Köpa Siberian Husky!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kom igen! En skällig hårboll med klen fysisk energi som med svårighet går upp i trav under sommarhalvåret om de inte får frijaga. Lapphunden är ingen hund du tar med på din maratonsatsning eller triathlonträning. Är inte huskyn både oändligt mycket mer anpassad för fysiskt arbete och dessutom otroligt vacker?

Om TS tillfredsställer rasens behov av sällskap och fysisk rörelse, och ser till att de inte rymmer är det väl inget problem?

Jag måste missat de inlägg där TS skrivit om att hon är en hängiven marathonlöpare/triathlet... Det är ju just för att huskyn är så anpassad för fysiskt arbete som vi föreslår alternativ. Under sommarhalvåret är jag skeptisk till att en husky vill mer än trava också.

Jag måste missat de inlägg där TS skrivit om att hon är en hängiven marathonlöpare/triathlet... Det är ju just för att huskyn är så anpassad för fysiskt arbete som vi föreslår alternativ. Under sommarhalvåret är jag skeptisk till att en husky vill mer än trava också.
Men lapphunden är groteskt långt från den typ av hund TS vill ha. Monstruös päls som omöjliggör hårt arbete, taskig höftledssstatistik kanske på grund av kroppsbyggnaden med ett ben i varje hörn och otillräckliga vinklar, och dessutom långsamma om de inte får jaga levande djur

Nu låter det som jag hatar rasen vilket jag inte gör. Har några stycken trevliga, stabila exemplar som är välmeriterade i lydnad och rallylydnad i grannskapet. Men de har inte felfria höfter, de har en päls som inte funkar utanför polarområden, och trots lydnadsmeriterna drar de gärna i väg på jakt om de får möjlighet. Det är enda gången de springer i full fart.

Det räcker så bra med att satsa på milen eller halvmaran för att vara huskyägare. TS är ju intresserad av träning, och att lägga om en del av den till löpning eller cykel/trehjuling är enkelt fixat.

Men lapphunden är groteskt långt från den typ av hund TS vill ha. Monstruös päls som omöjliggör hårt arbete, taskig höftledssstatistik kanske på grund av kroppsbyggnaden med ett ben i varje hörn och otillräckliga vinklar, och dessutom långsamma om de inte får jaga levande djur

Nu låter det som jag hatar rasen vilket jag inte gör. Har några stycken trevliga, stabila exemplar som är välmeriterade i lydnad och rallylydnad i grannskapet. Men de har inte felfria höfter, de har en päls som inte funkar utanför polarområden, och trots lydnadsmeriterna drar de gärna i väg på jakt om de får möjlighet. Det är enda gången de springer i full fart.

Det räcker så bra med att satsa på milen eller halvmaran för att vara huskyägare. TS är ju intresserad av träning, och att lägga om en del av den till löpning eller cykel/trehjuling är enkelt fixat.

Lapsk vallhund har varken monstruös päls eller dålig höftledsstatistik. Låter som om du talar om finska lapphundar, en ras ingen nämnt vad jag vet. För övrigt har huskyn om någon en päls anpassad för polarområden, som redan nämnts är det träning nattetid som gäller nu trots att det knappast är någon tryckande värme.

Kom igen! En skällig hårboll med klen fysisk energi som med svårighet går upp i trav under sommarhalvåret om de inte får frijaga. Lapphunden är ingen hund du tar med på din maratonsatsning eller triathlonträning. Är inte huskyn både oändligt mycket mer anpassad för fysiskt arbete och dessutom otroligt vacker?

Om TS tillfredsställer rasens behov av sällskap och fysisk rörelse, och ser till att de inte rymmer är det väl inget problem?

Monstruös päls? Skällig hårboll? Vad pratar du ens om?
Du har garanterat blandat ihop lapsk vallhund med finsk lapphund.

Lapsk vallhund har varken monstruös päls eller dålig höftledsstatistik. Låter som om du talar om finska lapphundar, en ras ingen nämnt vad jag vet. För övrigt har huskyn om någon en päls anpassad för polarområden, som redan nämnts är det träning nattetid som gäller nu trots att det knappast är någon tryckande värme.
Aj, aj. Pratar du om lapsk vallhund håller jag med dig om att situationen är annorlunda. Men de hundarna behöver ju jobba lite appellplansmässigt för att vara nöjda. Har inte hört talas om att de gillar att dra, eller används för drag, men det är ju inte omöjligt.

Huskyna här i närheten är väldigt utfällda på sommaren och ser ut som smala rävar med längre ben, så jag tror inte att de besväras av sin päls på sommaren.

Aj, aj. Pratar du om lapsk vallhund håller jag med dig om att situationen är annorlunda. Men de hundarna behöver ju jobba lite appellplansmässigt för att vara nöjda. Har inte hört talas om att de gillar att dra, eller används för drag, men det är ju inte omöjligt.

Huskyna här i närheten är väldigt utfällda på sommaren och ser ut som smala rävar med längre ben, så jag tror inte att de besväras av sin päls på sommaren.

Det står ju just lapsk vallhund i det första inlägget du citerar... :confused:

Inga problem att använda en lapsk för barmarksdrag eller när man åker skidor. Dessutom har TS aldrig nämnt att drag är huvudsyftet för att skaffa en husky - återigen, det är därför folk föreslår andra raser. Att en lapsk går att tillfredsställa med ett kort lydnadspass eller ett personspår skulle jag snarare se som en fördel i det läget!

Min bekantas huskys fäller också ur ordentligt - ändå går de inte att dragträna sommartid.

@Vogue Jag gjorde som du när vi skaffade hund.
Visste vilken typ av hund jag ville ha (där utseende var väldigt avgörande) och sedan läste jag på som bara den för att avgöra om jag kunde anpassa mitt liv tillräckligt mycket för att passa in som ett bra hem för just den typen av hund.
Nu är min inte lika krävande som en husky, men ändå tillräckligt krävande för att tvinga mig att prioritera om i min vardag och ta tid från något annat för att lägga på hunden var dag. Uppfödaren var tydlig med att hen inte sålde soffpotatisar, utan hundar som kräver aktivering i både mental och fysik form för att må som bäst.
Även här tänker jag annorlunda, jag aktiverar min hund i första hand för att han skall vara den stimulerade och trevliga individ jag önskar att ha i mitt hem och på jobbet. Jag tycker inte att aktiveringen i sig är särskilt rolig, men om han lydigt hänger med i mitt liv på mina villkor större delen av dygnet så är 1-2 timmar om dagen på hans villkor det minsta jag kan ge honom i utbyte.

Hade jag utgått från mitt "tidigare" liv hade enbart rena soffpotatis-raser passat mig, men jag var villig och hade möjligheten att ändra mitt liv så att det kunde passa den mer aktiva hund jag ville ha. Jag köpte en hund efter den hundägare jag ville vara, inte den jag var. Och jag kan i ärlighetens namn säga att jag känner mig som en lyckad hundägare med en glad och trevlig unghund.

De uppoffringar jag gjort är ju små uppoffringar för någon annan, som kanske har fler hundar eller egen gård etc. där aktivering i form av rörelse blir mer naturlig i vardagen. Så de uppoffringar en Husky kräver av en person betyder ju inte att det är samma stora uppoffringar för dig, rent krasst.

Tråden är ju väldigt ärlig och rak vilket såklart kan kännas trist när man dagdrömmer (jag hade inte startat en sån här tråd då jag vet att jag i stort sett bara fått möta motstånd) men det ligger ju mycket sanning i allt.
Vad tror du om att låna en husky? Kanske ha någon på foder om det t.ex. finns en uppfödare som behöver hjälp med ett tillfälligt hem mellan kullar etc? Så får ni en idé om hur stor skillnad i livet det faktiskt blir, och om det känns värt det. Det om något borde ju också ge ett seriöst intryck till en uppfödare, känner jag? När någon är så dedikerad och villig att ändra sitt liv men också verkligen vill undvika att ta sig vatten över huvudet med ett valpköp direkt.

Du kan ju PM'a mig om du vill bolla tankar med någon som också tänker bak och fram ;).

Kontentan av mina svar är att jag inte förstår hur ni kan vara så säkra på att huskyn är fel ras för TS utan att känna henne. Är hon en fysiskt aktiv människa och kan tänka sig att ha minst två hundar kan rasen väl fungera utmärkt.

Jag ser inget fel i att skaffa en ras som tilltalar en utseendemässigt. Själv tycker jag också att just huskyn är den vackraste rasen. Nu har jag en annan ras eftersom jag har andra mål med min hund, men nog tycker jag att det också är snygga hundar.

Senast ändrad:

Ts ville ju träna lite så då borde ju de passa betydligt bättre än Sibben?

Alla hundar kan dra i någon utsträckning och TS är ju inte ute efter en riktig draghund utan verkar mer ställa upp på drag i viss omfattning för hundens skull. Då känns ju heller inte en utpräglad draghund som Sibbe optimalt. Då duger det mesta.

Inga problem att använda en lapsk för barmarksdrag eller när man åker skidor. Dessutom har TS aldrig nämnt att drag är huvudsyftet för att skaffa en husky - återigen, det är därför folk föreslår andra raser. Att en lapsk går att tillfredsställa med ett kort lydnadspass eller ett personspår skulle jag snarare se som en fördel i det läget!

Min bekantas huskys fäller också ur ordentligt - ändå går de inte att dragträna sommartid.
Men TS har inte sagt sig ha något som helst intresse av bruks- eller lydnadsaktiviteter, eller har jag missat det inlägget? Att du ser det som en fördel är väl helt likgiltigt för TS?

Jag skulle dessutom akta mig för att rekommendera en liten ras med där det finns vissa rädsleproblem, och liten genetisk variation.

Men TS har inte sagt sig ha något som helst intresse av bruks- eller lydnadsaktiviteter, eller har jag missat det inlägget? Att du ser det som en fördel är väl helt likgiltigt för TS?

Jag skulle dessutom akta mig för att rekommendera en liten ras med där det finns vissa rädsleproblem, och liten genetisk variation.
Jag skulle akta mig för att rekommendera en ras som låter helt fel för TS.

Med tanke på att många uppfödare av lapska mentalbeskriver så går det att minimera risken för rädslor. Själv förstår jag inte riktigt hur man kan rekommendera en drag- och jaktidiot till någon som inte behöver just en utpräglad draghund. Om man inte är så fokuserad på vilket utseende man vill ha på hunden kan man naturligtvis titta på andra raser också.

Man behöver inte ägna sig åt organiserad bruks eller lydnad för att ha en lapsk, men det kräver mindre tid och energi att tillfredsställa behoven för en hund som gärna jobbar med huvudet än för en som helst bara vill springa mil efter mil. Om man däremot vill dra med en lapsk går det som sagt utmärkt men det är inget måste som med huskyn.
thumbs_PSX_20160819_202323.jpg

Har följt den här tråden och ts jag är övertygad om att de flesta vill dig väl!
Jag har just nu en hund hemma som egentligen inte är vad jag trodde han skulle vara. I mitt fall är det omvänt och han är för oaktiv för mig. Nu väntar jag visserligen på ny aktivare hund, men jag får endå dras med honom resten av livet :)
Livet blir helt enkelt så mycket mer nice om man köper rätt hund. Vill du ha husky så köp husky ,nu vet du hur de beskrivs och det är upp till dig :) oavsett vad du väljer så hoppas jag det blir bra :) jag tycker att dom små västgötaspetsarna skulle kunna passa :) och den motion du nämner.. den motionen klarar en liten hund utan att blinka :)

Kontentan av mina svar är att jag inte förstår hur ni kan vara så säkra på att huskyn är fel ras för TS utan att känna henne. Är hon en fysiskt aktiv människa och kan tänka sig att ha minst två hundar kan rasen väl fungera utmärkt.

Jag ser inget fel i att skaffa en ras som tilltalar en utseendemässigt. Själv tycker jag också att just huskyn är den vackraste rasen. Nu har jag en annan ras eftersom jag har andra mål med min hund, men nog tycker jag att det också är snygga hundar.

Tror att folk blir skeptiska eftersom hon inte förklarar varför hon vill göra dessa uppoffringar..
För att få en hund med mycket energi?
Klart man kan ta hand om huskys om man ger sig fan på det, men tror att många här anser det vara osannolikt att nån skulle offra så mycket för att ha en vacker hund.
Om man inte är intresserad av drag är det svårt att se poängen?
Och många här anser det vara heeeeelt åt helvete att tänka mer på utseende än mentalitet!
På goda grunder.

Ursäkta alla om jag lägger ord i munnen på er..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
5 313
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Hur många rastrådar klara Buke av? 🙄 Vi är en familj på snart fem personer som börjar bli lite sugna på hund, eller i alla fall jag och...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 433
Senast: Guldaskig
·
Hundavel & Ras Jag hjälper en bekant att välja ras för framtida hundköp och behöver lite tips :) De har haft hund innan, världens snällaste lugnaste...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 499
Senast: Sezziyanen
·
Hundavel & Ras Familjen ska utökas med en familjemedlem men det råder velande och funderingar. Familjen består av mig som kommer ha huvudansvar över...
2
Svar
33
· Visningar
6 266
Senast: Sofie.S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattbilder #10