Köpa Siberian Husky!

Status
Stängd för vidare inlägg.
30-40 km var hälften av veckodosen, eftersom det är två intresserade personer som ska dela på hundarnas motion. 30-40 km är en normal sträcka för en normal motionär. Alltså inget som kräver en jätteuppoffring i tid eller ansträngning.

Så en mil om dagen? Som någon annan sa så blir det typ 20-30 min träning då.

Jag trooor verkligen att de behöver mer.

Sen kanske jag ifrågasätter om man verkligen hinner det när man har allt annat TS räknar upp också. Liksom, när?

Vilka här har ÖHT ägt och upplevt en Husky på riktigt?

Antar att de flesta har små golvmoppar/familjehundar och berättar högt och brett för att få leva ut någon form av kunskapsbehov?!

Japp, vet också att NÅGRA har tex Schäfer och Dobbis och den kunskapen känns rimlig att lyssna på.

Jag, även ett antal dobbisar :)
Skulle jag inte vara så jävla lät skulle jag absolut kunna ha en dobbis. Men jag vill inte träna hund, jag vill rida och sova i min soffa :D

Men man får väl ha rymningssäker trädgård eller hundgård, hur svårt är det ?
Jag har inte hört om någon huskys som sprungit löst och jagat. Däremot ser man varenda vår massa alla möjliga raser som sticker iväg för ägaren släppt de lösa i skogen.
Att du aldrig hört om lösa huskeys som river tamdjur och jagar vilt talar för att du har rätt begränsad kontakt med fårägare.

Antar att de flesta har små golvmoppar/familjehundar och berättar högt och brett för att få leva ut någon form av kunskapsbehov?!

Japp, vet också att NÅGRA har tex Schäfer och Dobbis och den kunskapen känns rimlig att lyssna på.
Varför frågar du här om du inte vill ha svaren? Känns väl mer rimligt att du söker dig till ett forum just för draghundar eller SPHK om du endast vill ha svar från folk som ägt/äger rasen.

Men man får väl ha rymningssäker trädgård eller hundgård, hur svårt är det ?
Jag har inte hört om någon huskys som sprungit löst och jagat. Däremot ser man varenda vår massa alla möjliga raser som sticker iväg för ägaren släppt de lösa i skogen.

Jag skrev om en tidigare i tråden som gjorde det häromdagen. Jag har f ö aldrig sett den hunden lös annat än på inhägnat område, så jag misstänker att den helt enkelt smet från ägarna på något vis. Den hittades alltså så här(om det går att se bilden):
21317584_10155765885498112_2358891048066610887_n.jpg

I en kaninbur som den brutit sig in i på egen hand.

@Vogue om jag hade plan på att skaffa häst och gård hade jag absolut skaffat en hund som kan följa med ut när jag rider och som stannar på gården övrig tid. Mysigt och tidseffektivt om hunden kan följa med på uteritter och okomplicerat med en hund som inte vill dra från gården.

Det är skillnad på Husky och husky. Utställningshuskys är lite fluffigare och inte lika avlade på drag. De kräver fortfarande en massa motion, men de är inga hundspannshundar.

Huskys kan visst fungera bra med katter. Jag har vänner som har båda delar. Inga katter har behövt sätta livet till. Däremot har det gått åt en höna! Ehe. :nailbiting:

De utställningshuskys jag träffat (summa fyra med olika ägare) har varit mjuka och mysiga individer, men ganska atletiska och väldigt starka, och som sagt behövt mycket motion. Draghuskysarna har jag inte upplevt som lika mysiga, men det har sannolikt mycket att göra med att de hållits mer som arbetshundar än knähundar.

De huskysar jag känt har inte kunnat gå lösa i samma utsträckning som många andra raser jag mött, men det kan absolut ha med uppfostran att göra snarare än ras.

Då är det ju helt klart en utställningshusky vi ska ha, problemet löst.

OM det ens blir en Husky.

Ja, piffigt! Stötta oseriös avel som bidrar till att urvattna och förstöra egenskaper som det har tagit hundratals generationer att ta fram! Mycket ansvarstagande och det riktigt strålar respekt och kärlek för djuren!
Oj är det så? Jag har inte uppfattat att "sällskapshuskyavel" är så oseriös. Men jag har nog för lite kunskap i ämnet, så den diskussionen får tas med någon annan.

Har som sagt en huskymix och känner många med draghund/husky.

Visst kan du skaffa husky om du är medveten om, och att det passar in i ditt liv, att de fäller MYCKET (är så glad att min hund fått pointerns päls varje gång jag är till någon med husky), är bland de svåraste raserna att lära att inte dra på vilt/gårdens katter/höns/hästar/får kor och man får räkna med att det INTE går att ha de lös, att de lätt blir väldigt destruktiva inomhus och ljudliga om de inte aktiveras tillräckligt, att de generellt är svåra att ensamhetsträna (här är det ju dock jätte bra att ni är inne på 2 hundar!), att de kräver mycket fysisk motion i högt tempo (hit räknas inte löpning, det är långsamt tempo för en husky) och är generellt ointresserade samt blir inte tillfredsställda av "hjärngympa".

Sen är varken huskys eller andra draghundar några monster (ett monster för mig skulle snarare vara typ en Malle :nailbiting:) om man vill ha den typen av hund. Härliga med enorm dragskalle, stark flockkänsla och helt underbart när de drar iväg i full kareta bara för att de älskar att springa. Sen klarar de (flesta iaf) absolut perioder med mindre aktivitet precis som de flesta högaktiva hundar med bra mentalitet, min stackars tjej får inte mycket motion just nu då jag just nu är höggravid med en hel del krämpor, hon får rasa av sig lös (tack gode gud för att hon är förig) och klarar sig och kan slappna av men hon är allt bra jobbig och på tårna så fort det händer något. Har tur att ha en snäll sambo och mamma som kan hjälpa mig rasta henne mer än bara "springa fritt på ängen och jaga lite boll".

Oj är det så? Jag har inte uppfattat att "sällskapshuskyavel" är så oseriös. Men jag har nog för lite kunskap i ämnet, så den diskussionen får tas med någon annan.

För mig är det oseriöst när man slutar avla på funktion. En draghund ska avlas mot drag, en brukshund ska fungera till bruksabete, en vallhund till vallning, en sällskapshund till sällskap, en jakthund till jakt. Osv.

Huskyaveln kanske inte har blivit så extrem än? Men jag förstår verkligen inte varför man vill ha en ras utan att vilja ha deras karaktär och mentalitet. Vill man bara ha skalet?

Har som sagt en huskymix och känner många med draghund/husky.

Visst kan du skaffa husky om du är medveten om, och att det passar in i ditt liv, att de fäller MYCKET (är så glad att min hund fått pointerns päls varje gång jag är till någon med husky), är bland de svåraste raserna att lära att inte dra på vilt/gårdens katter/höns/hästar/får kor och man får räkna med att det INTE går att ha de lös, att de lätt blir väldigt destruktiva inomhus och ljudliga om de inte aktiveras tillräckligt, att de generellt är svåra att ensamhetsträna (här är det ju dock jätte bra att ni är inne på 2 hundar!), att de kräver mycket fysisk motion i högt tempo (hit räknas inte löpning, det är långsamt tempo för en husky) och är generellt ointresserade samt blir inte tillfredsställda av "hjärngympa".

Sen är varken huskys eller andra draghundar några monster (ett monster för mig skulle snarare vara typ en Malle :nailbiting:) om man vill ha den typen av hund. Härliga med enorm dragskalle, stark flockkänsla och helt underbart när de drar iväg i full kareta bara för att de älskar att springa. Sen klarar de (flesta iaf) absolut perioder med mindre aktivitet precis som de flesta högaktiva hundar med bra mentalitet, min stackars tjej får inte mycket motion just nu då jag just nu är höggravid med en hel del krämpor, hon får rasa av sig lös (tack gode gud för att hon är förig) och klarar sig och kan slappna av men hon är allt bra jobbig och på tårna så fort det händer något. Har tur att ha en snäll sambo och mamma som kan hjälpa mig rasta henne mer än bara "springa fritt på ängen och jaga lite boll".

Tack! :)

För mig är det oseriöst när man slutar avla på funktion. En draghund ska avlas mot drag, en brukshund ska fungera till bruksabete, en vallhund till vallning, en sällskapshund till sällskap, en jakthund till jakt. Osv.

Huskyaveln kanske inte har blivit så extrem än? Men jag förstår verkligen inte varför man vill ha en ras utan att vilja ha deras karaktär och mentalitet. Vill man bara ha skalet?

Kort svar, ja. Se bara på den här tråden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 313
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 433
Senast: Guldaskig
·
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 499
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Familjen ska utökas med en familjemedlem men det råder velande och funderingar. Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över...
2
Svar
33
· Visningar
6 266
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar