Nu har jag inte 16 års erfarenhet av rasen (Amstaff) såsom sådan, men ändå en del erfarenhet och kan väl yttra det jag vet. Svägerskan är fodervärd till en amstafftik som jag umgås med stup i kvarten, jag har träffat uppfödaren flertalet gånger och även följt med i utställningsringen ett antal gånger. Träffat många individer på så sätt och även koll på andra uppfödare till viss del.
Rasen är
spridd. Med tanke på att jag tolkat dina önskemål som något helt annat och därför tipsat om Eurasier så blir det lite knepigt i huvudet för mig när Amstaff kommer upp som alternativ. De är såå skilda hundar
Tyvärr har jag mest tråkiga erfarenheter av amstaffs, men jag är ganska säker på att mycket har med ägarproblem att göra. Sedan ska man inte glömma att det avlas på en hel del skit. Allergier verkar flera uppfödare skita fullständigt i. Det avlas på kassa höfter- och armbågar, diverse mentalitetsproblem etc. Så skulle jag köpa amstaff så är letandet av rätt uppfödare och rätt parning oerhört viktigt. Nu är det här verkligen inte min typ av hund och det gör mig också så ledsen att se hur ofta de hamnar i fel händer. En bra amstaff hos rätt person är dock en rolig hund.
Min upplevelse är att en amstaff inte bör vara en enkel sällskapshund/soffpotatis. Kalla det vad ni vill. Det är en hund med härlig energi som inte blir rolig om den inte får utlopp för det. Inte den hårdaste brukshunden, alls, men inte heller en hund som nöjer sig med några promenader. Det är i alla fall min uppfattning