Själv föreslår jag staffe.Du var bara tvungen att ta den lugnaste som en pik va
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Själv föreslår jag staffe.Du var bara tvungen att ta den lugnaste som en pik va
Du var bara tvungen att ta den lugnaste som en pik va
Varför tror du att alla är emot dig och vill retas?Du var bara tvungen att ta den lugnaste som en pik va
Nej självklart inte. Men förmig är en liten hund mindre hund på ett vis. Jag vill ha en hund som klarar tag, som jag inte behöver titta på golvet för att se att jag inte trampar på den. Tänker chihuahuor som exempel.Nu är ju inte hunden mer hund för att den är större Jämförelsen med burkanin är ju bara löjlig..
Nej självklart inte. Men förmig är en liten hund mindre hund på ett vis. Jag vill ha en hund som klarar tag, som jag inte behöver titta på golvet för att se att jag inte trampar på den. Tänker chihuahuor som exempel.
Jag vill ha en liten hund lika mycket som jag vill ha en kanin, dvs inte alls. Men lär dig att ta ett skämt
Har haft flertalet små terriers och tax i familjen och ja de är skitmysiga men de tilltalar mig inte alls.
Men jag har väl fel för att jag inte tycker som dig
Äsch du missförstår mig totalt. Lika bra att lägga nerJag fattar ärligt talat inte riktigt vad du pratar om?
Jag skrev om folk som skaffade större hund för att de tror att en liten hund inte orkar med deras milrunda några dagar i veckan. När de likväl kan ha en enklare hund i vardagen men de tycker att de måste skaffa schäfer, husky, dobbis, rottis, BC eller annan valfri bruks/arbetshund för att de tror att de är såååå aktiva att hunden kommer bli nöjd med det och sen agera soffhund och chilla runt.
Jag har inte sagt att folk inte får skaffa en stor/medelstor sällskapsras eller lugnare omplacering som passar deras liv. Det är ju en helt annan sak.
Sen är jag liiite trött på det där skämtet om att små hundar inte är hundar. Även om jag faktiskt skämtade tillbaka. Det drar nämligen ner lite statusen på sällskapsraserna för folk tror att det enda de är bra till är att sitta i soffan och gå runt kvarteret. Typ.
Man blir nästan tårögdNånstans tror jag att ts inte bryr sig, men så här skriver rasklubben:
http://sphk.se/siberian-husky/ar-siberian-husky-en-hund-mig/
Siberians är flocklevande djur och behöver ständigt sällskap av andra hundar eller av människor. Om du arbetar heltid eller bara har plats för en hund, köp inte en siberian!
Genom sin förmåga att knyta vänskapliga familjeband är siberian huskyn vänlig även mot främlingar. Om du vill ha den starka trofastheten hos en enmanshund, köp inte en siberian!
Siberian huskyn är ingen vakthund, även om folk som är ovetande om dess natur kan bli skrämda av dess utseende. Om du vill ha en hund med aggressiva vaktinstinkter, köp inte en siberian!
Minst en gång om året fäller siberian huskyn sin päls. Om du gillar hundhår överallt i huset och i den luft du andas, då är det bra. Men, om du för det mesta värdesätter din prydlighet, köp inte en siberian!
Siberian huskies har en naturlig fallenhet för att gräva lyor i trädgården. Om du är stolt över din fina trädgårdsanläggning, köp inte en siberian!
Den största av alla de nackdelar som går att hitta hos en siberian husky är nog dess enorma längtan efter att få S-P-R-I-N-G-A. Men valpens första rusning över en väg kan var som helst bli den sista. För sitt eget bästa bör en siberian husky hållas kopplad och ständigt vara under kontroll. Om du hör till dem som tycker det är grymt att ha en hund vid koja eller i hundgård, köp inte en siberian!
Om du har läst så här långt och trots denna information ärligt känner att du kvalificerar dig som siberian-ägare, då är du säkert fast besluten att skaffa dig denna ras. I så fall är du hjärtligt välkommen i gänget. Anslut dig till alla dem som med värdig självbelåtenhet vet att de äger den vackraste, den smartaste och den mest fulländade hundrasen i hela världen, siberian huskyn!
Att tänka på vid valpvalet
För att bevara rasen siberian husky har vi våra svenska drag- och utställningsmeriteringar. De visar vilka hundar som håller en bra kvalitet. Men även hundar som inte tävlar eller ställs ut kan vara bra siberian huskys. När du ska skaffa en siberian husky, titta på valparnas föräldrar. Är de flitiga draghundar och ser ut som rasstandarden» beskriver, är oddsen höga för att du får den grund som du förväntar dig.
Vill du träna bruks och så då? Annars förstår jag inte varför du ska ha brukshund.Dobbis, Rottis, Labbe, Cane Corso, Staff och Weimaraner
Så hade en som jag träffat irl. Jättejobbigt för både hund och ägare.Han hade foderallergi, slickade inte utan tappade päls även på ställen där han inte skulle kommit åt att slicka. Gick i skov men hölls i schack med specialfoder och bad.
Tror även han hade kvalsterallergi men minns inte riktigt.
Äsch du missförstår mig totalt. Lika bra att lägga ner
Förlåt att jag skrev dåligt
Vill du träna bruks och så då? Annars förstår jag inte varför du ska ha brukshund.
Det är som sagt MYCKET jakt i många dobbisar och de räds inte att jaga hästar eller andra djur, tyvärr. Det går naturligtvis att träna bort, men man kan ju göra det enklare för sig.
Jag älskar dobbisar, men jag tycker inte de passar alla. Det är som sagt en livsstil att ha brukshund - inget man bara har vid sidan om typ.
Dobbis, Rottis, Labbe, Cane Corso, Staff och Weimaraner
Men det är ju enorm skillnad mellan att träna en katt och en brukshund?Vill ha o vill ha, jag vill ha en estetiskt vacker ras och jag som människa vet att jag klarar av en mer mentalt krävande hund och behöver den träning som jag inte själv uppskattar så ordnar jag det just för att jag hellre tränar något tråkigt som blir roligt ihop med att man ser att hunden älskar det än är utan hund alls eller skaffar en golvmopp bara för att ha hund. Som sagt även jag och katten är ute och tränar och det är inte alla dagar jag känner för det i snålblåsten efter jobbet efter träningen men när jag ser hans lycka över att ta ett stort hopp upp i trädet och klättra loss och hur nöjt han sover sen så är det värt det alla gånger och lyckan i bröstet går inte att ta miste på när jag ser livsglädjen i mina djur.
Samma med min häst förut eller hundarna som hoppar i bergen.
Det finns möjligtvis bara två sidor på ett mynt men inte i verkligheten
(och jag skiter i om någon tycker det är löjligt att jämföra med katt eller häst, det är själva känslan jag vill åt)
Men precis, terriern vi hade i familjen kunde spinga dubbelt så långt och fort som det stora åbäketJag tror du missförstod mig när du tog åt dig från början av mitt inlägg. Jag menade givetvis inte att man inte får skaffa större hund. Utan att folk som inte har erfarenhet och kunskap skaffar mer hund än de klarar av för att de tror att de måste skaffa en aktiv hund när de ska springa eller cykla några dagar i veckan. Eller gå långpromenader. Små sällskapsraser har alldeles för dåligt rykte om hur mycket de orkar med
Jag skulle vilja lägga till: ... och bor långt norrut i ett kallt klimat.Det är väl ganska enkelt egentligen.
Köp inte en utpräglad draghund om ditt främsta intresse inte är drag.
Osv
Men de är väl inte så krävande mentalt. De är krävande för DRAG.jag vill ha en estetiskt vacker ras och jag som människa vet att jag klarar av en mer mentalt krävande hund och behöver den träning
Men det är ju enorm skillnad mellan att träna en katt och en brukshund?
Varför är en estetiskt vacker ras det viktigaste kriteriet? Det är ju såna kriterier som förstör raser...