Och det gör en rastypisk pinscher också....Pincher då?
Dobbisar är sällan bra gårdshundar. De drar på vilt
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och det gör en rastypisk pinscher också....Pincher då?
Dobbisar är sällan bra gårdshundar. De drar på vilt
Polarspetsar är långdistansare, inte sprinters. De blir mer än nöjda av två timmars malande i måttligt tempo, har min draghundsbekant (med meriter i draghundssporten och allmänt erkänd som hundvän) förklarat.
Polarspetsar är långdistansare, inte sprinters. De blir mer än nöjda av två timmars malande i måttligt tempo, har min draghundsbekant (med meriter i draghundssporten och allmänt erkänd som hundvän) förklarat.
Varför föreslår folk tunga, knepiga och aggressiva hundar som amerikanska akitor, eller rädda hundar i en ras där det finns ett par mycket allvarliga medfödda sjukdomar, eller tunga hundar utan mycket framåtbjudning med tråkig ledhälsa som leonberger (jo, jag vet att en (1) leonberger har tävlat högt i brukssöket, men där var kampviljan mattes) som substitut för husky åt en person som säger sig kunna ha flera hundar och redan vara fysiskt aktiv?
Ingen av oss vet hur mycket TS tränar, men jag kan lova att huskyna kommer att vara nöjda med 30-40 km i veckan, och det är ju två vuxna träningsintresserade personer som ska äga och sköta om dem. 20-25 km löpning eller cykling per person och vecka, det är ju normal dos för en icke-avancerad vardagsmotionär.
Varken leonberger eller akita är gjorda för distans eller fart, klarar de överhuvudtaget av att trava eller galoppera någon mil 4-5 dagar i veckan?
Mina fluffisar!
Varför föreslår folk tunga, knepiga och aggressiva hundar som amerikanska akitor, eller rädda hundar i en ras där det finns ett par mycket allvarliga medfödda sjukdomar, eller tunga hundar utan mycket framåtbjudning med tråkig ledhälsa som leonberger (jo, jag vet att en (1) leonberger har tävlat högt i brukssöket, men där var kampviljan mattes) som substitut för husky åt en person som säger sig kunna ha flera hundar och redan vara fysiskt aktiv?
Ingen av oss vet hur mycket TS tränar, men jag kan lova att huskyna kommer att vara nöjda med 30-40 km i veckan, och det är ju två vuxna träningsintresserade personer som ska äga och sköta om dem. 20-25 km löpning eller cykling per person och vecka, det är ju normal dos för en icke-avancerad vardagsmotionär.
Varken leonberger eller akita är gjorda för distans eller fart, klarar de överhuvudtaget av att trava eller galoppera någon mil 4-5 dagar i veckan?
Så vackra.Mina fluffisar!
Sen är jag liiite trött på det där skämtet om att små hundar inte är hundar. Även om jag faktiskt skämtade tillbaka. Det drar nämligen ner lite statusen på sällskapsraserna för folk tror att det enda de är bra till är att sitta i soffan och gå runt kvarteret. Typ.
Vilka huskies i Sverige utom de som tränar för Iditarod tror du springer längre? Och vilka huskies i världen? Varje vecka vecka året om? Är din åsikt att ingen heltidsarbetande person kan ha en polarspets, (eftersom det rimligtvis inte kan finnas tid att ge den den träning den behöver en vanlig arbetsdag)?Jag tror inte det är någon mer än jag som har nämnt American Akita, och jag gjorde det inte som en rekommendation till TS utan för att illustrera vad jag tycker är en "mäktig och stolt hund" i motsats till husky. Jag skrev även att akitan är krävande men inte på samma sätt som en husky, menade då inte att TS ska köpa sig en Am. akita (de har väl f.ö. rätt rejäl jaktlust även de), utan ville framhäva hur krävande huskyn verkligen är i jämförelse, men då i sin speciella nisch (draget).
Angående hälsoläget verkar det inte vara superviktigt för TS eftersom hon även är inne på t.ex. Dobermann och CC, två raser med betydligt större hälsoproblem än lapsk vallhund.
Hur kan du lova att huskys blir nöjda med 3-4 mil i veckan? Det känns inte riktigt som något man kan lova även om vissa exemplar av rasen säkert nöjer sig på den nivån.
De är lika snälla som vackra så det funkar bra!Så vackra.
Då köper jag en sån eftersom de är vackra utan att jag vet något om dom.
Självklart behöver man inte motionera en husky, den kan väl gå på kattlåda. Frågan är inte vad man BEHÖVER göra utan hur hunden mår.Vilka huskies i Sverige utom de som tränar för Iditarod tror du springer längre? Och vilka huskies i världen? Varje vecka vecka året om? Är din åsikt att ingen heltidsarbetande person kan ha en polarspets, (eftersom det rimligtvis inte kan finnas tid att ge den den träning den behöver en vanlig arbetsdag)?
Mina "grannars" t.ex. 30-40 km i veckan är ju typ ingenting?!Vilka huskies i Sverige utom de som tränar för Iditarod tror du springer längre? Och vilka huskies i världen? Varje vecka vecka året om? Är din åsikt att ingen heltidsarbetande person kan ha en polarspets, (eftersom det rimligtvis inte kan finnas tid att ge den den träning den behöver en vanlig arbetsdag)?
TS frågar iaf även om hon inte bryr sig om svaren, du stövlar in i en tråd och snackar som om du kan allt om alla raser. Attityden är ju.. fantastisk.
Vill ha o vill ha, jag vill ha en estetiskt vacker ras
Det är vad mina springer på när de leker på gården. Utöver jobbet.Mina "grannars" t.ex. 30-40 km i veckan är ju typ ingenting?!
Vilka huskies i Sverige utom de som tränar för Iditarod tror du springer längre? Och vilka huskies i världen? Varje vecka vecka året om? Är din åsikt att ingen heltidsarbetande person kan ha en polarspets, (eftersom det rimligtvis inte kan finnas tid att ge den den träning den behöver en vanlig arbetsdag)?
Vilka huskies i Sverige utom de som tränar för Iditarod tror du springer längre? Och vilka huskies i världen? Varje vecka vecka året om? Är din åsikt att ingen heltidsarbetande person kan ha en polarspets, (eftersom det rimligtvis inte kan finnas tid att ge den den träning den behöver en vanlig arbetsdag)?
Du inser väl att det du inte kommer att ha är ett estetiskt vackert hem om du har några huskies som aktiva sällskapshundar?
Du vet lika bra som jag att sprinters i hundspannsvärlden är antingen rena fågelhundar, eller korsningar med fågelhundar.Tell-me-about-it
Du är rätt kaxig och självsäker för att vara någon som säger att lapsk vallhund har monstruös päls
1. Det finns absolut de som är mer av sprinters- du skrev om maratonlopp och där går det inte fort. Har du nånsin åkt hundspann så vet du att de gärna kan bränna iväg bra mkt snabbare än så. Vi har dragtävlingar här då och då och de kortare distanserna går då inte i nåt lunka på-tempo. Det är ju dock en skillnad i vad olika personer kallar för "måttligt" tempo.
2. Eh, tunga knepiga och aggressiva..? Har du träffat många knepiga och aggressiva lejon på sistone...? Och vadå tråkig ledhälsa, du ser att TS kan tänka sig rottis, labbs, CC m fl raser som inte direkt ses som de med perfekta leder va? Och vad har att kunna ha flera hundar med saken att göra oavsett?
3. Du kan LOVA- du med all din erfarenhet av rasen- att alla huskys är nöjda med 3-4 mil i veckan? Som total motion kan det ju duga för vissa. Men oavsett vad den gör annars, när TS och hennes man sysslar med krävande jobb, sedan småbarn etc? Husky är inte en hund du kutar två mil med och sedan sätter i soffa i två tre dagar tills nästa pass.
4. TS har ju inte alls sagt sig vara intresserad av just distans och fart, så varför frågan? Du tänker att en labbe eller rottis är bättre på distans och fart än en akita?
TS frågar iaf även om hon inte bryr sig om svaren, du stövlar in i en tråd och snackar som om du kan allt om alla raser. Attityden är ju.. fantastisk.