Köpa Siberian Husky!

Status
Stängd för vidare inlägg.
hCAC5CFE8

Nu har jag bara last halva traden ... men en staffe (eller som har en pitt) later som om den skulle passa TS aldeles perfect. Den har har till och med bla ogon (ursakta oronen, men bilden ar tagen fran google:p)

pit_zpsqk7f6cix.jpg

Nu har jag bara last halva traden ... men en staffe (eller som har en pitt) later som om den skulle passa TS aldeles perfect. Den har har till och med bla ogon (ursakta oronen, men bilden ar tagen fran google:p)

pit_zpsqk7f6cix.jpg

Men är det där en godkänd färg på staffe och något som man kan hitta i Sverige?

Men är det där en godkänd färg på staffe och något som man kan hitta i Sverige?

Det är som sagt en APBT på bilden, men blå är en godkänd färg på både staffe och amstaff :). Nu är ju hunden på bilden valp med "valpblågrå" ögon i grunden, men just ögonfärgen ser rätt redigerad ut tycker jag. Blå hundar har inte blå ögon om det inte finns andra anlag inblandade som hos t.ex. huskys eller merlehundar.

Det är som sagt en APBT på bilden, men blå är en godkänd färg på både staffe och amstaff :). Nu är ju hunden på bilden valp med "valpblågrå" ögon i grunden, men just ögonfärgen ser rätt redigerad ut tycker jag. Blå hundar har inte blå ögon om det inte finns andra anlag inblandade som hos t.ex. huskys eller merlehundar.

Är det inte weimaraner som har blå ögon som små som sen får gulaktiga? Eller blandar jag ihop något nu :D
Är det samma blåa som staffe och amstaff har?
Har nog aldrig sett den färgen på staffe faktiskt..

Är det inte weimaraner som har blå ögon som små som sen får gulaktiga? Eller blandar jag ihop något nu :D
Är det samma blåa som staffe och amstaff har?
Har nog aldrig sett den färgen på staffe faktiskt..

Nästan samma men inte riktigt :). Weimaraners har samma blekanlag som blå hundar, dock med brun grundfärg istället för svart vilket gör dem isabellafärgade istället för blå. Alla hundar har ju blåaktiga ögon som valpar, googlade på Weim-valpar och de verkar mycket riktigt ha typ isblå ögon. Att deras ögon är så mycket ljusare blå än andra valpars beror antagligen på att de även har ljusa (gula) ögon som vuxna sedan.

Har ju som sagt dobermann, och han är ett rent helvete att ha lös i perioder - och då är han ju 100 gånger förigare än en huskey.

Jag känner ett par stycken med huskey och pratat med fler ägare av dem på draghundstävlingar.
Det låter helt enkelt inte som de passar det liv du beskriver. Jag tror som sagt inte du skulle bli en dålig hundägare - men jag tror ditt rastänk är fel.

Och det ar varfor jag aldrig skulle kunna skaffa en Dobbis ... Jag alskar rasen, men en hund som kanske, kanske inte, kommer pa inkallning skulle driva mig till vansinne.

Jag kanner ett par pittbulls med bla ogon ... och har sett fler vuxna. De ar precis lika bla som en Husky's ogon sa jag tror absolut inte att fargen ar redigerad.
Da TS raknar med att bade hon och hennes sambo kommer att ha valbetalda job ar det inte svart att kopa en bra pittbull fran USA ... det finns manga har. ;)

Och det ar varfor jag aldrig skulle kunna skaffa en Dobbis ... Jag alskar rasen, men en hund som kanske, kanske inte, kommer pa inkallning skulle driva mig till vansinne.

Jag kanner ett par pittbulls med bla ogon ... och har sett fler vuxna. De ar precis lika bla som en Husky's ogon sa jag tror absolut inte att fargen ar redigerad.
Da TS raknar med att bade hon och hennes sambo kommer att ha valbetalda job ar det inte svart att kopa en bra pittbull fran USA ... det finns manga har. ;)
Det GÅR ju att få dem att komma på inkallning men det kräver ju sitt lilla arbete..

Hade de mycket vitt? Isåfall kan blå ögon förekomma precis som hos andra raser med mycket vitt i ansiktet. När jag bildgooglar hittar jag inte en enda apbt med blå ögon som inte är antingen valp eller har mycket vitt.

(Valpen på bilden har absolut blåaktiga ögon, menar inte att de skulle ha bytt ögonfärgen helt utan mer höjt färgmättnaden i bilden överlag)

Det GÅR ju att få dem att komma på inkallning men det kräver ju sitt lilla arbete..

Och standinga jobb for att uppehalla ... och framfor allt, ALDRIG lita helt pa dem. Jag tror inte nagon i Tommy's jang ... utom mojligen Tommy, hade en hund som faktiskt alltid kom pa inkallning aven utanfor IPO planen.

Hade de mycket vitt? Isåfall kan blå ögon förekomma precis som hos andra raser med mycket vitt i ansiktet. När jag bildgooglar hittar jag inte en enda apbt med blå ögon som inte är antingen valp eller har mycket vitt.

(Valpen på bilden har absolut blåaktiga ögon, menar inte att de skulle ha bytt ögonfärgen helt utan mer höjt färgmättnaden i bilden överlag)

Nope, en ar helt bla ... och SUPER bla, inte gra, och sa vitt jag vet helt utan vitt. Den ar nog 4-5 ar nu och har samma isbla ogonfarg som huskys och hastar brukar kunna ha. Den andra har mycket lite vitt, men har lite vita markeringar pa brostet och pa nosen.
En av de finaste jag vet ar dock inte den bla (aven om jag smalter varje gang jag ser den) utan en "rod" variannt.
Det har ar en IPO pittbull ... som ar tamligen lovande. Han bor med tre andra hundar och ar en "lover" all around.

Atlas_zpsxz0hiemi.jpg

Kom att tänka på denna tråden och gick in på facebook och kollade bland mina hundvänner.
3 olika huskys med olika ägare är lösa åå diverse bilder bara denna veckan.
En på en strand/i vatten.
En på en stor äng ihop med en amstaff. Och den tredje sitter lös uppe på ett berg.
Känns som denna tråden målar upp lite väl hemska bilder av huskys :)

Kom att tänka på denna tråden och gick in på facebook och kollade bland mina hundvänner.
En på en stor äng ihop med en amstaff. Och den tredje sitter lös uppe på ett berg.

Vad är det för hemska bilder som målas upp?
Att det är självständiga hundar med stor jakt och arbetslust? Varför är det hemskt?

Det kanske funkar jättebra att ha dom lösa. Sålänge de inte får upp något spår/synretning/något annat kul de vill göra. Eller så är den typen av huskys inte särskilt rastypiska. Eller så är hundägarna oansvariga och det händer lite "då och då" att hundarna sticker på något och blir borta en stund.

Ett par bilder säger ju verkligen ingenting..

Du är medveten om att man kan redigera bilder?

Om jag tittar bland mina hundägande vänner på Facebook så har i princip alla salukis. Många(!) av dem har regelbundet nya foton på sina hundar när de är lösa ute i naturen, på stränder m.m.

Av alla mina salukiägande facebookvänner så är det bara EN eller möjligen två som inte tycker att det är jättekonstigt att jag har fungerande inkallning på mina hundar. De allra flesta är dessutom tydliga med att hunden "kommer om det inte finns störning" alternativt "den kommer ju tillbaka när den sprungit klart" och de flesta är rörande överens om att det är omöjligt att få stopp på hunden under tiden den springer, inkallningen sker när hunden självmant saktar ner på tempot.

Med andra ord: att man ser hundar lösa på foton behöver verkligen inte alls betyda att det går bra att ha dem lösa. Hade jag haft så dålig koll på mina hundar som majoriteten av mina vänner/bekanta så hade jag aldrig släppt dem på annat än inhägnat område.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 313
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 433
Senast: Guldaskig
·
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 499
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Familjen ska utökas med en familjemedlem men det råder velande och funderingar. Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över...
2
Svar
33
· Visningar
6 266
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar