Har som sagt en huskymix och känner många med draghund/husky.
Visst kan du skaffa husky om du är medveten om, och att det passar in i ditt liv, att de fäller MYCKET (är så glad att min hund fått pointerns päls varje gång jag är till någon med husky), är bland de svåraste raserna att lära att inte dra på vilt/gårdens katter/höns/hästar/får kor och man får räkna med att det INTE går att ha de lös, att de lätt blir väldigt destruktiva inomhus och ljudliga om de inte aktiveras tillräckligt, att de generellt är svåra att ensamhetsträna (här är det ju dock jätte bra att ni är inne på 2 hundar!), att de kräver mycket fysisk motion i högt tempo (hit räknas inte löpning, det är långsamt tempo för en husky) och är generellt ointresserade samt blir inte tillfredsställda av "hjärngympa".
Sen är varken huskys eller andra draghundar några monster (ett monster för mig skulle snarare vara typ en Malle
) om man vill ha den typen av hund. Härliga med enorm dragskalle, stark flockkänsla och helt underbart när de drar iväg i full kareta bara för att de älskar att springa. Sen klarar de (flesta iaf) absolut perioder med mindre aktivitet precis som de flesta högaktiva hundar med bra mentalitet, min stackars tjej får inte mycket motion just nu då jag just nu är höggravid med en hel del krämpor, hon får rasa av sig lös (tack gode gud för att hon är förig) och klarar sig och kan slappna av men hon är allt bra jobbig och på tårna så fort det händer något. Har tur att ha en snäll sambo och mamma som kan hjälpa mig rasta henne mer än bara "springa fritt på ängen och jaga lite boll".