@nilie - men då klippte ni alltså inte ner hunden helt? För det är vad jag menar att man kan göra, att helt klippa av behänget med maskin så att hunden är helt kortklippt på undersidan. Då kan det inte fastna en massa.
Ja, det finns olika typer av päls. En del har för mycket underull och det är i sådana pälsar en massa skräp fastnar lättare. Den typen av päls behöver plockas ur ordentligt för hand eller med underullskarda och om man maskinklipper får man göra det oftare eftersom pälsen blir tätare av sådan behandling.
Rage förknippas främst med cocker, men är enligt en del källor lika vanligt hos springer. Som jag skrev ovan tror jag inte att det är "vanligt" hos någon av raserna, men samtidigt tror jag inte heller att man ännu har lyckats lösa gåtan med vad rage egentligen är och därmed inte heller hur det nedärvs.
Cockrar blir inte generellt exalterade av fågelljud mer än någon annan hund. Det är ju en fågelhund. Hur skulle det vara typiskt för rasen att bli så exalterad att den blir aggressiv när den utsätts för ljud den är avlad i generationer för att utsättas för? En del
hundar är inte säkra med barn helt enkelt. Det är inget som är speciellt för cocker. Jag kan inte uttala mig om min nuvarande som ännu är för ung, men mina tidigare har alla varit så säkra med barn som man kan förvänta sig av vilken hund som helst. Med tanke på att de aldrig vant sig med barn har de varit barnvänliga långt över förväntan. Jag har också sålt merparten av mina få uppfödningar (9 st av totalt 13 individer) till barnfamiljer och det har i samtliga fall gått utmärkt. De har verkligen fungerat väl med barnen. Sedan förekommer det, som i alla raser, att cocker spaniels omplaceras pga att de inte funkar med barnen.
Vad jag förstår baserar du dina åsikter om rasen cocker spaniel främst på en enda hund. Som hade skitjobbig päls, som hade rage och som inte var säker med barn. Det betyder inte att något av detta är typiskt för eller ens vanligt i rasen. Att moderna utställningscockrar generellt har för mycket päls håller jag helt med om, men jag har inte stött på en enda där det problemet inte avhjälpts med rakning av behänget (alternativt av hela hunden, men det är ofta inte nödvändigt).
Jag vet inte om cocker spaniel är det rätta för den här familjen. När det gäller vintersporter kan storleken och med det benlängden vara något som kan vara ett minus. Men jag är så jäkla trött på att det ständigt ska tas upp en massa snack om rage när det gäller cocker - en sjukdom som inte ens är exklusiv för cockern.