@Vogue Jag gjorde som du när vi skaffade hund.
Visste vilken typ av hund jag ville ha (där utseende var väldigt avgörande) och sedan läste jag på som bara den för att avgöra om jag kunde anpassa mitt liv tillräckligt mycket för att passa in som ett bra hem för just den typen av hund.
Nu är min inte lika krävande som en husky, men ändå tillräckligt krävande för att tvinga mig att prioritera om i min vardag och ta tid från något annat för att lägga på hunden var dag. Uppfödaren var tydlig med att hen inte sålde soffpotatisar, utan hundar som kräver aktivering i både mental och fysik form för att må som bäst.
Även här tänker jag annorlunda, jag aktiverar min hund i första hand för att han skall vara den stimulerade och trevliga individ jag önskar att ha i mitt hem och på jobbet. Jag tycker inte att aktiveringen i sig är särskilt rolig, men om han lydigt hänger med i mitt liv på mina villkor större delen av dygnet så är 1-2 timmar om dagen på hans villkor det minsta jag kan ge honom i utbyte.
Hade jag utgått från mitt "tidigare" liv hade enbart rena soffpotatis-raser passat mig, men jag var villig och hade möjligheten att ändra mitt liv så att det kunde passa den mer aktiva hund jag ville ha. Jag köpte en hund efter den hundägare jag ville vara, inte den jag var. Och jag kan i ärlighetens namn säga att jag känner mig som en lyckad hundägare med en glad och trevlig unghund.
De uppoffringar jag gjort är ju små uppoffringar för någon annan, som kanske har fler hundar eller egen gård etc. där aktivering i form av rörelse blir mer naturlig i vardagen. Så de uppoffringar en Husky kräver av en person betyder ju inte att det är samma stora uppoffringar för dig, rent krasst.
Tråden är ju väldigt ärlig och rak vilket såklart kan kännas trist när man dagdrömmer (jag hade inte startat en sån här tråd då jag vet att jag i stort sett bara fått möta motstånd) men det ligger ju mycket sanning i allt.
Vad tror du om att låna en husky? Kanske ha någon på foder om det t.ex. finns en uppfödare som behöver hjälp med ett tillfälligt hem mellan kullar etc? Så får ni en idé om hur stor skillnad i livet det faktiskt blir, och om det känns värt det. Det om något borde ju också ge ett seriöst intryck till en uppfödare, känner jag? När någon är så dedikerad och villig att ändra sitt liv men också verkligen vill undvika att ta sig vatten över huvudet med ett valpköp direkt.
Du kan ju PM'a mig om du vill bolla tankar med någon som också tänker bak och fram
.