser ut som en lydig, behändig jycke som man kan ha lös utan större problem, eller hur?

Sanningen är dock att det är en jaktidiot av rang, som enbart går att ha lös om man hela tiden har 100% stenkoll och har argusögat på henne varje lös nanosekund och kallar in i god tid innan hon kommer mer än 20 m bort. Kommer hon vad hon anser vara "utom räckhåll", dvs mer än 20 m från en, så drar hon som ett stendövt jehu ut på jakt x antal timmar om man inte direkt lyckas genskjuta henne.

En bild säger nada utöver den tid det tar att trycka på knappen.

Tycker hela tråden beskriver huskys som helt rabiata hundar. Uppenbarligen går många av dom visst att ha lösa under kontrollerade former.

Allvarligt talat vad är ni för mesiga hundägare här på Buke?

Ingen pli på era hundar öht? Blir helt chockad! :confused:

Och exakt vilka hundar kan vara lösa under helt okontrollerade former ? De flesta hundägare håller koll på sina hundar oavsett ras...

Allvarligt talat vad är ni för mesiga hundägare här på Buke?

Ingen pli på era hundar öht? Blir helt chockad! :confused:

Helt chockad över att folk inser att vissa hundar har sådana starka drifter att vi väljer att hålla dem kopplade, eller bara lösa under tvärsäkert kontrollerade former?

Hur är det mesigt, och vad är alternativet om det nu är en sådan hund man valt?

Helt chockad över att folk inser att vissa hundar har sådana starka drifter att vi väljer att hålla dem kopplade, eller bara lösa under tvärsäkert kontrollerade former?

Hur är det mesigt, och vad är alternativet om det nu är en sådan hund man valt?
Det är uppenbarligen att mina Facebook vänner kan ha dom lösa regelbundet iaf :) den ena har dock dragit till fjällen nu och jobbar med turistkörning över vintern. Men sina egna har hon lösa när de leker med andra hundar utan problem åtminstonde.

@Jissa

Men snälla. Det är ju du som tar upp att "de flesta hundägare håller koll på sina hundar oavsett ras". Jag svarade att nej, det gör inte de flesta hundägare.
Du tror alltså inte att de flesta hundägare har koll på sina hundar :D jag tycker de flesta hundägare har koll och en och annan har det inte.

Det är uppenbarligen att mina Facebook vänner kan ha dom lösa regelbundet iaf :) den ena har dock dragit till fjällen nu och jobbar med turistkörning över vintern. Men sina egna har hon lösa när de leker med andra hundar utan problem åtminstonde.

Det är bara att gratulera dem i så fall, och hoppas att hundarna fortfarande lyssnar när en harpalt ränner förbi framför huskynäsan. Jag menar, allt är ju väl tills något faktiskt händer.
Det folk försöker säga är att det verkligen inte är någonting man kan Räkna med när man väljer en hundras som SKA ha hög jaktdrift och kräva hårt arbete. Råkar man få ett måndagsexemplar och det är vad man vill ha? Nå, då finns det ju en hel Drös andra raser att välja på, där procenten hundar med samarbetsvilja och chansen till stabil inkallning är betydligt högre. Och summan av kardemumman - då vill man ju inte ha en husky Egentligen.

Nja alltså, alla mina terriers och vallhundar samt de labbar jag har haft har alla utan undantag kunnat vara lösa utan att man behövt ha nån större koll på dem 100% av tiden då de är avsevärt mer föriga, men så har de raserna ju typ noll jaktinstinkt (i fråga om att jaga efter, något eftersom alla hundar har något mått av jaktinstinkt, men den manifesteras väldigt olika) heller och ska inte jobba självständigt på det viset = de har inget behov av att jaga iväg efter folk/hundar/vilda djur = man behöver inte ha argusögat på dem 100% av tiden de är lösa.

Även om båda varianterna av hund är lika vardagslydiga, så kommer alltid jaktinstinkten att kicka in hos en rastypisk hund av den typen när en sådan situation uppstår.

Majoriteten av hundägare tror sig ha väldigt mycket mer lydiga hundar än vad de faktiskt har och då kan man ju inte påstå att de har speciellt bra koll på sin hund.
Och inser man inte att det är extremt stor skillnad på att ha en förig och mer osjälvständig hund lös och på en väldigt självständig hund med stor jaktlust lös, så hur står det till med grundkunskaperna i ämnet hund liksom?

Att jag har aldrig varit med om en hund som inte lyssnat lös. Jo en gång, men den hunden tog jag i nackskinnet och skällde på och sen lyssnade den varje gång.

Har aldrig haft problem med koppeldragande eller hundar som sticker.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 313
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 433
Senast: Guldaskig
·
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 499
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Familjen ska utökas med en familjemedlem men det råder velande och funderingar. Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över...
2
Svar
33
· Visningar
6 266
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar