Köpa Siberian Husky!

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Vogue
Jag hade i första hand tittat på en ras i mellanstorlek, en som även barnen kan leka med/ träna.
Du behöver ju inte lägga Huskydrömmen på hyllan, men jag hade börjat med en "enklare" hund. Och när barnen blir äldre så hade jag skaffat den drömhunden.

Jag tycker staffar är väldigt snygga och fart är det i dem. :love:

Eller så köper jag en hund som passar mig och min sambo istället för en hund till barnen som ännu inte finns och som lär vara stora nog att träna hunden när hunden inte skall tränas aktivt mer :up:

Eller så köper jag en hund som passar mig och min sambo istället för en hund till barnen som ännu inte finns och som lär vara stora nog att träna hunden när hunden inte skall tränas aktivt mer :up:
Jag uppfattade som att du pratade om att du skulle skaffa barn innan hunden.. då missuppfattade jag.

Angående det här med att ha hästgård och Husky.

Förra stallet Tant stod i hade en gårdshund. En gammal labbe. När den dog var det dags för en ny förmåga. Yngsta dottern (13) i familjen bestämde sig då för att de skulle ha Husky "för de är så fiiiiiina".

Det blev en Husky-Malamute blandis. Den växte upp inne ihop med 6 katter.

Den gick absolut inte att ha lös ute. Den drog (naturligtvis) på allt som rörde sig. Inklusive katter. Den inhängnade trädgården höll den inte länge. Att ha den som gårdshund funkade över huvud taget inte alls. Det slutade med att den fick sitta fastkedjad i trädgården i en specialgjord sele (förstärkt med metallkedja) för att den inte skulle ta sig loss.

De gångerna den tog sig loss hade den ihjäl ett rådjurskid, grannens katt och fyra harar. Den var ofta ute på riksvägen och jagade bilar.

De hade så stora planer för denna hund, döttrarna skulle promenera den (båda hade också 2 hästar var att rida) och de skulle springa med den, osv osv. Det slutade med att den fick springa lös i ridhuset 2tim/dag. Den gick inte att promenera för den drog, på allt. 'Trots' lösspringet var ändå frustrerad och understimulerad (för det den var avlad till) hund.

Den var jättevacker. Som valp. Som unghund. Som vuxen. Till den dagen den tillslut gav sig på hästarna och, tack o lov, blev sparkad illa nog att behöva avlivas.

Skaffa inte hund efter någon sorts esttik.

Och skaffa inte hund efter någon form av förväntad aktivitetsnivå. Gör ni de inte redan nu, har jag svårt att se att ni kommer att ge allt en Husky behöver, under hela dens förväntade livstid. Visst det kunde vara roligt ett tag, men sen kommer regnet.

Vill ha o vill ha, jag vill ha en estetiskt vacker ras och jag som människa vet att jag klarar av en mer mentalt krävande hund och behöver den träning som jag inte själv uppskattar så ordnar jag det just för att jag hellre tränar något tråkigt som blir roligt ihop med att man ser att hunden älskar det än är utan hund alls eller skaffar en golvmopp bara för att ha hund. Som sagt även jag och katten är ute och tränar och det är inte alla dagar jag känner för det i snålblåsten efter jobbet efter träningen men när jag ser hans lycka över att ta ett stort hopp upp i trädet och klättra loss och hur nöjt han sover sen så är det värt det alla gånger och lyckan i bröstet går inte att ta miste på när jag ser livsglädjen i mina djur.

Samma med min häst förut eller hundarna som hoppar i bergen.

Det finns möjligtvis bara två sidor på ett mynt men inte i verkligheten :)

(och jag skiter i om någon tycker det är löjligt att jämföra med katt eller häst, det är själva känslan jag vill åt)
Alltså jag tycker att dobermann är världens vackraste ras - hands down. Det kan jag dock inte leva på när jag i flera månader försökte få Ammo att acceptera nya katten (han skulle först äta den, sen jaga skiten ur den) eller när jag skrikit mig hes när han som valp drog ifrån mig för att jaga kanin eller när jag varit gråtfärdig för att ensamträningen inte funkat.
Jag ångrar inte mitt rasval överhuvudtaget - men hade det varit grundat i utseende så hade jag varit knäckt nu, för så roligt är det inte att ha en vacker hund om den inte passar mig.
Det är liksom en hund som måste få arbeta för att må bra och vara rolig att äga.

Jag säger det inte för att vara otrevlig eller elak, men att hinna med en högtempad brukshund när man vill ha både hästar,barn, gård och heltidsjobb är för mig en omöjlig ekvation.

Fast jag anser ju att dom raserna jag vill ha passar mig :)

Fast hur kan en lat moloss, en jaktgalen brukshund, en jakthund och sällskapshundar alla vara det du söker om du söker dom till samma aktivitet och liv? :D

Förlåt, men det här är den orimligaste rastråden på buke..

VAD är det du vill göra med hunden? Hur tänker du att en typisk vecka ser ut för hundarna om du tänker helt realistiskt och utefter vad ni VILL göra? Vad för egenskaper gillar ni? Det är ju en jäkla skillnad på husky, labbe och staffe tex :)

För att jag vill ha vackra djur? Ser ingen anledning att köpa en ful hund som inte passar mig för att Buke tycker det? :confused:

Fast en hund är ingen vacker tavla som
du tittar på när det passar och sedan ställer åt sidan för att det inte passar längre?

En Husky är inte en hund för alla, så är det bara. Oavsett hur snygg man tycker att den är kanske man ska inse att det i vissa fall vore ojyst att köpa en hund för ens egen själviska räkning.

För att jag vill ha vackra djur? Ser ingen anledning att köpa en ful hund som inte passar mig för att Buke tycker det? :confused:
Man kan inte bara köpa djur som man tycker är vackra.
Du måste ju börja med att se vad du kan erbjuda hundarna. Kan du erbjuda det som hundarna behöver för att må bra? Jag skriver hundar och inte hund då dessa bör ha en flock inte vara själva.

Alltså jag tycker att dobermann är världens vackraste ras - hands down. Det kan jag dock inte leva på när jag i flera månader försökte få Ammo att acceptera nya katten (han skulle först äta den, sen jaga skiten ur den) eller när jag skrikit mig hes när han som valp drog ifrån mig för att jaga kanin eller när jag varit gråtfärdig för att ensamträningen inte funkat.
Jag ångrar inte mitt rasval överhuvudtaget - men hade det varit grundat i utseende så hade jag varit knäckt nu, för så roligt är det inte att ha en vacker hund om den inte passar mig.
Det är liksom en hund som måste få arbeta för att må bra och vara rolig att äga.

Jag säger det inte för att vara otrevlig eller elak, men att hinna med en högtempad brukshund när man vill ha både hästar,barn, gård och heltidsjobb är för mig en omöjlig ekvation.
Men exakt. När vi skulle skaffa hund så fick jag ju tänka om, jag hade drömt om en dobermann eftersom jag växte upp med en och tycker att de är den vackraste rasen. MEN! När vi skulle skaffa hund så läste jag ju på och insåg att det inte är en ras för mig och skaffade eurasier i stället. Helt rätt för mig! Och jag tycker att mina hundar är vackra, även om jag fortfarande tycker att dobermann är den vackraste rasen..!

cd1d0c9632f0c98444d275839429a8c4.jpg

closeup-of-a-browneyed-husky-dog-on-a-leash-picture-id623775546

DSC_0210.JPG

58f9de99dade283d4a737cb653f0d7d4.jpg

Förstår inte varför Husky är så ideala och estetiskt perfekta för dig, men en Lapsk Vallhund tilltalar inte? Bilderna ovan är lapsk vallhund och husky. Tycker de är helt galet lika, med tanke på hur olika raser det är.

Lapsk Vallhund skulle nog dessutom passa det livet du beskriver bra så mycket bättre än en Husky. Gårdsliv och så drag några gånger i veckan, perfa ju. Kan ju till och med hänga med ut på ridturer, och kommer säkert inte döda alla katter i närområdet om den kommer lös när du inte tittar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 313
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 433
Senast: Guldaskig
·
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 499
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Familjen ska utökas med en familjemedlem men det råder velande och funderingar. Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över...
2
Svar
33
· Visningar
6 266
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Mineraler